درمان فوری شپش در خانه با کمک طب سنتی و تدابیر آن
درمان فوری شپش در خانه با کمک طب سنتی و تدابیر آن

درمان فوری شپش در یک شب با 7 روش ساده که معجزه میکنه

تاریخ نگارش

ژانویه 18, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شپش یکی از انواع انگل ها است که اغلب روی پوست سر و بدن زندگی می کند و از طریق مکیدن خون به زندگی خود ادامه می دهد. وجود شپش در سر و بدن برای همه ناخوشایند است برای همین اغلب افراد به دنبال درمان فوری شپش در یک شب هستند تا هرچه زودتر از شر این حشره موذی راحت شوند.

شپش یک حشره بدون بال است و از دسته بندپایان به حساب می آید. و سرعت تخم گذاری و تکثیر بالایی دارد. شپش ماده می تواند روزانه هشت عدد تخم بگذارد. تخم شپش بیضی شکل و اغلب به رنگ سفید هستند. شپش سر شایع ترین نوع شپش است که در بین انسانها دیده می شود.

علائم وجود شپش در سر:

  • خارش و سوزش پوست سر
  • برآمدگی های قرمز و دردناک روی سر، گردن و شانه ها
  • دیدن دانههای سفید شبیه به شوره در موها (رشک مو)

درمان فوری شپش در یک شب!

درمان فوری شپش برای همه مهم است. درمان فوری شپش در یک شب، آرزوی همه است. ممکن است بارها این عبارت را سرچ کرده باشید و برخی توصیه ها برای درمان فوری شپش در یک شب را شنیده باشید. این کار را نه می توانیم ممکن بدانیم و نه می توانیم بگوییم که ناممکن است.

برخی کارها ممکن است شپش ها را در یک شب نابود و از بین ببرد اما ممکن است به پوست و موهای شما نیز آسیب جدی و زیادی وارد کند. نکته مهم برای درمان فوری شپش این است که به محض اینکه متوجه شپش یا تخم آن در موها یا بدن خود یا اعضای خانواده شدید، فورا پیگیر آن شوید و اقدامات درمانی را آغاز کنید.

در همان ساعات اولیه که متوجه این موضوع می شوید باید هر لباس، ملحفه، پتو یا هر چیز دیگری که با فرد مبتلا به شپش در تماس بوده را جمع کرده و با آب داغ و شوینده های مخصوص چندین بار بشویید. بهتر است بعد از شست و شو و آب کشی برای اطمینان دوباره لباس ها و… را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد هم در آفتاب پهن کنید یا پس از خشک شدن اتو بکشید.

در قدم بعدی برای درمان شپش در یک شب باید شروع به پاکسازی موها و پوست سر کنید. حمام آب گرم و شستن موها با شامپوها و لوسیون های مخصوص و شانه کردن موهای خیس با شانه مخصوص اولین اقداماتی است که باید برای پاکسازی انجام دهید. در همه این مراحل شما باید حتما از یک زیرانداز یک بار مصرف استفاده کنید و آن را پس از استفاده دور بیندازید یا از مللحفه یا پارچه ای استفاده کنید که بتوانید با تدابیری که گفته شد آن را بشویید.

برای درمان فوری شپش در یک شب بعد از مراحل شست و شویی که ذکر شد، یک قاشق کوچک روغن درخت چای، یک قاشق چایخوری روغن اکالیپتوس و دو قاشق غذاخوری تونیک مو را با هم مخلوط کرده و ریشه موها و پوست سر را کاملا به آن آغشته کنید. سرتان را با یک کلاه یا روسری مناسب بپوشانید و اجازه دهید یک شب طی شود و سپس موها را با شامپوی مناسب شسته و آبکشی کنید و به کمک شانه مخصوص، رشک ها را از لابه لای موها بیرون بیاورید. به دلیل استفاده مکرر از شوینده ها حتما برای موهای خود از نرم کننده استفاده نمایید.

احتمالا با این روش بتوانید در همان شب اول از شر شپش ها خلاص شوید و به درمان فوری شپش در یک شب کمک بسزایی نمایید.

یک راه دیگر برای درمان فوری شپش در یک شب این است که چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون را با حدود بیست قطره روغن گیاهی مانند روغن اکالیپتوس ترکیب نمایید و به کمک کمی پنبه آن را به پوست سر خود بزنید. در صورت تمایل می توانید این ترکیب را به پوست سر خود اسپری کنید. حدود دوازده ساعت زمان دهید که این ترکیب روی پوست سر شما بماند سپس مو ها را شانه کرده و بعد شست و شو دهید.

در برخی منابع آمده که اگر پوست سر و موها را آغشته به سس مایونز کرده و سر را با پلاستیک بپوشانید موجب خفه شدن شپش ها می شود و بر درمان فوری شپش در یک شب موثر می باشد. این روش کاملا تجربی است و نمی توانیم در مورد درست یا غلط بودن آن بحث کنیم اما اگر این کار را انجام دادید، حتما برای پاکسازی و شست و شوی موهای خود وقت و دقت لازم بگذارید.

مبارزه با شپش سخت و بسیار مهم است. حتما شنیده اید که افراد بعد از اینکه متوجه وجود شپش در موهای خود می شوند، بلافاصله اقدام به تراشیدن موها می کنند. این کار، اگرچه سرعت از بین بردن شپش را بالا می برد و یک روش مبارزه سنتی و قدیمی با شپش است اما ممکن است آسیبهای جبران ناپذیری به روحیه افراد و به خصوص کودکان وارد کند. بنابر این مهم است که شما شپش را با روشهایی دیگر و بهتر از زندگی خود بیرون کنید.

شامپو و محلولهای شست و شوی مختلفی هستند که به منظور از بین بردن شپش تولید شده و در دسترس هستند. اما در این متن، شما با روشهای از بین بردن شپش از دیدگاه طب سنتی اشنا می شوید. با ما همراه باشید تا به دیگر راه های درمان فوری شپش در یک شب بپردازیم.

درمان فوری شپش در یک شب

معمولا ابتلا به شپش نیازی به بستری شدن یا اقدامات خاص پزشکی ندارد و همه اقدامات بهداشتی و درمانی باید در خانه و با رعایت کامل نکات انجام شود. روشهای زیادی برای درمان شپش وجود دارد از استفاده از روغن های بودار گرفته تا ماسک های ترکیبی گیاهی و شیمیایی و شانه زدن مرتب موهای خیس و حتی پوشاندن سر با ترکیبات خاص و به اصطلاح خفه کردن شپش ها. در ادامه ما برخی از روشهای مجرب و معتبر طب سنتی برای درمان خانگی شپش را برای شما شرح داده ایم.

درمان فوری شپش در یک شب
درمان فوری شپش در یک شب

درمان فوری شپش در یک شب با سرکه

یکی از راه های درمان فوری شپش استفاده از سرکه است. برای درمان فوری شپش در یک شب با سرکه باید چند نکته را بدانید:

تخم شپش بسیار مقاوم است و غلاف بیرونی آن تنها با ترکیبات خاصی از بین خواهد رفت. یکی از این ترکیبات سرکه است. اسپری کردن سرکه انگور یا سرکه سیب روی موها پوشش بیرونی تخم را از بین برده و باعث نابودی شپش ها می شود. برای درمان فوری شپش در یک شب با سرکه ابتدا موهایتان را به مدت یک ساعت به سرکه آغشته کنید.

بعد با شانه ی مخصوص موها را پاک کرده و سپس در حمام بشویید. سرکه را می توانید با دست یا به صورت اسپری روی موها بزنید. هنگام اسپری کردن سرکه روی سر مراقب چشم هایتان باشید.

برای اطمینان بیشتر و درمان فوری شپش در یک شب با سرکه این کار را چند بار تکرار کنید.

یک راه دیگر برای درمان فوری شپش در یک شب با سرکه این است که حدود ده قطره روغن درخت چای را با یک چهارم استکان روغن زیتون ولرم ترکیب کنید و کل مو ها و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. سر خود را به کمک یک کلاه حدود یک ساعت بپوشانید. پس از گذشت یک ساعت، موهایتان را با یک شانه دندانه دار به خوبی شانه کنید تا همه شپش ها جدا شوند. سپس موهای خود را با شامپو و آب گرم بشویید. مجدد موهایتان را با سرکه خیس کنید و کلاه بگذارید و یک ساعت صبر کنید.
دوباره موها را به کمک شانه دندار دار شانه کنید تا از هرگونه شپش پاک شود. موهایتان را با شامپو و آب گرم شست و شو دهید. درمان فوری شپش در یک شب با سرکه را تا زمان از بین رفتن شپش ها ادامه دهید.

درمان فوری شپش در یک شب با سرکه
درمان فوری شپش در یک شب با سرکه

روغن مالی سر و پوست برای از بین بردن شپش

شپش نمی تواند بیش از دو ساعت در محیط چرب و روغنی زنده بماند. بنابراین توصیه می شود موها و پوست سر خود را به طور مرتب با روغن هایی نظیر روغن زیتون و بادام تلخ چرب کنید. همچنین ترکیب روغن بنفشه و گل ختمی و مقداری کتیرا ترکیب بسیار مناسبی برای این کار است.

روغن اکالیپتوس و روغن چای نیز به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد قارچی که دارند، برای از بین بردن شپش و تخم شپش مناسب هستند. برای کودکان می توانید شب پیش از خواب موها را با روغن نارگیل آغشته کرده و کلاه بپوشید و روز بعد با استفاده از شانه های مخصوص شپش ها و تخم ها را از لای موها خارج کرده و سپس حمام کنید.

از بین بردن شپش سر با اسپند

مقداری اسپند را اسیاب کرده و به مدت یک ربع در آب بجوشانید. موها و پوست سر خود را به این جوشانده آغشته کنید و بعد از سی تا چهل دقیقه با آب ولرم بشویید. این یکی از مجرب ترین روشهای از بین بردن شپش و تخم شپش است.

درمان فوری و خانگی شپش سر با سیر و پیاز

سیر و پیاز در درمان خیلی از بیماریها و مشکلات به داد انسان رسیده اند. در مبارزه با شپش نیز همینطور است. شستن موها با اب پیاز یا قراردادن مخلوط سیر له شده، کمی اب لیموی تازه و روغن نارگیل یا سیاهدانه روی سر، با سرعت بالایی شپش ها را از بین خواهد برد.

درمان فوری شپش در کودکان

همه موارد ذکر شده برای کودکان نیز قابل استفاده است. با این حال به دلیل حساسیت بیشتر پوست و موی کودکان نسبت به استفاده از نرم کننده ها و روغن ها دقت بیشتری داشته باشید و از خشک شدن پوست آنها جلوگیری کنید.

توجه کنید که نباید کودک خود را بترسانید یا حس کثیف بودن را به او منتقل کنید. توجه به روحیه کودک از روند درمان نیز مهم تر است. سعی کنید علت را برای او توضیح دهید و مراحل شست و شوی سر و شانه زدن و استفاده از ماسک ها و ترکیب ها را در قالب بازی و تفریح انجام دهید تا همکاری بیشتری از طرف کودک خود داشته باشید.

درمان شپش در کودکان
درمان شپش در کودکان

روش های مختلف درمان خانگی شپش سر

تجربه های دیگری برای از بین بردن شپش سر معرفی شده اند که در این قسمت به صورت خلاصه به آنها اشاره می کنیم:

  • سشوار کردن مرتب مو با باد گرم
  • آغشته کردن مو به سس مایونز
  • آغشته کردن مو به محلول جوش شیرین در آب با نسبت یک به سه.
  • اسپری کردن محلول نمک اسپوم (منیزیم سولفات) روی سر.
  • روغن چریش
  • روغن شمعدانی
  • عدم استفاده از شانه های پلاستیکی و استفاده از شانه های فلزی مخصوص جدا کردن شپش از مو.
  • شستن مرتب ملحفه ها و لباس ها با آب داغ و محلولهای ضدعفونی کننده.

قوی ترین داروی ضد شپش چیست؟

داروهای مختلفی برای درمان شپش و مبارزه با آن وجود دارند. درکنار دانستن روشهای طبیعی و سنتی درمان شپش، بد نیست که با داروها و شامپوهای مخصوص این کار نیز آشنا شوید. خوب است بدانید که اغلب شامپوها و محلولهای از بین برنده شپش در داروخانه ها موجود هستند و برای تهیه آنها نیازی به نسخه پزشک ندارید. کافی است به داروخانه مراجعه کرده و با شرح موضوع از پزشک داروخانه راهنمایی های لازم را دریافت کرده و داروی مناسب خود را تهیه کنید.

نکته مهم این است که هنگام استفاده از هر شامپو یا لوسیون باید به صورت مرتب موها را با شانه فلزی و دانه ریز مخصوص شانه کنید تا تمام تخم ها و لاروها و شپش ها از لابلای موهای شما خارج شوند.

برخی از لوسیونهای موثر و ضد شپش را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

  • لوسیون پِرمِترین ۱ درصد
  • اسپینوزاد ۰/۹ درصد
  • لوسیون مالاتیون ۰/۵ درصد
  • لوسیون ایوِرمِکتین ۰/۵ درصد
  • لوسیون الکل بنزیل ۵ درصد

هشدارها و نکات

  1. به هیچ عنوان از یک روش، به صورت مکرر و متوالی استفاده نکنید.
  2. سعی کنید از چند روش به صورت متنوع استفاده کنید و از این طریق احتمال آسیب به پوست و موی خود را کاهش دهید.
  3. بعد از استفاده از داروها و ترکیب ها روی پوست سر، بهتر است فقط سر و موها را شست و شو دهید. مانند شستن سر در سینک یا لگن و…. از این طریق از تماس مواد شوینده و داروها و ترکیبات با پوست بدن خود جلوگیری می کنید و احتمال آسیب به پوست را از بین می برید. این کار برای اطفال و کودکان بیشتر توصیه می شود.
  4. هنگام شست و شو بهتر است از آب ولرم استفاده کنید و نیازی نیست آب بیش از اندازه داغ باشد.
  5. شامپوی  لیندان ۱ درصد نوعی داروی بسیار قوی برای درمان شپش است و در صورتی تجویز می شود که از روش های دیگر جواب نگرفته باشید. اما خوب است بدانید که استفاده از این شامپو ریسکهای بسیار بالایی دارد. بلعیدن این شامپو موجب آسیب به مغز و اعصاب می شود. همچنین مصرف آن برای خانم های باردار و شیرده، افراد دارای پوست حساس، مبتلایان به ایدز، نوزادان نارس، افراد مسن و کودکان و افراد با سابقه سرع و تشنج اکیدا ممنوع است.

6 پاسخ

  1. از بین رفتن شپش فقط شسته شوی هر روز با شامپو وبعد استفاده از نرم کننده و شانه زدن با شانه دندانه ریز هر روز تا یک هفته نرم کننده مو باعث سر شدنه مو و کم حجم شدن موراحت شانه زدن واز بین رفتن شپش زیر روی مو می شود تجربه کردم تنها این جواب داد مگر خیلی زیاد باشه که دو هفته وقت ببره ودر روز چند بار شانه زدن بچه هایی که مدرسه می‌روند حتمن باید به ابن شکل دوبار در هفته حموم کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *