روشهای خانگی درمان جای سوختگی و از بین بردن لک سوختگی
روشهای خانگی درمان جای سوختگی و از بین بردن لک سوختگی

درمان خانگی جای سوختگی با 10 ماده ارزان، موثر و در دسترس+ روشهای کاهش درد سوختگی

تاریخ نگارش

آگوست 13, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سوختگی پوست یکی از آسیب هایی است که علاوه بر اینکه درد و سوزش زیادی به همراه دارد، همواره موجب نگرانی افراد می شود. از این جهت که فرد نگران است که جای سوختگی برای همیشه روی پوست باقی بماند. همین موضوع باعث شده که درمان جای سوختگی برای افراد اهمیت داشته باشد.

سوختگی درجات مختلفی دارد و بسته به میزان سوختگی، آسیبی که به پوست وارد می شود متفاوت است و درمان جای سوختگی نیز به این موضوع بستگی دارد. گاه می توان برای درمان جای سوختگی، از پماد، ضماد، ماسک یا اسکراب و کرم و… استفاده کرد اما گاهی ممکن است شدت آسیب به حدی باشد که جراحی زیبایی و پلاستیک راهگشا باشد.

در این متن ما 10 راهکار خانگی برای درمان جای سوختگی ارائه داده ایم که طبیعتا این راهکارها برای از بین برن جای سوختگی های سطحی و جراحات ساده است.

چه زمان شروع به درمان جای سوختگی کنیم؟

برای اینکه نگذارید جای سوختگی روی پوستتان بماند، باید اقدامات اولیه را از همان زمان سوختگی شروع کنید. شست و شوی صحیح، اقدامات درمانی درست و پاکیزه نگه داشتن و ضد عفونی کردن محل آسیب، از بروز عفونت والتهاب در آن جلوگیری می کند و طبیعتا جراحتی که منجر به عفونت و التهاب نشود، احتمال کمی وجود دارد که جای آن روی پوست باقی بماند.

  • وقتی تازه دچار سوختگی شده اید، نباید در معرض افتاب قرار بگیرید.
  • در زول دوره بهبودی از مکمل ها و مواد غذایی حاوی ویتامین ث استفاده کنید.
  • از محیط های آلوده و پر گرد و غبار دوری کنید.
  • از پماد یا کرم های معتبر برای درمان سوختگی استفاده کنید
  • مصرف مایعات را افزایش دهید
  • و…

برای کاهش درد و سوزش محل سوخته شده چه کنیم؟

ترفندهای ساده و جالبی برای کاهش درد و سوزش سوختگی وجود دارد. از جمله:

یک پارچه تمیز را در آب جوش فرو برده، و سپس خارج کنید. اجازه دهید خوب سرد شود و سپس به مدت 10 دقیقه بر موضع آسیب دیده قرار دهید. این کار تاثیر بسیار زیادی بر تسکین درد و سوزش دارد.

ریختن چای سرد شده بر محل سوختگی یا قرار دادن کیسه سرد شده چای کیسه ای که دم کشیده روی محل نیز شدت درد را کم می کند.

توصیه می شود مقداری آرد گندم را در یخچال و یا فریزر نگه دارید و در صورت بروز سوختگی بر محل آسیب دیده بپاشید. این کار به سرعت حرارت پوست را کاهش می دهد و از تاول زدن پوست جلوگیری می کند.

درمان جای سوختگی
درمان جای سوختگی

مواد طبیعی که در درمان جای سوختگی موثرند

  1. آب لیمو: آب لیمو خاصیت لایه برداری دارد.ماساژ اب لیموی تازه با یک پنبه تمیز روی لک سوختگی، به مرور باعث کمرنگ شدن و از بین رفتن لک سوختگی می شود. به مدت ده دقیقه آب لیمو را روی پوست ماساژ داده و سپس آب کشی کنید. برای تاثیر بهتر می توانید آب لیمو را با شیر مخلوط کنید.
  2. گوجه فرنگی: آب گوجه نیز مانند آب لیموبه آرامی بافت مرده را از سطح پوست پاک می کند و با داشتن خاصیت سفید کنندگی، کمک می کند که پوست ظاهر اصلی و سالم خود را به دست بیاورد. به این منظور می توانید یک گوجه فرنگی تازه را از وسط نصف کرده و روی پوست ماساژ دهید. همچنین می توانید از آب گوجه فرنگی یا رب گوجه خانگی استفاده کنید. بعد از 15 دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید.
  3. روغن اسطوخودوس: روغن سطوخودوس در زملن درمان سوختگی نقش مسکن و ضد درد دارد و پس از آن نیز در ترمیم محل سوختگی و از بین بردنجای سوختگی موثر است. در طول روز به دفعات از اسطوخودوس مانند مرطوب کننه استفاده کرده و به پوست بمالید. به مرور متوجه خواهید شد که لک سوختگی در حال از بین رفتن است.
  4. روغن بادام: خاصیت روغن بادام برای جوان سازی پوست بر کسی پوشیده نیست. همین موضوع باعث شده که از روغن بادام برای از بین بردن لک سوختگی استفاده شود. باماساژ روزانه روغن بادام بر پوست، سلول های مرده را از سطح پوست جدا کرده و زمینه رشد سلول های پوستی جوان و تازه را فراهم می کنید. سعی کنید از روغن بادام مرغوب و سالم استفاده کنید.
  5. ماست: مقداری پودر جو را در ماست ریخته و به صورت یک ماسک یا اسکراب روی پوست قرار دهید. اضافه کردن مقداری آب لیموترش تازه یا زردچوبه نیز می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. این ترکیب به مرور زمان لک و جای سوختگی را محو می کند.
  6. آب پیاز: آب پیاز از گذشته برای کاهش درد در نواحی مختلف بدن استفاده می شده. در مورد سوختگی نیز در ساعات ابتدایی تاثیر مسکن خوبی دارد. روی دیگر استفاده از آب پیاز بالا بردن سرعت ترمیم پوست است. کافی است پنبه ای را به آب پیاز آغشته کرده و بر جای سوختگی ماساژ بدهید. اگر این کار هرروز انجام شود، در نهاین منجر به حذف کامل لک سوختگی می شود.
  7. عسل: معجزه ی عسل برای پوست بر کسی پوشیده نیست. عسل هم خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و از بروز عفونت جلوگیری می کند و هم مثل یک لایه بردار و محرک قوی باعث پاکسازی پوست و تولید سلولهای پوستی جدید می شود. مالیدن عسل بر محل سوختگی و روی لک ها، باعث کم رنگ شدن و از بین رفتن آنها می شود. از عسل می توان در روزهای گرم تابستان و برای درمان آفتاب سوختگی هم استفاده کرد. برای این کار حتما از عسل خالص و مرغوب استفاده کنید
  8. ژل آلوئه ورا: این روزها آلوئه ورا بخاطر خواص زیادی که برای سلامت پوست و زیبایی دارد، شهرت زیادی به دست آورده. کرم ها و محصولات آرایشی فراوانی با استفاده از ژل آلوئه ورا ساخته می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. آلوئه ورا هم خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و هم باعث بازسازی و پاکسازی پوست می شود. قرار دادن ژل آلوئه ورا به مدت 15 دقیقه روی پوستی که رد سوختگی بر آن مانده، باعث از بین رفتن لک ها می شود.
  9. روغن نارگیل: روغن نارگیل پوست شما را کاملا بازسازی می کند. سلولهای مرده را از سطح پوست برداشته و امکان رشد صحیح سلولهای جوان را فراهم می کند. از روغن نارگیل هم برای از بین بردن جای سوختگی و هم درمان تاول پوست و بهبود زخم و جراحات سطحی استفاده می شود. روزانه سه بار از روغن نارگیل بر روی موضع مورد نظر بمالید.
  10. سیب زمینی: حتما دیده اید که از برشهای سیب زمینی برای التیام محل سوختگی یا آفتاب سوختگی استفاده می کنند. ماساژ برش های عرضی سیب زمینی روی پوست باعث سفید شدن شگفت ور پوست می شود و با تکرار و مداومت همه لکه های مزاحم را از بین می برد. همین کار را می توانید برای رفع تیرگی نقاط مختلف بدن انجام دهید.

نکته

همانطور که در بالا گفتیم برخی روغن های گیاهی در التیام و تسکین محل سوختگی موثرند اما باید توجه داشته باشید که این روغن ها بلافاصله پس از سوختگی استفاده نشوند. خاصیت روغن نگه داشتن گرما در خود است و ممکن است استفاه بلافاصله روغن ها بر روی محل آسیب دیده نه تنها درد را تسکین نداده بلکه باعث بی قراری فرد آسیب دیده شود. بهتر است ابتدا با اقدامات صحیح حرارت پوست را کاملا کاهش داده و سپس از روغن ها استفاده کنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *