تدابیر درمان و کاهش تپش قلب در طب سنتی
تدابیر درمان و کاهش تپش قلب در طب سنتی

برای درمان تپش قلب چه کنیم؟ 8 گیاه دارویی موثر+ توصیه ها و تدابیر

تاریخ نگارش

آگوست 14, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

تپش قلب اتفاقی است که هر کسی دست کم یک بار تجربه کرده است. آنچه به عنوان تپش قلب مطرح می شود عبارت است احساس لرزش در سینه و قفسه سینه و خارج شدن ضربان قلب از حالت عادی که می تواند تندتر یا کند تر باشد. تپش قلب علت های مختلفی دارد.

شما ممکن است به علت یک شوک روحی یا هیجانی یا در اثر ترس و دلشوره تپش قلب را تجربه کرده باشید. بیماری های مختلف و مصرف برخی داروها و غذاها نیز می توانند باعث بروز تپش قلب شوند.
اگر تپش قلب مکرر اتفاق بیفتد ممکن است باعث آسیب به قلب و عذروق و اتفاقات جبران ناپذیری شود به همین دلیل باید برای درمان آن اقدام کرد. روشهای مختلفی برای کنترل و درمان تپش قلب وجود دارد. طب سنتی نیز راهکارهای موثری ارائه داده است.
در این مقاله با روشهای خانگی و درمان تپش قلب در طب سنتی آشنا می شوید.

از مصرف منیزیم غافل نشوید

وجود مقادیر کافی منیزیم با تقویت قلب و بهبود گردش خون و تقویت سیستم عصبی در بدن از بروز تپش قلب جلوگیری می کند. می توان منیزیم مورد نیاز بدن را از طریق مصرف مکمل ها و تحت تجویز پزشک تامین کرد اما با رعایت برخی نکات ساده در تغذیه روزمره نیز می توان میزان کافی منیزیم را به بدن وارد کرد. برخی مواد غذایی که حاوی منیزیم هستند را در زیر می خوانید.

  • سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند اسفناج، برگ چغندر و…
  • بادام هندی و بادام درختی و دیگر مغزها و آجیل ها
  • تخم کدو حلوایی
  • کنجد
  • جو دو سر به ویژه اگر به صورت بلغور باشد.
  • کینوآ
  • بادام زمینی و کرده بادام زمینی
  • ماهی های سردآبی
  • ماست و لبنیات کم چرب
  • میوه هایی مانند موز
  • شکلات تلخ

درمان تپش قلب با شیره

شیره چغندر، شیره قند یا نیشکر که به شیره سیاه نیز معروف هستند به درمان تپش قلب کمک می کنند. این نوع شیره پتاسیم، آهن، منیزیم و کلسیم قابل قبولی دارد و عملکرد قلب را بهبود می بخشد. یک قاشق شیره سیاه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و شربت رقیقی تهیه کرده و میل کنید. این کار به پیشگیری و درمان تپش قلب کمک می کند. می توانید در این شربت مقداری سرکه سیب نیز بریزید.

مصرف این نوع شیره به مبتلایان دیابت توصیه نمی شود.

درمان تپش قلب
درمان تپش قلب

اثر دارچین بر کاهش تپش قلب

دارچین یکی دیگر از مواد در دسترس و خانگی برای درمان تپش قلب است. دارچین گردش خون و خونرسانی به ماهیچه ها را تقویت می کند. ا از افت فشار خون جلوگیری می کند و با این عملکرد موجب درمان تپش قلب می شود. استفاده از پودر دارچین در غذاها و دسرها یا استفاده از چوب دارچین در دمنوش ها و چای موثر است. همچنین می توان مقداری پودر دارچین را در آب گرم حل ککرده و همراه با مقداری عسل نوشید.

سنبل الطیب و درمان تپش قلب

سنبل الطیب شهرت زیادی در درمان تپش قلب دارد. در مواردی که تپش قلب به دلیل اضطراب و استرس ایجاد می شود، می توان از سنبل الطیب کمک گرفت. دمنوش سنبل الطیب با استفاده از گیاه خشک شده سنبل الطیب تهیه می شود و نوشیدن آن در طول روز تاثیر به سزایی در آرامش و تسکین بدن دارد و تپش قلب را نیز درمان می کند. توجه داشته باشید که نباید مدت زمان طولانی از این دمنوش استفاده کنید.

استفاده از سنبل الطیب به زنان باردار در سه ماهه نخست توصیه نمی شود.

زالزالک چه تاثیری بر کاهش تپش قلب دارد؟

زالزالک میوه خوشمزه و گیاه دارویی مفیدی است که تاثیر ویژه ای بر گردش خون و تقویت قلب دارد. مصرف زالزالک انقباضات قلب را کنترل می کند و حجم خون ورودی به قلب را افزایش می دهد. ضربان قلب را نیز منظم می کند. همه این خواص زالزالک در مجموع باعث پیشگیری و درمان تپش قلب می شود.

زالزالک را نباید طولانی مدت مصرف کنید. اگر باردار هستید و یا بیماری خاصی دارید پیش از مصرف زالزالک با پزشک مشورت کنید.

درمان تپش قلب با فرنجشمک

در میان گیاهان و ترکیبات دارویی شاید کمتر نام فرنجشمک را شنیده باشید. اما این گیاه خواص زیادی دارد. از خواص فرنجشمک برای قلب می توانیم به آرامبخش بودن آن اشاره کنیم. فرنجشمک گردش خون را تنظیم می کند و با کاهش اضطراب و همچنین مقابله با اختلالات تیروئیدی، از تپش قلب جلوگیری می کند.

فرنجمشک را می توان به صورت دمنوش یا به صورت پودر و همراه باغذاها میل کرد.

گیاهان دارویی دیگری که در درمان تپش قلب موثرند

گیاهان دارویی زیادی هستند که اثرات مثبتی بر عملکرد قلب دارند. اغلب این گیاهان را می توان به صورت دمنوش میل کرد. توصیه می شود پیش از مصرف هرکدام از این موارد، هم از طبع و مزاج شخصی خود مطلع باشد و هم موارد منع مصرف هرگکدام را مطالع کنید و با آگاهی کامل اقدام به مصرف کنید. برخی از این گیاهان داروی عبارتند از:

  • بادرنجبویه
  • بهار نارنج
  • اسطوخودوس
  • به لیمو
  • گل گاو زبان
  • بابونه
  • گلاب
  • قهوه

چگونه آرامش خود را افزایش دهیم

یکی از مهمترین نکات برای کنترل و درمان تپش قلب، حفظ آرامش و دوری از استرس و تنش است. تکنیک هایی وجود دارد که می توانید با بهره گیری از آنها میزان آرامش ذهنی و جسمی خود را افزایش دهید و به این ترتیب مانع از بروز تپش قلب شوید.

  1. یوگا و مدیتیشن.
  2. تمریت تنفس عمیق در طول روز.
  3. نوشیدن آب سرد (غیر یخچالی).
  4. نوشتن احساسات وخاطرات روزمره یا صحبت و درد دل با دوست مورد اعتماد.
  5. داشتن برنامه منظم برای پیاده روی، بیرون رفتن از خانه و تعامل با محیط و افراد.
  6. ورزش روزانه.

مصرف محرک ها را کاهش داده و قطع کنید.

موادی هستند که اثر محرک بر قلب دارند و ضربان قلب، گردش خون و انقباضات ماهیچه های مهم قلب را با اختلال روبرو می کنند. بع عنوان مثال:

مواد مخدر: سیگار، قلیان، تنباکو و مواد مخدر دیگر

دارو: داروهای غیر ضروری و غیرمجاز، داروهای ضد سرفه، داروهای سرکوب کننده اشتها، داروهای افسردگی و روانی، داروهای مربوط به فشار خون

کافئین: مصرف بی رویه نوشیدنی ها و دمنوش های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه، داروهای ضد سرفه، ضد اشتها

نوشیدنی های الکلی

اینها برخی موادی هستند که باعث تحریک قلب و ایجاد تپش قلب می شوند. اگر به مصرف هرکدام از این موارد عادت دارید و تپش قلب را نیز تجربه کرده اید، وقت آن رسیده که عادات بد را از خود دور کرده و با کاهش مصرف مواد محرک به سلامت قلب خود و درمان تپش قلب کمک کنید.

ورزش های موثر در درمان تپش قلب

ورزش و به ویژه ورزشهای هوازی که به افزایش ظرفیت تنفسی انسان کمک می کند می توانند با تقویت قلب و اکسیژن رسانی بهتر به قلب و اندام ها علاوه بر فراهم کردن شرایط ایده آل جسمی و فیزیکی، به انبساط خاطر و خوش خلقی افراد کمک کنند ودر نهایت به درمان وپیشگیری از تپش قلب کمک کنند. بهترین ورزشهایی که می توانیم برای تقویت قلب و درمان تپش قلب توصیه کنیم به این ترتیب اند:

  1. پیاده روی/دویدن آرام/دویدن سریع
  2. دوچرخه سواری
  3. شنا

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *