تدابیر طب سنتی برای درمان قوز قرنیه
تدابیر طب سنتی برای درمان قوز قرنیه

آیا طب سنتی به درمان قوز قرنیه کمک می کند؟ 8 توصیه طب سنتی برای درمان قوز قرنیه

تاریخ نگارش

سپتامبر 14, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کراتوکونوس ( Keratoconus ) یا همان قوز قرنیه چشم، يک عارضه ی غير التهابي میباشد كه اغلب قرنيه ی هر دو چشم را درگیر خواهد کرد.

در اين بيماری، قرنيه ی چشم نازک شده و حالت مخروطی به خود میگیرد. این نازک شدن و تغيير حالت قرنيه از شکل کروی به مخروطی، سبب ایجاد نزدیک بینی و یا آستیگماتیسم نامنظم در افراد شده و در نهایت به کاهش دید در آنها ختم خواهد شد.

علاوه بر آن، کراتوکونوس یا قوز قرنيه، نوعی بيماری پيشرونده میباشد که در دوران بلوغ در برخی افراد ظاهر شده و تا دهه ی سوم و چهارم زندگی، پيشرفت خواهد کرد، و بعد از این مدت زمان نیز، متوقف میشود.

مراحل بروز این بیماری بدین صورت است که در ابتدا علائم آن در یک چشم آغاز میشود و معمولا بعد از گذشت مدتی، چشم ديگر را نیز درگیر خواهد کرد. البته شدت بروز این بیماری در یک چشم، با چشم ديگر متفاوت است.

همچنین خوب است بدانید که کراتوکونوس یا قوز قرنيه بيماری نسبتاً شايعی است كه در تمامی نژاد ها و همچنین در هر دو جنس ديده میشود.

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که سابقه خانوادگی در 6 تا 10 درصد مبتلايان به قوز قرنیه، وجود دارد.

سن ابتلا به کراتوکونوس یا قوز قرنیه

همانطور که گفته شد کراتوکونوس یا قوز قرنیه میتواند یک و یا هر دو چشم را درگیر کند.

در مورد سن ابتلا به قوز قرنیه یا کراتوکونوس باید بدانید که این بیماری اکثراً در نوجوانی و از سن بیست سالگی شروع شده و تا حدود سی و پنج سالگی پیشرفت خواهد کرد.

به طور کلی از سن 15 تا 35 سالگی بیماری قوز قرنیه میتواند شروع شده و در این بازه پیشرفت خود را آغاز کند؛ سپس به تدریج پیشرفت آن کم شده و متوقف شود. البته در مواردی پس از متوقف شدن، مجدداً این بیماری شروع به پیشرفت خواهد کرد.

علت ابتلا به بیماری قوز قرنیه یا کراتوکونوس

علت ابتلای افراد به قوز قرنیه هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. اما انجام برخی کارها، مانند مالیدن محکم چشم، میتواند در روند ایجاد بیماری قوز قرنیه تاثیر گذار باشد.

همچنین، به افرادی که به قوز قرنیه دچار هستند، توصیه میشود که از مالیدن چشم های خود خودداری کنند، تا این بیماری پیشرفت نکند.

علاوه بر آن، تا به امروز گزارشی درمورد ارثی بودن قوز قرنیه به طور رسمی منتشر نشده است. اما گفته میشود حدود 10 درصد افرادی که به قوز قرنیه دچار هستند سابقه ی خانوادگی داشته اند.

سندرم داون نیز میتواند در لیست علل ابتلا به قوز قرنیه قرار گیرد. البته سندروم داون نیز همانند مالیدن چشم ها، از علل اصلی ابتلا به قوز قرنیه نبوده و صرفا در روند ایجاد بیماری قوز قرنیه تاثیر گذار میباشد.

علائم شایع بیماری کراتوکونوس یا قوز قرنیه

درمورد علائم بالينی بیماری قوز قرنيه باید بدانید، که این علائم بسته به شدت بيماری متفاوت میباشد.

علاوه بر آن، از آنجایی که پیشرفت قوز قرنیه یا کراتوکونوس به صورت تدریجی میباشد، ممکن است در ابتدا تشخیص بیماری مشکل باشد.

همچنین، در بعضی موارد قوز قرنیه میتواند سریعا پیشرفت کند. در بیماری قوز قرنیه، شکل قرنیه به صورت تدریجی نامنظم تر شده و این حالت سبب نزدیک بینی و آستیگماتیسم نامنظم در افراد میشود؛ در این موقعیت، ممکن است پخش نور و حساسیت به نور در فرد بروز کند.

اغلب بیماران مبتلا به قوز قرنیه، در هر بار مراجعه به پزشک عینکشان را تعویض میکنند.

سن، دلایل و علائم ابتلا به قوز قرنیه
سن، دلایل و علائم ابتلا به قوز قرنیه

سرعت پیشرفت قوز قرنیه یا کراتوکونوس

تا به امروز هیچ روشی جهت فهمیدن سرعت پیشرفت بیماری کراتوکونوس یا همان قوز قرنیه یافت نشده است.

حتی متخصصان درمورد این موضوع که این بیماری در فرد درحال پیشرفت است یا خیر نیز، نمیتوانند اطلاعاتی به دست آورند.

به طور معمول، قوز قرنیه در بیمارانی که در هنگام مراجعه، در مراحل پیشرفته هستند، احتمال بیشتری دارد که قوز قرنیه تا آن مرحله پیشرفت کند که نیاز به مداخله ی جراحی به وجود آید.

درمان های خانگی قوز قرنیه مطابق با روش های طب سنتی

در این بخش، به درمان های خانگی قوز قرنیه خواهیم پرداخت. قبل از معرفی این روش های خانگی، میبایست یک نکته را در نظر داشته باشید؛ روش های درمانی که در این بخش گفته میشود، جهت درمان قوز قرنیه در مراحل ابتدایی، که هنوز بیماری پیشرفت زیادی نکرده است، موثر بوده و چنانچه شما در مراحل پیشرفته ی ابتلا به قوز قرنیه میباشید، این روش ها نمیتوانند صد در صد در بهبود قوز قرنیه به شما کمک کنند.

چنانچه در مرحله ی پیشرفته ی ابتلا به قوز قرنیه هستید، این روش های خانگی، تنها میتوانند به عنوان درمان های مکمل در کنار عمل هایی که نیاز است بر روی چشم شما، جهت درمان قوز قرنیه صورت بگیرد، استفاده شود؛ تا تاثیر عمل را بر روی درمان قوز قرنیه ی چشم شما افزایش دهد.

از جمله روش های درمان خانگی قوز قرنیه، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جهت درمان قوز قرنیه، شما میتوانید پودر هلیله ی سیاه را به همراه عسل به صورت روزانه و به مدت شش ماه مصرف کنید تا تاثیر آن را بر درمان قوز قرنیه ی چشم خود مشاهده کنید.
  2. یک قاشق غذاخوری قره قات را به همراه مقداری آب جوش، با یک دیگر ترکیب کرده و اجازه دهید دم بکشد. سپس این دمنوش را از صافی عبور داده و با افزودن مقداری عسل میل کنید. این دمنوش را به مدت شش ماه و به صورت روزانه مصرف کنید تا تاثیر آن را بر درمان قوز قرنیه ی چشم خود شاهد باشید.
  3. مصرف شربت مفرح ابریشمی نیز جهت درمان قوز قرنیه میتواند کاربردی باشد. بدین منظور شما میبایست هر دوازده ساعت، به میزان دو قاشق غذاخوری از این شربت برای مدت شش ماه میل کنید.
  4. رویال ژل نیز یکی از موادی است که جهت درمان قوز قرنیه به کار گرفته میشود. جهت استفاده از این روش، شما میبایست به اندازه ی یک نخود رویال ژل را به همراه مقداری آب و عسل به طور روزانه، یک بار در روز، و به مدت چهار ماه مصرف کنید.
  5. همچنین میتوانید جهت درمان قوز قرنیه، از دمنوش و یا عرق آویشن مصرف کنید.
  6. علاوه بر آن، توصیه شده است جهت درمان قوز قرنیه از گیاه بومادران استفاده کنید. بدین منظور شما میبایست گل گیاه بومادران را به نسبت سه به یک با آویشن مخلوط کرده و همانند یک ادویه به غذای خود اضافه نموده و میل کنید.
  7. همچنین در برخی منابع ذکر شده است که جهت درمان قوز قرنیه شما میتوانید زالو درمانی کنید. در این روش، در کنار هر چشم شما در سه مرحله، سه زالو قرار خواهد گرفد. این درمان میبایست هر هفته یک بار تکرار شود.
  8. در روش دیگر، شما میتوانید جهت درمان قوز قرنیه ی چشم خود، در هنگام شب، یک تا دو عدد هلیله سیاه را پودر کرده و با عسل یا ماست مخلوط کنید و به مدت ۱۲۰ روز به طور منظم مصرف نمایید تا تاثیر آن را در درمان قوز قرنیه مشاهده کنید.
درمان قوز قرنیه با طب سنتی
درمان قوز قرنیه با طب سنتی

درمان قوز قرنیه یا کراتوکونوس با عسل

عسل، یکی از موادی است که گفته میشود در درمان قوز قرنیه موثر است.

تا به امروز، علت اصلی تاثیر عسل بر درمان قوز قرنیه مشخص نشده است اما به نظر میرسد آنتی اکسیدان های موجود در عسل طبیعی، دلیل این تاثیر عسل بر درمان قوز قرنیه باشند. بنابراین با استفاده ی خوراکی از عسل طبیعی، میتوان برخی مشکلات ایجاد شده در چشم نظیر قوز قرنیه را برطرف کرد.

نکته ی حائز اهمیت که در مصرف عسل جهت درمان قوز قرنیه وجود دارد، آن است که مصرف خوراکی عسل طبیعی، تنها برای اشخاصی که به عسل حساسیت نداشته و یا به بیماری دیابت مبتلا نمیباشند، بدون عوارض جانبی است.

البته توجه داشته باشید، همانطور که در ابتدا گفته شد، مصرف عسل میتواند به عنوان یک روش جانبی و مکمل جهت درمان قوز قرنیه مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از عسل در برخی افراد سبب درمان قوز قرنیه شده و در برخی دیگر هیچ گونه تاثیری نداشته است.

جهت استفاده از عسل، برای درمان قوز قرنیه شما میبایست از ترکیب عسل طبیعی با هلیله سیاه و مصرف آن به صورت منظم بهره بگیرید.

در این درمان، شما باید هر شب 1 یا 2 عدد هلیله سیاه را به پودر تبدیل کرده و با عسل مخلوط کنید. سپس این معجون را میبایست به مدت 4 ماه یا 120 روز به صورت منظم و بدون وقفه مصرف کنید.

توجه داشته باشید، عدم رعایت نظم در این روش قطعا تاثیر منفی بر روی اثرگذاری این معجون خواهد گذاشت.

علاوه بر آن، دقت داشته باشید که در این روش درمانی، هم عسل باید طبیعی و ارگانیک باشد و هم هلیله سیاه باید هلیله مرغوب و طبیعی باشد.

درمان قوز قرنیه یا کراتوکونوس به کمک توصیه های اطباء طب سنتی

توصیه های دکتر خیر اندیش جهت درمان قوز قرنیه:

  • مالیدن روغن سیاه دانه یا کنجد به قسمت ملاج سر میتواند در درمان قوز قرنیه موثر واقع شود.
  • شستشوی چشم با جوشانده ی عرق رازیانه به مدت ۴۰ شب در درمان قوز قرنیه موثر است.
  • حجامت پشت گوش ( بادکش پشت گوش )، ۷ الی ۱۴ مرحله، میتواند به درمان قوز قرنیه کمک کند. البته توجه داشته باشید انجام بادکش فقط باید زیر نظر متخصص طب سنتی باشد.
  • استفاده از سرمه های گرم برای درمان قوز قرنیه مفید است.
  • اصلاح مزاج در درمان قوز قرنیه حائز اهمیت است.

توصیه های دکتر خدادادی جهت درمان قوز قرنیه:

  • رفع یبوست مزاج و تنظیم سیستم گوارش: ایجاد نظم در زمان خوردن و پرهیز از غذاهای ممنوعه و سردیجات جهت جلوگیری و درمان قوز قرنیه میتواند موثر واقع شود.
  • پرهیز از نگرانی، استرس و حرص خوردن، در جلوگیری و درمان قوز قرنیه تاثیر بسزایی دارد.
  • خودداری از مطالعه در مکان های نامناسب مانند مطالعه در ماشین، اتوبوس و یا مکان های کم نور، نظیر غروب آفتاب، میتواند در بروز قوز قرنیه تاثیر گذار باشد.

دکتر تبریزیان نیز جهت درمان قوز قرنیه توصیه کرده اند که از سرمه کافوری و سرمه اثمد استفاده نمایید و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *