روشهای کاهش طب سنتی در طب سنتی ایرانی و اسلامی
روشهای کاهش طب سنتی در طب سنتی ایرانی و اسلامی

8 روش درمان خانگی اسید معده در گلو با طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

ژانویه 23, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

احتمالا هرکسی در طول زندگی اش دست کم یک بار سوزش معده یا سوزش سر دل را تجربه کرده است. دلیل عمده سوزش سر دل، اسید معده و رفلاکس آن است.

رفلاکس معده یک بیماری شایع گوارشی است که منشاء آن اختلال عملکرد دریچه بین ریه و معده است. افزایش اید معده نیز در این امر دخالت دارد.

اسید معده با ترکیب HCL از اجزای موجود در اسید معده است. که برای هضم غذا و جذب مواد مغذی آن از جمله پروتئین و مواد معدنی و… نقش مهمی ایفا می کند. وجود این اسید در معده ضروری است و نبود آن گوارش را با اختلال مواجه می کند اما اگر میزان آن از اندازه خاصی بالاتر برود، باعث بروز برخی اختلالات از جمله سوزش معده، درد و زخم معده و مختل شدن عمل گوارش می شود. نفخ و بد بو شدن دهان از دیگر عوارض افزایش اسید معده است.

همه این مسائل در کنار احساس کسالت و ناراحتی که به فرد منتقل می شود، باعث شده که بالا بودن اسید معده و رفلاکس به موضوعی ناخوشایند برای افراد تبدیل شود.

راه های مختلفی برای کاهش و درمان اسید معده وجود دارد؛ از مصرف داروهای آرامبخش معده و شربت های کاهش اسید معده و ضد رفلاکس تا دمنوشها و ترکیب های طب سنتی.

در ادامه به دلایل افزایش اسید معده، عوارض آن و راه های کاهش اسید معده به وسیله طب سنتی می پردازیم.

درمان خانگی اسید معده در گلو

وقتی اسید معده به درون مری برمی گردد و پوشش داخلی آن را تحریک کند، ممکن است باعث گلودرد شود. این عارضه بسیثار شایع است اما اگر درمان نشود، موجب آزردگی افراد و گلودرد متد و خسخس می شود.

معمولا اسید معده در گلو در زمانی که افراد خم شده یا دراز کشیده اند یا در اثر پرخوری رخ می دهد. اسید معده در گلو علاوه بر اینها منجر به درد و سوزش معده هم می شود. برخی افراد بدون هیچ علائمی در معده و گلو دچار درد در سر و گردن و.. می شوند.

اسید معده در گلو می تواند باعث برآمدگی در گلو نیز بشود. برای درمان اسید معده در گلو راه های مختلفی وجود دارد. مصرف داروهای ویژه این عارضه و همچنین استفاده از تدابیر طب سنتی می تواند به کاهش اسید معده و درمان رفلاکس کمک کند.

دلایل افزایش اسید معده و رفلاکس معده

  • استرس و اضطراب.
  • تند و سریع خوردن غذا و نجویدن کامل غذا.
  • مصرف همزمان پروتئین و چربی. مثلا غذای گوشتی همراه با ماست و…
  • غذا خوردن در حالت نامناسب مثلا در حالت ایستاده، در حال راه رفتن یا دویدن و…
  • مصرف نوشیدنی های گازدار.
  • مصرف بی رویه محصولات حیوانی
  • مصرف بیش از حد محصولات فراوری شده، مانند شکلات و بیسکوییت و…
  • حساسیت غذایی
  • مصرف غذاهای چرب و فست فودها
  • ترکیب غذاهای نامناسب با هم

کاهش اسید معده با طب سنتی
کاهش اسید معده با طب سنتی

عوارض و علائم افزایش اسید معده

بوی بد دهان

سوزش سر معده

بالا آمدن اسید ترش تا ابتدای گلو

تهوع

سرفه های خشک

تغییر صدا

آروغ زدن مکرر

دهان تلخ و بد مزه

نفخ و درد معده

این آسیب ها در طولانی مدت باعث تغییر پوشش مری، ابتلا به سرطان معده و مری، اسم و مشکلات تنفسی، بیماریهای لثه و دندان و… می شود.

درمان خانگی اسید معده در طب سنتی ایرانی و اسلامی

زنجبیل:جویدن زنجبیل تازه، مصرف دمنوش زنجبیل یا مصرف پودر زنجبیل در غذاها تاثیر بالایی در کاهش ترشح اسید در معده و جلوگیری از رفلاکس دارد. زنجبیل هضم غذا را سرعت می بخشد و از ماندن غذا در معده و فساد آن جلوگیری می کند و به این ترتیب در درمان اسید معده موثر است.

ریحان: برگ ریحان تازه خواص آرامبخش دارد و میزان استرس و اضطراب را کاهش می دهد. استرس یکی از علل شایع افزایش اسید معده است. به همین دلیل مصرف ریحان تازه در طول روز یا همراه غذا از افزایش اسید معده جلوگیری می کند. همچنین می توانید دمنوش ریحان میل کنید.

شیر سرد: خوردن یک لیوان شیر سرد پیش از خواب و همچنین خوردن یک لیوان شیر سرد در آغاز روز و بصورت ناشتا ترشح اسید معده را به حالت تعادل نگه می دارد. این عمل به ویزه در زنان باردار در ماه های اخر و در زنان شیرده که فعالیت گوارشی بیشتری دارند، بسیار موثر است. بهتر است برای این منظور از شیر کم چرب استفاده کنید.

رازیانه: مصرف دمنوش رازیانه بعد از غذا یا جویدن رازیانه بعد از غذا باعث کاهش اسید معده می شود و از رفلاکی و ترش کردن جلوگیری می کند.

نارگیل: آب نارگیل خواص قلیایی دارد و میزان اسید معده را کاهش داده و تنظیم می کند. همچنین ماده ای سرشار از فیبر است و عمل هضم و گوارش را بهبود می بخشد.

زیره: مصرف پودر زیره سبز یا سیاه همراه با اب گرم بعد از غذا باعث بهبود گوارش و کیفیت هضم غذا می شود. به همین دلیل اسید معده را کاهش می دهد و از ایجاد رفلاکس معده و عوارض آن جلوگیری می کند.

موز: خواص آنتی اکسیدانی موز و خواص ضد رفلاکس موز این میوه گرم مزاج را به یکی از سلاح حای مبارزه با اسید معده کرده است. بهتر است مصرف موز دست کم با وعده های غذایی یک ساعت فاصله داشته باشد. مصرف روزانه یک موز در کاهش و تنظیم اسید معده موثر است.

ماست: ماست شیرین رفلاکس معده را کاهش می دهد. ماست های پروبیوتیک بنظر می رسد تاثیر بیشتری داشته باشند. همچنین می توان با مقداری عسل شیرینی ماست را افزایش داد.

مصرف کدام مواد باعث تشدید اسید معده می شود؟

نوشیدنی های الکلی.

نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه.

شکلات ها.

آب میوه های ترش و آب مرکبات اگر در مصرف آن زیاده روی شود.

مصرف مایعات در پایان شب.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر اسید معده منجر به استفراغ زیاد می شود.

اگر معده خونریزی کند.

اگر تغییر صدا بیش از یک هفته طول بکشد. اگر همراه با خلط خون خارج شود.

اگر لاغری مفرط و غیر طبیعی رخ دهد.

3 پاسخ

  1. باسلام ،ممنون ازاطلاعات خوبی که به زبان ساده قرار دادید واقعا برام مفیدبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *