همه چیز درباره خواص و طبع سرشیر در طب سنتی + 9 فایده فوق العاده سرشیر
همه چیز درباره خواص و طبع سرشیر در طب سنتی + 9 فایده فوق العاده سرشیر

همه چیز درباره خواص و طبع سرشیر در طب سنتی + 9 فایده فوق العاده سرشیر

تاریخ نگارش

آگوست 8, 2022

دسته‌بندی

محصولات حیوانی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سرشیر جزو فرآورده های لبنی است و از خواص بسیاری برخوردار است. درست کردن سرشیر بسیار راحت است و برای تهیه آن معمولا از شیر های پر چرب و محلی استفاده میشود. سرشیر حاصل تجمع چربی های بافت داخل شیر است و به همین دلیل باید حد تعادل را در مصرف آن رعایت کرد زیرا دارای کلسترول بسیار زیادی است که زیاده روی در استفاده از آن سبب رسوب چربی در دیواره رگ ها میشود.

سرشیر برای ورزشکاران و افرادی که در طول روز فعالیت های سنگینی انجام میدهند مناسب است.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا در مورد طبع سرشیر در طب سنتی و همچنین خواص سرشیر و مضرات آن صحبت کنیم.

طبع سرشیر در طب سنتی چیست؟

طبع سرشیر در طب سنتی گرم و تر است و مصرف آن برای سرد مزاجان مناسب است. افراد گرم مزاج بهتر است سرشیر را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص سرشیر در طب سنتی چیست؟

  • سرشیر و دیابت: افراد مبتلا به دیابت نوع دو باید از مصرف سرشیر و دیگر غذا های پرچرب پرهیز کنند.
  • خواص سرشیر برای بدنسازی: سر شیر به دلیل داشتن پروتئین برای سلامت و قدرت عضله ها مفید است و به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه میشود.
  • سرشیر و کبد چرب: افرادی که دچار کبد چرب هستند باید در مصرف سرشیر احتیاط کنند زیرا این فرآورده لبی چربی بالایی دارد و برای آن ها مضر میباشد.
  • خواص سرشیر در بارداری: استفاده از سرشیر در دوران بارداری و شیردهی توصیه میشود زیرا مصرف آن از پوکی و نرمی استخوان فرزندتان پیشگیری میکند.
  • سرشیر و یبوست: سرشیر ملین است و به همین دلیل استفاده از آن موجب رفع یبوست میگردد.
  • خواص سرشیر برای کودکان: سرشیر گزینه بسیار خوبی برای کودکان است و استفاده آن در وعده صبحانه توصیه میشود.
  • خواص سرشیر برای مو: سرشیر یک مرطوبت کننده طبیعی مو است و مصرف آن از خشکی زیاد مو و همچنین ریزش مو جلوگیری میکند و سبب تقویت مو میگردد.
  • خواص سرشیر گاومیش: شیر گاومیش در مقایسه با شیرگاو از چربی بالاتری برخوردار و غنی تر میباشد. شیر گاومیش پروتئین بیشتری نسبت به شیر گاو دارد. همچنین این شیر از ارزش غذایی بیشتر نیز برخوردار است.
طبع سرشیر
طبع سرشیر

با مصرف سرشیر از سرطان پستان پیشگیری کنید:

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده استفاده از پروبیوتیک ها در افزایش نسبت باکتری های مفید در سینه که باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه میشوند، موثر است. استرپتوکوک و لاکتوباسیلوس جزو باکتری های تقویت کننده سلامتی هستند که دارای خاصیت ضد سرطانی میباشند.

خانم ها و به ویژه آن دسته از افرادی که در معرض ابتلا به این سرطان هستند باید به منظور افزایش این باکتری های سالم در داخل سینه خود از پروبیوتیک لاکتوباسیلوس استفاده نمایند.

مشاهدات در خانم های مبتلا به سرطان سینه نشان میدهد که میزان باکتری های مضر در آن ها بالاست و وجود این باکتری ها سبب تجزیه دو رشته در DNA آن ها میشود و آسیب وارد شده به DNA سبب ابتلا این افراد به سرطان میشود.

استفاده از پروبیوتیک هایی مثل سرشیر در پیشگیری از ابتلا زنان به سرطان سینه موثر است. طبق تحقیقات انجام شده مصرف پروبیوتیک ها سبب تولید آنتی اکسیدان هایی میشود که گونه های اکسیژن واکنشی را که باعث آسیب زدن به DNA میشوند و در نتیجه موجب ابتلا فرد به سرطان میشود را خنثی میسازد.

مضرات سرشیر چیست؟

سر شیر در کنار خواص بسیاری که دارد، زیاده روی در استفاده از آن موجب بروز عوارض میشود.

  • حدود 60 درصد از سرشیر را چربی تشکیل میدهد و به همین دلیل مصرف بیش از حد آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بالا میبرد. استفاده طولانی مدت سرشیر باعث بالا رفتن سطح کلسترول و چربی خون در افراد میشود. تجمع چربی در رگ ها باعث کم شدن جریان خون و در نتیجه سکته قلبی میشود.
  • گاهی این امکان وجود دارد که شیر به میکروب های بیماری زا مثل میکروب سل یا تب مالت آلوده باشد و سرشیر تهیه شده از آن نیز به این میکروب ها آلوده باشد و به همین دلیل در این مواقع مصرف سرشیر با خطر ابتلا به تب مالت یا بیماری سل همراه است.
  • سر شیر از کالری بسیار بالایی برخوردار است که زیاده روی در مصرف آن باعث اضافه وزن و چاقی میشود. متخصصان تغذیه به افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند توصیه میکنند که در رژیم غذایی خود مصرف سرشیر را تا حد امکان کاهش دهند.

مصلح سرشیر در طب سنتی چیست؟

مصلح سرشیر در منابع طبی عسل و شکر سرخ است که استفاده از این موارد در کنار سرشیر موجب تعادل طبع و بهبود خواص آن میشود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *