درمان-هلیکوباکتری-معده-به-کمک-طب-سنتی
درمان-هلیکوباکتری-معده-به-کمک-طب-سنتی

درمان هلیکوباکتر با تدابیر طب سنتی+ 15 توصیه برای درمان میکروب معده

تاریخ نگارش

اکتبر 30, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

ممکن است گاهی اوقات برای شما هم پیش آمده باشد که درد هایی در ناحیه ی شکم و معده ی خود احساس کنید؛ اما دلیل آن را ندانید. یکی از علل درد های رایجی که در معده ایجاد میشوند، بروز عفونت های معده است. این عفونت ها به دلایل مختلفی ایجاد میشوند که از مهم‌ ترین آنها میتوان به یک نوع میکروب اشاره کرد که باعث عفونت معده میشود و آن را با نام هلیکو باکتر پیلوری (Helicobacter pylori) میشناسند.

جدول دسترسی سریع

توجه داشته باشید، با اینکه اسید معده بسیار قوی میباشد، اما این باکتری میتواند در مقابل اسید معده از خود مقاومت نشان داده و باعث آسیب رساندن به معده شود. این نوع بیماری معده، که به دلیل وجود هلیکو باکتر پیلوری به وجود می آید، را با نام های هلیکوباکتر و یا میکروب معده میشناسند.

درمان به موقع میکروب معده، با روش های خانگی و قبل از آنکه بیماری حاد شود، به شما این امکان را میدهد تا از ابتلا به بیماری هایی نظیر زخم معده، سرطان معده، التهاب شدید در معده و همچنین وقوع دردهای سخت در معده جلوگیری کنید.

چنانچه معتقد هستید مسموم شدن، و درد معده ی ناشی از آن، همان عفونت معده میباشد، باید این نکته را در نظر داشته باشید که این دو کاملا با یکدیگر متفاوت میباشند. میزان درد معده به خاطر مسموم شدن، شاید در چند روز برطرف شود. این در حالی است که درد ناشی از عفونت معده، طولانی‌ تر بوده و ممکن است بین 10 الی 15 روز ادامه داشته باشد.

دقت داشته باشید، تشخیص اینکه درد معده ی شما به علت مسمومیت است یا عفونت معده، بسیار دشوار میباشد؛ این موضوع به دلیل آن است که علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ داشتن و در برخی موارد تب داشتن، در هر دو حالت وجود دارد.

وقتی غذایی مسموم را میخورید و بعد از آن در قسمت معده ی خود دردی را احساس میکنید، این حالت نشان‌ دهنده ی مسمومیت غذایی میباشد. در مقابل، اگر در هنگام درد معده، دچار کم‌ اشتهایی و گرفتگی عضلات شکم شده اید، قطعا این درد ناشی از عفونت معده بوده و باید به دنبال درمان آن باشید.

شایع ترین نشانه های میکروب معده یا هلیکوباکتر شامل موارد زیر میباشد:

  • معده درد
  • نفخ شکم
  • سوزش و زخم معده
  • حالت تهوع
  • بی اشتهایی
  • آروغ زدن مداوم و زیاد
  • کاهش وزن
  • استفراغ

درمان های خانگی میکروب معده با طب سنتی

در این بخش از طب شناس، قصد داریم روش های خانگی درمان هلیکو باکتر، یا همان میکروب معده، را برای شما بازگو کرده تا با استفاده از این روش ها التهاب و درد شدید ناشی از میکروب معده را آرام سازید. پس از این بخش، راه های پیشگیری از ابتلا به هلیکو باکتر را بیان کرده و همچنین بیان میکنیم که چه زمانی، و با مشاهده ی چه علائمی، میبایست جهت تشخیص و درمان میکروب معده به پزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید، به دلیل اینکه بیماری میکروب معده ارتباط مستقیم با برنامه غذایی شما دارد، پس رعایت یک رژیم غذایی مناسب، میتواند به پیشگیری و درمان هلیکوباکتر در شما کمک کند. توصیه میکنیم با رعایت نکات زیر در برنامه غذایی خود، از ابتلا به هلیکو باکتر جلوگیری کرده و حتی آن را درمان کنید:

  1. تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده و سعی کنید در هر وعده حجم غذای خود را کاهش دهید.
  2. غذا را به خوبی و به تعداد دفعات مناسب بجویید.
  3. میوه ها و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود جای دهید.
  4. غذاهای حاوی سلنیوم، به خصوص مغز ها، میتوانند در بهبودی بیماری میکروب معده موثر باشند.
  5. مصرف غذاهای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریایی، گوشت مرغ، گوشت گوسفند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و جگر برای هلیکو باکتر معده مفید میباشند.
  6. غذاهای اسیدی مثل مرکبات و گوجه فرنگی نیز برای درمان میکروب معده موثر واقع میشوند.
  7. به اندازه فلفل قرمز مصرف کنید. مصرف به اندازه ی فلفل قرمز میتواند به روند بهبودی میکروب معده کمک کند. این در حالی است که، زیاده روی در مصرف فلفل قرمز میتواند سبب بدتر شدن علائم میکروب معده شود.
  8. بهره مندی از زرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چوبه، عصاره زنجبیل و همچنین غذاهای حاوی فنولیک، نظیر قره‌ قاط، میتوانند در برطرف نمودن هلیکو باکتر و درمان میکروب معده موثر واقع شوند.
  9. استفاده از کاسنی هم برای ضدعفونی کردن معده و هم برای جلوگیری از عفونت معده بسیار مفید است.
  10. مصرف عسل نیز در درمان میکروب معده موثر است.
  11. غذاهای حاوی سولفورفان نظیر کلم ها، میتوانند سبب از بین رفتن باکتری هلیکو باکتر پیلوری شده و بنابراین میکروب معده را درمان کنند.
  12. آب کرنبری مصرف کنید.
  13. گیاه پونه، از جمله گیاهان دارویی است که میتواند با خاصیت آنتی اکسیدانی خود به درمان بیماری میکروب معده کمک کند.
  14. بهره گیری از پود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سیر نیز یکی از روش هایی است که بسیاری از افراد جهت درمان میکروب معده خود میتوانند به کار گیرند.
  15. استفاده از پودر سیر به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی میتواند در درمان میکروب معده بسیار موثر واقع شود.
تدابیر درمان هلیکوباکتر
تدابیر درمان هلیکوباکتر

گیاه زنجبیل میتواند به درمان میکروب معده، و عفونت های ناشی از آن، کمک کند.

گیاه زنجبیل یکی از گیاهان دارویی است که میتواند در درمان بیماری هلیکوباکتر یا همان میکروب معده به شما کمک کند. این خاصیت گیاه زنجبیل به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی این گیاه میباشد.

جهت بهره مندی از خواص گیاه زنجبیل در درمان بیماری میکروب معده، شما میبایست از ریشه ی آن چای تهیه نموده و میل کنید.

جهت تهیه ی چای زنجبیل، در ابتدا لازم است مقداری زنجبیل خرد شده را به یک فنجان آب جوش اضافه نموده و سپس اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دم بکشد. پس از آن، این چای را از صافی عبور داده و صبر کنید تا کمی خنک شود. بعد از آن، با افزودن مقداری عسل به این چای، آن را میل کنید. مصرف این چای را 1 الی 2 بار در روز ادامه دهید تا میکروب معده شما درمان شود.

همچنین، میتوانید علاوه بر چای زنجبیل، این ادویه را به غذاهای خود اضافه کرده و یا میتوانید مقداری زنجبیل را به صورت روزانه بجوید.

علاوه بر آن، گیاه زنجبیل با تسهیل هضم غذا و جلوگیری از تهوع نیز میتواند به شما در کم شدن علائم بیماری هلیکو باکتر کمک کند.

جوانه ی کلم بروکلی و درمان میکروب معده

یکی از مواد غذایی که میتواند به شما در درمان میکروب معده کمک کند، جوانه ی کلم بروکلی میباشد. این خاصیت به دلیل وجود ترکیبی در جوانه‌های کلم بروکلی به نام سولفورافان بوده که گفته میشود، میتوانند در برابر باکتری هلیکو باکتر پیلوری مقاومت نموده و آن را از بین ببرند؛ و بدین صورت موجب درمان میکروب معده شوند.

علاوه بر آن، طبق تحقیقاتی که بر روی موش و انسان ها انجام شده است، گفته میشود که این ماده، التهاب معده را نیز کاهش میدهد.

همچنین، مصرف جوانه ی کلم بروکلی ممکن است حملات باکتری‌ها و اثرات آن ها را کاهش دهد. به علاوه، یک مطالعه ی معتبر در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و هلیکو باکتر پیلوری نشان داد که پودر جوانه ی کلم بروکلی با باکتری‌ها مبارزه کرده و همچنین عوامل خطر قلبی و عروقی را بهبود میبخشد.

مصرف نعناع را برای درمان هلیکوباکتر جدی بگیرید.

نعناع، یکی از گیاهانی است که میتواند در درمان میکروب معده به شما کمک کند. استفاده از نعناع، به‌ صورت چای نعناعی، میتواند در درمان عفونت معده و همچنین برطرف کردن سوء هاضمه موثر واقع شود.

علاوه بر آن، چنانچه از احساس ناراحتی در معده خود رنج میبرید، توصیه میشود از نعناع جهت درمان آن استفاده کنید؛ زیرا نعناع به حدی در درمان انواع بیماری‌های معده و نا آرامی‌ های معده موثر عمل میکند، که حتی اگر آدامس آن را هم بجوید، میتوانید معده خود را آرام سازید.

درمورد مصرف نعناع، جهت درمان میکروب معده، باید به این نکته داشته باشید که افراد دچار رفلاکس معده باید از خوردن عرق نعنا خودداری کنند. این ممنوعیت به دلیل آن است که رفلاکس معده به دلیل برگشت محتویات معده به مری، در اثر شل شدن دریچه ی بین این دو بخش، ایجاد میشود و از آنجایی که عرق نعناع به شل کردن بیشتر دریچه ی بین مری و معده اقدام میکند، سبب تشدید رفلاکس معده میشود.

برای درمان میکروب معده ی خود، چای سبز بنوشید.

چای سبز، از دیگر مواردی است که میتواند به شما در درمان میکروب معده یاری برساند. چای سبز به دلیل دارا بودن برخی از ترکیبات که اثر ضد باکتری بر روی نژاد های پیلوری نشان داده اند، میتواند به از بین بردن باکتری هلیکو باکتر پیلوری کمک کند.

شما میتوانید به صورت روزانه و منظم دو بار چای سبز در روز میل کنید تا در پیشگیری و نیز درمان عفونت های میکروبی معده، به شما کمک کند.

سرکه سیب و درمان میکروب معده

مصرف سرکه سیب، جهت آرام سازی عفونت معده، یکی از بهترین مواردی است که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

جهت بهره مندی از خواص سرکه سیب در درمان میکروب معده توصیه میشود که 1 قاشق غذاخوری از سرکه سیب را به همراه 1قاشق غذاخوری عسل، در یک لیوان آب ترکیب نموده و پس از اینکه کاملا این ترکیب را مخلوط کردید، آن را میل کنید.

مکمل های پروبیوتیک و درمان هلیکو باکتر

اگر به میکروب معده مبتلا هستید، مصرف روزانه ی مکمل های پروبیوتیک به همراه داروهای تجویزی میتواند جهت درمان این بیماری موثر واقع شود.

علاوه بر آن، شما میتوانید به مصرف منابع طبیعی پروبیوتیک ها، نظیر ماست یا کفیر اقدام کنید. نکته حائز اهمیت در این روش آن است که قبل از مصرف این منابع طبیعی پروبیوتیک، شما میبایست با پزشک خود مشورت کنید، و در صورت موافقت و تجویز پزشک، این کار را به صورت روزانه انجام دهید.

برای درمان میکروب معده، سیاه دانه بخورید.

توصیه میشود جهت درمان میکروب معده از سیاه دانه استفاده کنید. البته جهت استفاده از این درمان، شما میبایست از ترکیب سیاه دانه و عسل بهره بگیرید.

مصرف سیاه دانه و عسل یک درمان بسیار موثر جهت درمان میکروب معده به شمار میرود.

جهت بهرمندی از خواص سیاه دانه، شما میبایست به صورت روزانه، و یکبار، مخلوط سیاه دانه و عسل را مصرف کنید تا علائم مربوط به میکروب معده در شما بهبود پیدا کند.

علاوه بر آن، مخلوط سیاه دانه و عسل خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد سوء هاضمه داشته و همین امر سبب میشود این مخلوط، عفونت میکروبی در معده ی شما را کاملا بهبود دهد.

هلیکوباکتر یا میکروب معده
هلیکوباکتر یا میکروب معده

مصرف زیره برای درمان میکروب معده مفید است.

زیره، از دیگر مواد خوراکی است که میتوانید با استفاده از آن، میکروب معده ی خود را درمان کنید. زیره حاوی دانه‌ هایی است که میتوانند در درمان عفونت و میکروب معده، کاهش التهاب معده و همچنین رفع گاز معده موثر واقع شوند.

علاوه بر آن، زیره معمولاً جهت جلوگیری از عفونت معده و درمان میکروب معده دارای خواص بسیاری است. بنابراین توصیه میشود اگر نمیخواهید دچار عفونت معده شوید، از زیره در وعده‌های غذایی خود حتما بهره ببرید.

عسل و خواص شگفت‌انگیز آن برای میکروب معده

عسل، دارای خواص فراوانی بوده و در درمان بسیاری از بیماری ها نقش بسزایی را ایفا میکند. عسل میتواند در درمان میکروب معده نیز موثر واقع شود. این تاثیر، به دلیل خواص ضد میکروبی عسل بوده که سبب میشود در درمان عفونت های ناشی از میکروب معده به خوبی عمل کند. عسل همچنین روند درمان بیماری میکروب معده را نیز تسهیل میکند.

چنانچه شما به صورت روزانه یک الی دو قاشق چای خوری عسل را به چای یا آب میوه خود اضافه کرده و یا عسل را مستقیماً مصرف کنید، شاهد تاثیر عسل بر روی بیماری میکروب معده خود، خواهید شد. توجه داشته باشید که مصرف روزانه ی عسل را، 1 الی 2 بار در طول روز، فراموش نکنید.

شیرین بیان و درمان هلیکو باکتر معده

مصرف شیرین بیان، جهت درمان میکروب معده، از دیگر گزینه های پیشنهادی ما به شما است. البته توجه داشته باشید چنانچه با مصرف شیرین‌ بیان مشکلی ندارید، میتوانید از ریشۀ آن جهت کاهش التهاب معده، زخم معده و درنهایت عفونت معده بهره بگیرید. این تاثیرات، به دلیل آن است که شیرین بیان دارای خاصیت ضد عفونی بوده و میتواند به درمان و همچنین جلوگیری از عفونت معده کمک کنند.

جهت بهره مندی از خواص درمانی شیرین بیان شما میبایست ریشه خشک شیرین‌بیان را در مقداری آب جوشیده ریخته و اضافه دهید تا دم بکشد و پس از آن، میتوانید به مقدار تعیین شده توسط متخصص طب سنتی، در وعده‌های غذایی متفاوت خود، آن را میل کنید.

خواص شگفت‌انگیز زردچوبه جهت درمان میکروب معده

زردچوبه از جمله ادویه هایی است که میتواند نقش بسزایی را در درمان میکروب معده ایفا کند. زردچوبه حاوی ترکیب مفید کورکومین بوده که این ترکیب سبب بروز خاصیت ضد التهابی و آنتی‌ اکسیدانی در زردچوبه میشود.

خاصیت ضد التهابی و آنتی‌ اکسیدانی زردچوبه، سبب میشود که مصرف این ادویه حتی در هند و جنوب آسیا، از جمله روش های تاثیر گذار در پیشگیری و درمان خانگی زخم معده بشمار رود.

جهت بهره مندی از خواص درمانی زردچوبه برای میکروب معده، توصیه میشود به مدت یک هفته حتما در یکی از وعده های غذایی خود از این ادویه استفاده کنید. همچنین میتوانید از زردچوبه چای تهیه کرده و میل کنید.

دارچین، روش درمانی فوق‌العاده برای هلیکو باکتر معده

شما میتوانید جهت درمان میکروب معده، از دارچین استفاده کنید. دارچین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های لینالول – سینامالدئید و همچنین کافور میباشد. وجود این آنتی اکسیدان ها در دارچین، به کاهش درد معده، و همچنین عفونت معده، بسیار کمک میکند.

علاوه بر آن، دارچین از بروز خطرات مربوط به دستگاه گوارش هم به خوبی جلوگیری میکند. البته توصیه میشود که تحت نظر پزشک طب سنتی و در ساعت‌ های مختلف از پودر دارچین در آب جوشیده ریخته و بعد از دم کشیدن آن، میتوانید آن را میل کنید.

آویشن و ریشه کن کردن میکروب معده

آویشن، از دیگر مواد غذایی است که با دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی که دارد میتواند در درمان عفونت معده و همچنین کاهش التهاب معده بسیار مناسب باشد.

علاوه بر آن، آویشن سبب ریشه‌کن شدن میکروب معده میشود. جهت بهره مندی از خواص درمانی آویشن برای میکروب معده، شما میتوانید از آن دمنوش تهیه کنید.

جهت تهیه دمنوش آویشن، کافی است مقداری آویشن را در مقداری آب جوش ریخته و اجازه دهید تا برای چند دقیقه دم بکشد. سپس این مخلوط را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط نموده و میل کنید.

جینسنگ و درمان خانگی هلیکو باکتر معده

جنسینگ یک داروی گیاهی بسیار مفید جهت از بین بردن میکروب هلیکوباکترپیلوری در معده میباشد. البته توجه داشته باشید که منظور، استفاده از جنسینگ قرمز کره‌ای میباشد.

خاکشیر و درمان خانگی میکروب معده

خاکشیر یکی دیگر از داروهای گیاهی جهت درمان میکروب و عفونت معده است. چنانچه قصد ضد عفونی کردن روده و معده خود را دارید، توصیه میشود از خاکشیر کمک بگیرید.

نکته حائز اهمیت در این روش آن است که مصرف خاکشیر احتمال سقط جنین را در زنان باردار بسیار بالا میبرد و بنابراین در مورد این افراد، این روش، با ممنوعیت مواجه است.

برای درمان میکروب معده، شیر بنوشید.

جهت درمان هلیکو باکتر معده، شیر بنوشید. مشخص شده لاکتوفرین موجود در شیر گاو، فعالیت بازدارنده ای در برابر عفونت میکروبی معده نشان میدهد.

همچنین، در یکی از تحقیقات انجام شده، ترکیبی از آنتی بیوتیک ها و لاکتوفرین از شیر گاو مورد استفاده قرار گرفت و مشخص شد که لاکتوفرین شیر گاو منجر به ریشه کنی صد در صد هیلکو باکتر پیلوری در برخی افراد میشود.

علاوه بر آن، یک ترکیب به نام ملانویدین نیز جهت مهار رشد باکتری عفونت میکروبی معده موجود است. ملانویدین ترکیبی است که با یک واکنش شیمیایی بین لاکتوز شکر و یک پروتیین به نام کازئین در شیر و محصولات لبنی ایجاد میشود.

روغن نارگیل و درمان فوری میکروب معده

چنانچه به هلیکو باکتر معده دچار هستید، میتوانید از روغن نارگیل خالص استفاده کنید. روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اثرات ضد میکروبی، میتواند در رهایی از میکروب های معده بسیار موثر واقع شود.

جهت استفاده از روغن نارگیل برای درمان میکروب معده شما میبایست روغن نارگیل خالص را به مدت 10 الی 15 دقیقه در دهان خود نگه داشته و سپس دهان خود را خالی کرده و بعد به صورت عادی مسواک و نخ دندان بزنید.

این روش درمانی برای درمان هلیکو باکتر معده را باید به صورت روزانه، در صبح ها، انجام دهید.

چگونه از ابتلا به میکروب معده جلوگیری کنیم؟

با رعایت نکات زیر میتوانید احتمال ابتلا به میکروب معده یا همان هلیکوباکتر را کاهش دهید:

  • دستان خود را، مخصوصا قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از دستشویی، به صورت مرتب بشویید.  
  • مصرف نوشیدنی های الکلی را کنار بگذارید.
  • همچنین خوب است بدانید که مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین نظیر چای و قهوه، ممکن است باعث تشدید درد معده شوند.
  • از مصرف آب و غذا هایی که احتمال میدهید آلوده هستند، اجتناب کنید.
  • از مصرف مواد غذایی خام نظیر کالباس خودداری کنید.

علاوه بر این موارد، توجه داشته باشید با اینکه استرس، غذاهای پر ادویه، الکل و همچنین استعمال دخانیات از عامل ابتلا به میکروب و زخم معده نیستند، اما میتوانند در افرادی که تحت درمان بیماری میکروب معده یا همان هلیکو باکتر قرار دارند، سبب کاهش روند بهبودی شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هر یک از علائم معده درد، نفخ شکم، سوزش و زخم وعده، حالت تهوع، بی اشتهایی، آروغ زدن مداوم ، کاهش وزن و استفراغ را برای مدت طولانی احساس کردید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید تا مشکلتان تشخیص داده شود. علاوه بر آن، چنانچه با موارد زیر روبرو شدید باید به صورت اورژانسی نزد پزشک بروید:

  • مشاهده ی خون در مدفوع
  • استفراغ خونی
  • مشکل در عمل بلع
  • درد شدید و مداوم شکم
  • اسهال خونی

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *