جلوگیری از بازگشت به اعتیاد با طب سنتی و ایرانی
جلوگیری از بازگشت به اعتیاد با طب سنتی و ایرانی

تاثیر بالای طب ایرانی و سنتی در ترک اعتیاد و عدم بازگشت به اعتیاد

تاریخ نگارش

جولای 14, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

رئیس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب ‌سنتی دانشگاه شاهد با بیان “سال گذشته یک تحقیق درباره اعتیاد و تأثیر داروهای سنتی در یکی از زندان‌های کشور صورت گرفت”؛ نتایج موفقیت‌آمیز این مطالعه را تشریح کرد.

دکتر محسن ناصری با بیان اینکه “امروزه سوءمصرف مواد و وابستگی به “اوپیوئیدها” جزو اصلی‌ترین مشکلات حوزه سلامت در جهان است”، گفت: باید توجه داشته باشیم درباره معضلی صحبت می‌‌کنیم که در جهان راهکاری نداشته است اما دیدگاه طب ایرانی در این ‌باره موفقیت‌‌آمیز بوده است.

ناصری با اعلام اینکه سالانه 800 هزار نفر برای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند، اما علی‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت، اعتیاد 600 هزار نفر آنها دوباره عود می‌کند، بر ضرورت کمک به درمان معتادان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های طب ایرانی تأکید کرد.

وی افزود: راهکارهای موجود در درمان ترک اعتیاد اگرچه در کنترل و درمان برخی علائم محرومیت مؤثر واقع شده است، اما قادر به کنترل کامل علائم نیستند، لذا حرکت جهانی به‌سمت استفاده از روش‌‌های درمانی طبیعی افزایش یافته است، بر این اساس سازمان جهانی بهداشت نیز استفاده از سایر شیوه‌ها و مکاتب درمانی را در حوزه‌ اعتیاد توصیه کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب ‌سنتی دانشگاه شاهد اظهار کرد: سال گذشته یک تحقیق موفقیت‌آمیز درباره اعتیاد و تأثیر داروهای سنتی در یکی از زندان‌های کشور صورت گرفت که دو گروه مورد آزمایش قرار گرفتند که مدت‌ها بود مواد مخدر را ترک کرده بودند. در این آزمایش برای یک گروه داروی طب سنتی و برای گروه دیگر دارونما استفاده کردیم. گروهی که دارونما دریافت کرد بازگشت 80درصدی به مواد داشتند اما بازگشت به اعتیاد در گروهی که داروی طب سنتی را مصرف کردند، صفر بود.

وی اضافه کرد: افرادی که در زندان هستند کمترین میزان حمایت اجتماعی را دارند، دارو برای آنها خیلی مهم است، ولی همین مطالعه را با معتادان سرپایی کار کردیم که 40 درصد پاسخ دریافت کردیم که البته باز هم قابل توجه است.

ناصری درخصوص ادامه یافتن این طرح گفت: مطالعات مربوط به نحوه تأثیرگذاری این دارو در دانشگاه تربیت مدرس انجام می‌‌شود، برای ما مهم است که بدانیم این دارو در مغز چه تأثیری گذاشته است که چنین بازخوردی دریافت می‌‌کنیم. مطالعات دانشگاه تربیت مدرس تا آزمایشات حیوانی پیش رفته است که یافته‌‌های آن هم بسیار چشمگیر است، در واقع آزمایش این داروی طب سنتی روی موش‌ها تا صددرصد پاسخ داده است.

رئیس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد تشریح کرد: این مطالعات از سال 80 شروع شده است و برای حصول به نتیجه تمام منابع طب قدیم را مطالعه کردیم. در وهله اول 8 تا 10 دارو مطرح شد و پس از مطالعات سم‌شناسی و کارآزمایی‌های بالینی که در بیمارستان روزبه انجام شد، کارآزمایی بالینی به‌روی انسان انجام شد و نتیجه‌ها بسیار امیدوارکننده بود.

وی گفت: طب ایرانی سابقه 10هزارساله دارد، این در حالی است که طب چینی سابقه 3هزارساله و طب یونانی سابقه 7هزارساله دارد، ما 14 هزار منبع مکتوب طب ایرانی داریم که مشکلات پزشکی را مطرح کرده است و باید از این ظرفیت در کنترل و درمان بیماری‌ها استفاده کنیم.

منبع: تسنیم

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *