خواص و طبع خشخاش در طب سنتی + 7 فایده فوق العاده خشخاش
خواص و طبع خشخاش در طب سنتی + 7 فایده فوق العاده خشخاش

خواص و طبع خشخاش در طب سنتی + 7 فایده فوق العاده خشخاش

تاریخ نگارش

آگوست 3, 2022

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خشاش تکه هایی از کروی میوخ میباشد که دارای یک دم برجسته و یک قسمت تاج مانند که به رنگ زرد روشن است میباشد. کوکنار نام دیگر خشخاش است. خشخاش یک گیاه علفی است که طول آن به دو متر نیز میرسد. خشخاش برگ های بزرگ و نوک تیزی دارد که آن برگ ها دندانه دار میباشند.

گل های این گیاه بزرگ هستند و میوه اش به صورت یک کپسول تخم مرغی میباشند. خشخاش دارای چهار نژاد است به اسم های نیگروم، ستیگروم و آلبوم که از هرکدام برای تولید و مصارف مختلفی استفاده میشود.

در ادامه این مطلب از طب شناس با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره طبع خشاش در طب سنتی و همچنین خواص خشخاش و مضرات آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

طبع خشاش در طب سنتی چیست؟

طبع خشخاش در طب سنتی سرد و خشک است. افراد سرد مزاج باید خشاش را به همراه مصلحش استفاده نمایند.

خواص خشاش در طب سنتی چیست؟

  • خواص خشخاش برای لاغری: خشخاش به دلیل داشتن فیبر در هضم غذا موثر است و دفع مدفوع را زیاد میکند و از یبوست پیشگیری میکند. فیبر خشخاش، اشتها را کم میکند و موجب کاهش وزن و لاغری میشود.
  • خواص خشخاش برای دیابت: مصرف خشخاش باعث کاهش قند خون میشود. خشاش به دلیل فیبر بالایی که دارد برای افراد دیابتی مفید است. خشخاش دارای منگنز است که به همین دلیل به درمان دیابت کمک میکند.
  • خواص خشخاش برای مو: دانه خشخاش سرشار از اسید چرب غیر اشباع و مواد معدنی متعدد است که به تقویت مو کمک میکند. همچنین خشاش در درمان شوره سر نیز موثر است.
  • خواص خشخاش برای رحم: طبق مطالعات انجام شده، شستشوی لوله های رحم خانم ها با استفاده از روغن هسته خشاش میزان ناباروری را کاهش میدهد و سبب افزایش احتمال بارداری میشود.
  • خواص خشخاش برای زود انزالی: استفاده از روغن خشخاش در رفع زود انزالی بسیار موثر است.
طبع خشخاش
طبع خشخاش

خواص خشخاش برای پوست:

از جمله فواید خشخاش میتوان به تاثیر آن بر پوست اشاره کرد. خشخاش دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که برای درمان التهابات پوستی عالی است و سبب مرطوب کردن پوست میشود.

خشخاش به پاکسازی پوست نیز کمک میکند. خشخاش به دلیل داشتن اسید لینولینیک در درمان اگزما موثر است.

برای درمان سوختگی و موضع های پوست کافیست خمیری از دانه های خیس شده خشخاش در آب یا شیر و آبلیمو فراهم کنید و روی ناحیه مورد نظر بزنید با انجام این کار تاثیر شگفت انگیز آن را خواهید دید.

اگر میخواهید با خشخاش پوست خود را مرطوب کنید باید دانه های خشخاش را با شیر در مخلوط کن بریزید و آن را به شکل خمیر در آورید سپس مقداری عسل اضافه کنید و ترکیب به دست آمده را به مدت ده دقیقه روی پوست خود قرار دهید و بعد شست و شو دهید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید تا پوستتان مرطوب شود.

خواص خشخاش برای فشار خون:

اگر فردی سطح فشار خونش بالا باشد در خطر سکته مغزی و حمله قلبی قرار دارد پس باید فشار خون خود را در حد تعادل نگه دارد. متخصصان تغذیه میگویند: اشخاصی که فشار خون بالایی دارند به دلیل داشتن مقدار زیادی اسید اولئیک میتوانند از تخم خشخاش استفاده نمایند.

این افراد باید از مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده نیز پرهیز کنند. با این وجود پیشنهاد میشود که اگر فشارخون بالایی دارید به جای خود درمانی این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا از بروز هرگونه خطر جلوگیری نمایید.

عوارض مصرف خشخاش چیست؟

درست است که خشخاش فوایدی مثل رفع بی خوابی، کاهش فشار خون و… دارد اما زیاده روی در مصرف آن سبب اعتیاد میشود و عوارض زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • اگر خشاش به درستی و در حد تعادل مصرف نشود، اشتها را به شدت کم میکند.
  • زیاده روی در مصرف خشاش سبب پرتی حواس، فراموشی، رخوت و سستی اعضا بدن میشود و همچنین حرارت غریزی را از بین میبرد.
  • مصرف بیش از حد خشاش باعث لاغری، زردی چهره، ابتلا به کزاز، ضعف بینایی، ضعیف شدن قلب، کبد و مغز میشود.
  • اعتیاد در اثر مصرف بی رویه خشاش باعث تندخویی و کج خلقی میشود.
  • خشخاش در بعضی از افراد ممکن است سبب بروز آلرژی شود که این مورد  با نشانه هایی مثل: قرمزی پوست، مشکلات تنفسی، ورم چشم، استفراغ و.. همراه است.
  • مادران باردار و شیرده نباید در مصرف خشخاش زیاده روی کنند زیرا برای آن ها مشکل به وجود می آورد.

مصلح خشخاش در طب سنتی چیست؟

مصلح خشاش در طب سنتی مصطکی، عسل و شکر میباشد. مصرف این موارد در کنار خشخاش سبب بهبود خواص و مزاج آن میگردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *