درمان-فوری-سرفه-خشک-در-خانه-طب-سنتی.
درمان-فوری-سرفه-خشک-در-خانه-طب-سنتی.

درمان سرفه خشک با 6 روش خانگی و مبتنی بر طب سنتی

تاریخ نگارش

آوریل 7, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سرفه یکی از عوارض شایع بیماریهای مختلف مانند سرما خوردگی و انفلوانزا است. سرفه یک واکنش دفاعی از طرف بدن به عوامل بیماری زا یا آلرژی زا یا همان آلرژن ها است. اغلب سرفه ها همراه با بهبود بیماری بهبود یافته و قطع می شوند اما در مواردی ممکن است این سرفه ها ادامه پیدا کرده و آزاردهنده شوند. اگر طول مدت سرفه ها بیش از دو یا سه هفته شود، و همراه با خلط نباشد، سرفه خشک است. سرفه خشک همچنین بدون مخاط است و باعث خارش و سوزش در گلو می شود. سرفه خشک اغلب در هنگام خواب شدت پیدا کرده و فرد را اذیت می کند.

سرفه خشک ممکن است در اثر اسم یا آلرژی ایجاد شود. اگر معمولا در ایام خاصی از سال دچار سرفه خشک می شوید، احتمالا دچار آلرزی فصلی هستید. مثلا در بهار و پاییز به دلیل گرده افشانی گل ها و گرد و غبار و… احتمال آلرژی و ابتلا به سرفه خشک بیشتر است.

برای درمان سرفه خشک بهتر است ابتدا منشاء آن را بشناسید. مثلا اگر به ماده خاصی آلرژی دارید، از آن ماده دوری کنید. یا اگر در هوای آلوده یا در معرض استنشاق برخی عطرها و رایحه ها این عارضه به سراغتان می آید، باید سعی کنید در چنین محیط هایی نباشید.بعد از آن می توانید تدابیر درمان سرفه خشک را در پیش بگیرید.

در ادامه برخی از روشهای درمان سرفه خشک را نام برده و شرح خواهیم داد.

درمان سرفه خشک با زنجبیل

اگر منشاء سرفه های خشک، عفونت های ویروسی و باکتریایی باشد، زنجبیل یک گزینه خوب برای درمان است. زنجبیل با خواص ضد ویروسی که دارد به بهبود بیماری و قطع سرفه ها کمک می کند. زنجبیل تازه تاثیر بیشتری دارد اما در صورت عدم دسترسی می توان از زنجبیل خشک شده یا پودر آن نیز استفاده کرد. شربت زنجبیل، دمنوش زنجبیل یا چای زنجبیل، به ویژه در همراهی با عسل بسیار موثر هستند. جالب است بدانید در ترکیب بسیاری از داروهای مخصوص درمان سرفه نیز از زنجبیل استفاده شده است.

درمان-سرفه-خشک-در-طب-سنتی

درمان سرفه خشک با سیر و پیاز

خواص بی نظیر سیر و پیاز در درمان بیماریها بر کسی پوشیده نیست.

می توانید چند حبه سیر را جوشانده، سپس کمی پونه کوهی اضافه کرده و یک دمنوش قوی و موثر برای درمان سرفه خشک تهیه کنید. افزودن مقداری آب لیمو و عسل نیز می تواند تاثیر آن را بیشتر کند.

خوردن پیاز خام، آب پیاز و سوپ پیاز نیز یکی دیگ از روشهای موثر و سریع درمان سرفه خشک است.

درمان سرفه خشک با عسل، زردچوبه و شیر

مقداری شیر را روی حرارت قرار داده تا بجوشد، در حین جوشیدن به آن زردچوبه اضافه کرده و بعد شعله را خاموش کنید. حرارت شیر که کم شد مقداری عسل در آن ریخته و میل کنید. این معجون از گذشته تا به امروز برای درمان سرفه استفاده می شده و علاوه بر آن باعث آرامش خواب در فرد بیمار می شود.

درمان سرفه خشک با گلاب

بوییدن گلاب در طول روز، اسپری کردن آن روی بالش در هنگام خواب و خوردن مقدار کمی گلاب در روز باعث پاکسازی مجاری تنفسی و رفع خشکی و درمان سرفه ها می شود.

درمان سرفه خشک با گیاهان دارویی

دمنوش آویشن، دمنوش نعنا، دمنوش شیرین بیان، دمنوش ریشه ختمی، عناب، چای ترش، نارون کوهی، چهارتخمه، به دانه، بابونه و پنیرک از دیگر گیاهان دارویی هستند که در درمان سرفه خشک موثرند. اگر به این مواد حساسیت خاصی ندارید، یا در دوره بارداری و شیردهی نیستید، می توانید با خیال راحت، روزانه از این گیاهان به صورت دمنوش یا چای استفاده کنید و زودتر از شر سرفه های خشک خلاص شوید.

درمان سرفه خشک با غرغره آب نمک

غرغره آب نمک رقیق در طول روز علاوه بر ضد عفونی کردن مجاری گلو و از بین بردن عفونت ها، که باعث سرعت بهبودی می شود، خارش و درد گلو را نیز تسکین می دهد.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *