بهترین نمک خوراکی از دیدگاه طب سنتی
بهترین نمک خوراکی از دیدگاه طب سنتی

کدام نمک از دیدگاه طب سنتی برای مصرف خوراکی بهترین است؟

تاریخ نگارش

می 9, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بهترین نمک را در طب سنتی نمک اندرونی می‌دانند که این نمک از کوه‌ها گرفته می‌شود و در طبقه بندی نمک ها، معمولا به نمک دریا پایین‌ترین امتیاز را می‌دهند.

دکتر علیرضا عباسیان گفت: باید بینیم در کتب طب ایرانی معروف، چه نکاتی در خصوص نمک گفته شده است، بهترین نمک خوراکی در کتب طب ایرانی نمکی است که علاوه بر شفاف بودن، از کدورت‌ها و آلودگی‌ها پاک است.وی با اشاره به اینکه انواع نمک‌ها شامل سنگ نمک کوهی، نمک‌های معدنی و نمک‌های دریایی است، خاطرنشان کرد:

معمولا نمکی که به شکل سنگ نمک در معادن و کوه‌ها هست، آلودگی‌ها و کثافات به آن وارد نمی‌شود، جای آن محفوظ است و ممکن است قرن‌ها در معدنی نمک باشد و سال‌ها انباشته شود.

عباسیان گفت:، اما دریا‌ها به طور مکرر آلودگی‌هایی به آن‌ها وارد می‌شود مثل آلودگی‌های صنعتی و فاضلاب شهری و …، بنابراین اکثر نمک‌های دریایی معمولا به لحاظ علمی آلوده هستند و ما هر نمک دریایی را توصیه نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: البته گفته‌هایی هست در مورد نمک دریاچه ارومیه که می‌گویند املاح آن آلوده نیست و اگر این نمک تصفیه شده باشد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: نمکی که تصفیه شده باشد معمولا فلزات و آلودگی‌های آن تصفیه شده و نمک مفیدی هست و اگر نمک دریا تصفیه نشده باشد باید احتیاط کرد، چون یک نفر امکان دارد نمک دریا را از سواحل آلوده بردارد و این برای بدن مضر است.

عباسیان تأکید کرد: همچنین برخی از افرادی که نمک دریا می‌فروشند مجوز‌های بهداشتی از وزارت بهداشت دارند و مردم می‌توانند نهایتا این دسته از نمک‌های دریا را مصرف کنند.

وی گفت: بین دیدگاه افرادی که ادعا می‌کنند نمک دریا معجزه می‌کند و افرادی که می‌گویند همه‌ی نمک‌های دریا آلوده اند، باید نظر متعادلی ارائه داد یعنی کلا مصرف نمک را باید در کشور پایین بیاوریم و خیلی از کشور‌ها هستند که اصلا نمک را از سفره‌های خود برداشته اند.

این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: ایرانی‌ها علاقه‌ی زیادی به مصرف نمک و شوری دارند و، چون طعم‌ها طوری هست که عادت آن از کودکی در انسان شکل می‌گیرد، بنابراین جایگزین کردن برای نمک باید عادت غذایی ما شود یعنی باید عادت کنیم غذا‌ها و خوراکی‌های شور نخوریم.

علیرضا عباسیان با تأکید براینکه خانواده‌ها باید بدن خود را به کمتر نمک خوردن عادت دهند، عنوان کرد: مثلا می‌توانند به جای آجیل شور، آجیل‌های ترش و تند را جایگزین کنند. “گل پر” ماده‌ی خوبی است که ترش مزه است و چربی خون را پایین می‌آورد و برای معده هم خوب است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مردم در انواع خوراکی‌ها و غذا‌ها می‌توانند به جای مصرف زیاد نمک، انواع ادویه جات و مواد خوراکی ترش مزه، چون تخم گشتیز، سماغ، گرده لیمو و گرده غوره را جایگزین کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *