منع مصرف دمنوش های آرامبخش
منع مصرف دمنوش های آرامبخش

شما نباید دمنوش آرامبخش بنوشید!

تاریخ نگارش

جولای 17, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

به گفته استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گیاه گل گاوزبان ایرانی با گاوزبان مشهور در گیاه درمانی نوین، متفاوت است و هر دو جنس آن به رغم داشتن ویژگی‌های درمانی، برای برخی افراد و بیماران محدودیت مصرف دارد.

مجید انوشیروانی درباره دمنوش آرامبخش افزود: هر دو جنس گاوزبان (ایرانی و اروپایی)، کاربرد‌های نسبتا مشابهی دارند، اما مصرف گل گاوزبان اروپایی، به خاطر وجود آلکالوئید‌های پیرازولیدن، برای مبتلایان به بیماری‌های کبدی و نیز خانم‌هایی باردار محدودیت مصرف دارد.

وی درباره گاوزبان ایرانی گفت: طبیعت این گیاه در متون طب ایرانی، گرم و‌تر در درجه اول ذکر شده است؛ بنابراین از جهت طبع، ایمن شمرده می‌شود. البته هرگز نمی‌توان گفت: اگر گیاهی طبع معتدل یا نزدیک به اعتدال داشته باشد، بی زیان و ایمن است.

متخصص طب سنتی ایران با اشاره به اینکه دمنوش گل گاو زبان ایرانی، برای تقویت قلب Heart و سیستم عصبی و کاهش اضطراب بسیار سودمند است گفت: مقدار مصرف روزانه گاوزبان برای هر فرد بالغ حدود ۵ گرم است که باید در حجم حدود یک ونیم لیوان آبجوش به مدت ۱۰ دقیقه به صورت آرام و ملایم جوشانده شود.

وی اظهار داشت: افزودن لیموعمانی یا آب لیمو به دمنوش گاوزبان ضروری نیست، ولی آن را خوشرنگ و خوشگوار می‌کند و مهمتر از آن، برای کسانی که دچار تپش قلب اضطرابی همراه با داغی بدن و سینه و صورت می‌شوند سودمندتر است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، افزودن مقدار اندکی عسل یا نبات به این جوشانده به شرطی که شیرینی ملایمی داشته باشد نیز اشکالی ندارد.

انوشیروانی در پایان درباره دمنوش آرامبخش تاکید کرد: گل گاوزبان برای کاهش پرفشاری خون کاملاً ایمن نیست. به همین دلیل، افراد تنومند و پرخون که خشم یا اندوه پنهان دارند در هنگام افزایش فشارخون نباید گل گاوزبان را خودسرانه مصرف کنند، زیرا دمنوش گاوزبان در چنین افرادی گاه ممکن است بسیار خطرناک باشد و بحران شدید فشارخون ایجاد کند.

منبع: برنا

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *