درمان بوی بد ادرار با تدابیر طب سنتی
درمان بوی بد ادرار با تدابیر طب سنتی

درمان بوی بد ادراردر زنان و کودکان + علل و درمان گیاهی بوی بد ادرار

تاریخ نگارش

فوریه 13, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بوی بد ادرار یکی از عارضه هایی است که ممکن است برای هر فردی و در هر سنی رخ دهد. در این مطلب از طب شناس، قصد داریم روش های درمانی بوی بد ادرار را برای زنان، مردان و همچنین کودکان به شما معرفی کنیم.

جدول دسترسی سریع

قبل از معرفی روش های درمان خانگی بوی بد ادرار، میبایست علل رایج به وجود آمدن بوی بد ادرار را بشناسید، و با مشاهده ی علائمی که به همراه بوی بد ادرار خود مشاهده میکنید، تا حدودی از بیماری که ممکن است به آن مبتلا شده باشید آگاهی یافته و در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. هرچند که بوی بد ادرار همیشه به معنای ابتلا به بیماری نیست.

علت های رایج بوی بد ادرار

همانطور که گفته شد، بوی بد ادرار الزاما به دلیل بیماری نیست. کم آبی بدن، مصرف برخی ویتامین ها و نیز داروها میتوانند سبب بوی بد ادرار شوند. با این حال، علل شایع بوی بد ادرار شامل موارد زیر میشوند:

ادرار غلیظ:

زمانی که ادرار شما آمونیاک زیاد و آب کمی داشته باشد، گفته میشود ادرار شما غلیظ است. همین حالت سبب ایجاد بوی بد در ادرار میشود. بنابراین باید بدانید که ادرار با کم آبی بدن، بوی بد خواهد گرفت و چنانچه فردی در طول روز به قدر کافی آب ننوشد، اولین ادرار او بعد از بیدار شدن از خواب با بوی بد همراه خواهد بود.

از دیگر علائم کم آبی بدن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی دهان
  • بی حالی
  • ضعف عضلات
  • سردرد
  • سرگیجه

توجه داشته باشید، چنانچه هر یک از علائم مربوط به کم آبی بدن، پس از نوشیدن آب از بین نرفت، شما میبایست به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که احتمال دارد دچار عفونت کلیه شده باشید.

مصرف برخی مواد غذایی

متابولیت ها موادی هستند که در طول عمل هضم شکل میگیرند. با ترشح آنها در ادرار، ادرار دچار بوی بد میشود. برخی مواد خوراکی سبب ترشح بیشتر این مواد در ادرار میشوند. به طور مثال، وقتی مارچوبه در زمان هضم شکسته میشود، متابولیت ها ادرار را بدبو خواهند کرد.

مصرف برخی داروها و مکمل ها

برخی داروها و مکمل هایی که منجر به ایجاد بوی بد ادرار میشوند، عبارتند از:

  • دوز بالای ویتامین b تیامین و کولین
  • برخی آنتی بیوتیک ها مخصوصا سولفونامید ها
  • برخی داروهای دیابت
  • شیمی درمانی

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری زمانی ایجاد میشود که باکتری های مضر در میز راه، مثانه یا کلیه ها تکثیر میشوند. علائم به غیر از بوی بد ادرار شامل موارد زیر میشوند:

  • درد حین ادرار
  • نیاز مکرر و شدید به دفع ادرار
  • مشکل در خالی کردن کامل مثانه
  • ادراری سیاه رنگ و تیره
  • وجود خون در ادرار
  • تب (در صورت گسترش عفونت)
  • کمردرد (که در صورت گسترش عفونت به کلیه ها ایجاد میشود)

توجه داشته باشید عفونت حاصل از باکتری های خاص، مخصوصا ائروکوکوس ادراری، با یا بدون سایر علائم، بوی بسیار بدی را در ادرار به وجود خواهد آورد. عفونت دستگاه ادراری با آنتی بیوتیک از بین میرود. اگر فرد درمان نشود، عفونت گسترش یافته و باید حتما با پزشک خود مشورت کند.

عفونت باکتریایی واژن

عفونت باکتریایی واژن، بوی بد و مشخصی مثل بوی ماهی به وجود آورده که بعد از رابطه جنسی، این بوی بد ادرار بد تر خواهد شد. سایر علائم عفونت باکتریایی واژن عبارتند از:

  • درد
  • خارش
  • درد و سوزش حین دفع ادرار
  • ترشحات رقیق سفید یا خاکستری رنگ

دیابت

از دیگر علل بوی بد ادرار، داروهای دیابت میباشند که سبب تغییر بوی ادرار میگردند. علاوه بر این دارو ها، خود این بیماری، مخصوصا اگر سطح قند خون کنترل نشده باشد، روی ایجاد بوی بد ادرار تاثیر میگذارد.

برخی افراد دیابتی بویی شیرین در ادرار خود حس میکنند. این موضوع هنگامی رخ میدهد که قند بسیار بالایی در ادرار وجود داشته باشد. سایر علائم بیماری دیابت، شامل موارد زیر میشوند:

  • تکرر ادرار مخصوصا در شب ها
  • عطش زیاد
  • خستگی
  • کاهش وزن ناگهانی
  • خارش ناحیه تناسلی
  • طولانی بودن زمان درمان زخم ها
  • دوبینی
  • فشار خون بالا

نارسایی اندام های بدن

هنگامی که اندام های موثر در هضم غذا و دفع ادرار دچار مشکل شوند، این مشکل بر روی بوی ادرار تاثیر میگذارد. به طور مثال، برخی افراد که دچار نارسایی کلیه هستند، دچار بوی بد بدن یا بوی بد ادرار میشوند.

علاوه بر آن، بیماری های مرتبط با کبد نیز بر روی بوی ادرار تاثیر خواهد گذاشت. علائم نارسایی اندام خاصی از بدن، بستگی به نوع آن اندام دارد؛ مثلا نارسایی کبد سبب زردی رنگ پوست یا چشم ‌ها میشود. این در حالی است که نارسایی کلیه درد حین ادرار را به دنبال خواهد داشت.

علت بوی بد ادرار کودک پسر چیست؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد ادرار بدبو در کودکان عدم رعایت بهداشت است. اگر کودک شما هنوز پوشک می‌شود، باید به تعداد دفعات ادرار و تعویض پوشک توجه کنید. کودک در روز حداقل ۴ تا ۶ بار پوشک را خیس می‌کند. از دلایل دیگر بروز این عارضه می‌توان به مواد غذایی، کم‌آبی و عفونت دستگاه ادراری اشاره کرد.

علت ادرار بد بو در نوزادان چیست؟

در نوزادان علت اصلی این مشکل عدم رعایت بهداشت است. نوزاد در روز چندین بار پوشک خود را خیس می‌کند. باید بلافاصله بعد از خیس شدن پوشک آن را تعویض کنید. درصورتی‌که پوشک به‌موقع تعویض نشود، نوزاد دچار عفونت شده و بوی ادرار تغییر می‌کند.

علل بوی بد ادرار
علل بوی بد ادرار

درمان بوی بد ادرار در زنان

ادرار بدبو در زنان دلایل مختلفی دارد. علاوه بر مواردی که پیش از این ذکز شد، برخی موارد در زنان به طور مشخص می تواند عامل بوی بد ادرار باشد:

  • ادرار بد بو در بارداری: برخی از خانم‌ها در دوره بارداری متوجه تغییر بوی ادرار می‌شوند. این مشکل به دو دلیل ایجاد می‌شود. تغییرات هورمونی و حساسیت فرد به بوها در این دوران باعث بروز این عارضه می‌شوند. برخی افراد در دوران بارداری حس بویایی قوی‌تری پیدا می‌کنند.
  • عفونت قارچی واژن: قارچ‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که به طور طبیعی در قسمت‌های مختلف بدن از جمله واژن یافت می‌شوند. زمانی که رشد قارچ‌ها از حد طبیعی بیشتر شود، عفونت قارچی به وجود می‌آید. عفونت قارچی واژن، این ناحیه را درگیر می‌کند. اما به دلیل نزدیکی مجرای ادرار به دهانه واژن، ممکن است ادرار بوی عفونت را بگیرد. عفونت قارچی علائم دیگری هم مانند خارش، سوزش، تورم واژن و ترشحات سفید غلیظ دارد.
  • ادرار بد بو در زمان پریود: ممکن است برخی زنان قبل از پریود شدن در زمان تخمک‌گذاری متوجه بوی بد ادرار شوند. تغییرات هورمونی در طول این چرخه باعث بروز این عارضه می‌شود. همانند دوران بارداری در چرخه پریود نیز لزوماً بوی ادرار تغییر نمی‌کند. ممکن است علت آن تقویت حس بویایی باشد.

در این مواقع با رعایت برخی تدابیر بهداشتی و همچنین تغذیه صحیح می توان تا حد زیادی بوی بد ادرار در زنان را کاهش داد.

درمان بوی بد ادرار با روش های خانگی

بوی بد ادرار میتواند با تغییر سبک زندگی و رعایت چند نکته برطرف شود. علاوه بر آن، درمان های ساده و خانگی نیز وجود دارند که میتوان با انجام آنها بوی بد ادرار را درمان کرد.

در این بخش از طب شناس، ابتدا نکاتی را درمورد اصلاح برخی رفتار ها که سبب بوی بد ادرار میشوند بیان خواهیم کرد. سپس روش های فوق العاده درمان فوری و خانگی بوی بد ادرار را شرح داده و در آخر نیز علائمی را بیان خواهیم کرد که با مشاهده ی آنها میبایست به پزشک مراجعه کنید.

ویتامین C و درمان بوی بد ادرار

ویتامین C دارای مواد آنتی اکسیدانی بوده، میزان اسیدی بودن ادرار را کاهش داده و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند؛ بنابراین میتواند از ابتلا به انواع عفونت ها، و همچنین بوی بد ادرار، جلوگیری کند.

پروتئین، یکی از دلایل بوی بد ادرار

پروتئین ورودی به بدن، میبایست کنترل شود؛ چرا که سطح پروتئین بالا، قادر است سبب تولید اوره شود. بنابراین با کاهش میزان پروتئین ورودی به بدن خود میتوانید سبب کاهش تولید اوره در بدن خود شده و بوی بد ادرار را درمان کنید.

درمان بوی بد ادرار با رعایت بهداشت فردی

عدم بهداشت فردی، یکی از عوامل ایجاد بوی بد ادرار میباشد. از مواردی که در این راستا میبایست رعایت کنید، شستشوی کامل و درست واژن از بیرون است؛ این عمل، سبب از بین رفتن باکتری ها شده و بوی بد ادرار را درمان خواهد کرد.

علاوه بر آن، با استفاده از لباس زیر های مناسب، و همچنین تعویض روزانه ی آنها، میتوانید بهداشت فردی را رعایت کرده و مانع از ایجاد بوی بد ادرار شوید. به علاوه، با این کار میتوانید بوی بد ادرار را درمان کنید.

رعایت نکات زیر در درمان بوی بد ادرار بسیار تاثیر گذار خواهد بود:

  • برخی مواد خوراکی مانند مارچوبه سبب ایجاد بوی بد ادرار خواهند شد. بنابراین با کنترل مصرف این گونه مواد، و در مواردی اجتناب کردن از مصرف این مواد، بوی بد ادرار خود را درمان کنید.
  • چنانچه سطوح بالای تیامین یا کولین در شما سبب ایجاد بوی بد ادرار میشود، مکمل خود را تغییر دهید.
  • توصیه میشود به قدر کافی آب بنوشید تا بدن تان هیدراته باقی مانده و بدین صورت، علاوه بر سلامت کلیه ها و مجاری ادراری خود، سبب جلوگیری از ایجاد بوی بد ادرار شوید.
  • به محض حس دفع ادرار، سریعآ به سرویس بهداشتی مراجعه کنید و آن را به تأخیر نیندازید.
  • جهت جلوگیری از بروز بوی بد ادرار، هر گونه بیماری مزمن را کنترل کنید. بیماری هایی نظیر دیابت، میبایست تحت نظر پزشک باشند.
  • داشتن یک سبک زندگی سالم به همراه کاهش یا حذف مصرف الکل نیز سبب محافظت از کبد و جلوگیری یا درمان بوی بد ادرار خواهد شد.

درمان بوی بد ادرار با هیدراته کردن بدن

همانطور که گفته شد، یکی از دلایل ایجاد بوی بد ادرار، کمبود آب بدن میباشد. بنابراین شما میتوانید با هیدراته نگه داشتن بدن خود از ابتلا به بوی بد ادرار جلوگیری کنید.

علاوه بر آن، مصرف آب زیاد سبب میشود که شما سریع تر به دستشویی بروید و همین امر موجب میشود تا سموم بیشتری از بدن شما خارج شده و بوی بد ادرار در شما کاهش یافته و رفع شود.

درمان بوی بد ادرار با اضافه کردن جوش شیرین به آب

به دلیل آنکه جوش شیرین حاوی آلکالین میباشد، و این ماده به خنثی کردن اسید ادرار کمک میکند، در درمان و همچنین تسکین التهابات و نیز علائم عفونت بسیار تاثیر گذار میباشد.

جهت استفاده از این روش در درمان بوی بد ادرار، شما میبایست کمی آب را با جوش شیرین مخلوط کنید و سپس آن را میل کنید تا شاهد خواص بی نظیر آن در درمان بوی بد ادرار خود باشید.

برای درمان بوی بد ادرار، قره قروت مصرف کنید.

شما همچنین میتوانید جهت درمان بوی بد ادرار خود، قره قروت مصرف کنید. قره قروت نیز جهت جلوگیری از عفونت های ادراری بسیار مفید بوده و بوی بد آن را کنترل خواهد کرد.

درمان بوی بد ادرار
درمان بوی بد ادرار

درمان گیاهی بوی بد ادرار

برخی گیاهان دارویی و مواد خوراکی طبیعی می توانند در درمان بوی بد ادرار موثر باشند. برخی از این موارد را در ادامه می خوانید:

جعفری میتواند بوی بد ادرار را برطرف کند.

ماده ی بعدی جهت درمان بوی بد ادرار، جعفری میباشد. جعفری سبب افزایش ادرار شده و در نتیجه شستشوی آلت تناسلی بیشتر اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر آن، جعفری دارای خواص ضد التهابی بوده و به همین دلیل به فرآیند بازیابی پس از بیماری های ادراری، کمک خواهد کرد.

جهت درمان بوی بد ادرار، کرفس مصرف کنید.

از آنجایی که کرفس حاوی مقادیر خوبی ویتامین A، ویتامین E و آهن میباشد میتواند در درمان بوی بد ادرار موثر واقع شود. علاوه بر آن، کرفس دارای خواص ضد التهابی بوده و قادر است عفونت های ادراری را از بین ببرد.

جهت بهره مندی از خواص درمانی کرفس، جهت از بین بردن بوی بد ادرار، شما میتوانید کرفس را به صورت خام مصرف کرده و یا آب کرفس را گرفته و میل کنید.

زنجبیل و درمان بوی بد ادرار

زنجبیل نیز دارای خواص فراوانی است و قادر است از عفونت ادراری جلوگیری کرده و آن را درمان نماید. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی بوده و برای روده نیز دارای خواص ضد میکروب میباشد.

جهت بهره مندی از خواص درمانی زنجبیل، در از بین بردن بوی بد ادرار، شما میتوانید زنجبیل را به نوشیدنی های خود اضافه کرده و یا با استفاده از آن چای زنجبیلی تهیه کنید تا شاهد تاثیر فوق العاده آن باشید.

درمان بوی بد ادرار با مصرف بلوبری

بلوبری از دیگر گزینه هایی است که جهت درمان بوی بد ادرار به شما توصیه میشود. بلوبری حاوی آنتی اکسیدان های مختلف میباشد. علاوه بر آن، بلوبری به شدت با عفونت های ادراری مبارزه کرده و بوی بد ادرار را رفع خواهد کرد.

توصیه میشود جهت درمان بوی بد ادرار خود، از بلوبری کمک بگیرید.

درمان بوی بد ادرار با مصرف میوه ی فوق العاده ی آناناس

از دیگر موادی که میتواند به شما در درمان بوی بد ادرار کمک کند، میوه ی آناناس میباشد. آناناس ها حاوی آنزیم های فعال به نام بروملاین هستند و علاوه بر آن قادرند عفونت ادراری را از بین ببرند.

همچنین، این میوه دارای خواص ضد التهابی بوده که به از بین بردن عفونت ها کمک خواهد کرد.

ادرار بد بو می‌تواند نشانه عفونت کلیه باشد؟

یکی از علائم عفونت ادراری ادرار بدبو است. زمانی که عفونت از مثانه و مجاری ادراری به کلیه‌ها منتقل می‌شود، باعث عفونت کلیه شده و علائم بیشتری ایجاد می‌کند. اگر علاوه بر ادرار بد بو علائم دیگری مانند سوزش ادرار، درد پهلو و درد شکم هستید، باید به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید. عفونت می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

ادرار بد بو می‌تواند نشانه سنگ کلیه باشد؟

یکی از نشانه‌های سنگ کلیه ادرار بد بو است. اگر علاوه بر بوی بد ادرار دچار علائم دیگری مانند درد در پهلو و کشاله ران، احساس بیماری و ضعف و خون در ادرار هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. سنگ کلیه ممکن است کوچک یا بزرگ باشد و تا زمان دفع شدن سنگ، این علائم وجود دارد.

علت بوی بد ادرار و درد کلیه چیست؟

اگر در کنار این عارضه درد کلیه دارید، احتمالا مشکل از کلیه‌های شما است. عفونت کلیه می‌تواند باعث ایجاد این دو عارضه شده و علائم دیگری مانند سوزش ادرار و تغییر رنگ ایجاد کند. علت دیگر بروز این عارضه می‌تواند سنگ کلیه باشد. سنگ کلیه علاوه بر اختلال در عملکرد کلیه در هنگام دفع درد شدیدی ایجاد می‌کند.

ادرار بد بو می‌تواند نشانه عفونت ادراری باشد؟

زمانی که باکتری‌های مضر در دستگاه ادراری تکثیر می‌شوند، باعث بروز عفونت شده و عوارضی ایجاد می‌کنند. در بیشتر افراد عفونت ادراری عوارضی بیشتر از ادرار بد بو دارد. ممکن است شخص دچار درد هنگام ادرار، نیاز مکرر و شدید به ادرار، مشکل در تخلیه مثانه، ادرار تیره، خون در ادرار یا تب و کمردرد شود.

آیا ادرار بد بو می‌تواند نشانه مشکلات پروستات باشد؟

گاهی ادرار بدبو همراه با تکرر ادرار در مردان می‌تواند نشانه مشکلاتی در پروستات باشد. بزرگ‌شدن پروستات مشکلی است که در دفع ادرار اختلال ایجاد کرده و باعث ضعیف شدن جریان ادرار و تغییر بوی آن می‌شود. اگر هنگام شروع ادرار مشکل دارید و برای ادرار کردن باید به خودتان فشار وارد کنید، احتمال دارد مشکل از پروستات باشد.

چه زمانی باید جهت بوی بد ادرار به پزشک مراجعه کرد؟

بوی بد ادرار، معمولاً با اصلاح عادات، مخصوصا اگر بدن کم آب شده و یا ماده غذایی خاصی مصرف کرده باشید، از بین خواهد رفت. بنابراین در این موارد، پس از انجام کار های لازم و برطرف شدن بوی بد ادرار، نیاز به مراجعه کردن به پزشک نیست.

این درحالی است که سایر علت های به وجود آمدن بوی بد ادرار نیازمند درمان های پزشکی میباشند. توجه داشته باشید با اینکه عفونت دستگاه ادراری بی ضرر است، اما میتواند پیشرفت کرده و مشکلات جدی تری از جمله عفونت کلیه ها را به وجود آورد.

این مسئله برای زنان باردار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. و در این موارد میبایست حتما به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی، در صورتی که ادرار شما بیش از دو روز دارای بوی بد و غیر طبیعی بوده، و با درمان های خانگی رفع نشد، شما میبایست به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر آن، چنانچه علائم زیر را مشاهده کردید نیز، میبایست به پزشک مراجعه کنید؛ علائمی همچون:

  • ادرار با بوی شیرین
  • سرگیجه
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • استفراغ

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *