خواص کرفس خام
خواص کرفس خام

کرفس خام بخورید! + روش تازه نگه داشتن کرفس تا دوهفته

تاریخ نگارش

سپتامبر 10, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کرفس هم در تهیه غذا استفاده می شود و هم می توان ان را به صورت خام مصرف کرد. در مورد خواص کرفس و آب کرفس برای کاهش وزن زیاد شنیده ایم اما کرفس خام خواص فراوان دیگری نیز دارد.

کرفس معمولا برای لاغری و کاهش وزن توصیه می‌شود. اما ترکیبات بسیار مفیدی دارد که استفاده از آن در برنامه غذایی از بسیاری از مشکلات بدنی جلوگیری می‌کند. این موضوع به دلیل فیبر و آب فراوان در آن است.

کرفس یکی از انواع سبزیجات کم کالری است که خاصیت ضدالتهابی بالایی دارد. به همین دلیل در کاهش کلسترول، بهبود دردهای آرتروزی، محافظت از بدن در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو و حتی کاهش فشار خون موثر است.

ساقه کرفس  کمتر از 10 کالری  دارد پس  قطعا باعث کاهش وزن می شود. با این حال، راز واقعی  کاهش وزن کرفس  بخاطر فیبر آن است.فیبر موجود در کرفس برای سیستم گوارشی فوق العاده خوبستبنابراین، کرفس  انسان را سیر نگه میدارد. چون 95 درصد آب  دارد.

برخی از خواص کرفس خام:

بهبود هضم غذا

 محتوای آب موجود در  کرفس  سطح مایع  بدن را افزایش میدهد که  برای جذب مواد مغذی کمک میکند. همچنین مواد غذایی به راحتی از طریق دستگاه گوارش دفع می شودکرفس  دارای ترکیبات فوق العاده ای است که شامل الیاف محلول و نامحلول است. بخاطر همین برای رفع یبوست کمک میکند.

از سوی دیگر، فیبر محلول غذا را به راحتی در دستگاه گوارش هضم میدهدتحقیقات  سال 2014  نشان داد که  غذاهای غنی از فیبر در رژیم غذایی مانند کرفس به هضم چربی در دستگاه گوارش کمک میکندعلاوه بر این، تحقیقات انجام شده در سال 2010  در موشها  نشان داد که  مصرف عصاره کرفس زخم معده را درمان میکند

کاهش التهاب
حتی یک ساقه کرفس به تنهایی دارای خواص ضد التهابی باور نکردنی است. این شامل یک متابولیت گیاهی به نام apigenin است که در کاهش التهاب موثر است. تحقیقات انجام شده در سال 2007 اثرات ضد التهابی  در بیماری های التهابی مانند آرتریت نشان داده  است به علاوه ، کرفس حاوی ترکیبی به نام  COX-2  است که هورمون کورتیزون  تولید کرده و التهاب دردناک در بدن کاهش می دهد.  دیورتیک موجود در کرفس نیز  بلورهای اسید اوریک  را  در اطراف مفاصل،  از بین می برد

از این رو، مصرف کرفس می تواند مشکلاتی مانند آرتریت   درد التهابی، درد عضلانی، بیماری التهابی روده، و درد مفاصل  را از بین ببرد. خواص ضد التهابی آن نیز  به کاهش آکنه کمک میکند.
کاهش فشار خون بالا
مصرف منظم پتاسیم به کاهش فشار خون با متعادل  کردن سطح سدیم در بدن کمک می کند. کرفس  یک منبع خوبی از پتاسیم است.مطالعه  منتشر شده در سال 2013 نشان  داد که افزایش مصرف پتاسیم در افراد مبتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد و هیچ تاثیری بر غلظت چربی خون در بزرگسالان  ندارد.به علاوه ، کرفس حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام Phthalein که در شل شدن عضلات  تاثیر دارد   خون را  از شریان  به قلب می برد،  این به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد.
 کاهش کلسترول بد
 غنی از فیبر، است که به  کاهش کلسترول بد کمک میکند

به علاوه ، ترکیب شیمیایی در کرفس  بنام  Phthalein  سطح کلسترول را کاهش می دهد. حتی خوردن  روزانه  1 تا 2 ساقه کرفس  کلسترول بد را از بین می برد.

کرفس و لاغری
کرفس و لاغری

چگونه ساقه کرفس خام را مدت بیشتری نگهداری کنیم؟

ورزشکاران و افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند، مدام کرفس و آب کرفس مصرف می کنند. به همین دلیل شاید این افراد تمایل داشته باشند کرفس را به مدت بیشتری نگه دارند.

یک روش آسان و بدون هزینه نگهداری کرفس به این صورت است.

ساقه های کرفس را خوب شسته و در اندازه های دلخواه خود ببرید. آنها را در ظرف شیشه ای در دار ریخته و روی آن را با آب پر کنید.

با این روش ساده می توانید بیش از دو هفته ساقه های کرفس را کاملا تازه نگه دارید.

سایر خواص کرفس خام

  • فیبر بالایی دارد.
  • برای مدت طولانی شما را سیر نگه می دارد.
  • یبوست را درمان می کند.
  • موجب پاکسازی کلیه می شود.
  • ادرار آور است.
  • لاغر کننده است.

کرفس خام برای بچه ها

کودکان بالای 9 ماه می توانند کرفس مصرف کنند. البته باید کاملا پخته شده باشد.

بعد از 18 ماهگی بسته به توان کودک در جویدن می توانند کرفس خام نیز بخورند.

کرفس با اینکه خواص زیادی دارد و مواد مغذی آن زیاد است، اما مواد ضروری برای رشد کودک دارد و مصرف آن برای کودکان الزامی نیست.

با این حال جایگزین کردن آن با تنقلات مضر مفید و موثر است.

عوارض کرفس

  1. در بارداری و شیردهی باید با احتیاط مصرف شود. چرا که قاعد آور است و زیاده روی در مصرف آن سلامت جنین را به خطر می اندازد. در بانوان شیرده نیز موجب سردرد و افت فشار می شود.
  2. ریسک ابتلا به صرع را افزایش می دهد.
  3. برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر مضر است.
  4. افرادی که سابقه سنگ کلیه و سنگ مثانه دارند، نباید زیاد کرفس مصرف کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *