طبع و خواص برگ زیتون در طب سنتی
طبع و خواص برگ زیتون در طب سنتی

از خواص برگ زیتون چه می دانید؟ طبع برگ زیتون در طب سنتی+مضرات و مصلح

تاریخ نگارش

سپتامبر 10, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

زیتون میوه ای است که هم خودش و هم برگ آن دارای خواص فوق العاده و فراوانی بوده و از گذشته های دور میوه و برگ زیتون مورد توجه اطباء طب سنتی بوده است.

علاوه بر میوه و برگ زیتون، روغن زیتون نیز دارای خواص بیشماری است.

جالب است بدانید که زیتون از زمان مصر باستان مورد توجه اطباء قرار گرفته است. در این مطلب از طب شناس قصد داریم خواص باورنکردنی برگ زیتون را برای شما بیان کنیم.

طبع برگ زیتون سرد است یا گرم؟

اگر برای شما سوال است که طبع و مزاج برگ زیتون گرم است یا سرد، و از طرفی طبع این برگ تر است یا خشک، باید بدانید که در منابع طب سنتی طبع برگ زیتون گرم و خشک گزارش شده است. بنابراین گرم مزاجان باید در مصرف آن دقت کرده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص باورنکردنی برگ زیتون که باید بدانید

همانطور که گفته شد، برگ زیتون همچون میوه ی زیتون دارای خواص فوق العاده است. در ادامه با ما همراه باشید تا از این خواص اطلاع یابید. خواص برگ زیتون به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

  • محافظت از دستگاه گوارش
  • محافظت از سیستم عصبی مرکزی
  • دارای خاصیت ضد میکروبی
  • ضد سرطان
  • ضد التهاب
  • ضد درد
  • موجب سلامت پوست
  • جلوگیری از چاقی و اضافه وزن
  • کنترل فشار خون
  • کاهش احتمال ابتلا به دیابت
  • مفید برای قلب
  • پایین آورنده ی تب شدید
  • حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی

برگ زیتون و سلامت پوست

برگ زیتون میتوان به سلامت پوست شما کمک کند. جهت بهره‌مندی از خواص برگ زیتون برای پوست، شما میبایست در ابتدا عرق برگ زیتون را از عطاری ها تهیه کرده و سپس 10 الی 15 قطره از این عرق گیاهی را در نصف لیوان آب حل کرده تا رقیق شود؛ سپس با کمک پنبه آغشته شده به این محلول آن را به پوست خود مالش داده و اجازه دهید برای مدت زمان حداقل 30 دقیقه بر روی پوست شما باقی بماند تا شاهد خواص فوق العاده برگ زیتون بر روی پوست خود باشید.

خواص برگ زیتون جهت مقابله با چاقی و اضافه وزن

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که یک فنجان قهوه به همراه عصاره برگ زیتون میتواند برای مقابله با چاقی مفید باشد.

از دیگر خواص برگ زیتون میتوان به بهبود وضعیت قلب و عروق، بهبود وضعیت کبد و همچنین بهبود علائم متابولیکی در بدن، پس از مصرف آن، اشاره کرد.

عصاره برگ زیتون به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، وزن را کاهش می‌دهد.

خواص برگ زیتون
خواص برگ زیتون

برگ زیتون و کنترل فشار خون

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد از آن جایی که برگ زیتون، عوامل زمینه‌ای فشار خون مثل چاقی، کلسترول خون و قند خون را کنترل می‌کند، می‌تواند باعث کاهش فشار خون نیز شود.

جالب است بدانید مردم منطقه مدیترانه کمتر از سایر مناطق دنیا به بیماری‌های قلبی- عروقی مبتلا میشوند؛ یکی از دلایل آن‌، مصرف فرآورده‌های مختلف زیتون میباشد. قسمت‌های مورد استفاده زیتون، روغن، میوه و برگ آن است. از بین این قسمت‌ها، برگ زیتون دارای خواص مفید بیشتری است؛ زیرا در هنگام تهیه، مواد موثر آن کمتر آسیب خواهند دید.

برگ زیتون دارای خواص ضد سرطان است.

برخی از دانشمندان ثابت کرده اند که برگ درخت زیتون اثر ضد سرطانی داشته و در درمان سرطان خون موثر است. بر طبق این تحقیقات که بر شناسایی و اندازه گیری ترکیبات طبیعی موسوم به (فنول) ها در برگ‌های زیتون انجام شده است، مشخص شد برگ زیتون در درمان سرطان موثر واقع میشود.

علاوه بر آن، محققان ثابت کردند که عصاره ی برگ زیتون خواص ضد سرطانی و کشنده سلول‌های توموری را دارا بوده و آن را برای درمان سرطان خون در چندین نفر استفاده کردند.

برگ زیتون دارای خاصیت ضد میکروب و قارچ است.

برگ زیتون دارای خاصیت ضد میکروب و ضد قارچ میباشد. علاوه بر آن، برگ زیتون آنتی اکسیدان، ضد میکروب، ضد قارچ و ضد ویروس تبخال میباشد.

برگ زیتون و کاهش احتمال ابتلا به دیابت

رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک کافی، دو عامل ایجاد بیماری دیابت محسوب میشوند. برگ زیتون تا حد زیادی، خطر ابتلا به دیابت را کاهش میدهد.

علاوه بر آن، عصاره برگ زیتون مقاوت بدن در مقابل هورمون ضروری جهت تنظیم قند خون را کاهش میدهد. این در حالی ست که این عصاره به صورت هم‌ زمان، تولید این هورمون را نیز افزایش می‌دهد.

برگ زیتون قند خون را نیز کاهش میدهد؛ جهت بهره مندی از خواص برگ زیتون برای دیابت شما میبایست بر روی 8 گرم برگ زیتون خرد شده، یک استکان آب ریخته و مدت 5 الی 10 دقیقه اجازه دهید تا بجوشد و سپس آن را از صافی عبور داده و پس از سرد شدن میل کنید. مصرف این دمنوش را 3 الی 4 بار در روز تکرار کنید تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود.

برگ زیتون و خواص آنتی اکسیدانی آن

ترکیب رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها برای عملکرد صحیح بدن، ضروری هستند. با این حال، مصرف مواد غذایی ناسالم ونیز ورزش نکردن، ممکن است تعداد رادیکال‌های آزاد را نسبت به آنتی اکسیدان‌ها بیشتر کند. در این وضعیت، رادیکال‌ها شروع به حمله به DNA آن‌ها می‌کنند.

با افزایش رادیکال‌های آزاد، آنتی اکسیدان‌ها برای متوقف کردن آن‌ها کافی نیستند. در این حالت،مصرف برگ درخت زیتون میتواند بدن شما را از آسیب‌های سلولی نجات دهد. چرا که برگ زیتون سرشار از آنتی اکسیدان بوده و میتواند به بدن در مهار رادیکال‌های آزاد، کمک کند.

برگ زیتون و خواص باورنکردنی آن برای قلب

اگر از علاقمندان به طب سنتی باشید میدانید که اطباء طب سنتی به مزایای قلبی عروقی برگ زیتون، اهمیت زیادی میدهند. طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شد که مصرف عصاره برگ درخت زیتون، از رسیدن فشار خون به سطح خطرناک و انسداد پلاکت‌ها در رگ، جلوگیری میکند.

علاوه بر آن، برگ زیتون دارای خواصی است که از اکسید شدن کلسترول LDL (کلسترول بد) در عروق، جلوگیری میکند. گفته میشود استفاده از برگ زیتون در همه ی این موارد، احتمال سکته و حمله قلبی را کاهش خواهد داد.

خواص فوق العاده ی برگ زیتون برای استخوان ها

طبق مطالعات انجام شده که به بررسی دلایلی پرداخته‌ اند که نشان میدهد افرادی که از رژیم‌ های مدیترانه‌ ای، که حاوی برگ زیتون میباشند، پیروی میکنند، نسبت به افرادی که عادات غذایی معمول دارند، از سلامت استخوان بیشتری برخوردار هستند.

در این راستا، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که عصاره برگ زیتون، از بدن در برابر التهاب استخوان محافظت میکند.

علاوه بر آن، برگ درخت زیتون از کاهش تراکم استخوان، که ناشی از بالا رفتن سن میباشد، و همچنین پوکی استخوان، جلوگیری میکند.

خواص برگ زیتون در درمان تب

با وجود دارو های موثر در زمینه درمان تب‌ های گرمسیری نظیر مالاریا، امروزه نیازی به داروهای طبیعی جهت درمان تب وجود ندارد؛ اما در بسیاری از کشورها، هم‌چنان از برگ درخت زیتون جهت مبارزه با تب، به ویژه مالاریا، استفاده میشود.

مورخان طب سنتی بیان داشتند که انگلیسی‌ ها جهت درمان افرادی که در مستعمرات خود به تب‌ های گرمسیری مبتلا شده بودند، از مخلوط برگ زیتون جوشانده شده استفاده میکردند.

برگ زیتون و رفع خستگی مزمن

از دیگر خواص برگ زیتون میتوان به رفع خستگی مزمن اشاره کرد. این خاصیت از عصاره برگ‌های زیتون، برای درمان کسانی که از خستگی مزمن رنج می‌برند، نمونه ی دیگری از تنوع دارویی برگ زیتون به شمار میرود.

البته باید توجه داشته باشید که موفقیت درمان خستگی مزمن با برگ زیتون، به علت خستگی بستگی خواهد داشت. با این حال، چنانچه در شرایطی که خستگی صرفا به دلیل فعالیت بدنی زیاد و کاهش سطح انرژی باشد، عصاره برگ درخت زیتون قادر است به ریکاوری و رفع خستگی فرد کمک کند.

برگ زیتون و بهبود سرماخوردگی 

شاید باور نکنید اما با وجود پیشرفت‌های بی نظیر انسان در علم پزشکی، درمان قطعی سرماخوردگی تا به امروز کشف نشده است. البته به نظر می‌رسد که مطالعات بیشتر در زمینه خواص برگ درخت زیتون، بتواند راه را برای کشف درمان این ویروس، بسیار هموار سازد.

اطباء طب سنتی، خواص برگ زیتون جهت درمان سرماخوردگی را ویتامین C موجود در برگ زیتون میدانند. البته خواص این برگ تنها به سرماخوردگی محدود نمی‌شود؛ به نظر می‌رسد عصاره برگ زیتون، برای درمان آنفولانزا و تب‌ خال نیز بسیار تاثیر گذار باشد.

خواص برگ زیتون در روند بهبودی بیماری سل

جالب است بدانید، اگرچه در اروپا و آمریکای شمالی به کمک داروهای پیشرفته (آنتی بیوتیک‌ها) سل دیگر یک تهدید کننده سلامتی افراد محسوب نمی‌شود؛ اما این بیماری در کشورهای توسعه نیافته، هم‌چنان جان انسان‌ها را تهدید میکند.

برگ زیتون یکی از موادی است که میتواند جهت پیشرفت روند درمان بیماری سل، مورد استفاده قرار گیرد.

برگ زیتون و عفونت های قارچی

عصاره‌ برگ زیتون جهت از بین بردن عفونت‌های قارچی، یکی دیگر از کاربردهای رایج این برگ فوق العاده است. طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که برگ زیتون، قادر است درصد بسیار بالایی از باکتری‌های عامل این عفونت‌ها را از بین ببرد.

از آنجایی که این ماده منشأ طبیعی دارد، برخی از افراد ترجیح میدهند به جای کرم‌ های دارویی که پزشکان تجویز کرده اند، از برگ درخت زیتون جهت رفع عفونت‌ های قارچی استفاده کنند.

برگ زیتون و درمان عفونت‌ های ادراری 

برگ‌های زیتون به دلیل داشتن گلیکوزیدها (موادتلخ) ادرارآور میباشند. از برگ، پوست و ساقه درخت زیتون به عنوان چای، اشتهاآور، ادرارآور و ضد تب استفاده میشود. متابولیسم به دلیل محتوای اولئوروپئین، برخی از علائم سندرم خستگی مزمن را نیز از بین می‌برند.

برگ زیتون و افزایش سطح ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌های موجود در برگ درخت زیتون، از آسیب‌ های بافتی جلوگیری میکنند. از آن‌ جایی که این آسیب‌ ها راه را برای ورود میکروب‌ها و عفونت‌ها به بدن هموار میکنند، کاهش آن‌ها، منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

علاوه بر آن، برگ‌های زیتون حاوی موادی هستند که مقاومت بدن در مقابل ویروس‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌ها را افزایش میدهند. استفاده از برگ های زیتون جهت مبارزه با انواع عفونت‌ها، مهم ترین کاربرد دارویی این برگ ها محسوب میشود.

خواص برگ زیتون برای سلامت دهان

برگ زیتون از جمله گیاهان دارویی است که جهت رفع بسیاری از مشکلات دهان و دندان مفید واقع میشود. جهت بهره‌ مندی از خواص برگ زیتون برای سلامت دهان و دندان کافی است ابتدا عرق برگ زیتون را تهیه کرده و سپس حدود پنج قطره از عرق برگ زیتون را بر روی خمیر دندان خود چکانده و بعد مسواک بزنید تا شاهد خواص فوق العاده برگ زیتون بر سلامت دهان و دندان های خود باشید.

برگ زیتون و تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص برگ زیتون، خواص آنتی اکسیدانی قوی و همچنین خواص ضد ویروسی این برگ شگفت انگیز است که سبب کاهش علائم و نشانه‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و نیز رفع و درمان سرفه میشود.

علاوه بر آن، ترکیبات موجود در برگ زیتون توانایی از بین بردن ارگانیسم‌ های مهاجم را داشته و از تکثیر عوامل بیماری‌ زا نظیر باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری میکند.

مضرات و منع مصرف برگ زیتون

برگ زیتون در کنار خواص و فواید فراوانی که برای بدن دارد، در صورت زیاده روی در مصرف آن، ممکن است عوارض و مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد.

از جمله عوارض زیاده روی در مصرف برگ زیتون میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دردهای عضلانی
  • سردرد
  • بروز علائمی مانند سرماخوردگی
  • اسهال
  • درد و کوفتگی بدن

علاوه بر مواردی که گفته شد، مصرف برگ زیتون برای افراد زیر با احتیاط و یا ممنوعیت مواجه است:

  • افراد مبتلا به دیابت قبل از مصرف برگ زیتون میبایست با پزشک خود مشورت کنند.
  • مبتلایان به فشار خون بالا نیز که از دارو‌های شیمیایی استفاده میکنند میبایست در مورد مصرف برگ زیتون با پزشک خود مشورت کنند.
  • مصرف برگ زیتون به خانم‌های باردار توصیه نمیشود.
  • علاوه بر مادران باردار، مصرف برگ زیتون به مادران شیرده نیز توصیه نمیشود.
  • از آنجایی که مصرف برگ زیتون با برخی از دارو‌های شیمیایی ممکن است موجب بروز برخی از تداخلات دارویی، و در نتیجه عوارض جانبی، شود توصیه میشود که چنانچه از داروهای کاهش فشار خون از جمله کاپتوپریل و آتنولول، داروهای کاهش قند خون از جمله متفورمین و داروهای رقیق کننده خون از جمله وارفارین، آسپرین و پلاویکس استفاده میکنید از مصرف برگ زیتون خودداری کنید.

مصلحات برگ زیتون

همانطور که گفته شد، طبع برگ زیتون گرم بوده و گرم مزاجان میبایست آن را با مصلحات آن که شامل عسل و سرکه میباشد میل کنند تا طبع آن اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *