درمان فوری گرمازدگی در اربعین
درمان فوری گرمازدگی در اربعین

درمان فوری گرمازدگی در اربعین + نکات مهمی که باید رعایت کنید

تاریخ نگارش

آگوست 29, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

پیاده روی اربعین در فصل تابستان قرار دارد و هنگامی که دمای هوا افزایش پیدا میکند ممکن است اشخاص متعددی گرمازده شوند. گرمازدگی به سن و جنسیت ارتباطی ندارد و ممکن است هر فردی با هر سنی را درگیر کند. اگر فردی به این مورد دچار شود، برای درمان گرمازدگی اولین قدم پایین آوردن دمای بدن است.

اگر جزو کسانی هستید که امسال به پیاده روی اربعین می روید بهتر است با یکسری نکات پیاده روی اربعین و روش های درمان گرمازدگی در پیاده روی اربعین آشنایی داشته باشید تا یک سفر با خاطره خوب را تجربه نمایید.

چه موقع گرمازدگی رخ میدهد؟

وقتی بدن فرد نتواند گرما را دفع کند ممکن است دمای بدن تا چهل درجه سانتی گراد نیز افزایش یابد و شخص دچار گرمازدگی شود. اغلب، گرمازدگی به دلیل فعالیت زیاد و یا قرار داشتن طولانی مدت در محیط های گرم رخ میدهد که در این شرایط تعادل تنظیم دمای بدن بهم میخورد.

انواع گرمازدگی:

  • گرمازدگی خفیف: در این نوع از گرمازدگی به دلیل اینکه میزان آب و املاح بدن در اثر تعریق کاهش پیدا میکند، ممکن است فرد در قسمت های شکم، بازو و ساق پا احساس درد کند. در این شرایط سعی کنید در جایی خنک قرار بگیرید و کمی استراحت کنید همچنین مصرف آب را فراموش نکنید.
  • گرمازدگی متوسط: در گرمازدگی متوسط ممکن است فرد با علائمی همچون: ضعف، خستگی زیاد و یا از حال رفتن رو به رو شود. از دیگر نشانه های گرمازدگی متوسط میتوان به سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ نیز اشاره کرد. برای درمان گرمازدگی متوسط نیز حتما باید در مرحله اول آب سرد بنوشید و سپس به موکبی که خنک است بروید و نوشیدن آب را ادامه دهید. لباس های خود را بیرون بیاورید و با یک دستمال خیس، دمای بدن را کاهش دهید و در صورت نیاز حتما با پزشک هایی که در در بین راه هستند مراجعه نمایید.
  • گرمازدگی شدید: اگر شخصی دچار گرمازدگی شدید شود، دمای بدنش بیش از چهل درجه سانتی گراد میشود. علائم این نوع از گرمازدگی عبارتند از: سردرد، حالت تهوع و استفراغ، از حال رفتن و کما. در این موقع حتما فرد را به چادر های حلال احمر و پزشک برسانید. برای درمان گرمازدگی شدید سعی کنید دمای بدن بیمار را با آب سرد تا جایی که ممکن است پایین بیاورید این کار میتوانید به وسیله دوش آب سرد انجام دهید.

پیشگیری از گرمازدگی در پیاده روی اربعین:

در همه حال پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از گرمازدگی در پیاده روی اربعین بهتر است پیش از هرچیزی در دمای هوا بالا قرار نگیرید. برای این کار میتوانید به جای حرکت در روز و به خصوص در موقع ظهر، بیشتر در موقع غروب و شب ها پیاده روی را انجام دهید.

در این راه از لباس های خنک، نخی و گشاد استفاده نمایید تا هوا به خوبی جریان پیدا کند. همچنین سعی کنید لباس هایی با رنگ روشن بپوشید زیرا گرما کمتری را جذب میکند.

درمان گرمازدگی در پیاده روی اربعین با طب سنتی
درمان گرمازدگی در پیاده روی اربعین با طب سنتی

درمان گرمازدگی اربعین:

اربعین امسال در روز های گرم تابستانی قرار گرفته و با توجه به این شرایط، زائرین بهتر است برخی نکات را برای پیشگیری و درمان گرما زدگی رعایت کنند:

  • همانطور که در قسمت بالا گفتیم سعی کنید از لباس های نخی و گشاد استفاده نمایید. همچنین از آوردن بار اضافی خودداری کنید.
  • نوشیدن آب را جدی بگیرید زیرا این راه برای جلوگیری از گرمازدگی اربعین بسیار مهم است. در بین راه سعی کنید به مقدار کافی آب بنوشید که بدن با کم آبی مواجه نشود.
  • در این راه تا جایی که ممکن است از نوشیدنی های گازدار و کافئین دار استفاده نکنید زیرا مصرف این نوشیدنی ها بدن شما را دهیدراته و خشک میکند. سعی کنید همراه خود کمی تخم شربتی یا خاکشیر داشته باشید که در کنار آب نوش جان کنید. خاکشیر طبع سردی دارد و میتواند دمای بدن را در موقع گرمازدگی کاهش دهد. مصرف خاکشیر به کاهش تشنگی نیز کمک بسزایی میکند.
  • از یخ و آب های خیلی سرد نیز استفاده نکنید زیرا مصرف آن ها سبب بالا رفتن دمای بدن شما میشود و عطش ایجاد میکند به همین دلیل تا جای ممکن از مصرف آن پرهیز نمایید.
  • در بین راه غذاهایی بخورید که سبب میشود بدن آب کمتری از دست دهد. مصرف شیرینی، غذاهای سرخ شده و پر ادویه باعث تشدید تشنگی میشوند. اگر در راه میوه به ویژه هندوانه مشاهده کردید حتما از آن مصرف میل نمایید. هندوانه جزو میوه های تابستانی است که دارای خاصیت خنک کنندگی است و آرام بخش میباشد و در درمان گرمازدگی پیاده روی اربعین بسیار موثر میباشد.
  • مصرف غذاهایی که طبع گرمی دارند را کاهش دهید. همچنین از پرخوری در مسیر بپرهیزید.
  • در موقع پیاده روی از عرق گیر استفاده نمایید. سعی کنید در طول روز که دمای هوا بالاست در موکب بمانید و استراحت نمایید. پیاده روی خود را اغلب در غروب یا شب ها که دما هوا و ازدحام جمعیت کمتر است انجام دهید. انجام این کارها به پیشگیری از گرمازدگی کمک زیادی میکند.
  • همراه خود چفیه، کلاه و عینک ببرید و در طول مصیر استفاده نمایید. در بین راه چفیه خود را با آب یا در صورت امکان گلاب مرطوب نگه دارید تا دچار گرمازدگی نشوید.
  • اگر در بین راه اگر احساس خستگی یا کوفتگی کردید حتما حرکت را متوقف کنید و چند ساعت در موکب استراحت نمایید تا بهبودی حاصل شود.
  • همراه خود کمی لیمو تازه و در صورت امکان عسل داشته باشید و صبح ها از آب ولرم به همراه لیمو و عسل میل نمایید. مصرف لیمو در موقع عطش و گرمازدگی اربعین پیشنهاد میشود زیرا لیمو دارای ویتامین ث میباشد که در درمان گرمازدگی اربعین بسیار موثر میباشد.
  • میتوانید همراه خود کمی روغن گیاهی به منظور کاهش دمای بدن و درمان گرمازدگی در طب سنتی ببرید. مخلوط روغن هایی همچون: روغن زیتون، روغن اسطوخدوس، روغن نعنا، روغن بادام.
  • ترکیب این روغن ها از خواص خنک کنندگی برخوردار است و برای مصرف آن کافیست چند قطره را را به کف دست، پشت گردن و مچ های خود بمالید تا سبب کاهش دمای بدنتان شود.
  • برای پیشگیری و درمان گرمازدگی کودکان در پیاده روی اربعین بهتر است از پیاده روی در ساعات گرم بپرهیزید و لباس  بچه ها را کمی خیس نمایید یا از چفیه مرطوب برای آن ها استفاده کنید. همچنین میتوانید برای کودک خود به عنوان اسباب بازی، تفنگ آبپاش ببرید. اگر کودک شما دچار گرمازدگی شد او را به حمام ببرید و از دوش آب سرد برای شست و شو استفاده نمایید. سعید کنید به کودک خود شیر و مایعات زیادی بدهید. اگر کودک خود را با کالسکه میبرید حتما از سایبان یا چتر برای آن استفاده نماییدزیرا این کار از عرق کردن آن ها پیشگیری میکند.
  • در پیاده روی اربعین خوب است کمی عسل همراه خود داشته باشید. مصرف عسل به شکل خوراکی و موضعی بر درمان گرمازدگی در طب سنتی موثر و یکی از بهترین روش ها شناخته میشود. عسل باعث کاهش حرارت بدن میشود و به همین دلیل استفاده موضعی آن نیز توصیه شده است. برای درمان گرمازدگی اربعین حتما از عسل طبیعی استفاده نمایید زیرا عسل های تقلبی اثر عکس خواهند داشت.
  • استفاده از پنکه شارژی یا پنکه گردنی، بادبزن و… نیز جزو پیشنهاداتی است که میتوانید از آن ها در بین راه بهره ببرید.
  • سعی کنید در مکان هایی که شلوغ است توقف نکنید. بهتر است محل توقف خود را در مکان هایی که جمعیت کمتری قرار دارد انتخاب کنید.
درمان گرمازدگی در پیاده روی اربعین
درمان گرمازدگی در پیاده روی اربعین

نکات پیاده روی اربعین:

  • سعی کنید برای سفر خود از یک کوله سبک استفاده کنید تا حمل آن برایتان آسان تر باشد. کوله های بزرگ و سنگین در مسیر طولانی شما را زود خسته میکند.
  • اربعین 1401 در فصل تابستان قرار دارد و از وضعیت آب و هوایی گرمی برخوردار است به همین دلیل بهتر است همراه خود چفیه و عینک داشته باشید تا در طول روز که تابش آفتاب شدید تر است اذیت نشوید. چفیه های بزرگ بسیار کاربردی میباشند و برای پوشاندن سر و صورت در مقابل گرما به شما کمک میکنند.
  • کفش مناسب اربعین کفشی است که کفی و پاشنه نرمی داشته باشد و در آن احساس راحتی کنید. همچنین کفشی که استفاده میکنید نباید به کمر شما ضربه وارد کند. شما میتوانید حتی از دمپایی های راحتی که کفی مناسبی دارند نیز برای این سفر استفاده نمایید.
  • برای پیاده روی اربعین حتما شارژر گوشی خود را به همراه داشته باشید زیرا در بین راه و موکب ها، پنل هایی مخصوص شارژ گوشی های همراه وجود دارد.
  • خوب است مقداری از پول ملی کشور عراق که همان دینار است به همراه داشته باشید. درست است در بین راه همه چیز رایگان  و خرج سفر اندک است اما برای اطمینان خاطر انجام این کار بهتر است.
  • زائران محترم باید حتما گذرنامه خود را به همراه داشته باشند.
  • به دلیل گرمی هوا بهتر است پیاده روی خود را در شب و تا موقع اذان صبح انجام دهید و پس از آن به استراحت بپردازید، اینگونه از گرمازدگی احتمالی نیز در امان خواهید ماند.
  • سعی کنید شب اول پیاده روی، موکب خود را در نزدیکی عمود 500 و در شب دوم در نزدیکی عمود 1000 انتخاب کنید.
  • در شب چادر، موکب و حسینیه های بسیاری برای اسکان زائران تدارک دیده شده است به همین دلیل اصلا نگران جای خواب و مکان استراحت نباشید.
  • قبل از طلوع آفتاب بهترین زمان برای تماس تلفنی است زیرا در آن موقع ترافیک شبکه کم است و به راحتی میتوانید با خانواده خود در ایران ارتباط برقرار کنید.
  • از لحاظ وجود سرویس بهداشتی نیز اصلا نگران نباشید زیرا در راه سرویس های بهداشتی بسیاری وجود دارد که حتی برخی موکب ها از سرویس بهداشتی فرنگی نیز برخوردار میباشند.
  • بسته به توانایی که دارید پیاده روی کنید و هرجا که احساس خستگی کردید، استراحت نمایید. اگر قادر به ادامه پیاده روی نبودید میتوانید از وسایل نقلیه ای که در آنجا وجود دارند برای ادامه مسیر استفاده نمایید.
  • هوا اربعین 1401 گرم میباشد و شما میتوانید برای پیشگیری یا درمان گرمازدگی از خاکشیر، عرق کاسنی و دیگر داروهای گیاهی استفاده کنید.
  • بهتر است برای این سفر داروهایی مثل: استامینوفن، قرص معده، پماد به منظور عرق سوز شدن مثل کالاندولا و…  را به همراه داشته باشید.
  • از پرخوری خودداری کنید و تا جای ممکن از مایعات مصرف نمایید.
  • وسایل قیمتی و یا پول زیاد همراه خود نبرید. در پیاده روی ازدحام جمعیت زیاد است پس مراقب تلفن همراه خود باشید.
  • همچنان بیماری کرونا وجود دارد پس بهتر است ماسک به همراه داشته باشید. همراه داشتن ماسک به شما در جلوگیری از عوارض گرد و غبار نیز کمک بسزایی میکند.

6 پاسخ

  1. من سال های قبل با خودم کمی عسل و لیمو تازه بردم که خیلی کمک کننده بود و تشنگی رو برطرف میکرد

  2. بنظرم بردن کفش های ورزشی به پیاده روی اربعین اصلا درست نیست چون هوا در کفش جریان پیدا نمیکنه و پاها تاول میزنه. همانطور که گفتید استفاده از دمپایی های راحتی که کفی مناسبی داشته باشن بهترین کاره?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *