درمان انواع سوختگی در منزل با طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان انواع سوختگی در منزل با طب سنتی ایرانی و اسلامی

6 راه درمان سوختگی با بخار در طب سنتی+ درمان عفونت سوختگی با طب سنتی

تاریخ نگارش

فوریه 1, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

در ابتدای این مطلب باید گفته شود که به طور کلی سه سطح از سوختگی وجود دارد که با علم به این سطوح و شناسایی آنها در هنگام بروز سوختگی، شما میتوانید بهترین و موثرترین روش درمانی را بکار ببرید.

جدول دسترسی سریع

سوختگی درجه یک: در این نوع سوختگی، پوست شما قرمز شده اما تاول نمیزند. از نمونه های این نوع سوختگی میتوان به آفتاب سوختگی اشاره کرد. در این نوع از سوختگی، شما درد کمی را در ناحیه سوختگی احساس میکنید.

سوختگی درجه دو: در این نوع سوختگی، لایه خارجی پوست شما سوخته و قسمتی از درم آسیب خواهد دید. در این سوختگی معمولا تاول ایجاد شده و شما در ناحیه سوختگی درد بسیار زیادی را حس میکنید.

سوختگی درجه سه: در این نوع سوختگی، پوست شما سفید و یا سیاه شده و همچنین اپیدرم و درم که دو لایه بالایی پوست هستند، به طور غیر قابل برگشت آسیب خواهند دید.

حال که با سه سطح از سوختگی آشنا شدید، توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ که هرگونه سوختگی الکتریکی و یا سوختگی به حالتی که پوست شما دچار سیاهی، حالت چرمی و لایه برداری شده و همچنین عدم احساس درد در آن ناحیه باشد، سوختگی شدید بوده و باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

سوختگی در مناطق مختلف بدن و همچنین به صورت های مختلفی ممکن است برای افراد پیش بیاید. ما در ادامه این مطلب به بررسی انواع سوختگی ها در مناطق مختلف و با حالت های متفاوت خواهیم پرداخت.

درمان عفونت سوختگی با طب سنتی:

برای پوست هایی که در اثر سوختگی دچار تاول های باز شده اند باید از پماد و کرم های آنتی بیوتیکی استفاده شود. کرم های آنتی بیوتیک از بروز عفونت در محل سوختگی پیشگیری می نمایند و به درمان عفونت سوختگی با طب سنتی کمک بسزایی می نمایند. این پماد ها زمان بهبود را نیز سرعت می بخشند.

درمان سوختگی سقف دهان (زبان)

در مورد سوختگی سقف دهان و همچنین سوختگی زبان، که معمولا یک هفته طول خواهد کشید، باید توجه داشته باشید که از انجام مواردی که در ادامه گفته میشود، تا بهبودی کامل سوختگی، پرهیز کنید:

  • از مصرف مواد غذایی مانند گوجه فرنگی و نوشیدنی هایی مانند آب پرتقال و قهوه که دارای اسید هستند، پرهیز کنید.
  • همچنین شما میبایست از خوردن غذاهای پر ادویه خودداری نمایید.
  • دیگر آنکه، استفاده از محصولاتی که دارای نعناع و یا دارچین هستند باید تا بهبودی کامل سوختگی، قطع شود. حتی استفاده از خمیر دندان های معطر به آنها نیز ممنوع بوده و در کل توصیه میشود در این دوران از خمیر دندان های بدون عطر و طعم استفاده کنید.
  • در آخر اینکه، مصرف الکل و محصولات تنباکو نیز ممنوع میباشد.

حال به بررسی مواد مناسب جهت درمان سوختگی سقف دهان خواهیم پرداخت.

آلوئه ورا و درمان سوختگی سقف دهان

آلوئه ورا از مواد خوراکی است که میتواند سوختگی پوست را تسکین داده و بنابراین در سوختگی سقف دهان نیز موثر واقع شود. اگر میخواهید از آلوئه ورا برای درمای سوختگی سقف دهان خود استفاده کنید، شما میبایست از شستشو دهنده هایی که حاوی عصاره آلوئه ورا هستند استفاده نمایید.

همچنین میتوانید از آلوئه ورا آب میوه تهیه کرده و مصرف نمایید تا در درمان سوختگی سقف دهان شما، به شما کمک کند.

هر چند تأییدی مبنی بر کارآمد بودن آلوئه ورا در درمان سقف دهان وجود ندارد اما آلوئه ورا میتواند روند درمان سوختگی سقف دهان شما را تسریع کند.

عسل و درمان سوختگی سقف دهان با طب سنتی

در ابتدا لازم است بدانید از عسل جهت درمان سوختگی سقف دهان کودکان زیر یکسال نمیتوانید استفاده کنید.

عسل نیز میتواند به شما در درمان سوختگی سقف دهان کمک کند. خاصیت ضد باکتریایی عسل باعث میشود که از عفونت جلوگیری شده و همچنین به عنوان یک ضد التهاب عمل میکند. خاصیت ضد التهابی عسل سبب میشود تورم و درد سوختگی کاهش یابد.

جهت درمان سوختگی سقف دهان خود، شما میبایست یک قاشق چایخوری عسل را در ابتدا بر روی زبان خود ریخته و مدتی صبر کنید تا عسل بر روی زبان شما بماند تا اگر سوختگی ایجاد شده، سبب تورم شد از آن جلوگیری کند.

این عمل را دو تا سه بار در روز ، تا مدتی که سوختگی سقف دهان شما کاملا بهبود یابد، ادامه دهید.

ماست و درمان سوختگی سقف دهان در طب سنتی

از دیگر موادی که میتواند در هنگام سوختگی سقف دهان خود از آن استفاده کنید، ماست است.

ماست میتواند به شما جهت کاهش درد و سوزش سوختگی کمک کند. جهت درمان سوختگی سقف دهان خود با استفاده از ماست، شما میبایست ابتدا نصف فنجان را از ماستی ساده و سرد پر کرده و سپس مقدار کمی از آن را در دهان خود گذاشته و به مدت چند ثانیه در دهان خود نگه دارید و سپس قورت دهید.

اینکار را تا زمانی که ماست شما تمام شود انجام دهید. در روز چندین مرتبه این کار را انجام دهید تا سوختگی سقف دهان شما بهبود یابد.

درمان سوختگی سقف دهان:

یکی از راه هایی که برای درمان سوختگی سقف دهان باید انجام دهید، شست و شوی دهان با آب نمک است. پوست وظیفه حفاظت بدن در برابر عفونت را بر عهده دارد و اگر صدمه ببیند مستعد عفونی شدن می گردد. پاکیزه نگه داشتن سقف دهان یکی از راه هایی است که از ایجاد عفونت جلوگیری می نماید و شما می توانید این کار را با شستن دهان با آب نمک انجام دهید.

درمان سوختگی سقف دهان در طب سنتی
درمان سوختگی سقف دهان در طب سنتی

درمان سوختگی دست

جالب است بدانید که کف دست ما تنها یک درصد از کل بدن ما را تشکیل می‌دهد ولی با این حال سوختگی آن میتواند در ما ناتوانی های کوتاه مدت و گاهی بلد مدت ایجاد کند.

در ادامه به بررسی برخی از موثر ترین روش های درمانی موجود جهت سوختگی دست خواهیم پرداخت.

سیب زمینی و درمان سوختگی دست

از موثر ترین و در دسترس ترین ماده ای که میتوانید جهت درمان سوختگی دست خود از آن استفاده کنید، میتوان به سیب زمینی اشاره کرد.

سیب زمینی خام میتواند به عنوان یک تسکین دهنده عمل کند و همچنین مانع از تحریک شدن پوست شود. سیب زمینی میتواند از ایجاد تاول در اثر سوختگی بر روی دست شما جلوگیری کرده و همچنین سبب کاهش درد ناشی از سوختگی شود.

توجه داشته باشید که سیب زمینی جهت درمان سوختگی دست به صورت جزئی، مفید میباشد.

چای کیسه ای و درمان سوختگی دست

از دیگر موادی که میتواند به شما در جهت درمان سوختگی دست کمک کند، چای کیسه ای میباشد. چای سیاه به دلیل داشتن مقادیری اسید تانیک در کاهش درد ناشی از سوختگی به شما کمک میکند.

جهت استفاده از چای جهت درمان سوختگی دست خود شما میبایست در ابتدا سه عدد چای کیسه ای را در یک لیوان آب سرد به مدت سه الی پنج دقیقه قرار داده و اجازه دهید تا خیس بخورند. در مرحله بعد، کیسه های خیس خورده را بر روی محل سوختگی قرار دهید.

روش دیگری نیز وجود دارد که میتوانید با استفاده از چای به بهبود سوختگی دست خود کمک کنید. در این روش شما میبایست ۳ الی ۴ عدد چای کیسه‌ای را به همراه دو لیوان برگ نعناع تازه و چهار لیوان آب جوش مخلوط کرده و یک ترکیب بسازید. سپس این ترکیب را به خوبی هم زده و به ظرفی در دار منتقل کنید و بگذارید تا سرد شود. بعد از سرد شدن، این ترکیب تا به کمک یک تکه پارچه و یا پنبه بر روی سوختگی دست خود مالش دهید.

روغن معطر اسطوخودوس و درمان سوختگی دست

شما همچنین میتوانید از روغن اسطوخودوس جهت درمان سوختگی دست خود کمک بگیرید. روغن اسطوخودوس دارای خاصیت ضد درد و همچنین ضد عفونی کننده بوده و بدین ترتیب میتواند احتمال بروز زخم در ناحیه سوختگی را کاهش داده و همچنین روند بهبود سوختگی را تسریع کند.
جهت استفاده از روغن اسطوخودوس برای درمان سوختگی دست خود شما میبایست 3 الی 4 قطره روغن اسطوخودوس را 4 تا 5 دفعه بر روی محل سوختگی دست خود ریخته و یا 5 الی 7 قطره روغن اسطوخودوس را روی پارچه ای تمیز ریخته و آن را بر روی ناحیه سوختگی دست خود قرار دهید.

توجه داشته باشید چنانچه از روش روغن و پارچه استفاده کردید، پارچه ها هر سه ساعت یکبار تعویض کنید.

درمان سوختگی با روغن

هنگام سوختگی با روغن توجه به این نکته حائز اهمیت است که شما نباید از باند و یا پارچه جهت پوشاندن سطح سوختگی خود در هنگامی که تازه است، استفاده کنید؛ آن هم به این دلیل است که زخم ایجاد شده برای بهبود، به هوا نیاز دارد.

در ادامه روش هایی برای درمان سوختگی با روغن را به شما ارائه خواهیم داد.

خیار و درمان سوختگی با روغن

خیار از جمله موادی است که به دلیل عملکرد خنک کنندگی، میتواند در درمان سوختگی با روغن برای شما مفید باشد.

برای استفاده از خیار جهت بهبود سوختگی با روغن، شما میبایست خیار خنک را که از یخچال بیرون آورده اید حلقه حلقه کرده و یا آب آن را گرفته و در محل سوختگی خود قرار دهید.

نکته آخر آنکه شما میتوانید از آب خیار برای درمان آفتاب سوختگی نیز بهره برید.

نمک و درمان سوختگی با روغن

اولین اقدامی که بعد از وقوع سوختگی به ذهن میرسد، شستشوی محل سوختگی با آب سرد است. هر چه آب سرد تر باشد، موثر تر واقع میشود. توجه داشته باشید بعد از شستن محل سوختگی با آب سرد، آن را خشک نکنید.

اقدام بعدی که میتوانید انجام دهید، پاشیدن نمک به محل سوختگی با روغن است. شما میبایست در ابتدا محل سوختگی را با تکه ای یخ سرد کرده و بعد نمک را روی آن پاشیده و دوباره یخ را بر روی آن قرار داده و پس از 15 دقیقه محل سوختگی را بشویید.

این کار سبب میشود میکروب ها و باکتری هایی که در آن محل وجود دارند از بین بروند و بدین ترتیب مانع از ابتلا به بیماری ها میشود.

خمیر دندان و درمان سوختگی با روغن

خمیر دندان از موادی از که میتواند علاوه بر خنک کردن محل سوختگی، درد را نیز کاهش دهد.

خمیر دندان نیز مانند آلوئه ورا، خیار و روغن زیتون بسیار کار آمد بوده و جهت استفاده از خمیر دندان کافی است مقداری از آن را بر روی محل سوختگی با روغن مالش دهید.

درمان سوختگی با بخار

در ابتدا میخواهیم علائم سوختگی با بخار را مورد بررسی قرار داده و سپس به روش های درمانی برای سوختگی با بخار خواهیم پرداخت.

علائم سوختگی با بخار

  • قرمزی محل سوختگی
  • تورم در ناحیه سوختگی
  • احساس درد
  • تاول زدن
  • شل شدن و از بین رفتن پوست
  • خروج مایعات از ناحیه سوختگی

همچنین استنشاق بخار نیز میتواند در سیستم تنفسی و یا تماس با چشم سبب مشکلاتی همچون تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه، مشکل در بلع و نابینایی شود.

درمان سوختگی با بخار در طب سنتی:

برای درمان سوختگی با بخار در طب سنتی هیچگاه از یخ برای محل سوختگی استفاده نکنید زیرا یخ موجب کاهش جریان خون در پوست می شود و قادر است آسیب را افزایش دهد. به جای این کار می توانید محل سوختگی را در آب خنک به مدت بیست دقیقه قرار دهید. این کار میزان انتشار آسیب دیدگی را کاهش می دهد و از عمیق تر شدن آن پیشگیری می نماید.

وانیل برای درمان سوختگی با بخار در طب سنتی:

وانیل یک گزینه مناسب برای درمان سوختگی های خفیف و کوچک است. به این منظور می توانید از گوش پاک کن کمک بگیرید. با گوش پاک کن کمی وانیل را روی محل سوختگی بمالید. وانیل به کاهش درد و خنک شدن محل سوختگی کمک بسزایی می نماید و در نهایت بر درمان سوختگی با بخار در طب سنتی موثر می باشد.

روغن ویتامین E و درمان سوختگی با بخار

در هنگام سوختگی با بخار شما میتوانید از روغن ویتامین E جهت بهبود و درمان محل سوختگی با بخار استفاده کنید.

بدین منظور شما میبایست روغن ویتامین E را به ناحیه سوختگی زده و آن را مالش دهید.

روغن سیر و درمان سوختگی با بخار

همچنین میتوانید در هنگام سوختگی با بخار از روغن سیر نیز جهت بهبود و درمان محل سوختگی با بخار استفاده کنید.

بدین منظور شما میبایست روغن سیر را به ناحیه سوختگی زده و آن را مالش دهید.

خمیر دندان و درمان سوختگی با بخار

شما میتوانید از خمیر دندان نیز جهت درمان سوختگی با بخار استفاده کنید. نکته حائز اهمیت در این روش آن است که خمیر دندان باید غیر ژلی باشد.

جهت استفاده از خمیر دندان، آن را بر روی محل سوختگی زده و اجازه دهید یک شب بماند. خمیر دندان سبب تسکین محل سوختگی با بخار میشود.

عسل و درمان سوختگی با بخار

عسل یکی از موادی است که به علت خاصیت مرطوب کنندگی میتواند در درمان سوختگی با بخار استفاده شود.

جهت استفاده از عسل برای درمان سوختگی با بخار شما میبایست ابتدا محل سوختگی را تمیز نموده و سپس عسل را به ناحیه سوختگی بزنید.

درمان سوختگی با قابلمه

در ابتدا باید گفته شود در هنگام سوختگی با قابلمه از گذاشتن یخ بر روی آن خودداری کنید؛ زیرا یخ سبب انسداد گردش خون بر روی پوست شده و آسیب های بیشتری را برای بافت ها به همراه خواهد داشت.

در هنگام سوختگی با قابلمه سریعا محل سوختگی را زیر شیر آب سرد برده و به مدت 20 دقیقه نگه دارید تا از آسیب رسیدن به بقیه بافت های مجاور سوختگی جلوگیری شود.

در ادامه با روش هایی برای درمان سوختگی با قابلمه آشنا خواهید شد.

وانیل و درمان سوختگی با قابلمه

وانیل از موادی است که شما میتوانید در صورتی که سوختگی خفیف بود، از آن بهره بگیرید.

جهت استفاده از وانیل برای درمان سوختگی با قابلمه، شما میبایست عصاره وانیل را به وسیله یک پارچه تمیز به آرامی بر روی ناحیه سوختگی خود قرار دهید.

وانیل خاصیت خنک کنندگی داشته و میتواند درد ناشی از سوختگی را تسکین دهد.

سرکه سفید و درمان سوختگی با قابلمه

سرکه سفید به دلیل دارا بودن ماده ای که با آسپرین مشترک است، میتواند در درمان سوختگی با قابلمه برای شما بسیار موثر عمل کند.

جهت استفاده از سرکه سفید برای درمان سوختگی با قابلمه، شما میبایست یک پارچه تمیز را به سرکه سفید آغشته کنید و سپس بر روی ناحیه سوختگی به آرامی قرار دهید.

سرکه سفید خاصیت تسکین درد را داشته و همچنین خارش را بهبود داده و از تورم در اثر سوختگی نیز جلوگیری میکند. همچنین سرکه سفید ضد عفونی کننده است.

بلغور جو و درمان سوختگی با قابلمه

بلغور جو نیز از مواردی است که میتواند در درمان سوختگی با قابلمه برای شما مفید باشد. بلغور جو میتواند تورم ناشی از سوختگی را کاهش داده و همچنین درد را تسکین دهد.

بلغور جو را باید پس از آنکه سوختگی کمی بهبود پیدا کرده و خارش در آن ناحیه شروع میشود، استفاده کنید. جهت استفاده از بلغور جو نیز میبایست به میزان یک فنجان از بلغور را به مدت 20 دقیقه در آب خیس نموده و سپس در نواحی سوختگی بگذارید.

البته اگر خارش در ناحیه سوختگی کم است، شما میتوانید مقداری بلغور جو را در آب ریخته و ناحیه سوختگی را در این آب حاوی بلغور جو به حالت شناور قرار دهید و سپس ناحیه سوختگی را از آب خارج نموده و اجازه دهید با هوا خشک شود.

درمان سوختگی با بخاری

در مورد سوختگی با بخاری در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید، که سوختگی با بخاری میتواند نواحی مختلفی را دچار آسیب کند که برخی از این مناطق بسیار حساس بوده و روش های درمان خانگی برای آنها مناسب نمیباشد و شما میبایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اما سوختگی های سطحی نیز وجود دارد که با روش های درمان خانگی قابل بهبودی هستند. در ادامه به بررسی چند نمونه از درمان های سوختگی با بخاری خواهیم پرداخت.

آلوئه ورا و درمان سوختگی با بخاری

شما میتوانید از آلوئه ورا، به فرم ژل مانند آن، جهت استفاده در درمان سوختگی با بخاری استفاده نمایید. این ژل سبب درمان موضعی سوختگی شما شده و همچنین میتواند در تقویت ترمیم زخم شما موثر واقع شود.

دیگر آنکه آلوئه ورا ضد التهاب بوده و در تقویت گردش خون شما نیز نقش مهمی را ایفا میکند.

خاصیت ضد باکتری آلوئه ورا نیز سبب میشود در ناحیه سوختگی از عفونت جلوگیری کند.

عسل و درمان سوختگی با بخاری

عسل نیز سبب تسکین درد شده و بنابراین برای درمان سوختگی با بخاری گزینه مناسبی به شمار میرود. عسل باعث بهبودی سریع تر جای زخم در اثر سوختگی شده و همچنین از بروز عفونت جلوگیری میکند.

جهت استفاده از عسل برای درمان سوختگی، شما میبایست مقداری عسل را روی باند ریخته و سپس آن را روی زخم حاصل از سوختگی قرار دهید.

تخم مرغ و درمان سوختگی با بخاری

استفاده از سفیده تخم مرغ به صورت خام بر روی ناحیه ی سوختگی باعث تسکین درد شده و همچنین به شما کمک میکند تا جای زخم سوختگی در آن ناجیه باقی نماند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *