درمان آفت درهان در طب سنتی
درمان آفت درهان در طب سنتی

درمان آفت دهان در طب سنتی| عسل+ ماست+ رب انار+ جوش شیرین

تاریخ نگارش

مارس 16, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آفت دهانی از آن دسته بیماری هایی است که بنظر می رسد هر فرد دست کم یک بار تجربه کرده باشد. اگرچه طول مدت این عارضه کوتاه است اما برای همه ناخوشایند است و تحملش دشوار. آفت در اثر عوامل ارثی یا ژنتیکی و گاهی نیز در اثر عوامل محیطی مثل خوردن مواد حساسیت زا، گاز گرفتن، استفاده از مسواک نامناسب و شست و شوی غیر اصولی دهان و دندان، آسیب در حین خدمات دندان پزشکی و… رخ می دهد. آفت گاهی نیز به عنوان عوارض برخی بیماری ها نیز بروز می کند. آفت زخم و التهابات کوچکی است که در بافت داخلی دهان ایجاد می شود. داخل لب ها، زیر زبان، سقف دهان یا داخل لثه ها بیشترین قسمت هایی است که آفت در آنها مشاهده شده است. آفت های دهانی کوچک، گرد و یا بیضی شکل هستند. رنگ آنها اغلب سفید یا زرد است و اطراف آن قرمز و ملتهب می شود. به ندرت پیش می آید که قطر این زخم ها حتی به یک سانتی متر برسد اما باعث ایجاد سوزش و خارش و درد در دهان می شود. به ویژه در هنگام خوردن و نوشیدن.

وجود آفت در دهان به دلیل درد و سوزشی که دارد، برای همه آزاردهنده است و برخی افراد به دلیل این درد حتی از خوردن غذا امتناع می کنند که خود سرچشمه ابتلا به بیماریهای دیگر است. بنابراین لازم است که در جهت درمان آن اقدام فوری صورت گیرد. روشهای خانگی و غیرخانگی متعددی برای درمان آفت دهان وجود دارد که در ادامه برخی از این روشها را معرفی کرده و توضیح می دهیم.

درمان آفت در خانه با عسل

به اندازه کافی از خواص معجزه آسای عسل مطلع هستید. عسل، این خوراک دلچسب و خوشمزه، یک اکسیر شفابخش برای بسیاری از بیماریها است و مصلح بسیاری از مواد غذایی به شمار می رود. سالیان سال است که از عسل نه فقط به عنوان غذا بلکه به عنوان یک داروی موثر استفاده می شود. عسل مرهم مناسبی برای بسیاری از زخم ها و التهابات و عفونت ها است و حالا می خواهیم به شما بگوییم که عسل می تواند شما را در درمان آفت نیز یاری کند. با یک گوش پاک کن یا انگشت تمیز یا پشت قاشق کوچک، مقداری عسل را روی زخم و آفت دهان خود بمالید و پس از چند دقیقه خوب بشویید. خوردن عسل و شربت عسل نیز در سرعت بخشیدن به بهبود آفت تاثیر دارد.

درمان آفت در خانه با ماست

ماست باعث نرمتر شدن بافت دهان و کاهش درد و سوزش آفت می شود. همچنین ماستهای پروبیوتیک باعث از بین رفتن باکتریهای مضر و رشد باکتریهای مفید دهانی می شوند و به این ترتیب به درمان آفت کمک می کنند. اگر دچار آفت دهانی شدید، بهتر است در طول روز ماست مصرف کنید و گاهی ماست را مانند پماد روی آفت ها زده و ماساژ دهید. یا ماست را چند ثانیه در دهان خود نگه داشته و سپس فرو ببرید.

درمان آفت در خانه با رب انار

انار، آب انار و رب انار همیشه با خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی شناخته می شوند و در درمان بسیاری از بیناریهای ویروسی موثر واقع شده اند. در مورد آفت نیز همینطور است و علاوه بر سرعت بخشیدن درمان و بهبود آفت، باعث ضدعفونی شدن فضای دهان و از بین رفتن عوامل بیماری زا در دهان می شود. رب انار برای درمان بسیاری از بیماریها و زخم های دهان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مقوی لثه ها است و از آسیب به دندان ها جلوگیری می کند. خوردن رب انار، مالیدن آن به داخل دهان و لثه ها یا قرقره کردن رب انار رقیق شده در آب، باعث درمان آفت های دهانی می شود.

درمان آفت در خانه با جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده قلیلیی است و اثرات اسیدی را خنثی می کند. استفاده از جوش شیرین برای درمان آفت به این دلیل مرسوم است که عوامل اسیدی که منجر به سوزش آفت می شود را از بین می برد. قرقره محلول جوش شیرین در آب، سرعت بهبود و درمان آفت را بالا می برد.

از روشهای خانگی و سنتی درمان و تسکین درد و سوزش آفت دهان می توانیم به مصرف این موارد نیز اشاره کنیم.

  • قرقره کردن محلول شیرین بیان.
  • ماساژ یخ روی آفت ها.
  • قرقره سرکه سیب رقیق شده و شستن دهان با آن.
  • قرقره آب اکسیژنه و خوردن آب اکسیژنه و شست و شوی دهان با آن.
  • قرقره چای سرد شده یا قراردان کیسه ی چای کسیه ای پس از دم کشیدن و سرد شدن روی آفت ها.
  • ماساژ ژل آلوئورا طبیعی روی آفت ها
  • دهانشویه با چای مریم گلی.

همچنین مصرف مکمل های آهن، ویتامین B، ویتامین E، زینک، انواع ویتامین ها، مواد غذایی بدون گلوتن، آنتی اکسیدان ها، منیزیم هیدروکسید و… نیز می تواند در درمان آفت موثر باشد. داروها و شربت های مخصوص شست و شوی دهان در زمان ابتلا به آفت نیز در داروخانه ها موجود و در دسترس هستند و می توانید با صلاح دید پزشک و با توجه به میزان درگیری با آفت از نوع مناسب آنها استفاده کنید.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *