درمان خال گوشتی به کمک طب سنتی
درمان خال گوشتی به کمک طب سنتی

20 روش خانگی برای درمان خال گوشتی با طب سنتی+ دلایل و راه های پیشگیری

تاریخ نگارش

نوامبر 10, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

برخی از افراد داشتن خال بر روی برخی نقاط بدن را جزوی از زیبایی میدانند. در مقابل، افرادی وجود دارند که کاملا مخالف گروه اول بوده و به برطرف کردن خال های خود اقدام میکنند.

خوب است بدانید که خال هیچ ضرری ندارد و در واقع خال ها در اثر رشد ناخواسته‌ ی سلول‌های پوستی ایجاد میشوند.خال ها ممکن است قهوه‌ای یا سیاه باشند. آن‌ها فقط روی صورت پدید نمی آیند بلکه خال ها را می‌توانید در هر جایی از بدن مشاهده کنید.

با توجه به اینکه وجود خال ضرری ندارد، اما برخی افراد دوست دارند با روش های خانگی اقدام به حذف و درمان خال های گوشتی خود کنند.

در این مطلب از طب شناس، ابتدا علت به وجود آمدن خال های گوشتی را بررسی کرده و سپس به بیان درمان های خانگی و فوق‌العاده رفع این خال ها خواهیم پرداخت. در آخر نیز روش های پیشگیری از بروز خال های گوشتی را برای شما بیان خواهیم کرد.

علت‌ ایجاد خال‌ های مختلف، نظیر خال گوشتی، چیست؟

علت به وجود آمدن خال های گوشتی آن است که سلول‌ها، به جای آن‌ که در سراسر پوست گسترش یابند، به صورت یک توده در کنار هم رشد میکنند. این سلول‌ها ملانوسیت نام داشته، و پس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، در سال‌های نوجوانی و هم‌چنین در دوران بارداری، تیره رنگ میشوند.

البته جای هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که این توده‌ها سرطانی نبوده و از نوع توده‌ های خوش خیم به حساب می‌آیند و هیچ ضرری برای بدن نخواهند داشت.

موثر ترین درمان های خانگی خال گوشتی با طب سنتی

روش های مختلفی جهت درمان خال گوشتی وجود دارند. در این بخش از طب شناس ما قصد داریم فوق العاده ترین روش های درمان خانگی خال گوشتی را برای شما شرح دهیم. روش های خانگی درمان خال گوشتی، شامل موارد زیر میشوند:

درمان خال گوشتی با سرکه سیب در طب سنتی

شما میتوانید با استفاده از سرکه سیب، به درمان خال گوشتی خود اقدام کنید. با مالش روزانه‌ و مرتب سرکه سیب خام و ارگانیک به خال‌ های گوشتی خود، بعد از مدتی شاهد کوچک تر شدن تدریجی خال های گوشتی خود خواهید بود. این امر به دلیل آن است که محتوای اسیدی سرکه سیب سبب لایه‌ برداری از خال و کوچک شدن آن خواهد شد.

جهت استفاده از این روش شما به سرکه سیب و یک تکه پنبه نیاز دارید. پس از تهیه ی این مواد شما میبایست چند قطره سرکه سیب را در کاسه ای ریخته و به کمک یک تکه پنبه، که به طور کامل به سرکه سیب آغشته کرده اید، سرکه سیب را به خال‌های گوشتی‌ خود مالش دهید. سپس اجازه دهید یک شب به همان حالت بماند. توجه داشته باشید که این کار را حداقل ۱۰ روز پشت سر هم میبایست انجام دهید.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که چنانچه در چند روز نخستِ استفاده از سرکه سیب، شرایط خال گوشتی‌ شما بد تر شد نباید نگران باشید؛ زیرا چند هفته زمان لازم است تا وضعیت آن بهتر شود. البته توصیه میشود در صورتی که آثار آن باقی ماند، روی آن روغن نارگیل بمالید.

درمان خال گوشتی با استفاده از آناناس و نمک دریایی

روش دیگر در درمان خال گوشتی با طب سنتی، استفاده ی همزمان از آناناس و نمک دریایی است. اسید سیتریک موجود در آناناس به محو شدن خال گوشتی کمک کرده و از طرفی نمک دریایی نیز لایه‌ی پوست خشک شده را برداشته و از این طریق سبب ایجاد پوست نرم و تازه‌ ای در زیر آن خواهد شد.

جهت استفاده از آناناس و نمک دریایی در درمان خال گوشتی خود، شما میبایست آب آناناس تازه ای را گرفته و سپس پنبه‌ای را به آب آناناس آغشته کنید و روی خال گوشتی خود قرار دهید. بعد، به مدت یک شب، یا تا هنگام خشک شدن کامل آب آناناس، محل مورد نظر را نشویید. این کار را به مدت دو هفته، و در طول روز چندین بار، تکرار کنید تا خال گوشتی شما به تدریج محو شود.

سعی کنید برای این کار حتما از آب آناناس تازه استفاده کنید؛ این تاکید به دلیل آن است که آب آناناس تازه، حاوی اسید سیتریک بیش‌تری است. چنانچه آب آناناس تازه در دسترس ندارید، سعی کنید از آب میوه‌های دیگری نظیر گریپ فروت، سیب ترش و یا لیمو استفاده کنید.

استفاده از آب سیب ترش جهت درمان خال گوشتی

همانطور که گفته شد، اسید سیتریک موجود در میوه‌های ترش نظیر پرتقال،‌ لیمو و سیب سبز سبب از بین رفتن خال‌ها خواهد شد. بنابراین در این روش علاوه بر سیب ترش، شما میتوانید از پرتقال و یا لیمو نیز استفاده کنید.

برای مشاهده ی خواص این میوه ها بر درمان خال گوشتی شما میبایست آب سیب سبز ترش (یا دیگر میوه‌های ترش) را با استفاده از دستگاه آب میوه گیری گرفته و سپس آب سیب ترش را بر روی خال گوشتی خود مالش دهید. توجه داشته باشید که این کار را به مدت ۱ الی ۲ هفته تکرار کنید تا شاهد نتیجه‌ی این روش باشید.

استفاده از عسل جهت درمان خال گوشتی

یکی از ساده ترین روش های درمان خال گوشتی در طب سنتی، استفاده از عسل میباشد. علاوه بر آن، استفاده از عسل یکی از بهترین و مفیدترین راه‌های درمان خانگی خال گوشتی برای پوست‌های حساس نیز به شمار میرود.

عسل، به دلیل قابلیت مرطوب سازی پوست و همچنین ویژگی ضد عفونی کنندگی‌ اش، برای پوست بسیار مفید است؛ مجموع این ویژگی‌ها به همراه فواید بی شمار دیگر، سبب میشوند عسل قادر باشد در محو کردن خال گوشتی نیز تاثیر گذار باشد.

جهت استفاده از این روش شما میبایست فقط چند قاشق چای خوری عسل را برداشته و بر روی خال گوشتی خود بمالید و سپس منتظر شوید تا خشک شود و شاهد درمان خال گوشتی خود باشید.

استفاده از روغن کرچک و جوش شیرین جهت درمان خال گوشتی

روغن کرچک نه تنها به عنوان یک روغن گیاهی مفید شناخته می‌شود، بلکه می‌تواند به رفع زوائد پوستی، زگیل، و خال گوشتی نیز کمک کند. روغن کرچک این کار را از طریق حل کردن و برداشتن زوائد غیر معمول پوستی انجام می‌دهد.

جهت استفاده از روغن کرچک در درمان خال گوشتی کافی است ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را به نصف قاشق چای خوری روغن کرچک و مقداری آسپیرین خرد شده، که اختیار میباشد، اضافه کرده و همه‌ ی این مواد را با هم مخلوط کنید و یک خمیر یک دست و نرم بسازید.

در مرحله ی بعد، این خمیر را با فشار ملایمی روی خال گوشتی خود مالش داده و اجازه دهید این خمیر یک شب روی خال شما بماند. این کار را به مدت یک ماه، و روزی دو بار، انجام بدهید تا نتیجه ی فوق العاده ی آن را شاهد باشید.

درمان خال گوشتی
درمان خال گوشتی

سیر

حبه‌های سیر را آن‌قدر بکوبید تا به خمیر غلیظی تبدیل شوند. ابتدا، خمیر سیر را به طور کامل روی خال گوشتی بمالید. اکنون آن ناحیه را با باند بپوشانید. اجازه دهید به مدت یک شب به همین حالت بماند تا خشک شود. این کار را به مدت ۵ تا ۷ روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه برسید.

سیر حاوی آنزیم‌هایی است که توده‌های سلولی ایجاد کننده‌ی رنگدانه‌ها را از بین می‌برند. و از همه مهم‌تر این‌که، سیر رنگدانه‌های پوست را روشن می‌کند.استفاده از سیر بر روی پوست ممکن باعث ناراحتی و قرمز شدن سطح آن شود. بنابراین، برای محافظت از پوست اطراف خال گوشتی، روی سطح آن را با روغن یا وازلین بپوشانید. هم‌چنین، قبل از هر دفعه انجام این کار، آن ناحیه از پوست را با استفاده از الکل ضد عفونی کنید.

ژل آلوئه‌ ورا

با استفاده از چاقوی تیز، لبه‌ی برگ آلوئه‌ورا را برش بزنید. سپس ژل موجود در آن را خارج کنید. ژل آلوئه‌ورا را روی خال گوشتی بمالید و برای محافظت از آن، باندی را روی آن ناحیه بگذارید. برای آن‌که ژل آلوئه‌ورا به خوبی جذب پوست شود، اجازه دهید ۳ تا ۴ ساعت به همان صورت بماند.

این کار را به مدت یک ماه، روزی ۲ تا ۳ مرتبه انجام دهید تا به نتایج رضایت بخشی برسید.ژل آلوئه‌ورا از نظر قدرت مبارزه علیه خال‌های گوشتی، در مقایسه با سایر مواد اسیدی، ملایم و خفیف‌تر است؛ به همین خاطر نیز به نظر می‌رسد راه درمانی مناسب‌تری باشد.

روغن دانه‌ ی کتان

دانه‌های خرد و پودر شده‌ی کتان را با عسل و روغن دانه‌ی کتان مخلوط کنید. این خمیر را روی خال گوشتی بمالید. حدود یک ساعت صبر کنید. این کار را به مدت چند هفته پشت سر هم، روزی ۳ مرتبه انجام دهید.در این ترکیب، از نظر قدرت مبارزه با خال‌های گوشتی، روغن دانه‌ی کتان خاصیت ویژه‌ای دارد؛ بعد از گذشت مدتی از کابرد روغن دانه‌ی کتان، حتما از این ماده خوش‌تان خواهد آمد، زیرا خال گوشتی را به تدریج نرم، و اطراف‌اش را نیز شل می‌کند، و به این ترتیب، به آسانی آن را محو می‌کند.

روغن درخت چای

چند قطره از روغن درخت چای را در یک کاسه‌ی کم عمق و کوچک بریزید. گوش پاک کن را به طور کامل به روغن درخت چای آغشته کنید. سپس،‌ گوش پاک کن آغشته به روغن درخت چای را بر روی خال گوشتی و نواحی اطراف آن بکشید.

پوست موز

پوست موز را از سمت داخل روی خال گوشتی بگذارید. سپس برای ثابت ماندن آن بر روی خال گوشتی، ‌از باند یا چسب زخم استفاده کنید. اگر این کار را مرتب انجام دهید، پوست موز به تدریج خال گوشتی را خشک و کوچک می‌کند.

صمغ کندر

قبل از هر کار، ابتدا لازم است روغن صمغ کندر را رقیق کنید. چگونه؟ با افزودن ۸ قاشق چای خوری روغن زیتون به ۱ قاشق چای خوری روغن صمغ کندر. اکنون، این ترکیب را با فشار ملایمی بر روی خال گوشتی بمالید، و اجازه دهید دو ساعت به همین حالت بماند.

برنامه‌ریزی کنید و به طور مرتب، روزی دو مرتبه، به مدت چند هفته، پشت سر هم، این کار را تکرار کنید. روغن گیاهی صمغ کندر به طور طبیعی به عنوان یک داروی قابض شناخته می‌شود. این یکی از ویژگی‌های مثبت صمغ کندر است، زیرا باعث می‌شود خال گوشتی،‌ لایه به لایه،‌ خشک شود.چنان‌چه در اثر استفاده از صمغ کندر، دچار ناراحتی پوستی شدید، مصرف آن را متوقف کنید و از راه‌های دیگر استفاده کنید.

ید

۲ الی ۳ قطره از تنتور ید را در کاسه‌ی کوچک و کم عمقی بریزید. ابتدا محل مورد نظر را به خوبی تمیز کنید. سپس، فقط یک قطره از محلول تنتور ید ۵ درصد را روی خال گوشتی بمالید. روی آن را با استفاده از گاز استریل یا چسب زخم بپوشانید. در صورت امکان، اجازه دهید تنتور ید به مدت یک شب روی خال گوشتی بماند. این کار را برای یک یا چند هفته تکرار کنید، تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

تنتور ید به تنهایی می‌تواند کمک‌تان کند از شر خال گوشتی و زوائد پوستی خلاص شوید. در حقیقت، این ماده به طور طبیعی باعث مرگ سلولی می‌شود و توده‌ها را از بین می‌برد.ید قابلیت شگفت‌انگیزی در نابودی خال گوشتی دارد (بدون باقی گذاشتن اثر)، ولی ممکن است همچنان کمی لک روی پوست‌تان بماند. به منظور اجتناب از ایجاد لکه‌های عمیق ارغوانی رنگ بر روی پوست، پیش از مالیدن تنتور ید به خال گوشتی، مقداری وازلین در اطراف خال گوشتی‌تان بمالید تا از پوست اطراف این خال محافظت کند.

توت فرنگی

توت فرنگی را به قطعه‌های کوچک خرد کنید. قطعات توت فرنگی را روی خال گوشتی بگذارید. نیم ساعت یا کمی بیش‌تر صبر کنید. سپس پوست‌تان را بشویید. توت فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی است که برای درمان ناراحتی‌های پوستی، شفاف‌سازی پوست، و هم‌چنین از بین بردن خال گوشتی مفید هستند.

گریپ فروت

مقداری عصاره‌ی دانه‌ی گریپ فروت تهیه کنید. فقط یک قطره از عصاره‌ی دانه‌ی گریپ فروت را روی خال گوشتی بمالید. روی آن را (به طور دلخواه) با استفاده از گاز استریل یا چسب زخم بپوشانید. چند ساعت صبر کنید. این کار را به مدت یک ماه – روزی دو تا سه بار تکرار کنید.گریپ فروت غنی از ویتامین E و فلاونوئید است. این مواد گریپ فروت را به داروی خوبی برای نابودی خال گوشتی تبدیل کرده‌اند.

هم‌چنین در صورت تمایل می‌توانید ۱ قطره عصاره‌ی دانه‌ی گریپ فروت را با ۱۰ قطره روغن آووکادو ترکیب کنید. سپس آن را روی خال گوشتی بمالید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. البته با یک بار نمی‌توانید تغییر را مشاهده کنید، بلکه باید این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید.

برگ های گشنیز

برگ های گشنیز را آنقدر بکوبید تا به خمیر نرمی تبدیل شوند. اکنون خمیر برگ گشنیز را روی خال گوشتی بمالید. اجازه دهید این خمیر حدود ۱۰ دقیقه روی پوستتان بماند.با استفاده از گشنیز، فقط ظرف چند روز، تغییر را در خال گوشتی مشاهده خواهید کرد.

بادام هندی

بادام هندی به اندازه ی نصف کاسه را به مدت یک شب در آب بخیسانید. صبح فردا، آن را بکوبید و از آن خمیر درست کنید. خمیر بادام هندی کوبیده شده را بر روی خال گوشتی بگذارید. این کار را برای (البته نه چند روز، بلکه چند هفته) به طور مرتب تکرار کنید.این درمان طبیعی میتواند خال گوشتی و جای زخم را به خوبی محو کند.

زیره

سبزدانه های زیره ی سبز را به مدت یک شب در آب بخیسانید. صبح فردا، آنها را بکوبید تا به خمیر تبدیل شوند. خمیر حاصل از دانههای زیرهی سبز کوبیده شده را بر روی خال گوشتی بگذارید. این کار به مدت ۲ هفته انجام دهید.دانه های زیرهی سبز به طور طبیعی میتوانند به تدریج خال گوشتی را از بین ببرند. اگر پس از مالیدن خمیر زیرهی سبز روی پوستتان احساس سوزش کردید، نگران نباشید. این داروهای گیاهی هیچ ضرری ندارد و آسیبی به پوستتان نمیرساند.

ترب

ابتدا ترب را رنده کنید (یا بکوبید) و آن را به خمیر نرم و یکدستی تبدیل کنید. خمیر حاصل را روی خال گوشتی بمالید. این کار را چندین بار در طول روز انجام دهید تا به نتیجهی دلخواهتان برسید.خمیر ترب دارای خاصیتی است که میتواند خال گوشتی را نابود کنید، بنابراین، اکنون یاد گرفتید که ترب فقط برای خوردن نیست، بلکه میتوانید از آن برای بر طرف کردن خال گوشتی نیز استفاده کنید.

ساقه ی درخت انجیر

ابتدا شیره ی درون ساقه ی درخت انجیر را خارج کنید. عصارهی شیرهی ساقهی درخت انجیر را بر روی خال گوشتی بمالید. این کار را بسته به بزرگی خال گوشتی، میتوانید روزی دو الی سه بار انجام دهید. شیره ی درون ساقه ی درخت انجیر به طور موثر میتواند با خال گوشتی مبارزه کند.

سیب زمینی

سیب زمینی را از وسط نصف کنید. سپس، سیب زمینی را با فشار ملایمی روی خال گوشتی بمالید. این کار را چند روز مرتب انجام دهید.این فرایند به لایه برداری از سطح خال گوشتی بر روی پوست کمک میکند. همچنین میتوانید تکهی کوچکی از سیب زمینی را روی خال گوشتی بگذارید و با استفاده از چسب زخم آن را سر جایاش نگه دارید. به تدریج مشاهده میکنید، با تجزیهی سیب زمینی روی پوست، خال گوشتی نیز کم کم محو میشود.

راهکار های پیشگیری از بروز خال گوشتی

در این بخش از طب شناس، برخی روش‌ها برای پیشگیری از رشد و تیره شدن خال گوشتی را بیان خواهیم کرد. این روش ها شامل موارد زیر میشوند:

  • محدودیت در تماس مستقیم با نور خورشید: یکی از راه‌های کاهش بروز خال های گوشتی، محافظت از پوست بدن در برابر اشعه‌های مضر ماورای بنفش است. از این به بعد سعی کنید در طول ساعات اوج تابش نور خورشید، از ساعت ۱۰ صبح الی ۳ بعد از ظهر، کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.
  • از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید: از دیگر گزینه های پیشنهادی ما جهت جلوگیری از بروز خال های گوشتی، به خصوص در پوست‌ها حساس، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با اس‌پی‌اف ۳۰ به بالا است.
  • لایه برداری کنید: انجام روزانه‌ ی لایه برداری از پوست یکی از بهترین روش‌ها جهت پیشگیری از ایجاد و بروز خال های گوشتی میباشد.

چه زمانی برای خال های گوشتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

توصیه میشود جهت معاینه‌ ی خال‌های بدن و آگاهی از تغییرات احتمالی در اندازه و شکل آن‌ها، هر ماه به متخصص پوست خود مراجعه کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *