همه چیز در باره آبله میمونی+ علائم و راه های انتقال
همه چیز در باره آبله میمونی+ علائم و راه های انتقال

از آبله میمونی چه می دانید؟+ واکسن آبله میمونی

تاریخ نگارش

آگوست 17, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آبله میمونی بیماری ویروسی است که مدتی می شود در کشورهای دیگر شناسایی شده و مبتلایانی داشته است. به تازگی یک خانم ایرانی 34 ساله در اهواز به عنوان اولین مورد مبتلا به آبله میمونی در کشور شناسایی شد.

این خانم با داشتن علائم بیماری عفونی به پزشک کراجعه کرده و پس از بررسی ها با توجه به اینکه همسرشان به تازگی از سفر کاناده برگشته و علائم پوستی نیز داشته اند، مورد آزمایشهای تخصصی و دقیق قرار گرفته و بعد از تایید انستیتو پاستور مورد قطعی ابتلا به آبله میمونی اعلام شد.

حالل این خانواده خوب و در منزل خود قرنطینه هستند و دوران نقاهت را می گذرانند.

راه های انتقال آبله میمونی

آبله میمونی از طریق تماس پوستی با سطوح آلوده (لباس، ملحفه و… فرد بیمار)

تماس با ترشحات فرد آلوده

رابطه جنسی

روبوسی و تماس چهره به چهره از نزدیک با فرد آلوده و…

انتقال پیدا می کند.

علائم آبله میمونی چیست؟

علائم ابتلا به آبله میمونی بسیار عمومی است و ممکن است فرد متوجه ابتلای خود به این بیماری نشود. بسیار ضروری است که با مشاهده این علائم ارتباط خود را با اطرافیان به حداقل برسانید.

  1. تب و سر درد
  2. کمر درد یا دردهای عضلانی
  3. تورم غدد لنفاوی
  4. ضعف و بی حالی
  5. بثورات پوستی(جوش، آبله و…)

دوره نهفتگی یا کمون

آباه میمونی بین 5 تا 21 روز دوره کمون دارد. یعنی در این مدت امکان انتقال فرد به فرد وجود دارد در صورتی که ممکن است فرد مبتلا از بیماری خود مطلع نباشد و علائمی بروز پیدا نکرده باشد. بنابراین ضروری است که به نکات بهداشتی، فاصله اجتماعی و پرهیز از تماس های محافظت نشده توجه ویژه شود.

آیا آبله میمونی کشنده است؟

بنظر می رسد که آبله میمونی کمی پیشرفته تر از ابله معمولی باشد و چندان کشنده نیست.

البته مطابق معمول افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای یا بیماری های دیگر باید بیشتر احتیاط کنند.

گفته می شود افرادی که در گذشته واکسن آبله دریافت کرده اند، یا در کودکی آبله گرفته اند، مقاومت بیشتری نسبت به این بیماری دارند.

آیا آبله میمونی واکسن دارد؟

هنوز هیچ کشوری برای مقابله با آبله میمونی واکسن نساخته است.

آیا باید منتظر سویه های جدید از آبله میمونی باشیم؟

تا کنون سویه جدیدی از این ویروس کشف نشده است.

همه آنچه باید در مورد آبله میمونی بدانیم
همه آنچه باید در مورد آبله میمونی بدانیم

آبله میمونی و طب سنتی

دکتر حسین خیراندیش با اشاره به اینکه این روز‌ها با وجود صحبت‌ها و خط رسانه‌ای سنگین پیرامون بیماری جدید مطرح شده به نام «آبله میمونی» مردم نباید نگران باشند، اظهار کرد: طب سنتی همواره برای پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه این گونه بیماری‌ها راهکار داشته و حتی در حوزه درمان نیز صاحب نظر است.

وی با بیان اینکه خواهش ما این است که مردم با ایجاد نگرانی در وجود خود و خانواده به سلامت جسم و روان خود آسیب نزنند، خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم به توصیه‌های پیشگیرانه توجه کنند هیچ نگرانی درباره شیوع این بیماری وجود نخواهد داشت.

پدر طب سنتی ایران با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از بیماری‌هایی همچون آبله میمونی باید استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های با طبع گرم استفاده کرد، خاطرنشان کرد: گرمی‌جات به طور کلی به چند سطح تقسیم می‌شوند که بهتر از از خوراکی‌های با درجه گرمی چهار استفاده شود.

دکتر خیراندیش خوراکی‌های دارای طبع گرم را یکی از عوامل دفع عفونت از بدن نیز دانست و گفت: امیدواریم مردم بتوانند با شناخت و اصلاح طبع خود با استفاده از خوراکی‌های مناسب آن طبع و با دانش لازم در این حوزه به سلامتی خود کمک کنند.

حجامت، بادکش و زالو درمانی از تدابیر مهم طب سنتی برای اصلاح مزاج و تقویت بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها است و توصیه می شود در وقت مناسب انجام شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *