همه چیز درباره طبع و خواص تاس کباب در طب سنتی + 7 خاصیت بینظیر تاس کباب
همه چیز درباره طبع و خواص تاس کباب در طب سنتی + 7 خاصیت بینظیر تاس کباب

همه چیز درباره طبع و خواص تاس کباب در طب سنتی + 7 خاصیت بینظیر تاس کباب

تاریخ نگارش

سپتامبر 5, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

تاس کباب جزو غذاهای سنتی کشور ایران است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن عبارتند از: گوشت، پیاز، سیب زمینی و به. احتمالا برای شما هم سوال پیش آمده که معنی تاس کباب چیست؟ تاس به معنای کاسه مسی میباشد و به دلیل اینکه در زمان گذشته اکثر ظرف ها مسی بوده اند، به کبابی که در این ظرف ها سرو میشده است تاس کباب میگفتند.

شما میتوانید تاس کباب را با گوشت چرخ کرده، خورشتی و یا حتی گوشت مرغ تهیه نمایید. طبق ذائقه خود شما میتوانید این غذا را بدون گوشت نیز آماده کنید.

اگر جزو کسانی هستید که منع مصرف گوشت قرمز دارید بهتر است این غذا را بدون گوشت یا با گوشت مرغ استفاده نمایید. اگر میخواهید تاس کباب را به شکل رژیمی و به منظور کاهش وزن تهیه و مصرف نمایید باید از اضافه کردن روغن به آن بپرهیزید.

در ادامه این مطلب به طبع تاس کباب در طب سنتی و همچنین خواص تاس کباب در طب سنتی و مضرات آن خواهیم پرداخت.

طبع تاس کباب در طب سنتی چیست؟

طبع تاس کباب با گوشت در طب سنتی گرم است. این غذا برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند بسیار مفید است.

خواص  تاس کباب در طب سنتی چیست؟

  • تاس کباب حاوی مقدار زیادی فیبر است که مصرف آن برای افرادی که یبوست دارند بسیار توصیه میشود زیرا این غذا پر خاصیت به درمان یبوست کمک زیادی میکند.
  • این غذای ایرانی یک نوع غذای رژیمی به حساب می آید و برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است. افرادی که اضافه وزن دارند میتوانند از این غذای خوشمزه در برنامه غذایی خود استفاده کنند.
  •  تاس کباب سرشار از انواع ویتامین ها است و مصرف آن برای بدن، فواید بسیاری را به دنبال دارد.
  • پیاز موجود در تاس کباب از خواص زیاده بهره مند است. مصرف پیاز سبب افزایش باروری در مردان میشود. استفاده از پیاز برای مو بسیار مفید است و سبب درمان شوره سر، از بین بردن شپش، پیشگیری از سفیدی مو و… میشود. استفاده از پیاز به کنترل و تعادل سطح قند خون نیز کمک میکند.
  • برای تهیه تاس کباب از هویج استفاده میشود. هویج از خواص زیادی برخوردار است که عبارتند از: کمک به هضم غذا، تقویت کننده معده، پاکسازی خون، کنترل قند خون، مفید در رشد استخوان های کودکان و زنان، کنترل فشار خون، سرشار از ویتامین ب، حاوی فولیک اسید، بهبود دستگاه گوارش و…
  • آلو بخارا موجود در تاس کباب نیز فواید زیادی دارد. آلو بخارا به درمان اختلال های گوارشی کمک میکند. منبع ویتامین سی است که به همین دلیل سبب تقویت مقاومت بدن در مقابل بیماری های عفونی میشود. مصرف آلو بخارا باعث تعادل سطح کلسترول بدن میشود. آلو بخارا ضد یبوست است و به همین دلیل در کاهش وزن نیز موثر است.
  • سیب زمینی موجود در تاس کباب به رفع التهاب های مفاصل کمک میکند. مصرف آن سبب سلامت دستگاه گوارش میشود. سیب زمینی برای درمان گرفتگی بینی، ناراحتی های نایژه و ریه بسیار مفید است. همچنین به بهبود آسم نیز کمک بسزایی میکند. سیب زمینی اشتها کاذب را نیز کاهش میدهد. به افرادی که از برونشیت رنج میبرند مصرف سیب زمینی توصیه میشود.
خواص تاس کباب از نظر طب سنتی
طبع و خواص تاس کباب

طرز تهیه تاس کباب:

ابتدا نیم کیلو گوشت گوسفندی را به تکه های دلخواه برش دهید و با مقداری آب و نمک اجازه دهید تا روی حرارت ملایم نیم پز شود.

دو عدد پیاز را به شکل حلقه حلقه، برش دهید. سه یا چهار عدد بادمجان را نیز پوست بگیرید و به شکل دلخواه برش دهید و روی تکه ها مقداری نم بپاشید. حال سه عدد گوجه فرنگی را به خوبی بشویید و حلقه حلقه کنید.

 یک عدد هویج را پوست گرفته و حلقه حلقه کنید. سه یا چهار عدد سیب زمینی متوسط را پوست بگیرید و آن هم به شکل حلقه ای برش دهید. چند عدد آلو بخارا یا آلو خورشتی را به خوبی بشویید و در آب خیس کنید. ظرفی مناسب برای غذای خود انتخاب کنید و کف آن چند حلقه پیاز قرار دهید.

سپس به ترتیب: گوشت های نیم پز شده، مقداری ادویه ( نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز، زردچوبه، دارچین و سماق)، کمی مغز لیمو عمانی، باقیمانده پیازها، بادمجان، گوجه، آلو و سیب زمینی را روی هم قرار دهید و در آخر نیز کمی دیگر ادویه و مغز لیمو عمانی اضافه نمایید.

حال باید کمی آب، روغن، رب گوجه و آبغوره به آن بیافزایید. میتوانید از آبی که گوشت در آن پخته شده است نیز استفاده کنید. اجازه دهید تا همه مواد روی حرارت ملایم به خوبی پخته شوند. بعد از پخت کامل در ظرفی مناسب بریزید و نوش جان کنید.

مضرات تاس کباب چیست؟

تاس کباب فواید بسیاری دارد اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا مصرف بی رویه هرچیز با یکسری عوارض همراه است.

افرادی که دچار اسهال و دلپیچه هستند بهتر است تا زمان بهبودی از این غذا استفاده نکنند زیرا تاس کباب از فیبر بالایی برخوردار است و ممکن است باعث تشدید این موارد شود.

مصلح تاس کباب چیست؟

افرادی که مزاج گرمی دارند بهتر است این غذا را با دوغ  و ماست میل نمایند. مصرف این موارد به همراه تاس کباب به کاهش گرمی این غذا کمک میکند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *