درمان جوش با طب سنتی
درمان جوش با طب سنتی

چند روش ساده برای مبارزه با جوش به سبک طب سنتی

تاریخ نگارش

ژوئن 9, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

حیدر عظمائی پژوهشگر طب سنتی با اشاره به اینکه جوش‌ها اساساً منشا داخلی دارند، گفت: شناسایی عامل اصلی ایجاد جوش مهم‌ترین بخش فرآیند پاکسازی صورت محسوب می‌شود.

دلایل ایجاد جوش چیست؟

عظمائی با بیان اینکه معمولا بیشتر جوش ها با نارسایی‌های صفراوی و افزایش حرارت بدن ایجاد می شوند، اضافه کرد: استفاده از عرق کاسنی، شاتره، تخم شربتی و خاکشیر در پایین آوردن حرارت بدن نقش بسزایی دارد.

وی در خصوص سایر عوامل ایجاد جوش تصریح کرد: جوش های ناشی از عفونت به رنگ قرمز و جوش‌های حاصل از اختلال‌های هورمونی به رنگ قهوه‌ای ظاهر می‌شوند.

جوش های عصبی نیز به شکل نقطه های ریز قرمز بر روی مثلث بینی، اطراف دهان یا پیشانی بروز می‌یابند. همچنین جوش‌های ناشی از تاخیر عادت ماهانه در خانم ها با ریزش مو و عصبانیت همراه است.

به گفته این محقق، یک سری جوش ها بر اثر خوردن غذاهای با طبع گرم، ادویه‌جات تند، دارچین و غذاهای سرخ کردنی بر روی صورت یا قسمتی از اطراف دهان و چانه تشکیل می‌شوند و نوع دیگری از جوش‌ها به دلیل گرمی بیش از حد و افزایش ماده صفرا در کبد و قلب، ظاهر نامطلوبی به شانه ها و چهره می‌دهند.

مبارزه با جوش با روشهای طبیعی

عظمائی تاکید کرد: حجامت صورت و زالو درمانی قوی‌ترین تاثیر را در طب سنتی برای از بین بردن جوش های پوستی دارد.

استفاده از آنتی بیوتیک های گیاهی مانند آویشن شیرازی، پونه، بابونه، مریم گلی هم به عنوان دم نوش و هم شست‌وشو دهنده موضعی جوش بسیار موثر است.

وی در رابطه با جوش های ناشی از کیست و اختلالات هورمونی استفاده از داروهای قاعده‌آور را توصیه کرد که باعث کاهش استرس و حذف کامل جوش ها می‌شوند.

این پژوهشگر طب سنتی در خصوص جوش‌های ناشی از افزایش صفرا اظهار داشت: نباید از غذا های سرشار از ادویه استفاده کرد. در عوض با عرق شاتره و کاسنی می‌توان حرارت کبد را پایین آورد.

می‌توان از ترکیب سدر، بابونه، سفیداب به اندازه یک قاشق مرباخوری و  2 قاشق ماست و چند قطره لیمو ترش یک ماسک صورت معجزه‌آسا تهیه کرد.

به گفته این محقق، استفاده از داروهای گیاهی ضد جوش لایه‌بردار و ترمیم‌کننده پوست مانند کف دریا، مازو، گل ارمنی، گل انار، زاج و همچنین استفاده از عرقیجات و دمنوش عرق شاتره، کاسنی، بید، خارخاسک، کیالک، نیم ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف غذا تاثیر بی‌نظیری در فرآیند پاکسازی صورت دارد.

وی با تاکید بر مفید بودن میوه های با طبع خنک بر روی جوش بیان کرد: ماساژ دادن پوست صورت با لیمو ترش به دلیل خاصیت ضد عفونی‌کنندگی آن و خوردن کدو، خیار، خاکشیر و تخم شربتی حرارت بدن را تعدیل می‌کند.

این پژوهشگر طب سنتی در خصوص درمان جوش های عصبی استفاده از مخلوط گیاهان آرامبخش نظیر گل گاوزبان، سنبل‌الطیب، بادرنج‌بویه همراه با لیمو را توصیه کرد.

عظمائی با تاکید بر نقش آنتی‌بیوتیک طبیعی در درمان جوش های عفونی گفت: استفاده از بابونه، آویشن و مریم گلی به صورت دمنوش و محلول شستشوی پوست به درمان جوش و سالک کمک شایانی می‌کند.

منبع: پارسینه / باشگاه خبرنگاران

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *