چه کسانی حجامت نکنند؟
چه کسانی حجامت نکنند؟

همه می توانند حجامت کنند به جز شما!

تاریخ نگارش

آگوست 19, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

حجامت برای اطفال زیر دو سال، بالای 60 سال، افرادی که خطر بروز سکته قلبی دارند، ضعف قوای شدید دارند و افرادی که مزاج سرد و تر و یا بلغم دارند مضر است و توصیه نمی شود.

مهدی علیزاده با بیان اینکه مقوله خون دادن با حجامت کردن متفاوت است، گفت: خون دادن خروج میزان زیادی خون از بدن انسان است درحالیکه حجامت انواع مختلفی دارد و در یک سری از حجامت ها اصلا نیازی به خون گیری زیاد نداریم و هدفمان اصلا خون گیری نیست.

وی گفت: در یک سری دیگر از حجامت ها تیغ ها را عمیق تر می زنیم و خون گیری بیشتر است یعنی بسته به آن فرد که نیاز به هر کدام از اقدامات درمانی دارد تجویزها هم متفاوت است و هر کدام اندیکاسیون متفاوتی دارد، پس اینکه بگوییم همه بروند خون بدهند یا همه بروند حجامت کنند، تعریف درستی نیست.

این متخصص طب سنتی افزود: مکانیسم حجامت و خون گیری هم متفاوت است، مثلاً بخشی از حجامت خون گیری است، بخشی از آن مربوط به تحریک سیستم عصبی است و بخشی از آن بسته به نقطه ای که انجام می دهیم، فقط نواحی طب سوزنی را تحریک می کند.

وی تصریح کرد: خون دادن به معنای این نیست که فرد دیگر نیازی به حجامت ندارد و از طرفی نمی توانیم بگوییم که کسی که نمی تواند خون بدهد، برود حجامت کند و این دو را نباید معادل هم قرار داد. 

علیزاده تأکید کرد: گاهی افراد برای درمان غلظت خون حجامت می کنند که این هم عمل مفید و همگانی نیست که بگوییم هر کس غلظت خون دارد بیاید حجامت انجام دهد. خیلی وقت ها نه تنها حجامت اثربخش نیست بلکه در افرادی که مناسب این اقدام نباشند می تواند اثرات مضر و سوئی هم بگذارد.

وی گفت: اینکه مردم فکر می کنند حجامت کنند تا بدنشان پاکسازی شود هم همیشه درست نیست چون گاهی ما حجامت انجام می دهیم تا عضوی از بدن را تحریک و به عبارتی طبیعت مدبره بدن را آنجا فعال کنیم و الزاماً حجامت معادل پاکسازی بدن نیست.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران بیان کرد: حجامت برای اطفال زیر دو سال، بالای 60 سال، افرادی که خطر بروز سکته قلبی دارند، ضعف قوای شدید دارند و افرادی که مزاج سرد و تر و یا بلغم دارند مضر است و توصیه نمی شود. 

وی در خصوص شرایط خون دادن اظهار داشت: اینکه خون دادن برای یک فرد مفید است یا ممنوعیت دارد نیز باید دقیق مورد بررسی قرار گیرد، مثلاً ما به برخی افراد که غلظت خون دارند توصیه می کنیم بروند خون بدهند تا کثرت خون و گردش خونش کم شود اما باید سبک زندگی و رژیم غذایی خود را هم اصلاح کند.

علیزاده ادامه داد: طب سنتی برای هر فرد نسخه ی خاص خود را دارد و نمی توان قانون کلی برای همه ی افراد بدهیم، در نتیجه خون دادن و حجامت جایگزین هم نیستند و نمی توانند معادل هم قرار گیرند.شاید فصد و خون دادن را بتوان معادل هم بگیریم اما حجامت و خون دادن نمی توانند معادل هم باشند. 

این متخصص طب سنتی ایرانی گفت: خون دادن و حجامت دو روش درمانی کاملا متفاوت هستند و اگر پزشک تشخیص بدهد می توانند به عنوان روش های درمانی مجزا برای هر فرد با توجه به شرایطی که دارد مفید باشد.

منبع: اقتصادنیوز

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *