بزقورمه و هرچه که باید در مورد آن بدانید
بزقورمه و هرچه که باید در مورد آن بدانید

همه چیز در مورد بز قورمه + خواص بز قورمه کرمانی و مضرات آن

تاریخ نگارش

سپتامبر 12, 2022

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خورشت بزقورمه، از غذاهای سنتی استان کرمان و یک غذای لذیذ با کشک است. جالب است بدانید که خورشت بز قورمه کرمانی به هر دو صورت آبگوشت یا خورشت طبخ میشود.

جدول دسترسی سریع

بز قورمه کرمانی، غذایی کامل است که با ترکیب گوشت، نخود و کشک آماده میشود. علاوه بر آن، این غذا شامل سیر، نعناع خشک، پیاز و ادویه میباشد.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم طبع، خواص، مضرات و مصلحات بز قورمه را برای شما شرح دهیم.

طبع بز قورمه سرد است یا گرم؟

چنانچه برای شما سوال پیش آمده که طبع بز قورمه گرم است یا سرد؟ میبایست بدانید که طبع این غذا رو به گرمی است و بنابراین اطباء طب سنتی بیان داشتند طبع بز قورمه گرم است.

خواص بی نظیر بز قرمه که باید بدانید!

بز قرمه به دلیل موادی که در تهیه ی آن به کار میرود، غذایی با خواص فراوانی است؛ در ادامه به معرفی این خواص خواهیم پرداخت. خواص بز قرمه شامل موارد زیر میشود:

بز قورمه و تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که میدانید، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هایی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی میباشند. جالب است بدانید مصرف بز قورمه، به دلیل دارا بودن سیر در این غذا، سبب میشود عملکرد محافظتی سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود.

علاوه بر آن، از آنجایی که مصرف روزانه‌ ی سیر ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را تا ۶۳٪ کاهش میدهد، شما میتوانید با مصرف غذاهایی نظیر بز قورمه، که دارای سیر میباشد، سبب کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری هایی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی شوید. همچنین، سیر دارای ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی میباشد.

بز قورمه از فشار خون بالا جلوگیری میکند.

هر ساله عده ی زیادی به دلیل بیماری‌ های قلبی عروقی نظیر سکته و حمله قلبی جان خود را از دست میدهند و فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ایجاد این بیماری‌ ها است.

مصرف بز قورمه به دلیل دارا بودن سیر، که یکی از پر خاصیت ترین مواد غذایی برای فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا است، میتواند در کاهش سریع فشار خون موثر واقع شود.

علاوه بر آن، طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که عصاره و یا مکمل سیر به اندازه‌ی آتنولول، دارویی که فشار خون بالا را درمان می‌کند، موثر است. بنابراین افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند میتوانند پس از مشورت با پزشک‌ خود، بز قورمه را در برنامه غذایی خود جای دهند.

طبع و خواص بزقورمه
طبع و خواص بزقورمه

بز قورمه کلسترول را کاهش میدهد.

خوب است بدانید که پیروی از یک رژیم مملو از کلسترول ما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار خواهد داد. سطح کلسترول بالا یکی از محرک‌های اصلی ایجاد بیماری‌ های قلبی به شمار میرود. یکی از راه‌ های کاهش سطح کلسترول مصرف سیر‌ است. همانطور که گفته شد یکی از اجزای تشکیل دهنده ی بز قورمه، سیر میباشد.

گفته میشود مصرف روزانه‌ ی مکمل سیر‌ کلسترول کل و کلسترول LDL را تا ۱۵٪ کاهش میدهد. جالب است بدانید که سیر موجود در بز قورمه، تنها کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش میدهد و بر سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) تاثیری ندارد.

توجه داشته باشید که مقدار مصرف سیر جهت کاهش کلسترول، 30 گرم در روز میباشد. توجه داشته باشید که با مصرف سیر در چند ماه اول، مقدار کلسترول ممکن است بالا رود و این به آن دلیل است که کلسترول خارج شده و داخل خون میشود که سپس از آنجا دفع گردد. همچنین دقت داشته باشید، بعد از اینکه کلسترول به حالت نرمال رسید، میبایست جهت نگهداری آن روزی نصف سیر‌ خام مصرف کنید‌.

بز قورمه برای درمان خر و پف در خواب موثر است.

تحقیقات نشان میدهد که مصرف خوراکی‌های تندی نظیر سیر، پیاز و ترب کوهی خر و پف را کاهش میدهد. دلیل احتمالی این موضوع ممکن است این باشد که چنین خوراکی‌ هایی به خشک ماندن مسیر هوا و مجاری بینی کمک کرده و از این طریق تجمع مخاط‌ هایی را که سبب انسداد سینوس میشوند، کاهش میدهند.

چنانچه انسداد سینوس عامل خر و پف باشد، با مصرف سیر ممکن است مشکل‌ تان برطرف شود. با وجود این، برخی از اطباء طب سنتی معتقدند سیر حتی قادر است خر و پف ناشی از آپنه‌ی خواب را درمان کند؛ چرا که این حبه‌ی پر خاصیت لوزه‌ های بزرگ شده و همچنین التهاب دستگاه تنفسی را تسکین و کاهش خواهد داد. بنابراین مصرف بز قورمه به دلیل دارا بودن سیر، میتواند خر و پف را کاهش دهد.

بز قورمه از پیشرفت زوال عقل و آلزایمر جلوگیری میکند.

زوال عقل و آلزایمر مشکلات ذهنی مرتبط با فراموشی هستند. البته سالمندان در برابر این بیماری‌ ها آسیب‌پذیرتر میباشند. زمانی که پیر میشوید، فراموشی امری عادی است. اما در موارد شدید تر، فراموشی بر فعالیت‌های روزانه تاثیر منفی میگذارد. در برخی مراحل زوال عقل و آلزایمر، فقط میتوان از پیشرفت آنها جلوگیری کرد.

بهترین کار در این موقعیت آن است که با داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و دوری از استرس، از ایجاد این بیماری‌ ها جلوگیری کنید. در این موارد، مصرف خوراکی‌ های سرشار از آنتی‌اکسیدان توصیه میشود. یکی از این خوراکی‌ها سیر‌ است. جهت استفاده از سیر، شما میتوانید آن را به سالاد و ماست افزوده و یا غذاهایی مانند بز قورمه را در برنامه غذایی خود جای دهید تا از خواص سیر بهره مند شوید.

بز قورمه رادیکال های آزاد و فلزات سنگین را از بدن دفع خواهد کرد.

رادیکال‌ های آزاد و همچنین فلزات سنگین ممکن است به روش‌های مختلف در بدن جمع شده باشند و سبب ایجاد مشکلات و بیماری‌ های مختلف شوند. خوب است بدانید که فلزات سنگین قادرند منجر به آسیب اندام‌ ها شده و رادیکال‌ های آزاد نیز، میتوانند موجب آسیب اکسیداتیو شوند.

با این توضیحات باید بگوییم، ترکیبات سولفوری موجود در بز قورمه، که به دلیل سیر‌ موجود در این غذای خوشمزه میباشد، هنگام جویده شدن یا خرد شدن رها گشته و میتوانند به سم زدایی بدن کمک کنند.

در این مورد، خوب است بدانید که به طور مثال کارکنانی که مجبورند در کارخانه‌ های ساخت باتری خودرو کار کنند، به خاطر کار روزانه با سرب تا حد زیادی در معرض خطر ابتلا به مسمومیت فلزات سنگین قرار دارند.

بررسی انجام شده بر روی یکی از این کارکنان نشان داد مصرف روزانه‌ ی سیر‌، یا مکمل آن، سطح تجمع سرب را در خون تا ۱۹٪ کاهش خواهد داد. علاوه بر آن، سیر میتواند علائم مرتبط با مسمومیت فلزات سنگین، از جمله سردرد و فشار خون، را هم کاهش دهد.

بز قورمه به تقویت سلامت استخوان ها کمک میکند.

طبق تحقیقات انجام شده بر روی برخی جوندگان، مشخص شد که مصرف سیر میتواند با افزایش سطح استروژن در جوندگان ماده، از تحلیل استخوان‌ها جلوگیری کند. بنابراین مصرف بز قورمه میتواند، به دلیل سیر به کار رفته در آن، موجب تقویت سلامت استخوان ها شود.

علاوه بر آن، برخی مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه‌ مقدار زیادی عصاره سیر یا ۲ گرم سیر‌ خام، به طرز فوق العاده ای از شدت کمبود استروژن در زنان یائسه جلوگیری خواهد کرد. همچنین، خوب است بدانید که خوراکی‌ هایی نظیر سیر‌ یا پیاز در درمان پوکی استخوان تاثیر گذار میباشند.

بز قورمه به کنترل سطح قند خون کمک میکند.

باید بدانید که قند خون بالا میتواند منجر به بیماری‌ های جدی نظیر بیماری‌ های قلبی و دیابت شود. از آنجایی که درمان بیماری دیابت بسیار دشوار بوده و لازم است در روند درمان این بیماری، یک رژیم سخت را رعایت کنید، بهتر است از همان ابتدا پیشگیری کنید که بهتر از درمان است!

خوب است بدانید که مصرف مداوم سیر‌ ترشح انسولین را افزایش داده و سطح قند خون را کنترل می‌کند؛ به ویژه وقتی دیابت را تجربه میکنید. بنابراین افرادی که قند خون بالایی دارند باید سیر‌ را در رژیم روزانه‌ شان بگنجانند یا مکمل سیر‌ مصرف کنند. یکی از غذاهایی که میتوانید در این راستا مصرف کنید، بز قورمه میباشد که حاوی سیر است.

بز قورمه و جلوگیری از سرطان سینه

بر طبق برخی پژوهش های انجام شده، برخی از دانشمندان از ارتباط مستقیم بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاصی چون سرطان کولون، معده، پانکراس، مری، و سینه صحبت میکنند. علاوه بر آن، یک مطالعه‌ی جمعیتی نشان داد مصرف بیشتر سیر خام یا پخته میتواند خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ را کاهش دهد.

خواص ضد باکتریایی سیر‌ آن را قادر میسازد از تشکیل و فعال شدن مواد سرطان‌ زا جلوگیری کند، تکثیر سلول سرطانی را کاهش دهد، بازسازی DNA را ارتقا دهد و همچنین سبب مرگ سلول سرطانی شود.

علاوه بر آن، برخی مطالعات نشان داده است که دی‌آلیل‌سولفید موجود در سیر میتواند از انتقال PhIP به مواد سرطان‌زا جلوگیری کند. PhIP ترکیبی است که خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

بنابراین خوردن سیر‌ سلول های سرطانی را از بین میبرد؛ برای مثال، خوردن سیر‌‌ از سرطان جهاز هاضمه جلوگیری می کند. از آنجایی که بز قورمه حاوی سیر است، مصرف آن میتواند سبب جلوگیری از سرطان های مختلف از جمله سرطان سینه شود.

خواص بز قورمه در کم خونی و کمبود آهن

رژیم غذایی ناسالم، مصرف چربی، و کمبود پروتئین سبب میشود تا افراد به کم خونی دچار شوند. جالب است بدانید که کمبود آهن در جریان خون، از دلایل کم‌ خونی است. یا بهتر است بگوییم، کم‌ خونی ناشی از کمبود هموگلوبین گلبول‌ های قرمز است که توانایی خون جهت انتقال اکسیژن به سلول‌ ها و خروج دی‌ اکسید‌ کربن را تحت تاثیر قرار میدهند.

از جمله علائم کم‌ خونی میتوان به خستگی، ضعف، تنگی نفس، سرگیجه، تپش قلب، رنگ‌ پریدگی، قاعدگی طولانی و دشواری در تمرکز اشاره کرد.

از خوراکی‌ های موثر جهت جبران کمبود آهن و کم‌ خونی، میتوان به سیر اشاره کرد.از آنجایی که توصیه میشود افراد مبتلا به کم‌ خونی سیر را به برنامه غذایی‌ خود اضافه کنند، شما میتوانید با مصرف بز قورمه که حاوی سیر است به این هدف دست یابید.

علاوه بر آن، باید بدانید که مصرف سیر به هر نحوی، میتواند به جذب آهن کمک کند. چرا که سیر‌ دارای دی‌آلیل‌ سولفید بوده که تولید فروپورتین، پروتئین مسئول جذب و تولید آهن، را افزایش میدهد.

بز قورمه و کاهش وزن

بز قورمه سرشار از مواد مغذی است اما کالری کمی دارد. افزودن بز قورمه به برنامه غذایی‌ تان، نه تنها سبب چاقی نمیشود، بلکه به کاهش وزن شما هم کمک خواهد کرد.

سیر موجود در بز قورمه، از تشکیل لخته‌ی خونی جلوگیری می‌کند.

سیر‌ ضد لخته شدن خون است. آجوئن موجود در سیر‌ حاوی خواص ضد لخته شدن است؛ بنابراین، به جلوگیری از لخته شدن خون در بدن‌ شما کمک خواهد کرد. با اینکه سیر‌ در پیشگیری از بیماری‌ های قلبی، سکته، و دیگر اختلالات مرتبط با لخته شدن خون موثر است، اما شما میبایست در مصرف آن احتیاط کنید.

توجه داشته باشید که قبل یا بعد از یک جراحی، نباید بز قورمه مصرف کنید؛ چرا که وجود سیر در بز قورمه خطر خونریزی را افزایش میدهد.

بز قورمه به تقویت رشد موها کمک خواهد کرد.

از جمله فوایدی که بز قورمه برای مو ها دارد، تقویت رشد آنها است. ریزش مو مشکلی رایج میان مردان و زنان است. ریزش مو عوامل درونی و خارجی بسیاری داشته که تغییرات هورمونی، استرس، آلودگی، کمبود خواب، کمبود مواد مغذی و رژیم غذایی ناسالم از جمله ی این عوامل به شمار میروند.

یکی از بهترین راه‌ های درمان ریزش مو، مصرف سیر است. بز قورمه نیز دارای سیر بوده و بنابراین مصرف آن برای تقویت رشد موها موثر واقع میشود.

علاوه بر مصرف سیر، طبق مطالعه‌ ای که سال ها قبل منتشر شد، استفاده از سیر در نواحی که دچار ریزش مو شده است میتواند به رشد موها و کاهش نقاط طاس کمک کند. به علاوه، سلنیوم و سولفور موجود در سیر ساختار موها را تقویت و سبب استحکام آنها خواهد شد.

بز قورمه برای سیستم عصبی مفید است.

سیستم عصبی شبکه‌ ی ارتباطی اصلی در بدن انسان است. عملکرد عادی آن به شدت به حفظ یکپارچگی ساختاری آن و فرآیندهای متابولیک فراوان بستگی دارد. بیماری عصبی میتواند نتیجه‌ ی سوء تغذیه یا اختلال در جذب باشد، که منجر به مشکلات عصبی جدی‌ تری خواهد شد.

سیستم عصبی مرکزی بر تمام عملکرد های جسمانی، بیماری‌ های فرساینده‌ ای که مغز، ستون فقرات و طناب نخاعی را کنترل میکنند نظارت دارد. اختلالات تحلیل‌ برنده‌ ی عصبی شامل آلزایمر، پارکینسون، و غیره میشوند. در حالی‌ که بیماری آلزایمر رایج ترین اختلال تحلیل‌ برنده‌ ی عصبی است، یکی از عوامل اصلی ایجاد آن زمانی شکل میگیرد که سیستم عصبی سرشار از کلسترول بد باشد.

بز قورمه یکی از غذاهایی است که قادر است کلسترول بد را کاهش داده و سیستم عصبی را محافظت کند.

بز قورمه خواص ضد باکتری دارد.

جالب است بدانید که سیر موجود در بز قورمه، سال هاست به عنوان یک عامل موثر در مبارزه با بیماری‌ های عفونی یاد شده است. در تحقیقات فردی به نام لویی پاستور، متوجه اثرات ضد باکتری سیر علیه بسیاری از باکتری‌ ها شده که تولید مثل سریعی داشتند.

علاوه بر آن، یکی از راه‌ های جلوگیری از رشد ای‌ کولای در پخت‌ و پز، استفاده از سیر خام و چاشنی کردن آن برای تمام گوشت‌ ها است. عامل آنتی‌ بیوتیک قوی در سیر این میکروب‌ ها را میکشد. همچنین شما میتوانید برای سالاد های خود نیز از سیر استفاده کنید. بکارگیری سیر خام به عنوان چاشنی سالاد ها میتواند شما را از اسفناج یا کاهوی مسموم حفظ کند.

خواص بز قورمه در افزایش و بهبود حافظه

مصرف بز قورمه با افزایش سطح سروتونین و بهبود عملکرد حافظه ارتباط مستقیمی دارد.

بنابراین چنانچه قصد دارید حافظه خود را بهبود بخشیده و آن را ارتقاء دهید، بز قورمه را در برنامه غذایی خود جای دهید تا شاهد خواص فوق العاده بز قورمه در بهبود حافظه ی خود باشید.

سیر‌ موجود در بز قورمه، در روند بهبود بیماری سل تاثیر گذار است.

سیر موجود در بز قورمه، به علت خواص ضد باکتریایی که دارد در درمان سل بسیار مفید واقع شده و از آنجایی که سرشار از اسید سولفوریک نیز میباشد، میکروب سل را به خوبی از بین خواهد برد. علاوه بر آن، سیر شامل آلیسین و آجوئن است که مانع از رشد باکتری می شود.

علاوه بر مصرف بز قورمه جهت بهبود روند درمان بیماری سل، شما میتوانید به اندازه ی نصف قاشق چای خوری سیر له شده را به یک لیوان شیر افزوده و به همراه چهار فنجان آب، آن را حرارت دهید تا یک چهارم حجم آن کاهش یافته و سپس سه بار در روز این مخلوط را میل کنید.

همچنین در روش دیگر، می توانید با اضافه کردن ده قطره آب سیر به یک لیوان شیر گرم و نوشیدن آن قبل از خواب، بهبود بیماری سل را در بدن تان قطعی کنید.

سیر‌ موجود در بز قورمه کرم کش معده و روده است.

سیر موجود در بز قورمه در نابود کردن انگل ها موثر است. خواص ضد قارچ سیر میتواند انواع کرم و انگل را از بدن شما دور کند. همچنین، سیر رایج ترین خوراکی جهت دفع انگل روده بوده و نیز یک داروی گیاهی موثر جهت مصارف پزشکی میباشد.

علاوه بر آن، سیر جهت بیرون راندن چند انگل روده نظیر ژیاردیا و کرم‌ های حلقوی بسیار مفید است.

تقویت و استحکام استخوان‌ها با بز قورمه

بز قورمه منبع سرشار از کلسیم و فسفر بوده که هر دو این عناصر، استخوا‌ن‌ ها را تقویت خواهند کرد. بنابراین، گنجاندن بز قورمه در برنامه غذایی جهت تامین نیاز بدن به کلسیم، برای تقویت استخوان‌ ها و دندان‌ ها، گزینه بسیار فوق العاده ای است.

جالب است بدانید که مصرف بز قورمه میتواند سبب قوی تر شدن استخوان‌ ها شده و این امر از مشکلاتی مانند آرتروز و پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد.

تضمین سلامت قلب با مصرف بز قورمه

کشک موجود در بز قورمه به جلوگیری و کاهش مشکلات قلبی کمک میکند. از آنجایی که اضافه‌ کردن روزانه این ماده غذایی به رژیم غذایی، در کاهش سطح کلسترول موثر بوده و عملکرد قلب را بهبود میبخشد، مصرف بز قورمه میتواند برای قلب شما مفید باشد.

همچنین، کم‌ بودن سطح کلسترول بد در بدن به پاک‌ نگه‌ داشتن شریان‌ ها کمک کرده و بهبود جریان خون را امکان‌ پذیر میکند. بنابراین، با توجه به این خواص، مصرف بز قورمه خطرات بیماری‌ های مرتبط با قلب را تا حد زیادی کاهش میدهد.

بز قورمه و تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از فواید بز قورمه، که دارای کشک میباشد، این است که از میکروارگانیسم‌ های زنده برخوردار است. میکروارگانیسم‌ ها برای سلامت بدن انسان لازم و ضروری هستند و در نتیجه با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، تاثیر عوامل بیماری‌ زا بر سلامت بدن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکند.

مضرات و منع مصرف بز قورمه

در کنار تمام خواصی که از بز قورمه گفته شد، خوب است با موارد منع مصرف و عوارضی که با مصرف بیش از حد این غذا ممکن است برای شما به وجود آید، آشنا شوید. این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • با اینکه کشک به کار رفته در بز قورمه به کاهش وزن کمک میکند، اما مصرف روزانه آن میتواند منجر به چاقی شود.
  • مصرف بیش از اندازه ی بز قورمه، به دلیل کشک موجود در آن، میتواند سبب یبوست شود.
  • افراد مبتلا به آرتریت (التهاب مفصل) باید از خوردن بز قورمه خودداری کنند؛ چرا که کشک موجود در این غذا درد مفاصل را افزایش خواهد داد.
  • مصرف بز قورمه میتواند در مواری سبب کاهش شدید فشار خون، به دلیل سیر موجود در آن، شود.
  • همچنین توجه داشته باشید که از آنجایی که مصرف سیر به مقدار زیاد در دوران بارداری میتواند سبب زایمان زود رس شود، خانم های باردار از مصرف زیاد بز قورمه خودداری کنند.
  • خانم های شیر ده نیز در مصرف بز قورمه دقت کنند؛ چرا که سیر موجود در آن میتواند سبب تغییر طعم شیر آنها شود.

مصلحات بز قورمه چه چیزهایی هستند؟

از آنجایی که طبع بز قورمه گرم است، توصیه میشود از عرقیات گیاهی با طبع سرد نظیر عرق کاسنی، عرق بید و عرق بیدمشک که مصلح این غذا به شمار میروند استفاده کنید تا طبع و مزاج آن اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *