طبع و خواص گل مغربی در طب سنتی + 10 خاصیت فوق العاده گل مغربی
طبع و خواص گل مغربی در طب سنتی + 10 خاصیت فوق العاده گل مغربی

طبع و خواص گل مغربی در طب سنتی + 10 خاصیت فوق العاده گل مغربی

تاریخ نگارش

سپتامبر 6, 2022

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گل مغربی در زبان عربی به اسم حشیشه الحمار معروف است. این گل در نهایت ارتفاعی حدود پنج متر دارد و دارای برگ های بزرگ به صورت دندانه دارد است. این گل 125 گونه مختلف دارد و گل های آن به رنگ زرد است و شبیه قیف میباشد. این گل ها در موقع غروب باز میشوند و در طول روز بسته میباشند. به دلیل اینکه گل های این گیاه در موقع غروب باز میشوند و رایحه بسیار خوبی دارند آن را گل مغربی نامیده اند.

گل مغربی عمر کوتاهی دارد و پس از گذشت دو سال پژمرده میشود. این گیاه با توجه به عوامل محیطی در ایران رشد نمیکند و بومی آمریکا شمالی و جنوبی میباشد.

روغن گل مغربی، عصاره ای است که حاصل دانه های این گیاه میباشد. هر دانه حدودا از بیست درصد روغن برخوردار است که از آن به منظور ساخت داروهای متعددی استفاده میشود. روغن گل مغربی از اسیدهای چرب امگا 6 مثل اسید گاما لینونیک برخوردار میباشد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع گل مغربی در طب سنتی و همچنین خواص گل مغربی و مضرات آن بپردازیم.

طبع گل مغربی در طب سنتی چیست؟

طبع گل مغربی در طب سنتی سرد و خشک است و مصرف آن برای گرم مزاجان مفید میباشد. افراد سرد مزاج باید از این گیاه به همراه مصلحش استفاده نمایند.

خواص گل مغربی در طب سنتی چیست؟

  • خواص گل مغربی برای زنان: مصرف این گیاه به کنترل علائم پیش از قاعدگی مثل یبوست، نفخ، آکنه، بدخلقی و…  کمک زیادی میکند و در تنظیم هورمون های زنانه موثر میباشد. گل مغربی از خاصیت ضد التهابی برخوردار است و به همین دلیل سبب کاهش درد سینه ها در زمان قبل از قاعدگی میشود.
  • خواص گل مغربی برای کیست: بسیاری از خانم ها ممکن است در طول زندگی خود به کیست پستان دچار شوند. طبق مطالعات انجام شده، استفاده از گل مغربی در کنار مکمل هایی که دارای ویتامین ها، امگا3 و… میباشند در کاهش اندازه کیست و درمان آن بسیار کمک کننده و موثر است.
  • خواص گل مغربی برای یائسگی: گل مغربی برای زنان خاصیت بیشماری دارد. این گیاه به تنظیم هورمون های زنانه کمک میکند و سبب کاهش هورمون تستستورون میشود. همچنین این گیاه پرخاصیت در کاهش علائم یائسگی مانند گر گرفتگی و درد مفاصل موثر است.
  • خواص گل مغربی برای پوست: مصرف این گیاه به درمان مشکلات پوستی مثل: اگزما، التهاب پوستی، خشکی پوست، جوش و آکنه کمک میکند. گل مغربی یک مرطوب کننده بسیار عالی است و آبرسان پوست میباشد. استفاده از گل مغربی سبب افزایش قابلیت ارتجاعی پوست میشود.
  • خواص گل مغربی برای کبد: مصرف این گیاه به سلامت کبد کمک میکند و قادر است از بروز کبد چرب و دیگر مشکلات کبدی که ناشی از کم کاری کبد است پیشگیری نماید.
  • خواص گل مغربی برای مردان: استفاده از قرص گل مغربی سبب درمان اختلال نعوظ در آقایان و برطرف کردن مشکلات و ناتوانی جنسی آن ها میشود.
  • خواص گل مغربی برای کیست تخمدان: مصرف این گیاه در درمان مشکلات رحم زنان مثل عفونت و کیست تخمدان بسیار موثر میباشد.
  • خواص گل مغربی برای لاغری: گل مغربی ضد چاقی است و به کاهش وزن و لاغری کمک بسزایی میکند.
طبع و خواص گل مغربی
طبع و خواص گل مغربی

کاهش درد آرتروز با گل مغربی:

GLA موجود در روغن گل مغربی  احتمالا میتواند در کاهش علائم روماتوئید آرتریت موثر باشد. این بیماری وقتی به وجود می آید که بافت های بدن مورد حمله سیستم ایمنی قرار گیرند. این بیماری بر اغلب اشخاص تاثیر میگذارد و مواردی مثل تورم همراه با درد در ناحیه دست و پاها، سفت شدن مفاصل را به دنبال دارد.

روغن گل مغربی خاصیت ضد التهابی دارد و طبق تحقیقات انجام شده این روغن قادر است درد را به خوبی کاهش دهد.

خواص گل مغربی برای مو:

روغن گل مغربی یک مکمل فوق العاده و بینظیر است که دارای مقادیر زیادی اسید چرب ضروری است و مصرف آن در درمان کم کاری تروئید بسیار موثر میباشد. همچنین مصرف گل مغربی از ریزش مو زیاد نیز جلوگیری مینماید.

نحوه مصرف گل مغربی:

شما میتوانید برای بهره بردن از خواص گل مغربی از دمنوش، روغن، قرص ها و کپسول های حاوی گل مغربی استفاده نمایید.

برای تهیه دمنوش گل مغربی کافیست مقداری از گل و برگ های خشک شده آن را تهیه نمایید و در ظرفی مناسب با مقداری آب جوش مخلوط نمایید. حدود یک ربع زمان دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از گذشت یک ربع، آن را صاف نمایید و به همراه عسل بنوشید.

عوارض گل مغربی چیست؟

  • خانم ها نباید دمنوش و دیگر فرآورده های گل مغربی را در دوران بارداری و شیردهی مصرف کنند و اگر قصد استفاده از آن را داشتند بهتر است از قبل با پزشک خود مشورت نمایند.
  • مصرف گل مغربی ممکن است با داورهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد نباید به همراه این داروها استفاده شود. همچنین این گیاه را دو هفته قبل و دو هفته پس از عمل جراحی استفاده نکنید.
  • درست است که گل مغربی خواص زیادی دارد اما مصرف بی رویه آن با برخی عوارض مثل مشکلات گوارشی، تشنج و… همراه است. پس بهتر است درباره مقدار مجاز مصرف این گیاه با متخصص طب سنتی یا پزشک مشورت نمایید.
  • قرص گل مغربی نباید با داروهای ضد تشنج مصرف شود زیرا موجب افزایش احتمال تشنج میشود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *