طبع و خواص سنجد در طب سنتی
طبع و خواص سنجد در طب سنتی

طبع سنجد سرد است یا گرم؟+ مصلحات+ خواص- در طب سنتی ایرانی اسلامی

تاریخ نگارش

آگوست 23, 2022

دسته‌بندی

انواع میوه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سنجد اگرچه ممکن است در ذهن شما فقط سفره هفت سین را تداعی کند، اما آنقدر خواص زیادی دارد که هرکسی را شگفت زده می کند. سنجد میوه درخت سنجد است. که بومی آسیای غربی و مرکزی، افغانستان، روسیه، قزاقستان، ترکیه و ایران است. بعدها این درخت سودمند در کشورهای امریکای شمالی نیز رشد وپرورش یافت.

درباره خواص سنجد از ائمه اطهار(ع) روایت شده که “سنجد” گوشتش گوشت می‌آورد، استخوانش، استخوان و پوستش، پوست می‌رویاند. همین روایت کوتاه کافی است تا بدانیم که سنجد چقدر مفید و سرشار از خواص گوناگون است. میوه سنجد، از زمانهای دور تا کنون مورد استفاده ایرانیان بوده و در موارد مختلف از خواص بی شمار آن کمک گرفته اند. همچنین سنجد در اعیاد و جشن های باستانی جایگاه ویزه ای دارد.

جالبت است بدانید که سنجد فقط یه میوه پرخاصیت نیست بلکه از چوب، برگ و هسته آن نیز استفاده های مختلفی در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی و… استفاده می شود.

در ادامه این مقاله تلاش کرده ایم توضیح قابل قبولی در مورد طبع و خواص سنجد در طب سنتی ارائه دهیم و در مورد مضرات و مصلحات آن نیز سخن بگوییم.

طبع سنجد در طب سنتی :

از دیدگاه طب سنتی سنجد دارای طبع سرد و خشک است و به همین دلیل برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند مناسب نیست و ممکن است باعث ضعف اعصاب شود. لذا به افراد سرد مزاج توصیه می شود سنجد را همراه با مصلح میل کنند واز زیاده روی در مصرف آن بپرهیزند. ر مقابل مصرف سنجد برای گرم مزاجان مفید است. همچنین خوردن آن در تابستان و روزهای گرم تاثیر بهتری بر بدن دارد.

طبع سنجد
طبع سنجد

 خواص سنجد در طب سنتی

سنجد خواص فراوانی دارد که برای بررسی هریک می توان مقاله ای مجزا نوشت. ما تنها به نام بردن و شرح خلاصه برخی از این خواص بسنده کرده ایم. از جمله خواص درمانی فراوانی که سنجد دارد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • کمبود ویتامین C و K را جبران می کند.
  • خواص آنتی اکسیدانی بالا دارد و حاوی ترکیبات فیتکمیکال است.
  • ضد التهاب است.
  • قوای جسمی را افزایش می دهد و سلامت بدن را حفظ می کند.
  • جوشانده برگ آن بهترین درمان برای اسهال به ویژه در کودکان است.
  • پودر هسته آن در درمان آرتروز و دردهای استخوانی موثر است.
  • باعث تسکین سردردهای سرد و سودایی می شود.
  • تقویت کننده قلب است و از ابتلا به بیماری ها و حملات قلبی پیشگیری می کند.
  • ضد نفخ و دلدرد است.
  • باعث کاهش تب و درد می شود.
  • غضروف ساز است و باعث ترمیم مفاصل می شود.
  • مصرف آن برای کودکان در سن رشد بسیار مفید است.
  • مصرف آن در بارداری استخوان سازی جنین را تقویت می کند واز ضعف استخوانهای مادر جلوگیری می کند.
  • گل سنجد یک مرهم مناسب برای زخم ها است.

خواص سنجد برای پوست و مو

از سنجد در تهیه بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود چرا که خواص ویژه ای برای پوست و زیبایی دارد.

سنجد ویتامین C بالایی دارد و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، کلاژن سازی بدن را تقویت می کند. تولید بیشتر کلاژن در پوست روند پیری و افالدگی پوست را به تاخیر می اندازد و از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می کند.

جوشانده برگ سنجد همراه با روغن زیتون، یک ماسک موی فوق العاده موثر است و قرار دادن آن بر ریشه مو ها وپوست سر باعث تقویت ریشه و پیاز مو می شود و ریزش مو را متوقف می کند. همچنین خارش پوست سر و شوره را درمان می کند.

مصرف روزانه سنجد باعق براق و شفاف شدن پوست می شود.

از گل درخت سنجد روغن گرفته می شود و این روغن برای ماساژ کف سر بسیار مفید است و موجب رشد و استحکام بهتر موها می شود و موها با سرعت بیشتری رشد می کنند.

برگ های سنجد را در روغن زیتون جوشانده تا نرم شوند. سپس روی پوست سر ماساژ دهید. این کار باعث تقویت موها و رشد بهتر آن ها می شود. همچنین خوردن سنجد پخته شده در روغن زیتون خارش ها و التهابات پوستی را کاهش می دهد.

آنچه باید در مورد سنجد بدانید

خواص سنجد برای سیستم گوارش

تاثیر سنجد در درمان اسهال برای همه مشخص است. و معمولا در مواجهه با بیماری اسهال، اولین درمان خانگی که به ذهن می رسد، مصرف سنجد یا جوشانده برگ سنجد است. علاوه بر درمان اسهال، سنجد به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان، ضعف بعد از اسهال را نیز برطرف می کند.

سنجد در کاهش نفخ نیز موثر است. و خاصیت ضد التهابی آن باعث تقویت معده و روده می شود.

افرادی که به دلیل غلبه صفرا حالت تهوع صبحگاهی دارند می توانند از سنجد برای رفع مشکل خود استفاده کنند.

چگونه پودر سنجد را در خانه تهیه کنیم؟

ابتدا باید از اینکه سنجد کاملا خشک شده اطمینان حاصل کنید. سپس سنجد خشک شده را با پوست و هسته در آسیاب ریخته و خوب آسیا کنید تا یک پودر یک دست به دست بیاید. برای این کار باید از آسیاب های قوی استفاده کنید.

یک قاشق از این پودر را همراه با کمی عسل در یک لیوان شیر حل کرده و میل کنید. مصرف این معجون در دوره های 40 یا 70 روزه بهترین مکمل درمانی برای پوکی استخوان و آلزایمر است.

مصرف معجون پودر سنجد همراه با شیر و عسل همچنین باعث پرشدن و چاقی صورت می شود و برای افرادی که تمایل دارند صورت تپل داشته باشند مفید است.

سنجد چاق کننده است یا لاغر کننده؟

مصرف سنجد به دلیل داشتن فیبر بالا باعث کاهش اشتها و ایجاد سیری و در نتیجه لاغری می شود. افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند، بهتر است سنجد را جایگزین تنقلات روزانه خود کنند. به این ترتیب هم با اشتهای کاذب در طول روز مبارزه می کنند و هم از خواص آن بهره می گیرند ودر کنار کاهش وزن اصولی از ضعف دراندام ها و استوانهای خود جلوگیری می کنند.

درمقابل باید گفت که مصرف پودر سنجد باعث چاقی بخصوص در ناحیه صورت می شود. اگر دوست دارید از پودر سنجد فقط برای چاقی صورت استفاده کنید و مایل نیستید که اندامتان چاق شود، بهتر است پودر سنجد را همراه با آب میل کنید.

عوارض و منع مصرف سنجد :

  • سنجد باعث کاهش فشار خون می شود و برای افرادی که مشکل افت فشار دارند، مصرف آن توصیه نمی شود.
  • سنجد باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شود لذا در افرادی که زخم یا جراحت دارند یا مورد عمل جراحی قرار گرفته اند یا عمل جراحی درپیش دارند و… نباید مصرف شود
  • استفاده بیش از حد آن باعث زردی پوست می شود.
  • زیاده روی در مصرف سنجد می تواند موجب یبوست و دل درد بشود.
  • مصرف بیش از حد آن باعث عفونت در روده یا حتی مشکلات سیستم گوارش و هاضمه می شود.

مصلح سنجد چیست؟

باید سنجد را با مصلحات خود از جمله شکر قهوه ای ، نبات و عسل استفاده شود. به این ترتیب هم طبع آن رو به تعادل می رود و هم خواص آن تقویت می شود.

این متن شامل خواص سنجد و خواص سنجد در طب سنتی ایرانی اسلامی و خواص پودر سنجد و فواید سنجد و خاصیت سنجد و طبع سنجد و فواید پودر سنجد و خواص سنجد درطب سنتی می باشد.

10 پاسخ

    1. سلام
      پودر سنجد اگر با شیر و عسل ترکیب بشه، تاثیر بیشتری بر چاقی صورت داره. اگر فقط به منظور تقویت استخوانها میل می کنید، بهتره پودر سنجد رو در آب ولرم حل کرده و بنوشید.
      همچنین میتونید سویق سنجد تهیه کنید و به صورت خشک یا در ترکیب غذاها و دسرها میل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *