درمان درد سیاتیک با طب سنتی و تدابیر خانگی
درمان درد سیاتیک با طب سنتی و تدابیر خانگی

درد سیاتیک و 11 تدبیر خانگی برای درمان آن

تاریخ نگارش

جولای 10, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

درد سیاتیک یکی از معضلات شایع زندگی روزمره بشر است. درد سیاتیک دلایل مختلف و راهکارهای متعددی برای درمان دارد که در این متن به آن اشاره خواهد شد.

عصب سیاتیک از جمله عصب هایی است که اعمال فشار بر روی آن در اثر فعالیت های مختلف، و یا تحریک این عصب، سبب ایجاد درد در رگ سیاتیک شده که دردی بسیار طاقت فرسا بوده و فرد مبتلا به آن را ناتوان خواهد کرد.

علاوه بر آن، افزایش فشار به عصب سیاتیک در مواردی میتواند بسیار خطرناک بوده و اختلالاتی را در فرد ایجاد کند. این اختلالات شامل فلج شدن اندام تحتانی، اختلال در حس پاها و بی اختیاری در ادرار و مدفوع شود.

البته ایجاد سیاتیک در افراد به علت های مختلفی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

علت ایجاد درد سیاتیک

سبک زندگی، بیماری ها و افزایش سن، از علل ایجاد درد سیاتیک میباشند. در ادامه هر کدام را به اختصار شرح خواهیم داد:

  • افزایش سن: از آنجایی که هر چه سن بالاتر میرود، دیسک ها رو به فرسودگی میروند، آرتروز ها تغییر کرده و با ایجاد تنگی در سوراخ های عصبی، سبب میشوند که به ریشه عصب ها فشار اعمال شده و این فشار سبب درد رگ سیاتیک میگردد.
  • اضافه وزن و چاقی: با افزایش وزن و چاقی، فشار بر روی ستون فقرات فرد وارد شده و این فشار به ریشه های عصب سیاتیک نیز سرایت خواهد کرد و این فشار سبب درد رگ سیاتیک میگردد.
  • شغل: شغل هایی که باعث شود فرد زیاد به طرفین بچرخد، و یا فرد مجبور باشد اجسام سنگین را بلند کند و حتی شغل هایی که فرد میبایست مدت زمان زیادی را رانندگی کند، به دلیل فشار بر ستون فقرات، این افراد در معرض ابتلا به دیسک کمر و درد رگ سیاتیک میباشند.
  • نشستن های طولانی مدت: افرادی که به مدت طولانی مینشینند و سبک زندگی آنها به دلیل کار یا مسائل دیگر نیازمند نشستن های طولانی مدت است نیز در معرض ابتلا به درد رگ سیاتیک هستند.
  • بیماری دیابت: بیماری دیابت از جمله بیماری هایی است که فرد مبتلا به آن، در معرض ابتلا به درد رگ سیاتیک نیز قرار میگیرد.
  • فتق دیسک یا لغزش دیسک مهره ها
  • ایجاد صدمات نخاعی در اثر عفونت
  • ابتلا به بیماری های تخریب کننده دیسک
  • بارداری
  • تنگی کانال نخاعی
  • رانش مهره به دلیل ضایعه و سندروم پیریفورمیس

علائم درد سیاتیک

علائمی وجود دارند که نشان دهنده آن است که شما به سیاتیک مبتلا هستید. البته خوب است بدانید که درد رگ سیاتیک از کمر شروع شده و به پشت زانو ها و پایین تر خواهد رسید. این علائم شامل موارد زیر میباشد:

  • احساس ضعف و بی حسی در پاها و زانوها
  • احساس سوزش و مور مور شدن پاها
  • درد های ناگهانی در هنگام نشستن و ایستادن

پیشگیری از ابتلا به درد سیاتیک

همیشه گفته میشود، پیشگیری بهتر از درمان است. در ادامه ی این مطلب، ابتدا به گنجاندن برخی عادت ها در سبک زندگی که سبب میشود از ابتلا به سیاتیک در امان باشیم خواهیم پرداخت و در ادامه درمان های خانگی درد رگ سیاتیک را بیان خواهیم کرد.

  • ورزش: اگر به صورت مرتب و روزانه ورزش کنید، کمر شما قوی شده و ماهیچه های مرکزی شما تقویت میشوند. تقویت ماهیچه های پایینی کمر و ناحیه شکم جهت تراز بودن وضعیت بدن و طرز ایستادن صحیح شما، ضروری هستند.
  • نشستن مناسب: اگر فعالیت های روزانه شما بیشتر به شکلی است که میبایست بر روی یک صندلی بنشینید، باید توجه داشته باشید که از صندلی هایی استفاده کنید که قسمت کمر را به خوبی محافظت کند و دارای دسته و پایه گردان باشد. همچنین باید گودی کمرتان را به وسیله بالش یا حوله ای لوله شده پر کنید. در آخر نیز توصیه میشود زانوها و لگن تان را در یک سطح قرار دهید.
  • حفظ حالت بدنی: باید دقت داشته باشید که میشود از آسیب های ناشی از ایستادن و بلند کردن اجسام سنگین با انجام کارهایی جلوگیری کرد و یا آنها را به حداقل رساند. چنانچه برای مدت طولانی ایستاده اید، هر چند وقت یک‌ بار، یک پای خود را بر روی چهار پایه ای قرار دهید. اگر میخواهید جسم سنگینی را بلند کنید، از ایستادن و خم کردن کمر و بعد بلند کردن جسم خودداری کنید. به جای این کار، کاملا زانو ها را خم کرده و بنشینید و کمرتان را صاف نگه دارید و بعد اقدام به بلند کردن جسم سنگین کنید و آن را نزدیک خودتان نگه دارید. چنانچه جسم، خیلی سنگین است از یک نیروی کمکی استفاده کنید.
  • از تغییر حالت سریع و چرخاندن بدن به صورت ناگهانی خودداری کنید.
  • در هر موقعیتی، وضعیتی را برای خود ایجاد کنید که کمر شما کمترین فشار را تحمل کند.
  • سیگار نکشید؛ زیرا سبب افزایش انحطاط دیسک خواهد شد.
درمان درد سیاتیک
درمان درد سیاتیک

درمان های خانگی درد رگ سیاتیک

از آنجایی که اغلب درمان های دارویی دارای عوارض جانبی هستند توصیه میشود از درمان های خانگی، قبل از جدی شدن سیاتیک، استفاده کنید.

درمان های خانگی میتوانند التهاب و فشار وارد شده بر سیاتیک را تسکین دهند.

توجه داشته باشید درد رگ سیاتیک بعضی اوقات با استراحتِ حدود شش هفته ای بهبود میابد.

در ادامه، درمان های خانگی درد رگ سیاتیک را به اختصار توضیح خواهیم داد.

کمپرس گرم و درمان درد رگ سیاتیک

از جمله کار هایی که میتوانید جهت درمان درد رگ سیاتیک انجام دهید، کمپرس گرم است.

کمپرس گرم سبب میشود درد سیاتیک و التهاب کاملا بهبود یابد؛ زیرا اعمال گرما، سبب میشود عضلاتی که منقبض شده اند، و سبب اعمال فشار بر رگ سیاتیک شده اند، شل شده و بدین صورت درد رگ سیاتیک، با کاهش فشار، بهبود میابد.

برای به کار بردن این روش، در ابتدا بهتر است بدانید استفاده از یک حوله ی بخار، جهت ایجاد گرمای مرطوب، سبب میشود این روش اثر بخشی بیشتری داشته باشد.

شما میبایست کمپرس گرم را به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی محل درد گذاشته و این کار را هر چند ساعت یکبار، تا زمانی که درد کاملا بهبود یابد، تکرار کنید.

کمپرس سرد و درمان درد رگ سیاتیک

از دیگر کار هایی که میتوانید جهت درمان درد رگ سیاتیک انجام دهید، کمپرس سرد است. البته این نکته حائز اهمیت است که افراد مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی نباید از این روش استفاده کنند.

کمپرس سرد سبب میشود درد سیاتیک و التهاب کاملا بهبود یابد؛ زیرا با کمپرس سرد، ورم اطراف عصب سیاتیک کاهش یافته و همین موضوع سبب میشود درد بهبود یابد.

شما میبایست کمپرس سرد را به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی محل درد گذاشته و این کار را هر چند ساعت یکبار، تا زمانی که درد کاملا بهبود یابد، تکرار کنید.

زردچوبه و درمان درد رگ سیاتیک

زردچوبه نیز از جمله موادی است که با خواص ضد التهابی که دارد، جهت درمان درد رگ سیاتیک میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

زردچوبه همچنین درد و التهاب رگ سیاتیک را کاهش میدهد.

جهت استفاده از زردچوبه برای درمان درد رگ سیاتیک، شما میبایست یک قاشق چایخوری زردچوبه را با یک لیوان شیر و همچنین یک چوب دارچین مخلوط کرده و بجوشانید.

به مخلوط به دست آمده، مقداری عسل اضافه کنید و روزی یک الی دوبار از آن میل کنید.

البته توجه داشته باشید که زردچوبه، برای افرادی که از دارو های رقیق کننده خون استفاده میکنند، افراد مبتلا به دیابت و همچنین افراد دارای سنگ صفرا مناسب نبوده و این روش به آنها توصیه نخواهد شد.

ماساژ و درمان درد رگ سیاتیک

درد رگ سیاتیک، میتواند ناشی از گرفتگی عضلات باشد؛ بدین منظور، ماساژ درمانی در قسمتی که دارای درد است، میتواند موثر باشد.

ماساژ دادن ناحیه ای که دچار درد است با روغن، و روزانه دو الی سه بار، سبب میشود درد رگ سیاتیک بهبود یافته و التهاب کاهش یابد.

همچنین میتوانید 3 قاشق غذاخوری پودر جوزهندی را با یک فنجان روغن کنجد مخلوط کرده و پس از حرارت دادن، اجازه دهید تا ولرم شود؛ سپس ناحیه درد را با آن ماساژ دهید.

این کار را روزانه و برای چند هفته انجام دهید تا درد رگ سیاتیک را درمان کند.

کرم کپسایپین و درمان درد رگ سیاتیک

فلفل هندی حاوی ماده ای به نام کپسایپین است که در واقع به عنوان یک تسکین دهنده ی طبیعی عمل میکند.

در واقع، این ماده با کاهش سطح انتقال دهنده ی عصبی، که پیام درد را انتقال میدهد، سبب میشود که درد تسکین یابد.

شما میبایست کرمی حاوی کپسایسین را تهیه کرده و روزانه چهار بار بر روی ناحیه درد ماساژ دهید. این کار را حداقل یک هفته انجام دهید.

البته توجه داشته باشید که ممکن است در ابندای استفاده از این کرم، احساس سوزش در ناحیه درد احساس کنید. همچنین توجه داشته باشید که این کرم را بر روی محل های سوختگی نزنید.

والریان و درمان درد رگ سیاتیک

ریشه والریان، که با نام دیگر علف گربه نیز شناخته میشود، از جمله موادی است که برای درمان درد رگ سیاتیک مورد استفاده قرار میگیرد.

این گیاه خاصیت آرام بخشی داشته و در بهبود درد های مزمن، مثل درد رگ سیاتیک در اثر گرفتگی عضلات، مناسب میباشد.

گیاه والریان حاوی روغن هایی است که عضلات را شل میکنند و بدین صورت فشار روی عصب را کاهش داده و سبب بهبود درد سیاتیک میشود.

جهت استفاده از مکمل های والریان با پزشک خود مشورت کرده و سپس روزانه سه بار از این مکمل، و به مدت چند هفته، مصرف کنید.

شما همچنین میتوانید برای چند هفته، از چای والریان نیز میل کنید.

شنبلیله و درمان درد رگ سیاتیک

شنبلیله، از موادی است که خاصیت ضدالتهابی داشته و در درمان درد رگ سیاتیک مورد استفاده قرار میگیرد.

جهت استفاده از شنبلیله، شما میبایست مقداری دانه شنبلیله را در ابتدا پودر کرده و با مقداری شیر مخلوط کنید. سپس این ترکیب را آنقدر حرارت دهید تا حالت خمیری پیدا کند.

ماده خمیری به دست آمده را در محل درد قرار داده و اجازه دهید چند ساعت در همان محل مانده و سپس آن را شستشو دهید.

این کار را به صورت روزانه، و تا هنگامی که بهبود یابید، انجام دهید‌.

پوست بید سفید و درمان درد رگ سیاتیک

پوست بید سفید از جمله موادی است که به دلیل تسکین درد های طولانی مدت، میتواند راهکاری برای درمان درد رگ سیاتیک باشد.

پوست بید سفید، خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد.

جهت استفاده از مکمل های پوست بید سفید، با پزشک خود مشورت کرده و سپس روزانه از این مکمل، و به مدت چند هفته، مصرف کنید.

هیدراتاسیون و درمان درد رگ سیاتیک

از ساده ترین روش هایی که میتوانید برای درمان درد رگ سیاتیک از آن بهره ببرید، مصرف آب فراوان است. در واقع شما میبایست در زمان هایی که دچار درد سیاتیک میشود، بدن خود را هیدراته نگه دارید.

نوشیدن مقدار کافی آب سبب تغذیه عصب ها شده و همین موضوع در بهبود درد رگ سیاتیک به شما کمک خواهد کرد.

بنابراین توصیه میشود در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید.

سیر و درمان درد رگ سیاتیک

سیر به دلیل خاصیت ضدالتهابی قوی که دارد در درمان درد رگ سیاتیک مورد استفاده قرار میگیرد.

سیر همچنین، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه میکند. از آنجایی که رادیکال های آزاد سبب بروز سیاتیک میشوند، سیر میتواند در جلوگیری از این آسیب، موثر عمل کند.

برگ کرفس و درمان درد رگ سیاتیک

برگ کرفس دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و میتواند در درمان درد رگ سیاتیک به شما کمک کند.

جهت استفاده از کرفس برای درمان درد رگ سیاتیک، شما میبایست برگ ها و ساقه کرفس را به آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید خنک شود و سپس روزانه سه فنجان از این ترکیب را میل کنید.

چه زمانی باید برای درد رگ سیاتیک به پزشک مراجعه کنیم؟

درد های ناشی از سیاتیک به طور معمول بعد از گذشت یک هفته، با استراحت کافی، بهبود می‌یابند.

چنانچه درد سیاتیک شما با گذشت زمان بهبود نیافته و بیشتر شده، باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر علائم زیر را در خود مشاهده میکنید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر در نیمه پایینی کمرتان یا پاهایتان درد ناگهانی و شدید دارید.
  • احساس ضعف و بی حسی ماهیچه ای در پاها
  • اگر درد به دلیل یک حادثه مانند تصادف ایجاد شده است.
  • اگر در کنترل روده و مثانه به مشکل خورده اید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *