خواص طالبی
خواص طالبی

حفظ سلامتی و نشاط بدن با بهره گیری از خواص طالبی!

تاریخ نگارش

جولای 9, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

طالبی یکی از میوه های پرطرفدار تابستانه است که با نام های دیگری از جمله؛ خربزه فارسی، خربزه تخم قندی، خربزه تلخ و خربزه راک نیز شناخته می شود. خواص طالبی را در ادامه می خوانید.

طالبی شکل گرد و گوشتی داشته و به رنگ سبز کم رنگ دیده می شود. این میوه دارای خواص متعددی است و می تواند یکی از گزینه های مناسب برای اضافه شدن به برنامه غذایی باشد از این رو از گوشت طالبی برای سالاد نیز استفاده می شود. خواص طالبی بسیار زیاد است.

طالبی سرشار از مواد مغذی بوده، دارای ۶۴ کالری است که مقدار کمی را شامل می شود، از طرفی بدون کلسترول و چربی مضر برای بدن است، بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید از طالبی غافل نشوید.

مواد معدنی موجود در طالبی مقدار قابل توجهی هستند به عنوان مثال پتاسیم طالبی می تواند سبب تنظیم فشارخون و ضربان قلب شود، همچنین پتاسیم می تواند با سدیم بدن مقابله کند. کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، روی، مس و منگنز از جمله سایر موادمعدنی موجود در طالبی هستند. آهن موجود در طالبی می تواند اکسیژن را در بدن منتقل کند، منگننز می تواند سوخت و ساز را تحریک کند و سطح قند خون را تنظیم می کند. طالبی سرشار از ویتامین های ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامین B9، ویتامین‌ C و ویتامین K است. طالبی همچنین سرشار از ویتامین A و C است که می تواند مقاومت بدن را در برابر رادیکال های آزاد و سایر موارد آسیب رسان افزایش دهد.

همچنین ویتامین A می تواند بینایی را نیز تقویت کند. کمپلکس ویتامین های B موجود در طالبی برای بدن بسیار مفید هستند، برای مثال تیامین موجود در طالبی؛ تولید سلول های جدید را تحریک می کند و می تواند با کلسترول بد مقابله کند، پانتوتنیک هم سبب می شود چربی های بدن به راحتی تجزیه شوند.

خواص طالبی از نظر طب سنتی:

از لحاظ طب سنتی طبع طالبی گرم و تر است، به همین دلیل مصرف این میوه در تابستان می تواند برای افرادی که طبع سرد دارند بسیار مفید و موثر باشد. همانطور که اشاره شد طالبی دارای موادمعدنی و ویتامین های مختلف است که می تواند سلامت بدن را حفظ کند. از جمله خواص این میوه می توان به؛ تسکین درد دستگاه گوارش، پیشگیری از سرطان، کنترل دیابت، کاهش وزن، کنترل فشار خون و حفظ سلامت کلیه و… اشاره کرد. در ادامه به تفسیر هر کدام از این خواص خواهیم پرداخت.

خواص شگفت انگیز طالبی:

ضدپیری:

پوست بدن برای محافظت از خود به پروتئینی به نام کلاژن نیاز دارد، کلاژن می تواند از تاثیرات افزایش سن و پیری جلوگیری کند، طالبی میوه ای تابستانه است که دارای مقدار زیادی کلاژن می باشد، بنابراین مصرف طالبی می تواند از پیری جلوگیری کند.

طالبی گزینه ی رژیمی خوب:

۹۰ درصد حجم طالبی را آب تشکیل داده، به همین دلیل می تواند علاوه بر حفظ شادابی و جوانی شما از ابتلا به گلودرد جلوگیری کند. از طرفی کالری و کلسترول بسیار کم این میوه برای کسانی که رژیم دارند این میوه را موثر ساخته است.

خاصیت ضد سرطانی:

کاروتنوئیدهای موجود در طالبی می توانند افراد را در برابر سرطان محافظت کنند. کاروتنوئید یک رنگدانه طبیعی در میوه ها است که طالبی مقدار زیادی از آن را دارا می باشد. ابتلا به سرطان ریه و سرطان سینه می توانند به وسیله این میوه جلوگیری شوند.

پیشگیری از حمله ی قلبی:

آدنوزین موجود در طالبی می تواند از ایجاد رسوب در عروق که سبب حمله قلبی می شوند جلوگیری کند، از طرفی آدنوزین با سرکوب کردن سلول های خونی مزاحم به بدن کمک می کند و موجب کاهش خطر بروز حمله قلبی می شود. لیکوپن موجود در طالبی به انسان کمک می کند تا قلب سالمی داشته باشد و از حمله قلبی پیشگیری می کند.

پتاسیم از جمله موادمعدنی است که وجود آن برای سلامت و بهبود عملکرد قلب ضرورت دارد و طالبی با دارا بودن مقدار زیادی از پتاسیم به حفظ سلامت قلب کمک شایانی می کند. طالبی دارای آنتی اکسیدان های قوی، فیبر، پتاسیم و ویتامین C است که می تواند در سلامت قلب بسیار تاثیرگذار باشد. فیبر با کاهش کلسترول می تواند این نقش را داشته باشند.

منبع: سرپوش

2 پاسخ

  1. با سلام
    تمامی روش هایی که بیان کردید روش های التیام درد است و هیچکدام درمان قطعی سیاتیک نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *