ترکیبات مضر غذایی
ترکیبات مضر غذایی

چی رو با چی نخوریم؟ 13 ترکیب مضر غذایی

تاریخ نگارش

آگوست 16, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

در این نوشته چند ترکیب مضر غذایی به شما معرفی می شوند. ترکیب مضر غذایی به این معنی است که خوردن همزمان دو نوع خوراک یا غذا می تواند ایجاد عوارض و ناراحتی بکند و بهتر است از مصرف آن مواد همراه با هم خودداری کنید.

طب سنتی ایران که ثمره تجربه‌های گسترده دانشمندان و حکمای این سرزمین طی قرون و اعصار متمادی است، توجه بسیاری به امر تغذیه در دو حیطه پیشگیری و درمان دارد؛ بدون شک یکی از عوامل مؤثر بر وضعیت سلامت، تغذیه است.

در این مکتب برای مزاج‌های مختلف انسان، غذا‌ها و نوشیدنی‌های مختلف در نظر گرفته شده همچنین اصول صحیحی در خصوص نحوه خوردن و آشامیدن به‌ویژه پرهیز از روی‌هم‌خوری و زمان مناسب تغذیه با ذکر دلایل برای هریک از آن‌ها را مورد تأکید قرار داده است.

در واقع، طب ایرانی بر این باور است که خوردن و نوشیدن دو غذای همجنس از نظر سردی، گرمی، نفاخیت، لزوجت، قابضیت و غلظت و … ممنوع بوده و باعث ایجاد انواع بیماری‌ها می‌شود ضمن اینکه اساسا مصرف همزمان برخی خوراکی‌ها به دلیل ترکیب شدن با هم در معده و در نتیجه به دلیل اثراتی که روی تولید اخلاط می‌گذارند در این مکتب طبی منع شده‌اند. بنابراین بهتر است با شناخت هر ترکیب مضر غذایی نسبت به مصرف آن هوشیار و محتاط باشید.

در ادامه به برخی باید‌ها و نباید‌های غذایی و نوشیدنی و اینکه کدام خوراکی‌ها را نباید همراه هم مصرف کنیم، از منظر طب ایرانی اشاره می‌کنیم:

  1. ـ. سرکه با برنج (بسیاری عادت دارند که در سالاد خود به ویژه سالاد شیرازی، سرکه اسفاده می‌کنند و آن را همراه غذای حاوی پلو، مصرف می‌کنند!)
  2. ـ. ماست با ترب و ماهى یا بعد از ترب و ماهى
  3. ـ. گوشت مرغ با ماست و ماهى و یا بالعکس
  4. ـ. شیر با گوشت مرغ
  5. ـ. شیر با ماهى
  6. ـ. انار با حلیم
  7. ـ. انگور با کلّه گوسفند
  8. ـ. سرکه با عدس یا با ماش
  9. ـ. خربزه با عسل
  10. ـ. مویز با عسل
  11. ـ. خربزه با انبه
  12. ـ. آب گرم با غذای شور
  13. ـ. “آب سرد” نباید بعد از این موارد استفاده شود: بعد از میوه‌های تر، حلوا، طعام گرم و شیرین، بعد از خواب، جماع، حمّام، ورزش سنگین، روزه‌داری، در بین خواب، در حمّام و در حالی که معده خالی است مانند صبح ناشتا.

منبع: فرتاک

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *