طبع-و-خواص-برگ-سنجد-در-طب-سنتی
طبع-و-خواص-برگ-سنجد-در-طب-سنتی

دارو گیاهی مظلوم ولی پرفایده + 16 خاصیت فوق العاده برگ سنجد

تاریخ نگارش

آگوست 30, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سنجد یک گیاه از تیره سنجدیان میباشد که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با درخت عناب دارد و اغلب در منطقه های سردسیری می روید. اکثر افراد از میوه آن استفاده میکنند اما باید بگوییم که گل و برگ آن نیز از خواص دارویی زیادی برخوردارند. سنجد نام های دیگری مثل عنبیرا، چوب دانه، سرین چک، پستانک، ایده و… نیز دارد.

برگ سنجد خاصیت دارویی بالایی دارد و برای درمان بیماری ها و اختلالات متعددی مورد استفاده قرار میگیرد. مصرف برگ سنجد برای مو بسیار مفید میباشد. همچنین مالش برگ سنجد بر روی زخم پوستی سبب التیام آن میگردد.

در ادامه این مطلب از طب شناس قصد داریم به طبع برگ سنجد در طب سنتی و همچنین خواص برگ سنجد و مضرات آن بپردازیم.

طبع برگ سنجد در طب سنتی چیست؟

طبع برگ سنجد سرد و خشک است و مصرف آن برای افرادی که طبع گرم و تری دارند مفید است زیرا رطوبت را جذب میکند و گرما بدن را کاهش میدهد. طبع گل سنجد نیز در طب سنتی گرم و خشک است.

خواص برگ سنجد در طب سنتی چیست؟

  • برگ سنجد تب بر قوی است: برگ سنجد دارای خاصیت تب بر است و میتوانید از دمنوش آن در مواقعی که فرزندتان دچار تب شده و با هیچ دارویی تب او کاهش پیدا نمیکند استفاده نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت نمایید.
  • خواص برگ سنجد برای زنان: بوی عطر گل سنجد برای تقویت قوای جنسی زنان و افزایش شهوت زنانه موثر است و باعث دختر دار شدن میشود.
  • پیشگیری از پوکی استخوان: اغلب افراد سالمند یا حتی جوانان نیز ممکن است با مشکل پوکی استخوان رو به رو شوند. برگ سنجد سرشار از کلسیم است و به همین دلیل گزینه خوبی برای پیشگیری از پوکی استخوان میباشد.
  • خواص برگ سنجد برای لاغری: برگ سنجد فیبر بالایی دارد و به همین دلیل مصرف آن سبب ایجاد احساس سیری میشود و در نتیجه باعث میشود شما غذا کمتری میل کنید و زودتر به وزن دلخواهتان برسید.
  • خواص برگ سنجد برای دوقلوزایی: طبق مطالعات انجام شده، این موضوع ثابت شده است که مصرف مرتب برگ سنجد بر افزایش شانس دوقلوزایی موثر است. برای بهره بردن از خواص این گیاه باید در ماهی که قصد بارداری دارید، برگ سنجد را مرتب دم کرده و نوش جان کنید.
  • خواص برگ سنجد برای بارداری: مصرف دمنوش برگ سنجد و یا گل سنجد بر ناباروری موثر است و به خانم هایی که باردار نمیشوند کمک بسزایی میکند.
  • خواص برگ سنجد برای پوست: سنجد دارای ویتامین C و آنتی اکسیدان است که مصرف آن سنتز کلاژن بدن را تحریک میکند و از بروز چین و چروک پوست پیشگیری میکند.
  • برگ سنجد برای مو: برگ سنجد در رشد و تقویت مو موثر است و ایجاد شادابی و طراوت در موهای شما میکند. برای استفاده از آن کافیست برگ های سنجد را در روغن زیتون قرار دهید و اجازه دهید به خوبی بجوشد. محلول به دست آمده را پس از سرد شدن به کف سر خود ماساژ دهید و بعد از گذشت بیست دقیقه با شامپو شست و شو دهید.
  • ضد استرس است: طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، استفاده از عصاره سنجد در مهار کردن استرس تاثیر بسزایی دارد.
  • برگ سنجد برای آلرژی: مصرف دمنوش گل سنجد برای درمان حساسیت های فصلی در طب سنتی بسیار توصیه شده است.
طبع برگ سنجد+خواص برگ سنجد
طبع برگ سنجد+خواص برگ سنجد

دیگر خواص برگ سنجد در طب سنتی:

  • وجود تتراکلرید کربن باعث اختلالات کبدی میشود. مصرف برگ سنجد تلخ به دلیل داشتن خاصیت حفاظتی یکی از بهترین گزینه ها برای درمان اختلال های کبدی است. برگ سنجد تلخ از خاصیت ضد کلسترول نیز برخوردار است و حاوی آنتی اکسیدان میباشد و مصرف دمنوش آن از اختلالات کبدی جلوگیری میکند.
  • برگ سنجد به درمان اسهال کمک میکند و یک جایگزین عالی برای داروهای شیمیایی ضد اسهال برای کودکان میباشد فقط توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف آن موجب یبوست میشود. استفاده از جوشانده برگ سنجد یکی از بهترین راه ها برای درمان اسهال کودکان میباشد. برگ سنجد سم های روده و معده را که ممکن است باعث مشکلات گوارشی شوند را از بین میبرد.
  • برگ سنجد حاوی ویتامین سی میباشد و به همین دلیل استفاده آن سبب رفع کمبود این ویتامین در بدن میشود و از بروز عفونت در بدن جلوگیری میکند.
  • برگ سنجد سرشار از ویتامین کا است و در انعقاد خون و کاهش خونریزی موثر میباشد و به همین دلیل افرادی که دچار مشکلات انعقاد خون هستند میتوانند از دمنوش این گیاه استفاده نمایند.
  • اگر جزو افرادی هستید که گاهی دچار سردرد به دلایل مختلفی همچون: میگرن، ارثی و… میشوید بهتر است مصرف سنجد را امتحان کنید.
  • برگ سنجد از فیبر بالایی برخوردار است و مصرف آن به کاهش اشتها کمک میکند.

مضرات برگ سنجد چیست؟

 سنجد فواید بیشماری دارد اما ممکن است مصرف آن برای برخی افراد که دچار یکسری مشکلات یا بیماری ها هستند مضر باشد.

جوشانده برگ سنجد برای اشخاصی که دچار یبوست هستند مضر است و مصرف آن موجب تشدید یبوست میشود. به همین دلیل افرادی که دچار یبوست هستند بهتر است برای استفاده از این گیاه با پزشک مشورت نمایند.

برگ سنجد طبع سردی دارد و به همین دلیل برای سردمزاجان مضر است و مصرف آن باعث ضعف اعصاب آن ها میشود.

در مصرف برگ سنجد زیاده روی نکنید زیرا مصرف بیش از حد آن با برخی مشکلات همراه است.

مصلح برگ سنجد چیست؟

مصلحات سنجد در طب سنتی مواد غذایی شیرین هستند مثل: عسل، نبات، شکر قهوه ای. اگر سنجد به همراه مصلحش استفاده شود سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن میگردد.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *