روشهای درمان باد فتق به کمک طب سنتی ایرانی و اسلامی
روشهای درمان باد فتق به کمک طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان باد فتق در طب سنتی + 12 روش درمان فتق بدون جراحی

تاریخ نگارش

فوریه 10, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

باد فتق یک اختلال است که معمولا در اشخاص بالای پنجاه سال اتفاق می افتد. یکی از دلایل بروز این اختلال ضعیف شدن بافت های حمایت کننده میباشد. فشار وارد شدن به عضله های شکم و بروز تغییراتی که ناشی از افزایش سن میباشد نیز بر ایجاد این مشکل موثر است.

از دیگر دلایل ایجاد باد فتق میتوان به : بالا رفتن وزن و چاقی، داشتن استرس و اضطراب، نادرست نشستن به مدت طولانی اشاره کرد.

شاید با سوالی همچون درمان باد فتق در طب سنتی مواجه شده باشید. در ادامه همراه ما باشید تا در این مورد اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

علائم باد فتق چیست؟

وقتی برآمدگی غیر طبیعی در قسمت کشاله ران خود دیدید که همراه سوزش و درد است یا اینکه در موقع بلند کردن چیزی و سرفه کردن در قسمت کشاله ران خود احساس درد کردید. این نکته قابل ذکر است که اکثر نشانه های باد فتق قابل توجه نمیباشد.

اگر احساس درد شدید کردید حتما با پزشک در میان بگذارید. باد فتق اگر شدید و حاد باشد نیازمند جراحی خواهد بود.

درمان فتق بدون جراحی در طب سنتی

یکی از راه های درمان فتق عمل جراحی است. در صورتی می توان فتق را بدون جراحی آن را درمان کرد که زیاد حاد نباشد. در این موارد معمولا اقدامات نگهدارنده مانند استفاده از فتق بند و اجتناب از افزایش فشار داخل شکم مانند سرفه و زور زدن پیشنهاد می شود. البته استفاده از فتق بند کاربرد درمانی ندارد و تنها از عود کردن آن جلوگیری می کند.

بزرگ شدن فتق باعث ایجاد چسبندگی در بافتهای زیرین می شود که در این صورت نیاز به عمل جراحی است.

برخی تدابیر طب سنتی برای درمان فتق نیز وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

درمان باد فتق در طب سنتی:

برای درمان باد فتق در طب سنتی یکسری درمان های طبیعی و خانگی وجود دارد که در ادامه برای شما خواهیم گفت.

دارچین:

درمان باد فتق در طب سنتی به افرادی که دچار این اختلال شده اند بسیار پیشنهاد میشود. یکی از مواردی که برای درمان این اختلال بسیار مفید است استفاده از دارچین میباشد. برای این کار کافیست یک لیوان آب جوش را با یک قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کنید. روی لیوان را با ظرفی بپوشانید و به مخلوط حدود ده دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. بعد از گذشت ده دقیقه آن را صاف کنید و به همراه یک قاشق چای خوری عسل میل بفرمایید.

این دمنوش را به مدت یک ماه یا بیشتر به مقدار روزانه دو فنجان استفاده کنید تا اثربخشی آن را متوجه شوید. دارچین دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی میباشد که سبب کمتر شدن درد باد فتق میگردد.

سرکه سیب:

یکی دیگر از مواد طبیعی که برای درمان باد فتق در طب سنتی مفید است، سرکه سیب میباشد. سرکه سیب دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که سبب درمان باد فتق میشود.برای این کار کافیست یک لیوان آب گرم را با دو قاشق چای خوری سرکه سیب ترکیب کنید. در مرحله بعد یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه نمایید. این نوشیدنی را به صورت ناشتا در موقع صبح میل کنید تا بهبودی حاصل شود.

بابونه:

بابونه نیز برای درمان باد فتق در طب سنتی پیشنهاد میشود. بابونه نیز دارای خاصیت ضد التهابی است که التهاب و درد معده را برطرف میکند. خواص مصرف بابونه سبب میشود سوزش سر دل که به دلیل وجود باد فتق ایجاد شده است نیز کاهش یابد. برای استفاده از بابونه باید یک قاشق چای خوری بابونه را در یکظرف آب جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را صاف کنید و به صورت گرم بنوشید. این دمنوش را به مدت یک ماه یا بیشتر استفاده کنید تا تاثیر آن را ببینید.

آب گرم:

هر روز بعد از بیدار شدن از خواب در حالی که ناشتا هستید یک لیوان آب گرم بخورید. بعد از گذشت چند دقیقه ایستاده و دستانتان را به حالت ضربدری در مقابل قفسه سینه بکشید سپس روی انگشت های پای خود ایستاده و بدنتان را به بالا بکشید و بازو های خود را به سمت بالا ببرید و همزمان نفس های سریع و کوتاه بکشید. این کار را به مدت هفت الی ده روز تکرار کنید.

استفاده از آب گرم آن هم به صورت ناشتا سبب میشود عضله های معده آرام شوند. این نکته را هم باید گفت که در موقع انجام این راهکارها از نوشیدن چای و قهوه در هنگام صبح خودداری کنید.

درمان باد فتق با طب سنتی
درمان باد فتق با طب سنتی

جوش شیرین:

یکی دیگر از مواردی که برای درمان باد فتق در طب سنتی استفاده میشود، جوش شیرین است.یک لیوان آب گرم را با یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین ترکیب کنید و بنوشید. این ترکیب را تا موقعی که لازم است روزی یک بار استفاده نمایید. جوش شیرین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی میباشد که در درمان باد فتق بسیار موثر است و همچنین سبب کاهش سوزش سر معده میشود.

آب آلوئه ورا:

آلوئه ورا نیز در درمان باد فتق موثر است. برای استفاده از آلوئه ورا کافیست دو برگ ضخیم آن را انتخاب کنید و بشورید. سپس خار های آن را جدا کرده و پوستش را بکنید و ژل داخل آن را خارج کرده و در مخلوط کن بریزید. آب آلوئه ورا را هر روز صبح به مقدار یک فنجان درحالی که ناشتا هستید بنوشید. این نوشیدنی را تا موقعی که بهبودی حاصل شود مصرف نمایید.

آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و.. است که سبب رفع سوزش معده ناشی از باد فتق میشود.

تخم شوید:

در طب سنتی از تخم شوید برای درمان باد فتق استفاده میشود. برای استفاده از تخم شوید باید کمی از آن را در ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا قهوه ای شود. بعد از اینکه به رنگ قهوه ای در آمد حرارت را خاموش کنید و با آسیاب تخم شوید ها را پودر کنید.

پودر به دست آمده را در کمی سرکه سیب ریخته و میل بفرمایید. این کار را تا موقعی که نتیجه لازم را بگیرید ادامه دهید.

شیرین بیان:

استفاده از شیرین بیان یکی دیگر از راه های پیشنهادی برای درمان باد فتق در طب سنتی است. مصرف شیرین بیان بر دیواره های مره ومعده موثر است. برای استفاده از شیرین بیان باید مقداری از آن را بکوبید تا له شود و بعد با مقداری شیر ولرم ترکیب کنید و میل بفرمایید. این نوشیدنی را به صورت روزانه مصرف کنید. این نکته قابل ذکر است که افراد مبتلا به بیماری های گوارشی نباید از این روش استفاده نمایند.

گل ختمی:

گل ختمی دارای خواصی است که سبب کاهش ترشح اسید معده میشود. برای مصرف گل ختمی کافیست مقداری از ریشه گل ختمی را در کمی آب جوش ریخته و به مدت یک ربع اجازه دهید تا بجوشد. بعد از گذشت این زمان، اجازه دهید تا خنک شود و سپس با کمی سرکه سیب ترکیب کنید و بنوشید. این دمنوش را هر روز به میزان سه مرتبه بعد از هر وعده غذا مصرف نمایید.

همچنین از چای گل ختمی نیز میتوانید به منظور درمان باد فتق استفاده کنید. برای این کار یک قاشق چای خوری از گل ختمی خشک را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و پنج دقیقه زمان دهید تا دم بکشد. بعد از دم کشیدن آن را صاف کرده و بنوشید. در صورت تمایل میتوانید به این چای کمی عسل هم اضافه کنید. از چای گل ختمی به مقدار یک فنجان در روز استفاده نمایید.

ریشه زنجبیل:

مصرف ریشه زنجبیل برای کاهش درد های شکمی و ترشح اسید معده پیشنهاد میشود. برای مصرف از آن باید کمی ریشه زنجبیل تازه را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و حدود ده دقیقه بر روی حرارت بجوشانید. بعد از گذشت ده دقیقه آن را از روی حرارت برداشته و به صورت گرم نوش جان کنید. میزان استفاده از این دمنوش روزانه دو فنجان میباشد.

آب هویج:

هویج یک گیاه بسیار پر خاصیت است که برای درمان باد فتق در طب سنتی استفاده میشود. برای استفاده از آن کافیست آب هویج ها را به کمک آبمیوه گیری بگیرید و روزانه یک لیوان از آب هویج نوش جان کنید. در صورت تمایل میتوانید از هویج در سالاد های مختلف، سوپ ها یا به صورت خام نیز مصرف نمایید.

تخم گشنیز:

برای درمان باد فتق در طب سنتی استفاده از تخم گشنیز بسیار پیشنهاد میشود. برای استفاده از تخم گشنیز باید مقداری از آن را در ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا رنگش تغییر کند سپس حرارت را خاموش کرده و آن را آسیاب کنید. پودر به دست آمده را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و حدود ده دقیقه زمان دهید تا دم بکشد سپس آن را صاف کنید و میل بفرمایید. استفاده از این دمنوش به میزان یک لیوان در روز میباشد. برای شناخت طبع گشنیز و خواص گشنیز به مقاله طبع و خواص گشنیز در طب سنتی مراجعه کنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *