خواص-و-طبع-لبو قرمز-و-چغندر-و-برگ-چغندر-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی
خواص-و-طبع-لبو قرمز-و-چغندر-و-برگ-چغندر-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی

طبع لبو سرده یا گرمه؟ مصلحات+ خواص+ مضرات- در طب سنتی

تاریخ نگارش

نوامبر 18, 2021

دسته‌بندی

سبزی و صیفی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

لبو در واقع چغندر قرمز پخته شده است. قسمت اصلی ریشه چغندر قرمز را بعد از پخته شدن، لبو می نامند. لبو از خوراکی های محبوب زمستاننی است که در تهیه ترشی، مربا، سالاد و… به کار می‌رود.

همچنین نوع دیگری از چغندر با رنگ سفید، به عنوان چغندر قند شناخته می شود.

در ادامه به بررسی طبع و خواص لبو در طب سنتی ایرانی اسلامی می‌پردازیم.

طبع لبو قرمز و چغندر در طب سنتی چیست؟

چغندر و لبو قرمز علی رغم شباهت ظاهری فراوانی که باهم دارند، خواص و طبع متفاوتی دارند.

در منابع طب سنتی طبع لبو در دو حالت مورد بررسی قرار گرفته. لبوی پخته دارای طبع معتدل و لبوی خام یا همان چغندر قرمز دارای طبع گرم و تر است.

ریشه گیاه چغندر که به اصطلاح بهش چغندر گفته میشه، دارای طبع گرم و تر است و همچنین برگ چغندر نیز دارای طبع سرد و تر دارد.

طبع برگه چغندر در طب سنتی ؟ طبع لبوی پخته گرمه یا سرده ؟ طبع چغندر قرمز سرد است یا گرم ؟ طبع ریشه چغندر سده است یا گرم ؟ طبع برگ چغندر سرده یا گرمه ؟ طبع لبوی پخته در طب ایرانی اسلامی ؟ طبع لبو پخته از نظر طب سنتی چیست ؟ طبع لبو پخته شده سرد است یا گرم ؟

طبع-لبو-طبع-چغندر-و-برگ-چغندر-در-طب-سنتی

خواص درمانی و طبع لبو قرمز در طب سنتی

  • لبو سرشار از نیترات است که باعث باز شدن عروق می شود و از این جهت برای افرار مسن که در معرض خطر سکته قلبی یا گرفتگی عروق هستند مفید است.
  • ضد سرطان است
  • ضد پیری زودرس است
  • یک خوراک مفید برای جلوگیری و مقاومت در برابر سرماخوردگی است.
  • مصفای خون است و باعث رقیق شدن صفرا می شود.
  • چربی و کلسترول خون را کاهش می دهد.
  • با داشتن فیبر فراوان یکی از خوراکی های موثر برای جلوگیری و درمان یبوست است.
  • در دمان التهاب روده موثر است.
  • تقویت کننده قوای جنسی است.
  • سرشار از آهن است و کم خونی را درمان می کند.
  • برای از بین بردن افسردگی، بدخلقی و کسالت روح مفید است.
  • خشکی پوست را از بین می برد.
  • سرشار از آنتی اکسیدان است

خواص برگ چغندر در طب سنتی

سرشار از آنتی اکسیدان و یک سبزی عالی برای پیشگیری از سرطان است

کم کالری و لاغر کننده است

منبع غنی ویتامین سی است.

برای درمان کم خونی موثر است

باعث تقویت قلب می شود.

مغز را تقویت می کند.

باعث سلامت و استحکام استخوانها می شود.

باعث تنظیم قند خون و از این جهت سبزی محبوب دیابتی ها است.

دستگاه گوارشی را تقویت می کند.

سم زدای بدن است.

زود هضم است

سرشار از فیبر و لاغر کننده است.

ماسک صورت با استفاده از لبو

با این ماسک ساده و ارزان می توانید شادابی و خوشرنگی ویژه ای به پوست خود بدهید.

کافی است بعد از شستن صورت خود، آب لبو را که بعد از رنده شدن آن گرفته اید با پنبه به صورت خود بمالید.

مقدار آب لبو روی صورتتان نباید به اندازه ای باشد که از صورتتان بچکد.

کمی صبر کنید تا جذب پوست شود و بعد به نوبت دو لایه دیگر را با پنبه و آرام روی پوست خود بزنید.

بعد از 20 دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید. می توانید برای این کار از لیفهای نرم یا برسهای مخصوص شستشوی صورت استفاده کنید. دقت کنید که شستشوی پوست صورت باید به حالت دورانی باشد.

خواص-و-طبع-برگ-چغندر-در-طب-سنتی

فواید لبو در بدن

لبو یا همان چغندر قرمز خواص زیادی برای بدن دارد. با پایین آوردن نیترات خون مشکلات فشار خون را برطرف می کند. با داشتن خاصیت ملین بودن، از یبوست جلوگیری کرده و دفع را اسان می کند و به این ترتیب به عنوان یک سم زدا عمل کرده و عوامل بیماری زا و آلودگی ها را با سرعت بیشتری از بدن خارج می کند. ایمنی بدن و قدرت مبارزه با بیماری ها را تقویت می کند. لبو با مشکلات ناشی از کم خونی مبارزه می کند. چرا که خون ساز و افزایش دهنده هموگلوبین خون است. روند پیری مغز و زوال عقل را به تاخیر می اندازد. آب لبو برای محکم کردن ریشه موها، قطع ریزش مو و ترمیم اسیب دیدگی های آن موثر است و علاوه بر آن نقش یک رنگ موی خوش رنگ را برای شما ایفا می کند. از فرسودگی مفاصل جلوگیری می کند و دردهای آن را تسکین می دهد.

فواید لبو در بدنسازی

لبو با تقویت اکسیژن رسانی به بافت های عضلانی و همچنین با داشتن نیتروژن بالا توان بدن برای تحمل تمرینهای سنگین و طولانی را بالا می برد. برای ورزشکاران و بدنسازان اکسیزن رسانی به خون و داشتن کلسترول پایین و پمپاژ قوی خون بسیار اهمینت دارد و لبو همه این کارها را به خوبی در بدن به راه می اندازد. و به این ترتیب از خستگی زودرس جلوگیری کرده و به حجیم سازی عضلات کمک می کند.

خوردن لبوی آبپز شده و آب لبو پیش از تمرینهای سنگین بدنسازی انژی فراوانی به ورزشکاران می دهد.

فواید لبو در بارداری

یکی از مشکلاتی که در بارداری شایع است ابتلا به یبوست است. یبوست علاوه بر مادر برای جنین بسیار مضر و منشاء بسیاری از بیماری ها است. مصرف لبو در بارداری به برطرف شدن یبوست کمک می کند. علاوه بر آن در بدن مادر تولید خون صالح کرده و گردش خون را تقویت می کند و از این تریق رشد جسمس و عقلی جنین را تقویت می کند. خاصیت اکسیژن رسانی که لبو در بدن ایجاد می کند از خستگی و بی حالی در بارداری می کاهد. همچنین لبو از افت کلسیم در بدن جلوگیری کرده و روند استخوانسازی جنین را نیز سرعت می بخشد.

فواید لبو برای کبد

لبو دارای آنتی اکسیدانهای قوی از جمله بتاکاروتن، کاراتنوئیدها و فلاوونوئیدها است. این ترکیبات باعث تصفیه خون و گردش خون بهتر در بدن می شوند و همین عامل باعث پاکسازی کبد و دفع آلودگی ها و چربی ها از آن می شود. برای پاکسازی فوری و موثر کبد، کافی است یک لبو یک سیب و یک هویج را آب گرفته و با هم مخلوط کنید. با مقداری اب آن را رقیق کرده و بنوشید. خوردن این ترکیب به صورت سه یا چهار بار در هفته تاثیر به سزایی در پاکسازی کبد و رفع کبد چرب دارد.

فواید لبو برای دیابت

لبو برخلاف آنچه که به نظر می آید قند و کالری پایینی دارد. البته میزان استفاده از لبو در افراد دیابتی بسته به نوع دیابت و درجه بیماری هر فرد دارد اما به طور کلی مصرف لبو یکی از عوامل پیشگیری از ابتلا به دیابت است. در افراد دیابتی به دلیل داشتن پتاسیم بالا، فشار خون را کنترل می کند. از آنجایی که در افراد مبتلا به دیابت همواره چشم، کلیه و قلب در معرض آسیب هستند، لبو با ترکیباتی که دارد، این اعضا را تقویت کرده و در برابر آسیب ها مقاوم می کند. لبو پروتیین خوبی دارد و برای افراد دیابتی مغذی و مفید است. بهتر است آب لبو را در ترکیب با دیگر میوه ها میل کنند و خود لبو را در ترکیب با سبزیجات دیگر و به صورت سالاد مصرف کنند.

فواید لبو برای سرما خوردگی

لبو سرشار از آنتی اکسیدان است، سم زدا، ضد التهاب  و خونساز است و همه اینها به مبارزه با سرماخوردگی کمک می کند. خوردن لبو در فصل سرما توصیه می شود. لبو را به روشهای مختلف به صورت پخته، آب گرفته و در سالاد در برنامه تغذیه ای خود جای دهید و از سرماخوردگی در امان بمانید.

خواص لبو برای مردان

لبو در مردان میل جنسی را تقویت و تولید اسپرم را افزایش می دهد. اختلالاط نعوذ را برطرف کرده و ترشح هورمونهای جنسی را تحریک می کند.

خواص لبو با ماست

ترکیب ماست و لبو علاوه بر اینکه یک بورانی خوش مزه و خوش رنگ به شما می دهد، خواص زیادی برای بدن شما دارد. این ترکیب کم کالری و لاغر کننده است. خواص مسهل بودن لبو در کنار ماست تقویت شده و به دفع سموم بدن و کاهش وزن کمک بیشتری می کند. این ترکیب مقوی قلب است و برای مبتلایان به بیماری های قلبی و کبدی بسیار مفید است. از ماست و لبو برای درمان رعشه و درمان بیماری پیسی که منجر به ایجاد لک های سفید روی پوست می شود نیز استفاده می شود.

مصلح لبو قرمز چیست؟

بعترین مصلح لبو عسل است که بهتر است بصورت گرم مصرف شود. می توانید مقداری عسل را در آب گرم حل کرده و سپس میل کنید. یا عسل را روی حرارت کم، مقداری گرم کرده و بعد مصرف کنید.

چه کسانی لبو مصرف نکنند؟

افراد مبتلا به بیماری هموکروماتوز نباید لبو استفاده کنند. این بیماری به دلیل وجود مقادیر بیش از حد آهن در بدن رخ می دهد و لبو با توجه به اینکه سرشار از آهن است برای این افراد بسیار مضر است.

همچنین افراد مبتلا به بیماری ویلسون نباید لبو مصرف کنند. این بیماری نیز به علت بالا بودن مس در بدن ایجاد می شود و لبو یکی از منابع غنی مس است.

زیاده روی در مصرف لبو می تواند باعث درد معده، اسهال و سایر مشکلات گوارشی شود.

اگر قصد دادن آزمایش ادرار دارید بهتر است لبو نخورید؛ لبو باعث قرمز شدن ادرار و احتمال ایجاد خطا در تشخیص های پزشکی می شود.

در افراد با سابقه واکنش های الرژیک لبو ممکن است باعث تب و لرز، گرفتگی تارهای صوتی، جوش و کهیر و… شود.

مصرف زیاد لبو به دلیل داشتن گلوکز بالا،در افراد دیابتی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

مصرف بی اندازه برگ چغندر جذب کلسیم در بدن را مختل می کند.

12 پاسخ

  1. آقا یا خانم طب شناس
    توی این مطلب تون یه جا آوردید که لبو برای دیابتی ها خوبه و در آخر مقاله هم آوردید برای دیابتی ها توصیه نمی شه. بالاخره چی شد؟ لبو برای دیابتی ها خوبه یا بده؟ من که اعتمادم نسبت به این مطلب از دست رفت.

    1. سلام دوست عزیز،ممنون از پیامتون، مصرف به اندازه اش برای افراد دیابتی مفید و افراط و زیاده روی در مصرفش برای دیابتی ها مضر است.

  2. خیلی عالی بود اطلاعاتی که‌داده‌بودید‌امیدوارم‌مردم‌شریف‌ایران‌استفاده‌کنند‌ازلبو

  3. خیلی‌ اطلاعات‌ مفید‌ بود‌، من‌ نمیدونیستم‌ لبو‌ تا این‌ اندازه‌ برای‌ بدن‌ مفیده‌ موفق‌ باشید‌ ممنون

  4. سلام از زمانی که از این سایت با خواص عالی لبو اشنا شدم سه ماهه هر دوشب سر سفره ما لبو و اب لبو الخصوص که پسرم کشتی گیر هم هست تو انرژی پسرم خیلی تاثیر گذاشته ممنونم از مطالب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *