طبع و خواص عرق چهل گیاه در طب سنتی
طبع و خواص عرق چهل گیاه در طب سنتی

طبع عرق چهل گیاه + بیش از 20 مورد از خواص آن+ مضرات و مصلح

تاریخ نگارش

مارس 21, 2023

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عرق چهل گیاه، از جمله عرقیجات گیاهی است که از ترکیب چندین گیاه از جمله آویشن، اسطوخودوس، اسفرزه، اسفنتین، ریشه بابا آدم، بادرنجبویه، بارهنگ، گل بنفشه و غیره تشکیل شده است.

طبع عرق چهل گیاه

شاید برای شما هم سوال شده باشد که طبع عرق چهل گیاه گرم است یا سرد؟ تر است یا خشک؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود طبع عرق چهل گیاه گرم و خشک است.

خواص عرق چهل گیاه
خواص عرق چهل گیاه

خواص عرق چهل گیاه

از آنجایی که عرق چهل گیاه، حاوی گیاهانی با خاصیت های فراوان است، خود این عرق نیز خاصیت های فراوانی دارد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

  1. ایجاد کننده حس آرامش: عرق چهل گیاه به دلیل طبع گرمی که دارد موجب تقویت اعصاب و ایجاد آرامش در فرد میشود.
  2. موجب سلامت قلب: عرق چهل گیاه قادر است رگ های خون رسان به قلب را باز کرده و موجب خون رسانی بهتر به قلب و در نتیجه گردش خون مناسب در بدن، و سلامت قلب شود.
  3. مناسب برای درد های قاعدگی: اگر در دوران قاعدگی دچار گرفتگی های عضلانی، و به دنبال آن دل درد، دل پیچه، کمر درد و درد زیر شکم را تجربه میکنید، مصرف عرق چهل گیاه میتواند به شما در تسکین این درد ها کمک کند. جهت استفاده از این عرق شما میتوانید آن را با مقداری آب جوش و نبات میل کنید.
  4. بهبود عملکرد هضم غذا: عرق چهل گیاه میتواند موجب هضم بهتر غذا شود. بدین منظور شما میبایست این عرق را بعد از صرف وعده غذایی، با مقداری آب، میل کنید.
  5. از بین برنده ی نفخ شکم: عرق چهل گیاه میتواند با کاهش التهابات معده و همچنین خاصیت بادشکن خود، در درمان نفخ شکم موثر واقع شود.
  6. جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی: عرق چهل گیاه سبب میشود که چربی ها در اطراف قلب تجمع پیدا نکنند و همین امر سبب میشود، قلب از ابتلا بسیاری از بیماری ها در امان باشد.
  7. از بین برنده جوش های صورت: از آنجایی که عرق چهل گیاه سبب دفع سموم بدن میشود، میتواند به رفع جوش های صورت و جوان سازی پوست شما کمک کند.
  8. از بین برنده مشکلات اعصاب و روان: عرق چهل گیاه به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد میتواند جهت بیماری های اعصاب و روان کاربرد داشته باشد. بدین منظور شما میبایست با عرق چهل گیاه شربت تهیه نموده و میل کنید. البته توجه داشته باشید در مواردی که بیماری شما جدی است، در مورد مصرف این شربت باید با پزشک خود مشورت کنید.
  9. پیشگیری از رفلاکس معده: عرق چهل گیاه میتواند برای افرادی که دچار رفلاکس معده خفیف هستند، بسیار مناسب باشد.
  10. تقویت کننده دستگاه گوارش
  11. مقوی برای اعصاب
  12. رفع کننده لک های صورت
  13. رفع کننده ترشی معده
  14. جلوگیری از استفراغ
  15. رفع کننده التهابات بدنی
  16. تقویت کننده معده
  17. کنترل کننده فشار خون
  18. جلوگیری از حالت تهوع
  19. کمک به جذب بهتر غذا در دستگاه گوارش
  20. تقویت کننده قلب و عروق
  21. آرام کننده ضربان قلب
  22. مناسب جهت کاهش وزن
  23. دارای خاصیت بادشکن
  24. تقویت کننده روده

مضرات و منبع مصرف عرق چهل گیاه

عرق چهل گیاه نیز مانند هر ماده خوراکی دیگری در کنار مزایا و خواصی که دارد، دارای مضرات و منع مصرف هایی برای برخی از افراد است. در ادامه به موارد منع مصرف عرق چهل گیاه برای افراد مختلف خواهیم پرداخت.

عرق چهل گیاه برای چه افرادی مناسب نیست؟

به طور کلی عرق چهل گیاه برای افراد زیر مناسب نمیباشد:

  • افرادی که دچار گشادی دریچه معده هستند، و همین موضوع سبب رفلاکس در این افراد میشود، نباید از عرق چهل گیاه استفاده کنند؛ زیرا عرق چهل گیاه در این افراد سبب تشدید رفلاکس خواهد شد.
  • افرادی که به مواد خوراکی با طبع گرم و خشک حساسیت داشته و واکنش های آلرژیک نظیر سرفه، کهیر، خشکی دهان و خشکی زبان را با مصرف این مواد تجربه میکنند، توصیه میشود که از عرق چهل گیاه استفاده نکنند.
  • خانم های باردار نیز به دلیل طبع گرم عرق چهل گیاه ،و همچنین برخی گیاهان به کار رفته در این عرق، نباید به عیچ عنوان از عرق چهل گیاه مصرف کنند. مصرف عرق چهل گیاه، در مواردی موجب سقط جنین و یا ایجاد نواقص مادرزادی در جنین میشود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *