خواص برگ انجیر در طب سنتی
خواص برگ انجیر در طب سنتی

خواص برگ انجیر در طب سنتی+ بیش از 10 خاصیت فوق العاده + مصلح

تاریخ نگارش

اکتبر 31, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که از برگ انجیر به شکل خشک شده، در دمنوش های گیاهی بهره گرفته باشید؛ اما خوب است بدانید که برگ انجیر به شکل تازه نیز قابل استفاده میباشد.

انجیر دارای خواص دارویی فراوانی است و به همین دلیل از برگ انجیر حتی به عنوان یک داروی گیاهی نیز یاد میشود. خاصیت برگ انجیر، با ترکیبی از ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی شناخته شده است. اجتماع چندین خاصیت مفید و ضروری برای بدن در یک گیاه، سبب ارزشمندی آن شده است.

علاوه بر آن، برگ های درخت انجیر به دلیل داشتن خصوصیات مدر بودن، تسکین دهندگی و دافع کرم روده مورد استفاده قرار گرفته و دم کرده برگ درخت انجیر نیز به عنوان مسکن مورد استفاده قرار میگیرد.

همچنین، جهت بهبود سرفه نیز از برگ انجیر استفاده میشود. برگ انجیر حتی برای افراد مبتلا به دیابت مفید است و مقدار انسولین تزریقی مورد نیاز برای شخص دیابتی را کم میکند.

تا به اینجا، تا حدودی متوجه شدید که برگ انجیر دارای خواص فراوان و فوق‌العاده ای است. در ادامه ی این مطلب به بررسی بیشتر خواص برگ انجیر خواهیم پرداخت.

طبع برگ انجیر

در منابع طب سنتی طبع برگ انجیر گرم و تر بیان شده است. بنابراین مصرف این برگ برای افراد گرم مزاج باید با احتیاط همراه شده و از مصلحات آن مصرف شود.

خواص فوق العاده ی برگ انجیر

همانطور که گفته شد برگ انجیر دارای خواص باورنکردنی است. در این بخش از طب شناس، به بررسی خواص بیشتری از برگ انجیر خواهیم پرداخت. این خواص شامل موارد زیر میشوند:

  • درمان بواسیر: بدین منظور شما میبایست برگ درخت انجیر را در آب جوش ریخته و اجازه دهید کمی سرد شود. سپس آن را داخل یک لگن ریخته و داخل آن بنشینید تا بواسیر دردناک و متورم را درمان کند.
  • درمان شکم درد: جهت درمان دل درد شما میتوانید جوشانده ی برگ درخت انجیر را میل کنید تا تاثیر آن را بر درمان شکم درد خود مشاهده کنید.
  • درمان سرفه: جهت درمان سرفه با برگ انجیر شما میبایست دم کرده برگ های درخت انجیر را، به مقدار 26 گرم تا 30 گرم برگ انجیر خشک در یک لیتر آب، تهیه کرده و میل کنید.
  • التیام جراحات و زخم ها: برگ تازه انجیر جهت التیام جراحات، زخم ها و همچنین جوش خوردن سریع زخم های سطحی موثر است. بدین منظور شما میبایست برگ های تازه انجیر را به مدت کمی روی زخم های سطحی خود قرار دهید.
  • درمان خون ریزی های مختلف: بدین منظور شما میتوانید از جوشانده برگ تازه درخت انجیر استفاده کنید.
  • تسکین دهنده ی گلو درد
  • برطرف کردن خلط سینه
  • کمک به روند درمان سنگ کلیه
  • موثر در روند پاکسازی آکنه
  • مناسب جهت درمان سرفه های خشک
  • درمان و جلوگیری از بی خوابی
  • متعادل کردن میزان PH بدن
  • درمان موثر برای درد معده با کاهش اسید معده
  • دارای خاصیت ملینی و توانایی در درمان یبوست
  • پایین آوردن تب
  • درمان گوش درد
  • کاهش دهنده ی التهاب
  • حفظ سلامت کبد
  • درمان کننده ی اسهال های ساده
  • سبب خروج آب اضافی از بدن

خواص فوق العاده ی برگ انجیر برای افراد مبتلا به دیابت

برگ انجیر دارای مقادیری پتاسیم میباشد. پتاسیم موجود در برگ انجیر، سبب ممانعت از بالا رفتن قند خون در افراد شده و بدین صورت میتواند گزینه ای مناسب برای مصرف افراد دیابتی باشد.

همچنین، برگ انجیر تنظیم قند خون در فرد دیابتی را بهبود بخشیده و به همین دلیل نیاز فرد را به انسولین کمتر خواهد کرد.

خواص برگ انجیر
خواص برگ انجیر

برگ انجیر سبب استحکام استخوان ها میشود.

از آنجایی که برگ انجیر حاوی مقادیر خوب فسفر میباشد، میتوان انتظار داشت که این فسفر را صرف تولید استخوان در شخص مصرف کننده کند.

همین امر سبب شده تا برگ انجیر در مواردی که شخص به انواع شکستگی ها دچار شده است، مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آن، کلسیم موجود در برگ انجیر سبب مستحکم شدن استخوان ها شده و خطر پوکی استخوان را نیز کاهش خواهد داد.

برگ انجیر میتواند عفونت های جنسی را درمان کند.

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد، که یکی از خواص دارویی برگ انجیر، درمان عفونت های جنسی میباشد.

این خاصیت دارویی برگ انجیر به نحوی است که در بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا و پیرامون آن از این ویژگی برگ انجیر جهت درمان عفونت های جنسی استفاده میشود.

از خواص فوق العاده برگ انجیر در درمان پوسته شدن پوست خود بهره ببرید.

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر برگ درخت انجیر کمک به رفع و درمان پوسته پوسته شدن پوست شما میباشد. برگ درخت انجیر با خواص فوق العاده ی خود میتواند در این درمان بسیار تاثیر گذار باشد.

جهت استفاده از خواص برگ انجیر برای پوست خود، شما میبایست برگ خشک کرده درخت انجیر را به خوبی بکوبید و سپس آن را در سرکه خیس کرده و بر روی پوست خود مالش دهید تا شاهد تاثیر شگفت انگیز برگ انجیر را بر روی پوست خود مشاهده کنید.

برگ انجیر را در دوران بارداری خود مصرف کنید.

دوران بارداری برای خانم دورانی پر از تغییرات گوناگون است. برخی از خانم ها در دوران بارداری خود دچار درد هایی در ناحیه ی معده میشوند که این درد ناشی از افزایش ترشح اسید معده در این دوران بوده و به سوزش سر دل منتهی خواهد شد.

برگ انجیر قادر است با کاهش میزان اسید معده تا حد خوبی این درد را تسکین دهد. بنابراین توصیه میشود در دوران بارداری خود از خواص برگ انجیر غافل نشوید.

خواص بی نظیر برگ انجیر در درمان زخم ها

برگ انجیر با خواص کم نظیر خود قادر است زخم ها و نیز جراحات را تسکین دهد.

جهت بهره مندی از این خاصیت برگ انجیر شما میبایست چند عدد برگ تازه ی انجیر را برای مدت کمی بر روی زخم های سطحی خود قرار داده تا شاهد جوش خوردن زخم های خود با سرعت بیشتری باشید.

خواص برگ انجیر در کنترل و کاهش کلسترول خون

برگ انجیر حاوی ماده ای به نام پکتین میباشد که سبب بروز خواصی در کنترل و کاهش کلسترول خون میگردد.

علاوه بر آن، پکتین یک فیبر محلول در آب بوده و زمانی که این فیبر به وسیله متابولیسم آزادسازی میشود، کلسترول اضافه ی بدن را دفع خواهد کرد.

همچنین، خوب است بدانید که فیبر زیاد، سبب عملکرد صحیح روده و درمان یبوست میشود. همین امر سبب میشود که برگ انجیر جهت جلوگیری از سرطان روده بزرگ ،که با مصرف مواد فیبردار قابل پیشگیری است، مورد استفاده قرار گیرد.

برگ انجیر راه حلی برای درمان برونشیت

برونشیت یک بیماری تنفسی است که مصرف برگ انجیر، به شکل چای ،در درمان و تسکین آن موثر است. البته برگ انجیر بیماری های تنفسی بسیاری نظیر آسم را تحت تاثیر خود قرار میدهد.

برای بهره مندی از خواص برگ انجیر در درمان برونشیت، شما میبایست 2 تا 3 عدد برگ انجیر را در نیم لیتر آب ریخته و بر روی شعله قرار دهید و اجازه دهید برگ های انجیر به مدت 20 دقیقه در آب یجوشند. پس از 20 دقیقه جوشیدن برگ انجیر، این چای آماده ی مصرف است. آن را از صافی عبور داده و میل کنید.

برگ انجیر
برگ انجیر

برگ انجیر و درمان یبوست

یکی از مواردی که جهت درمان یبوست بدان توصیه میشود، مصرف فیبر است؛ چرا که در هنگام کمبود فیبر در بدن، افراد دچار یبوست میشوند اما هنگامی که فیبر مصرفی بدن زیاد میشود، حرکات روده طبیعی و منظم شده و تمام این عوامل به دفع آسان و جلوگیری از یبوست منجر خواهد شد.

علاوه بر آن، مصرف فیبر، دفع را به شکل منظمی برقرار ساخته و از اسهال نیز جلوگیری میکند.

برگ انجیر حاوی مقادیر بالای فیبر میباشد و این امر سبب میشود تا برگ انجیر در درمان یبوست موثر واقع شود. جهت استفاده از برگ انجیر در درمان یبوست، شما میبایست از برگ انجیر دمنوش تهیه کرده و سپس آن را میل کنید.

برگ انجیر و پیشگیری از سرطان سینه

از دیگر خواص برگ انجیر، متعادل کردن سطح هورمون ها پس از دوران قاعدگی میباشد. از آنجایی که از دست رفتن تعادل هورمون ها پس از یائسگی پیامدهایی زیادی را به دنبال خواهد داشت و این پیامد ها میتوانند منجر به گرگرفتگی، بروز بیماری و … شوند، توصیه میشود که از برگ انجیر جهت جلوگیری از این حالات، استفاده کنید.

علاوه بر آن، در مواردی نیز این تغییرات هورمونی میتوانند فعالیت آنتی اکسیدان ها را در برابر رادیکال های آزاد تحت تاثیر قرار داده و این در حالی است که یکی از علت های اصلی سرطان به رادیکال های آزاد مرتبط میشود.

برگ انجیر مناسب برای تناسب اندام و لاغری

میتوانید از برگ انجیر در بسیاری از موارد جهت کنترل و درمان چاقی استفاده کنید. توصیه میشود چنانچه جهت دریافت مکمل و مواد مغذی برگ انجیر را مورد استفاده قرار می دهید، آن را در حد متعادل مصرف کنید.

کاهش سموم بدن با مصرف برگ انجیر

یکی دیگر از خواص فوق العاده ی برگ انجیر، کاهش سموم بدن میباشد. برگ انجیر به دلیل داشتن پتاسیم بالا مانع از دفع کلسیم در بدن میگردد.

خوب است بدانید که دفع کلسیم در بدن به علت وجود سدیم بالا یوده و به همین دلیل توصیه می شود جهت جذب کلسیم، مصرف نمک را پایین بیاورید.

همچنین، با مصرف برگ انجیر سموم بدن بسیار کم شده و کاهش میابند.

برگ انجیر سبب تقویت نیروی جنسی میشود.

از دیگر خواص برگ انجیر میتوان به تقویت نیروی جنسی اشاره کرد. علاوه بر آن، برگ انجیر سبب افزایش هورمون و نیروی جنسی شده و به همین دلیل بسیاری از نازایی ها، که ناشی از ضعف نیروی جنسی هستند، با مصرف برگ انجیر قابل درمان میباشند.

به علاوه، برگ انجیر قادر است بسیاری از اختلالات جنسی، از جمله اختلال در نعوظ، زود انزالی و … را درمان کند.

جهت بهره مندی از خواص برگ انجیر در تقویت نیروی جنسی، شما میبایست 4 عدد برگ انجیر را با یک لیوان شیر مخلوط کرده و میل کنید. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای مصرف این معجون فوق العاده، در هنگام صبح و به صورت ناشتا میباشد چرا که نوشیدن این مخلوط در صبح بهترین زمان ممکن است و سبب جذب سریع این ترکیب خواهد شد.

جلوگیری از حملات قلبی با مصرف برگ انجیر

برگ انجیر دارای امگا3، فنول و امگا6 بوده و این مواد اثر مستقیمی بر میزان تری گلیسرید دارند؛ همین امر سبب میشود که برگ انجیر در پیشگیری از حملات قلبی نظیر بیماری سرخرگ کرونری به کار گرفته شود.

فشار خون خود را با مصرف برگ انجیر تنظیم کنید.

برگ انجیر میتواند سبب تنظیم فشار خون شما شود. این خاصیت برگ انجیر، به دلیل حضور پتاسیم در برگ انجیر میباشد که سبب تنظیم فشار خون شده و در واقع از عملکردهای مثبت برگ انجیر ب شمار میرود.

علاوه بر آن، برگ انجیر قادر است سدیم کمی را در بدن بر جای گذاشته و همین موضوع به آرامش اعصاب و کنترل فشار خون منجر خواهد شد.

مضرات و منع مصرف برگ انجیر

برگ انجیر در کنار خواص فوق العاده ای که دارد، میتواند با زیاده روی در مصرف آن برای شما مشکل ساز شود.

مضرات و موارد منع مصرف برگ انجیر به شرح زیر میباشد:

  • از مصرف بیش از اندازه ی برگ انجیر خودداری کنید تا دچار اسهال نشوید.
  • علاوه بر آن، مصرف بیش از حد برگ انجیر برای کسانی که حساسیت دارند، ضرر دارد.
  • از آنجایی که نمونه ی خشک شده برگ انجیر حاوی مقدار زیادی قند است، به همین دلیل ممکن است سبب پوسیدگی دندان شود.
  • توجه داشته باشید که پیش از جراحی به هیچ عنوان از برگ انجیر استفاده نکنید. زیرا ممکن است در افراد با حساسیت بالا، سبب خونریزی لوله گوارش شود.

مصلحات برگ انجیر

ااز آنجایی که برگ انجیر طبع و مزاجی گرم دارد، توصیه میشود جهت اصلاح مزاج آن از مصلحات آن که شامل سکنجبین، شربت بالنگ و بادیان رومی میشوند، استفاده کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *