خواص گل انگشتانه در طب سنتی
خواص گل انگشتانه در طب سنتی

همه چیز درباره طبع گل انگشتانه در طب سنتی+ 4 خاصیت درمانی ویژه آن

تاریخ نگارش

سپتامبر 11, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گل انگشتانه با نام علمی “Digitalis” یکی از گیاهان گلدار و بومی مناطق اروپایی است و امروزه در بسیاری از کشورها پرورش داده می شود. این گل زیبا با برگ های شیار دار و یک دست و مرتب، و قد و قواره ای حدود 40 سانتی متر، اغلب به رنگهای خاکستری و سفید دیده می شود. گیاه انگشتانه معمولا در سال دوم رشد خود، گل می دهد و گلهای ان حالت زنگوله ای و خوشه ای دارند.

گلها آویخته و آویزان هستند و به رنگ های مختلف از جمله سفید، زرد، ارغوانی، قرمز و صورتی دیده می شوند. دهانه آنها ممکن است خالدار باشد.

گلهای انگشتانه میوه هایی کپسولی شکل می دهند.

گل انگشتانه با اینکه در ظاهر بسیار زیبا است و می تواند جنبه زینتی داشته باشد، اما خواص دارویی زیادی دارد و یکی از گیاهان دارویی مورد استفاده در طب سنتی است. در این مقاله بیشتر درمود خواص گل انگشتانه سخن خواهیم گفت.

طبع گیاه و گل انگشتانه

گل انگشتانه و گیاه آن در زمره گیاهان دارویی دارای طبع گرم به شمار می رود. بنظر می رسد که خواص این گیاه بیشتر برای درمان مشکلاتی که ریشه در سردی دارند موثر باشد و بهتر است گرم مزاجان و زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند.

خواص گل انگشتانه

  • تقویت کننده قلب است و نارسایی های قلبی را درمان می کند.
  • افرادی که ادرار کم دارند و کلیه هایشان ضعیف است می توانند با گل انگشتانه این مشکل را برطرف کنند.
  • از گلبرگ های انگشتانه در درمان ذات الریه استفاده می شود.
  • در کارخانه های داروسازی از آن در ساخت داروهای مختص بیماران قلبی استفاده می شود.
  • برای افرادی که مشکل افت فشار خون دارند مفید است و فشار خون را افزایش می دهد.
  • ادرار آور است و احتباس ادرار را درمان می کند.
خواص انگشتانه
خواص انگشتانه

درمان نارسایی قلبی با گل انگشتانه

طرفداران طب سنتی، معمولا گل انگشتانه را با خواص زیاد آن برای سلامت قلب می شناسند و معرفی می کنند. و مهمترین کاربرد این گیاه، درمان نارسایی های قلب است. در ترکیبات این گل، گلیکوزیدهایی مثلdigitoxin و digoxin پیدا شده که تاثیر بالایی در درمان مشکلات قلب دارند. داروی معروفی با نام دیجیتالین در داروخانه ها موجود است که مبتلایان به بیماری های قلبی این دارو را خوب می شناسند. جالب است بدانید بخش زیادی از ترکیب این دارو را گل انگشتانه تشکیل داده است و به همین دلیل نام لاتین این گل را بر روی دارو گذاشته اند.

درمان Hypertrophie با گل انگشتانه

Hypertrophie بیماری است که موجب حجیم شدن یاخته ها می شود و در طب سنتی به نام پرسازی شناخته می شود. Hypertrophie باعث بزرگ شدن و حجیم شدن غیر طبیعی اندام ها و بافت های بدن می شود. برگ های گل انگشتانه به درمان این بیماری کمک می کند.

تاثیر گل انگشتانه بر ادرار

مشاهدات نشان داده که مصرف گل انگشتانه باعث افزایش میزان ادرار و افزایش تعداد دفعات دفع ادرار در افراد شده است. همچنین افرادی که دچار احتباس ادرار هستند و کلیه هایشان در تولید ادرار کم توتن و ناتوان است با مصرف گل انگشتانه درمان شده اند.

توصیه می شود برای کمک گرفتن از این خاصیت گل انگشتانه حتما با پزشک یا طبیب حاذق مشورت بگیرید.

درمان ذات الریه با گل انگشتانه

اولین بار یکی از اطباء معروف یونانی دبه نام آگوستوس سزاروس از گل انگشتانه برای درمان ذات الریه استفاده کرد و پس از اینکه نتایج قابل قبولی دریافت شد، سایز طبیبان و پزشکان برای درمان ذات الریه از این گل کمک گرفتند. ماده ای به نام دیجیتال در ترکیب گل انگشتانه وجود دارد که تاثیر بسزایی در درمان ذات الریه و سایز مشکلات ریوی دارد.

طبع و خواص و مضرات گل انگشتانه
طبع و خواص و مضرات گل انگشتانه

عوارض و مضرات مصرف گل انگشتانه

به مانند همه مواد غذایی و خوراکی، گل انگشتانه هم اگر بی رویه و بی برنامه و بدن توجه به خواص آن مصرف شود، می تواند عوارضی را در پی داشته باشد.

در همه موارد توصیه می شود، پیش از مصرف با پزشک یا طبیب مشورت کنید و از مصرف خودسرانه و بی اندازه این گیاه دارویی پرهیز کنید.

زیاده روی در مصرف گل انگشتانه عوارضی مانند موارد زیر را ایجاد می کند:

  • استفراغ و تهوع
  • دلپیچه و اسهال
  • گلودرد
  • سرگیجه و سردرد
  • اختلال در عملکرد قلب
  • خارش و سوزش موضعی

همچنین باید این نکته را بگوییم که گل انگشتانه تنها یک رده پایین تر از گیاهان سمی قرار دارد و مصرف بی رویه آن اثر سمی دارد و موجب مسمومیت های شدید می شود. بنابراین مجددا توصیه می کنیم که بدون مشورت با متخصص با تجربه، این گیاه را مصرف نکنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *