همه چیز در باره خورش قلیه ترش
همه چیز در باره خورش قلیه ترش

طبع و خواص خورش قلیه ترش در طب سنتی + خواص قلیه ترش برای چشم

تاریخ نگارش

نوامبر 15, 2022

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خورش قلیه ترش یکی از غذا‌ های سنتی، خوشمزه و بسیار لذیذ استان لرستان است که با استفاده از موادی از جمله رب انار، گوشت گوسفندی، روغن دنبه یا کنجد، پیاز، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی و برخی ادویه ها تهیه میشود.

جدول دسترسی سریع

خورش قلیه ترش دارای خواص فوق العاده و باورنکردنی است. این خورش به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی، میتواند بسیار مفید واقع شود.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم شما را با خواص بی نظیر خورش قلیه ترش آشنا کنیم.

طبع خورش قلیه ترش

درمورد طبع و مزاج خورش قلیه ترش، خوب است بدانید که این خورش حاوی رب انار میباشد که دارای طبع سرد و تر است. این در حالی است که گوشت به کار رفته در این خورش دارای طبعی گرم است.

بنابراین اطباء طب سنتی معتقد به دلیل مواد به کار رفته در خورش قلیه ترش، طبع خورش قلیه ترش متعادل میباشد.

خواص باورنکردنی خورش قلیه ترش

همانطور که گفته شد، خورش قلیه ترش دارای خواص فوق العاده و باورنکردنی است. این خورش به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی، میتواند بسیار مفید واقع شود. از جمله خواص خورش قلیه ترش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ححاوی ویتامین های گروه A و B
  • دارای کربوهیدرات
  • افزایش دهنده ی انرژی بدن
  • منبع سدیم
  • موجب تقویت عمومی بدن
  • تقویت کننده ی سیستم قلبی عروقی
  • حاوی ویتامین های گروه C و D
  • دارای پتاسیم
  • سرشار از منیزیم
  • کمک به عضلانی شدن بدن
  • حاوی ویتامین های گروه E
  • غذایی مناسب برای کودکان در حال رشد و سالمندان
  • دارای مقادیر بالای پتاسیم
  • حاوی منیزیم
  • تقویت کننده ی بینایی
  • موجب تقویت قوای جنسی
  • منبع خوب منگنز
  • تقویت کننده و موجب طراوت و جوان‌ سازی پوست و مو
  • دارای فسفر
  • حاوی آهن
  • منبع غنی از کلسیم
  • سبب تقویت و استحکام استخوان ها و دندان ها و جلوگیری از پوکی استخوان و ابتلا به آرتروز (به علت داشتن کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین D)
  • کنترل فشار و چربی خون
  • حاوی اسید فولیک
  • دارای روی (زینک)
  • سرشار از پروتئین
  • سبب کنترل قند خون
  • تاثیر فوق العاده در تصفیه خون
  • رفع کننده ی غلظت خون
  • حاوی فیبر
  • سرشار از سلنیوم
  • دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از آن در برابر انواع بیماری‌ها، از جمله سرطان‌ها، محافظت میکند. (به علت داشتن ویتامین‌های A، E، C و پلی فنول )
  • تاثیر باور نکردنی در بهبود عملکرد مغز
  • تقویت کننده ی سیستم عصبی
  • سبب تقویت حافظه و نیز پیشگیری از آلزایمر
  • پاکسازی کبد و کلیه
  • بسیار مفید برای خانم های باردار و جنین؛ به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک که همگی موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی میشوند.
خواص خورش قلیه ترش
خواص خورش قلیه ترش

تقویت سیستم ایمنی بدن با خورش قلیه ترش

گوشت گوسفند موجود در خورش قلیه ترش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی میباشد. این خاصیت به دلیل وجود ماده ی معدنی به نام سلنیوم است.

چنانچه قصد دارید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، میتوانید از گوشت گوسفند بهره ببرید. بالا بردن قدرت ایمنی بدن به شما این امکان را میدهد تا کمتر به بیماری‌ های مختلف مبتلا شوید و همچنین بدن شما توان مقابله با انواع بیماری ها و باکتری ها را به دست خواهد آورد.

خورش قلیه ترش و افزایش سوخت و ساز بدن

از آنجایی که مصرف منظم گوشت گوسفند سبب دستیابی به کاهش وزن خواهد شد، توصیه میکنیم خورش قلیه ترش را به دلیل دارا بودن گوشت گوسفندی در آن حتما امتحان کنید.

گوشت قرمز موجود در خورش قلیه ترش، دارای پروتئین زیاد و چربی کم میباشد و همین امر به کنترل وزن کمک خواهد کرد. مصرف گوشت گوسفند سبب میشود تا سوخت و ساز بدن شما زیاد شده و در نتیجه کالری بیشتری بسوزانید.

انرژی بدن خود را با مصرف خورش قلیه ترش افزایش دهید.

خورش قلیه ترش، به دلیل مواد به کار رفته در آن، یک منبع عالی از انرژی میباشد. یکی از مواد به کار رفته در خورش قلیه ترش گوشت گوسفندی میباشد که به شما انرژی بسیاری خواهد رساند؛ چرا که صد گرم از این گوشت دارای ۲۰۶ کیلوکالری انرژی میباشد که انرژی مورد نظر روزانه را تامین میکند.

چنانچه فعالیت های سنگین و فکری زیادی انجام میدهید، میتوانید برای تقویت بدن خود از خورش قلیه ترش، که حاوی گوشت گوسفندی است، میل کنید.

سلامت و تقویت استخوان ها با مصرف خورش قلیه ترش

از دیگر خواص خورش قلیه ترش، که ناشی از وجود گوشت گوسفند در آن میباشد، تقویت استخوان هاست. گوشت موجود در خورش قلیه ترش، برای استخوان ها و دندان ها بسیار مفید میباشد؛ این خاصیت به دلیل دارا بودن ترکیباتی از کلسیم در گوشت گوسفند است که سبب میشود رشد استخوان ها در کودک به خوبی انجام شود. خورش قلیه ترش دارای مقادیری فسفر میباشد.

خورش قلیه ترش و خواص ضد سرطانی آن

خوب است بدانید گوشت گوسفند به کار رفته در خورش قلیه ترش غنی از آهن، ویتامین B، کولین و سلنیوم میباشد. کولین و سلنیوم موجود در خورش قلیه ترش سبب میشوند تا از حملات سلول های سرطانی در بدن پیشگیری شود.

علاوه بر آن، خورش قلیه ترش دارای لینولئیک اسید میباشد که این ماده سبب میشود با تومورهای بدخیم مبارزه کند.

خورش قلیه ترش، منبع غنی از پروتئین

همانطور که گفته شد، یکی از اجزای اصلی خورش قلیه ترش، گوشت گوسفند میباشد. بنابراین خورش قلیه ترش به دلیل داشتن پروتئین بالا سبب میشود تا یک انتخاب پروتئینی عالی برای بدن باشد. این امر به دلیل آن است که هر صد گرم گوشت گوسفند دارای ۱۷ گرم پروتئین بوده و این فوق العاده است.

پروتئین جهت عضله سازی مفید بوده و همچنین، سبب گوارش بهتر و تقویت بنیه بدن خواهد شد.

خواص قلیه ترش
خواص قلیه ترش

با مصرف خورش قلیه ترش، از ابتلا به کم خونی جلوگیری کنید.

همانطور که میدانید، کم خونی به دلیل کمبود گلبول های قرمز ایجاد می شود. خورش قلیه ترش با دارا بودن گوشت قرمز در خود، میتواند سبب افزایش گلبول های قرمز خون شود و همین امر سبب میشود تا اکسیژن مناسب به سلول های بدن رسیده و از کم خونی جلوگیری شود.

پیشگیری از سکته و فشار خون با مصرف خورش قلیه ترش

تحقیقات نشان داده است گوشت موجود در خورش قلیه ترش در پیشگیری از سکته ناگهانی بسیار مفید میباشد، بنابراین توصیه میکنیم خورش قلیه ترش را جزو خورش های مصرفی خود قرار دهید.

علاوه بر آن، خورش قلیه ترش به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم کم، سبب میشود تا فشار خون نیز کاهش یابد.

جلوگیری از شکننده شدن استخوان ها، از دیگر خواص خورش قلیه ترش

خوب است بدانید که خورش قلیه ترش دارای کلسیم بالایی میباشد که این کلسیم برای بدن مفید است. کلسیم موجود در خورش قلیه ترش سبب میشود تا فرآیند حفظ استخوان ها و تقویت آنها به خوبی انجام شود.

علاوه بر آن، کلسیم موجود در این خورش خوشمزه، سبب میشود تا از شکستگی استخوان نیز پیشگیری شود.

عدم ابتلا به اوتیسم با مصرف خورش لذیذ قلیه ترش

خورش قلیه ترش به دلیل دارا بودن مقادیری امگا سه و همچنین ویتامین B12، سبب میشود تا از ابتلای کودکان به بیماری اوتیسم جلوگیری شود. علاوه بر آن، گوشت گوسفندی موجود در خورش قلیه ترش مستقیما بر روی سیستم عصب مرکزی کودکان تاثیر گذاشته و جهت آرام کردن مغز و استرس بسیار موثر است.

با مصرف خورش قلیه ترش، گلبول های قرمز خود را افزایش دهید.

علاوه بر موارد گفته شده، خورش قلیه ترش با دارا بودن ویتامین B12 سبب میشود تا گلبول های قرمز خون به اندازه کافی در بدن ایجاد شده و همچنین از کم خونی پیشگیری میکند.

سلامت پوست با مصرف خورش قلیه ترش

تا به اینجا با خواص بسیاری از خورش قلیه ترش برای سلامت بدن آشنا شده اید. علاوه بر آن ها، این خورش دارای ویتامین های گروه B، کولین و سلنیوم است که همگی سبب میشوند تا سلامت پوست شما حفظ شود.

همچنین، وجود گوشت گوسفندی در خورش قلیه ترش، میتواند سبب حفظ انسجام پوست شما شود.

تضمین سلامت چشم با مصرف خورش قلیه ترش

خورش قلیه ترش دارای ویتامین B2 میباشد. علاوه بر آن، ریبوفلاوین نیز به مقدار زیادی در این خورش یافت میشود که هر دو برای حفظ سلامت دستگاه سیستم عصبی و سلامت چشم بسیار مفید هستند.

افرادی که قصد دارند از سلول های بینایی خود محافظت کنند میتوانند از این خورش بهره بگیرند. ریبوفلاوین موجود در گوشت خورش قلیه ترش، سبب حفظ سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از وقوع زخم های دهانی و لب های ترک خورده میشود.

تقویت مغز با مصرف خورش قلیه ترش

خورش قلیه ترش دارای فسفر فراوانی بوده و میدانیم که فسفر جهت فعالیت های مغزی بسیار مفید است. همچنین فسفر موجود در این خورش سبب میشود تا از پوکی استخوان در بدن جلوگیری شود.

خورش قلیه ترش سرشار از انواع ویتامین ها

خورش قلیه ترش حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین C ، مقداری آهن ، کربوهیدرات، سدیم، منیزیم، منگنز، اسید فولیک، پلی فنول، اسید اولایژیک، قند، ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین E، و همچنین ویتامین B6 میباشد.

کاهش کلسترول با خورش قلیه ترش

خورش قلیه ترش سرشار از ترکیباتی به نام پلی فنول ها است که سبب پایین آمدن کلسترول بد خون، یعنی LDL، شده و اجازه نمی دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند. مقدار زیاد کلسترول در شریان ها سبب سخت شدن آن ها می شود و ممکن است منجر به اختلالات قلبی شود.

خورش قلیه ترش و بارداری

خورش قلیه ترش حاوی نیاسین است که ماده ای ضروری برای رشد ذهن جنین بوده و بنابراین مصرف این غذا به خانم های باردار توصیه شده است.

علاوه بر آن، خانم های باردار می توانند جهت کاهش تهوع خود خورش قلیه ترش را در برنامه غذایی خود جای داده و نیز اشتهای خود را افزایش دهند.

خورش قلیه ترش و دستگاه گوارش

جالب است بدانید که خورش قلیه ترش میتواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و همچنین سبب بهبود فرآیند هضم غذا در در دستگاه گوارش شما شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با خورش قلیه ترش

از آنجایی که خورش قلیه ترش حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C در خود میباشد، قادر است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

خورش قلیه ترش و پیشگیری از سرطان

همانطور که میدانید، رادیکال های آزاد سبب آسیب به بافت بدن و بروز بیماری هایی نظیر اختلالات قلبی و یا سرطان می شوند.

خورش قلیه ترش حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است که با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند. مصرف خورش قلیه ترش سبب می شود رادیکال های آزاد از بین بروند؛ چرا که آنتی اکسیدان های موجود در خورش قلیه ترش به سلول های بدن کمک میکند تا بر رادیکال های آزاد تاثیر بگذارند.

گنجاندن خورش قلیه ترش در برنامه غذایی شما، سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان ها، به ویژه سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان، میشود.

خواص خورش قلیه ترش برای فشار خون بالا

شما میتوانید با گنجاندن خورش قلیه ترش در برنامه غذایی خود، از فشار خون بالا پیشگیری کرده و یا آن را درمان کنید.

خوب است بدانید، خورش قلیه ترش برای افراد دچار فشار خون بالا مفید است؛ البته این افراد برای کنترل فشار خون باید از خورش قلیه ترشی که با رب انار ترش تهیه شده است، استفاده کنند.

خورش قلیه ترش و جلوگیری از آلزایمر

مصرف خورش قلیه ترش به علت داشتن ویتامین B3 (نیاسین) سبب عملکرد بهتر مغز، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر میشود.

مضرات و منع مصرف خورش قلیه ترش

خورش قلیه ترش به طور کلی مضر نیست. البته مصرف بیش از اندازه ی هر ماده ی غذایی سبب مشکلاتی از جمله ضعف و بی‌حالی خواهد شد.

تنها نکته ای که در مورد مصرف قلیه ترش میتوان به آن اشاره کرد، آن است که این خورش برای افطار در ماه رمضان و یا وعده های سحری مناسب نمیباشد؛ چرا که رب انار موجود در آن سبب ضعف و احساس گرسنگی در شما خواهد شد.

مصلحات خورش قلیه ترش

همانطور که گفته شد، طبع خورش قلیه ترش متعادل است. اما چنانچه از افراد سرد مزاج هستید و قصد دارید جهت اصلاح مزاج رب انار موجود در این غذا از مصلح آن استفاده کنید، میتوانید از عسل و زنجبیل کمک بگیرید.

علاوه بر آن، گرم مزاجان میتوانند جهت اصلاح مزاج گوشت موجود در این غذا از گشنیز، مرزه یا سماق استفاده کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *