طبع عرق سنبل الطیب در طب سنتی + 9 خاصیت طلایی عرق سنبل الطیب
طبع عرق سنبل الطیب در طب سنتی + 9 خاصیت طلایی عرق سنبل الطیب

طبع عرق سنبل الطیب در طب سنتی + 9 خاصیت طلایی عرق سنبل الطیب

تاریخ نگارش

جولای 7, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سنبل الطیب از جمله گیاهان دارویی میباشد که بسیار پرطرفدار بوده و ریشه و گل آن به منظور درمان بیماری های مختلف استفاده میشود. سنبل الطیب در طب سنتی دارای خواص بیشماری میباشد که در ادامه مطلب به ذکر خواص و طبع عرق سنبل الطیب خواهیم پرداخت.

سنبل الطیب چیست؟

به سنبل الطیب علف گربه نیز میگویند. این گیاه بوته ای استوار و چند ساله دارد و در ناحیه اروپا و قسمت هایی از آسیا رشد میکند. سنبل الطیب به صورت وحشی در جنگل هایی که دارای درخت کم هستند و در کنار گودال ها و جویبار ها و در اکثر قسمت های آسیا و کشور ایران رشد میکند.

سنبل الطیب ریشه کوتاهی دارد و بوته ای با ارتفاع پنجاه تا صد وپنجاه سانتی متر را داراست. این گیاه رایحه مطبوعی دارد. گربه ها بوی سنبل الطیب را از فاصله های دور تشخیص میدهند و به طرفش می آیند.

بر خلاف رایحه خوبش مزه تلخی دارد. گل های این گیاه در رنگ های سفید و صورتی هستندکه به صورت خوشه ای میباشند. سنبل الطیب بعد از خشک شدن قهوه ای رنگ میشود.

طبع عرق سنبل الطیب چیست؟

طبع عرق سنبل الطیب گرم و خشک است و مصرف آن برای افرادی که دارای طبع سرد هستند مفید است. افرادی که مزاج گرم و خشک دارند از عرق سنبل الطیب به همراه مصلح اش استفاده نمایند.

خواص عرق سنبل الطیب چیست؟

  • عرق سنبل الطیب برای اضطراب و استرس: ترکیب هایی مثل والرنیک، لیارین و والرنول در عرق سنبل الطیب موجود اند که دارای خاصیت ضد اضطراب هستند که آرامش بخش میباشند.
  • عرق سنبل الطیب برای قلب و فشارخون: مصرف این عرق باعث تنظیم سطح فشار خون میشود. فشار خون بر سلامت قلب افراد موثر است پس مصرف آن باعث حفظ سلامت قلب شده و احتما حملات قلبی را کم میکند.
  • عرق سنبل الطیب برای درمان بیش فعالی کودک: اگر کودکان بالای پنج سال از این عرق مصرف نمایند سبب درمان مشکل خواب آنها شده و بی قراری میشود.
  • عرق سنبل الطیب برای قند خون و دیابت: دیابت یک نوع اختلال متابولیکی میباشد. این اختلال سبب کاهش سوخت و ساز کامل قندها میشود. عرق سنبل الطیب در طب سنتی به کاهش قند خون افراد دیابتی کمک بسزایی میکند.
  • عرق سنبل الطیب برای رحم و درد های پریودی:  این گیاه آرامبخش و ضد اسپاسم است و تاثیر خوبی بر شل شدن عضله ها دارد. استفاده از باعث میشود انقباض های شدید رحم در دوران قاعدگی کم شود و درد آن نیز آرام شود.
  • عرق سنبل الطیب برای تقویت حافظه: سنبل الطیب دارای اسید والرنیک است که باعث میشود اکسیداتیو کاهش یابد که در نتیجه به تقویت حافظه کمک بسزایی میکند.
  • عرق سنبل الطیب برای دستگاه گوارش و معده: مصرف این عرق تاثیر بسیار خوبی بر درد معده دارد. همچنین این گیاه سبب جلوگیری از گاز معده و روده و اسهال میشود. استفاده از عرق سنبل الطیب باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش میگردد.

طبع عرق سنبل الطیب
طبع عرق سنبل الطیب

خواص سنبل الطیب برای کبد:

ریشه سنبل الطیب دارای طبع گرم و خشک است پس میشود از این گیاه به عنوان تقویت کننده کبد و همچنین گرم کننده کبد سرد استفاده نمود. دمنوش هایی که برای کبد چرب مفید هستند عبارتند از: بومادران، آویشن، بابا آدم، به لیمو، قاصدک، بادرنجبویه و…

این نکته قابل ذکر است که دمنوش آرتیشو جزو مواردی میباشد که برای این بیماران به عنوان دارو عمل میکند، از سنبل الطیب و گل گاو زبان هر دو شب یکبار به مقدار یک فنجان استفاده شود.

خواص سنبل الطیب برای مغز و اعصاب و خواب:

گیاه سنبل الطیب در اکثر چای های خواب آور موجود است. سنبل الطیب به داشتن خوابی با کیفیت کمک میکند به دلیل اینکه این گیاه آرامشبخش است و سبب تنظیم سطح فشار خون میگردد.

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف عرق سنبل الطیب مدت زمان مورد نیاز برای خوابیدن را کم میکند و کیفیت خواب را بالا میبرد پس اگر جزو افرادی هستید که نمیتوانید بخوابید مصرف این گیاه پیشنهاد میشود.

بر خلاف قرص های خواب، این گیاه از عوارض کمی برخوردار است و احتمال خواب آلودگی و خستگی در صبح به دلیل مصرف سنبل الطیب خیلی کمتر از قرص های خواب است.

ریشه این گیاه خاصیت آرامشبخش دارد که برای تسکین اعصاب بسیار مفید است. مصرف سنبل الطیب باعث کاهش استرس و اضطراب میشود برای این کار کافیست روزانه 120 تا 200 میلی گرم از دمنوش این گیاه را در حدود سه تا چهار وعده نوش جان کنید.

طبق مطالعات انجام شده، مصرف سنبل الطیب بر تقویت حافظه نیز موثر است.

عوارض عرق سنبل الطیب چیست؟

اگر از این عرق به میزان معینی در روز استفاده شود هیچگونه مشکلی به وجود نمی آورد اما استفاده بیش از حد آن سبب بی خوابی، درد معده، سر درد وسر گیجه میشود.

عرق سنبل الطیب نباید در کنار داروهای شیمیایی آرامش بخش استفاده گردد زیرا باعث تشدید اثرات افسردگی و دیگر خطرهای احتمالی میشود.

بیماران کلیوی یا کبدی از این عرق تحت نظر پزشک استفاده کنند. خانم های باردار و کودکانی که زیر سه سال هستند از خوردن این عرق جدا خودداری کنند.

مصلح سنبل الطیب چیست؟

مصلح سنبل الطیب در طب سنتی کتیرا است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *