چه زمانی حجامت کنیم
چه زمانی حجامت کنیم

چه زمانی حجامت کنیم؟ نکات و توضیحات کامل

تاریخ نگارش

آوریل 6, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یک متخصص طب سنتی در همدان حجامت را یکی از روش‌های خونگیری در طب سنتی ایران و طب سنتی ملل مختلف عنوان کرد و افزود: این امر از زمان‌های گذشته رواج داشته است.

دکتر مامک هاشمی حبیب آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حجامت به تعبیری برای پیشگیری از بیماری‌ها برای افراد سالم قابل انجام است همچنین برای برخی بیماری‌ها نیز به عنوان یک روش درمانی علمی کاربرد دارد.

وی با تاکید بر اینکه از انجام خودسرانه حجامت خودداری کنید، تصریح کرد: به صورت خودسرانه هیچگاه اقدام به انجام حجامت نکنید همچنین اگر توسط پزشک متخصص طب سنتی تجویز شد از انجام حجامت خودداری نکنید.

هاشمی خاطرنشان کرد: افرادی هستند که بیماری‌های خاصی دارند که برای درمان بیماریشان حجامت می‌تواند مفید باشد که در این صورت لحاظ کردن شرایط فصلی ملاک نیست و اگر نیاز مبرم به انجام حجامت باشد و توسط پزشک تشخیص داده شده باشد در هر فصل می‌توان حجامت را انجام داد.

وی اضافه کرد: اگر حجامت به مقصود پاکسازی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها باشد بهترین فصل برای انجام حجامت بهار و پاییز است.

این پزشک متخصص طب سنتی یادآورشد: در بین مردم یک دیدگاه افراط و تفریط نسبت به حجامت وجود دارد و افرادی هستند که پزشک بدون اینکه آنها را بررسی کرده باشد خودسرانه اقدام به انجام حجامت می‌کنند و برخی مراکز نیز بدون توجه به شرایط مراجعه کننده و معاینه وی توسط پزشک متخصص طب سنتی اقدام به حجامت می‌کنند که این امر اشتباه بوده چرا که انجام حجامت در برخی افراد حتی یک بار در سال نیاز نیست که این موضوع را پزشک متخصص طب سنتی تشخیص می‌دهد.

هاشمی با بیان اینکه برخی افراد به علت ترس یا علل دیگر از انجام حجامت خودداری می‌کنند، تصریح کرد: برخی افراد هستند که بعد از تشخیص پزشک و نیاز آنها به حجامت از انجام آن خودداری می‌کنند در حالیکه  حجامت درمانگر برخی بیماری‌هاست.

وی ادامه داد: یکی از روش‌های درمانی مفید برای آلرژی‌های فصل بهار و ترشحاتی که افراد دارند و یا سوزش  و خارش‌هایی که در نواحی پوست افراد ایجاد می شود حجامت یکی از بهترین درمان‌ها محسوب می‌شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: برخی افراد با هدف اقدامات پیشگیرانه در فصل بهار تمایل به انجام حجامت دارند که این موضوع باید توسط پزشک متخصص طب سنتی بررسی شود تا منعی برای انجام حجامت وی وجود نداشته باشد چرا که تمامی افراد به صورت ۱۰۰ درصد شرایط انجام حجامت را ندارند.

وی با بیان اینکه طب سنتی یک طب کل‌نگر است، به سنت خانه تکانی در فصل بهار که از قدیم وجود داشته اشاره کرد و گفت: این سنت را در گذشته برای بدنشان انجام می‌دادند و انجام حجامت با هدف پاکسازی بدن از قدیم الایام انجام می‌شد و این علاقه در بین افراد همچنان باقی مانده است.

هاشمی تصریح کرد: تعداد گلبول‌های قرمز، مقدار کلسترول، تریگلیسیرید و اسید اوریکی که در خون حجامت خارج می‌شود از خونی که از طریق سیاهرگ خارج می‌شود بیشتر است، بنابراین انجام حجامت با اهدا خون بسیار متفاوت است.

وی به تفاوت کیفیت خون خارج شده در اهدا خون و حجامت پرداخت و گفت:  مطالعات متعددی در داخل و خارج از کشور انجام شده و مقایسه همزمان خون خارج شده از حجامت و خون وریدی در یک فرد نشان می دهد در حجم مساوی خونی که همزمان مستقیم از سیاهرگ گرفته می‌شود با خونی که از حجامت گرفته می‌شود، تفاوت چشم گیری دارند.

وی ادامه داد: تفاوت دیگر حجامت و انتقال خون این است که اثرات درمانی حجامت تنها به دلیل خروج خون از بدن نبوده چرا که حجامت در محل های مشخصی روی بدن انجام می شود که تحریک آن موضع، خودش باعث اثر درمانی روی بدن می شود و فقط بحث خروج خون نیست و به این معنی که انجام حجامت تحریکی که به وسیله  لیوان بادکش و تحریکی که به وسیله خراش تیغ روی پوست ایجاد می شود، آنها نیز اثرات درمانی روی بدن دارند که در بحث خون‌گیری از سیاهرگ این عوامل وجود ندارد.

هاشمی به تفاوت اصلی حجامت و اهدای خون اشاره کرد و گفت: حجم اصلی خون خارج شده در حجامت و اهدا خون متفاوت است چرا که در اهدا خون یک واحد معادل ۴۵۰ سی سی خون گرفته می‌شود، اما در حجامت ۶۰ سی سی خون خارج می شود و این عدد ثابت نیست و ممکن است در فردی بسته به شرایط بدن فردی مقدار کمتر یا بیشتری خون خارج شود و ممکن است افرادی باشند که نتوانند خون اهدا کنند چرا که حجم خون خارج شده زیاد است اما این افراد می‌توانند حجامت انجام دهند چرا که حجم خون خارج شده در حجامت بسیار کمتر است.

وی گفت: افراد بالغی که به دوره سالمندی نرسیده‌اند می‌توانند در فصل بهار به پزشک متخصص طب سنتی یا دوره دیده طب سنتی مراجعه کنند و مورد معاینه و بررسی قرار گیرند و اگر منعی برای انجام حجامت وجود نداشته باشد می‌توانند با هدف پیشگیرانه از بیماری‌ها حجامت انجام دهند.

هاشمی اظهار کرد: طب سنتی اعتقاد دارد هرآنچه که در طبیعت و جهان هستی اتفاق می افتد، مشابه آن در بدن انسان اتفاق می افتد، بنابراین همانطور که در فصل بهار برف روی کوه‌ها آب می شود و به صورت رودخانه جاری می‌شود، در بدن انسان نیز موادی که در فصل سرما سفت و منجمد شده بودند، روان و در بدن سرازیر می‌شوند و به همین دلیل بیماری‌هایی مانند آلرژی و حساسیت‌ها را در فصل بهار داریم که با روان شدن ترشحات از بینی، اشک و ریزش اتفاق می‌افتد.

منبع: صداوسیما.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *