طبع و خواص کشک در طب سنتی
طبع و خواص کشک در طب سنتی

طبع و خواص کشک از دیدگاه طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

جولای 31, 2022

دسته‌بندی

محصولات حیوانی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کشک یکی از مشتقات شیر است. به این ترتیب که از جوشاندن دوغ، ماده ای به نام توف ایجاد شده و آن را گلوله کرده و خشک می کنند و کشک از آن اصل می شود.

بیشتر کشورهایی مثل ایران و افغانستان در اسیا ارزش کشک را دانسته و از آن استفاده های متعددی می کنند. کشک بسیار مغذی است و در مقادیر کم آن نیز مواد مغذی فراوانی وجود دارد و از این رو کشک ماده ای بسیار مفید و سرشار از خاصیت است. کشک به صورت گلوله ها یا رشته های جامد و یا مایع و خمیر مانند مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیار مهم است که کشک را در رژیم غذایی خود جای دهید.

کشک جوشیده یا پاستوریزه را می شود به تنهایی، یا در تهیه غذاها، پیش غذاها و… مورد استفاده قرار داد. معروف ترین غذاهایی که با استفاده از کشک تهیه می شوند، کلجوش، کشک بادمجان، آش کشک و… است.

کشک همچنین خواص طبی و درمانی زیادی دارد که موجب روی آوردن بیشتر مردم به مصرف آن شده است. آیا می دانید کشک چه طبعی دارد؟ خواص کشک چیست؟ مصرف کشک برای چه کسانی ممنوع است؟ مصلح کشک چیست؟ در این مقاله با بررسی طبع و خواص کشک از دیدگاه طب سنتی ایرانی و اسلامی، کوشیده ایم به این سوالات به صورت کافی و کامل پاسخ دهیم.

طبع کشک چیست؟

طبع کشک سرد و خشک است. برای افرادی که مایلند رطوبت بدنشان را کاهش بدهند، کشک گزینه مناسبی است. کشک خوراک مقوی و مناسبی برای گرم مزاجان و دموی ها است. افراد سردکزاج نیست با رعایت اندازه و همراه با مصلحات می توانند از خواص شگفت انگیز کشک بهره ببرند.

کشک چه خواصی دارد؟

  • سطح فشار خون را متعادل نگه میدارد.
  • قابض است.
  • تندی صفرا را کاهش می دهد.
  • ماسک کشک موجب جوان سازی پوست می شود. از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری می کند. و روشن کننده پوست است.
  • سرشار از کلسیم و پروتیین است.
  • سیر کننده و کم کالری است و گزینه مناسبی برای پرکردن وعده های غذایی افرادی است که به دنبال کاهش وزن و میزان کالری مصرفی است.
  • شستن سر با کشک رقیق شده و یا قرار دادن کشک به صورت ماسک روی ریشه موها، موجب تقویت ریشه موها، جلوگیری از ریشه مو، درمان ریزش مو، و پیشگیری از کچلی می شود.
  • برای درمان کک و مک، لکه های قهوه ای و سوختگی با آفتاب، کافی است کشک را با مقداری آب لیمو ترکیب کرده و روی پوست بمالید.
  • با داشتن کلسیم فراوان، موجب تقویت استخوانها، تسکین دردهای استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می شود.
  • ضد عفونی کننده و پاک کننده دستگاه گوارش، معده و روده ها است.
  • تیرگی زیر چشم ها تنها با قرار دادن دستمال آغشته به کشک به مدت ده تا پانزده دقیقه از بین خواهد رفت.

چه کسانی کشک مصرف نکنند؟ عوارض و مضرات کشک چیست؟

افراد مسن، سرد مزاجان، افرادی که معده های مرطوب دارند و افرادی که مشکل فشار خون دارند باید در مصرف کشک احتیاط کرده و از پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت بگیرند.

زیاده روی در مصرف کشک باعث سفت شدن روده ها می شود.

کشک در کنار مواد خوراکی دیگری با طبع سرد، موجب بروز واکنش های الرژیک می شود.

کشک دیرهضم است.

باعث ایجاد نفخ و باد می شود.

تولید بلغم می کند.

مصلح کشک چیست؟

سبزیجات معطر و گرم مصلح خوبی برای کشک هستند. معرف ترین مصلح کشک، نعنا و پونه هستند. به همین دلیل است که در ترکیب غذاهایی چون کشک بادمجان، کلجوش، آش ها و… نعناداغ یک عضو ثابت و جدانشدنی است.

8 پاسخ

  1. ممنونم بابت مطالبتون عالی بود لطفا بنویسید کشک خشک وقتی همین طوری میخوریم بعدش چی بخوریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *