مزاج رنگ ها
مزاج رنگ ها

تاثیر مزاج رنگ ها بر جسم و روح انسان

تاریخ نگارش

جولای 4, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آیا می‌دانید رنگ‌ها می‌توانند روی جسم و روان ما تأثیرگذار باشند؟ رنگ لباس، رنگ غذا، رنگ مناظر طبیعت و … از جمله رنگ‌هایی است که در طب سنتی به آن‌ها پرداخته شده است. اغلب افراد در رابطه با رنگ‌ها اشتراک عقیده ندارند؛ یعنی یک رنگ می‌تواند برای فردی جاذبه و برای دیگری دافعه داشته باشد.

اما رنگ‌هایی در طبیعت وجود دارند که اغلب عامه‌پسند هستند. از دیدگاه طب سنتی رنگ سبز رنگی معتدل و خنک و نشانه‌ای از سبز شدن طبیعت و تشویق انسان‌ها به لذت بردن از مناظر است. به غیر از برخی گل‌ها که رنگ‌هایی تند و گرم و محرک دارند، بیشتر رنگ‌های موجود در طبیعت مثل سبزه‌ها، برگ درختان، رنگ قهوه‌ای تنه درختان و خاک، رنگ آبی آسمان و ابر‌ها و دریا و رودخانه همه مزاجی سرد و خنک یا معتدل دارند و از دلایل آرام‌بخش‌بودن طبیعت هم وجود همین رنگ‌هاست.

متخصصان طب سنتی بر این باورند که، چون بدن و مزاج انسان‌ها به‌خصوص در فصول گرم سال به دنبال تحرک و فعالیت‌های روزانه جسمی یا فکری، کم‌خوابی و برخی حالات روحی و روانی و… دچار افزایش حرارت می‌شود. افراد می‌توانند با حضور در طبیعت و مکان‌های خنک به تعدیل این گرمی و حرارت اقدام و به آرامش مطلوبی دست یابند. جالب است بدانید پوشش اغلب کادر درمان و به‌خصوص جراحان و حتی رنگ دیوار‌های اتاق عمل عموما از میان رنگ‌های سرد و خنک همچون سبز و آبی و سفید انتخاب و در این مکان‌ها از رنگ‌های گرم و محرک مانند قرمز و نارنجی و زرد خبری نیست. رنگ‌های کرم و قهوه‌ای هم که رنگ پوشش نیرو‌های خدماتی مراکز درمانی است جزو رنگ‌های سرد و غیرمحرک محسوب می‌شود.

مزاج رنگ‌ها در طب سنتی

رنگ آبی آسمان و رنگ سبز طبیعت، رنگ اعتدال و موافق با مزاج و آرامبخش است. عقیده بر این است که هر گاه در معرض دید انسان‌های ناامید قرار می‌گیرید از پوشش سبز استفاده کنید. افراد دچار اختلالات روحی به‌خصوص افسردگی بهتر است در مناظر و طبیعت قرار گیرند. رنگ سفید و سیاه سرد است، ولی سردی رنگ مشکی بیشتر است و سبب سردی روح و روان می‌شود. اعتقاد بر این است که رنگ سیاه، سرد و خشک و رنگ سفید، سرد و‌تر است. تماشای مستمر رنگ سیاه می‌تواند سبب سردی، ناامیدی و غم شود. رنگ قرمز، رنگی گرم و تحریک‌کننده و تماشای گلزار‌هایی با رنگ قرمز، شادی‌آور و انرژی‌زاست. البته این رنگ برای افراد گرم‌مزاج می‌تواند قابل تحمل نباشد. رنگ زرد نشاط‌آور و رنگ آجری و خاکی و گندمگون، رنگ اعتدال و آرامش‌اند. بهتر است افراد با توجه به نوع مزاج خود از رنگ‌های سازگار با مزاج استفاده و از رنگ‌های مخالف با مزاج پرهیز کنند.

رنگ سازگار با هر مزاج

رنگ مناسب برای افراد گرم و خشک، آبی آسمانی، سفید، کرم، سبز، لیمویی، شیری، صورتی کم‌رنگ و گلبهی ملایم است. این رنگ‌ها به دلیل ملایمت، انرژی بیش از حد و زردی چهره را تعدیل می‌دهند. رنگ مناسب مزاج گرم و‌تر آبی آسمانی، سبز کم‌رنگ، سفید، لیمویی، بژ و خاکستری است. این رنگ‌ها سرخی چهره و غلیان خون را فرو می‌نشاند. رنگ مناسب افراد سرد و تر، قرمز، سبز پررنگ، نارنجی، بنفش پررنگ، سورمه‌ای و… است. این رنگ‌ها به دلیل ایجاد جوشش و نشاط فرد را از سردی و سستی خارج می‌کند. رنگ مناسب افراد سرد و خشک، بنفش، زرد، صورتی، زرشکی و… است. این رنگ‌ها با ایجاد گرمی زمینه ابتلای افراد به افسردگی را کاهش می‌دهد.

منبع: بنفش

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *