طبع و خواص جگرسفید در طب سنتی
طبع و خواص جگرسفید در طب سنتی

خواص و طبع جگر سفید در طب سنتی + 9 خاصیت شگفت انگیز جگر سفید

تاریخ نگارش

جولای 10, 2023

دسته‌بندی

محصولات حیوانی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

جگر سفید یا ریه در بین افراد طرفداران زیادی دارد و برای درمان کم خونی بسیار توصیه میشود. جگر در بدن بزرگترین غده است که مسئولیت سوخت و ساز بدن مثل گوارش را برعهده دارد. ممکن است در موقع خرید جگر دچار سردرگمی شوید زیرا دو نوع جگر به نام های جگر سفید و جگر سیاه در بازار وجود دارد که هرکدام از خواص زیادی برخوردارند.

جگر سفید سرشار از پروتئین، آهن، روی، ویتامین های گروه B و… است که مصرف آن سبب تقویت حافظه، درمان کم خونی و… میشود. جگر سفید همان ریه و شش میباشد که از همه خواص جگر سیاه نیز بهره مند است با این تفاوت که جگر سفید نسبت به جگر سیاه از پروتئین و چربی کمتری برخوردار است اما کلسترول موجود در جگر سفید بیشتر است.
در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا اطلاعاتی درباره طبع جگر سفید در طب سنتی و همچنین خواص جگر سفید و مضرات آن در اختیار شما قرار دهیم.

طبع جگر سفید در طب سنتی چیست؟

طبع جگر سفید در منابع طبی گرم و تر است و افراد گرم مزاج باید آن را در کنار مصلحش مصرف نمایند.

خواص جگر سفید در طب سنتی چیست؟

  • خواص جگر سفید برای چشم: جگر سفید به دلیل داشتن ویتامین A در افزایش دید موثر است و به شما در داشتن یک دید شفاف کمک زیادی میکند.
  • جگر سفید و دیابت: مصرف جگر سبب بالا رفتن سطح قند خون میشود و به همین دلیل افراد دیابتی باید در مصرف جگر سفید احتیاط کنند.
  • خواص جگر سفید در بارداری: مادران باردار نباید در مصرف جگر سفید زیاده روی کنند و باید در مصرف آن احتیاط لازم را بکار گیرند زیرا استفاده بیش از حد آن سلامتی جنین را به خطر می اندازد.
  • جگر سفید و فشار خون: آنتی اکسیدان هایی موجود در جگر سفید به اسم پلی فنول ها سبب محافظت از پوشش رگ های خونی میشوند که در نتیجه برای مراقبت از قلب نیز مفید هستند. همچنین جگر سفید در کاهش کلسترول لیپوپروتئین و پیشگیری از آسیب به عروق خونی نیز موثر میباشد.
  • خواص جگر سفید برای کودکان: مصرف جگر سفید در کودکان سبب بهبود عملکرد مغز آن ها میشود که برای تقویت هوش و حافظه هم مفید میباشد.
  • خواص جگر سفید برای کم خونی: کمبود ویتامین ب 12 موجب کم خونی، کاهش حافظه و… میشود. جگر سفید سرشار از ویتامین های گروه ب است و به همین دلیل به درمان کم خونی کمک بسزایی میکند.
  • خواص جگر سفید برای کرونا: مصرف جگر سفید سبب تقویت سیستم ایمنی میشود و به همین دلیل استفاده از آن به افراد کرونایی پیشنهاد می شود.
  • خواص جگر سفید برای بدنسازی: طبق تحقیقات انجام گرفته، جگر سفید سرشار از ویتامین است که مصرف آن بر تقویت توانایی جسمی و قدرت بدنی بسیار موثر می باشد و به همین دلیل یک گزینه عالی برای ورزشکاران می باشد. جگر سفید دارای مقادیر بالایی فسفر است، فسفر نقش بسزایی در اغلب واکنش های بیو شیمیایی بدن افراد ورزشکار دارد و به افزایش سلامت سیستم عصبی و ترمیم بافت و سلول های بدن کمک زیادی می نماید.
طبع جگر سفید
طبع جگر سفید

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف جگر سفید:

وجود ویتامین آ برای بدن ما ضروری است و سبب بهبود بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست میشود. به ویتامین آ، ریتنول نیز میگویند و برای اینکه بتوانید به میزان کافی از این ویتامین به بدن خود برسانید لازم است که در برنامه غذایی خود از مصرف جگر گوساله، جگر گاو، جگر مرغ، قلوه، تخم مرغ، کره، سبزیجات تازه مانند: جعفری، شاهی، اسفناج، کاهو و میوه هایی مثل: گیلاس، موز، پرتقال، هلو و خرما غافل نشوید.

باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که جگر سفید گوسفند یا دیگر دام ها هم منبع بسیار خوب ویتامین آ میباشند و مصرف آن در تقویت سیستم ایمنی نقش بسزایی دارد.

تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز با جگر سفید:

وجود ویتامین ب سبب بهبود عملکرد مغز و تقویت هرچه بهتر حافظه میشود به همین دلیل استفاده از مواد غذایی که دارای ویتامین ب هستند مثل: جگر سفید، جگر سیاه و… در بهبود سیستم عصبی، مغز و حافظه موثر هستند. کمبود ویتامین ب 1 سبب کاهش اشتها، خستگی، بروز یبوست، عصبی شدن، سر درد و سرگیجه، سوء هاضمه، کاهش وزن، زود رنجی و…میشود. پس بهتر است در برنامه غذایی خود مصرف جگر سفید را فراموش نکنید.

جگر سالم را چطور تهیه نماییم؟

قصابی های زیادی در شهر هستند که جگر تازه و سالم را در میان مردم توزیع می نمایند. جگری سالم به حساب می آید که تازه باشد و پس از کشتار گوسفند و دام به طول مستقیم به فروشنده و سپس به مشتری برسد.

جگر گوسفند دارای یک نوع کرم به نام کپلک است که وجود این کرم موجب کم خونی و لاغری گوسفند می شود. لازم است پیش از پختن جگر آن را تکه تکه کنید و بین تکه را با به خوبی چک نمایید.

البته این نکته قابل ذکر است که در همه قصابی ها و مرکز های پخش دام از داروی ضد کپلک استفاده می گردد اما برای اطمینان بهتر است که شما جگر را قبل از طبخ چک نمایید.

مضرات جگر سفید چیست؟

  • همانطور که گفتیم جگر سفید حاوی ویتامین آ و مس است و به همین دلیل مصرف بیش از حد آن باعث بروز مسمومیت هیپرویتامینوز آ و مسمومیت مس در افراد میشود.
  • درست است که جگر سفید سرشار از پروتئین است اما در مقابل میزان کلسترول بالایی دارد و به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند بسیار مضر است.
  • مادران باردار بهتر است که از مصرف جگر سفید پرهیز کنند یا در صورت مصرف حتما احتیاط لازم را بکار ببرند زیرا جگر سفید به دلیل داشتن ویتامین آ میتوانند سبب سقط جنین یا آسیب به او شود.

مصلح جگر سفید در طب سنتی چیست؟

مصلح جگر سفید شکر سفید یا سرخ و دارچین میباشد. استفاده از این موارد در کنار جگر سفید سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن میگردد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *