خواص ته چین گوشت در طب سنتی ایرانی و اسلامی
خواص ته چین گوشت در طب سنتی ایرانی و اسلامی

همه خواص ته چین گوشت از دیدگاه طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

نوامبر 26, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

ته چین، یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایران میباشد که میتوان آن را در مهمانی ها سرو نمود. ته چین انواع مختلفی داشته که ته چین گوشت و ته چین مرغ معروف ترین آن هستند و آن را به همراه گوشت و یا مرغ تهیه می کنند. در این مطلب از طب شناس قصد داریم به بررسی خواص، طبع، مضرات و همچنین مصلحات ته چین گوشت بپردازیم. پوست

ته چین گوشت غذای بسیار لذیذ و پر خاصیتی است که این خواص را به دلیل اجزاء تشکیل دهنده اش دارا میباشد. گوشت گوسفندی، برنج، زعفران دم کرده، ماست، زرده تخم مرغ، پیاز، روغن، خلال پسته ، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زرشک مواد تشکیل دهنده ی ته چین گوشت میباشند.

طبع ته چین گوشت چیست؟

اگر نمی‌دانید طبع و مزاج ته چین گوشت چیست و برای شما سوال است که طبع و مزاج این غذای خوشمزه چه میباشد، باید بگوییم اطباء طب سنتی معتقدند که طبع ته چین گوشت متعادل است.

خواص بی نظیر ته چین گوشت

در این قسمت از طب شناس خواص فوق‌العاده ته چین گوشت را برای شما بیان خواهیم کرد. خواص ته چین گوشت به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

ته چین گوشت سبب تأمین انرژی

برنج موجود در ته چین گوشت سرشار از کربوهیدرات است که به‌ عنوان سوخت بدن عمل میکند؛ علاوه بر آن، در عملکرد طبیعی مغز نیز نقش دارد. کربوهیدرات پس از سوخت‌ و ساز در بدن به انرژی کاربردی تبدیل میشود.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد ارگانیک موجود در ته چین گوشت، عملکرد و فعالیت متابولیک تمام ارگان‌ های بدن را افزایش میدهند و در نهایت به افزایش سطح انرژی بدن منجر خواهند شد.

ته چین گوشت و پیشگیری از چاقی

از دیگر خواص ته چین گوشت میتوان به جلوگیری از چاقی اشاره کرد. دانه‌های برنج موجود در ته چین گوشت، فاقد چربی‌ های مضر، کلسترول و سدیم میباشند. در واقع، هر غذایی که مواد مورد نیاز بدن را تأمین کند، بدون اینکه تأثیرات منفی به‌ همراه داشته باشد، یک امتیاز خوب برای سلامتی محسوب میشود.

خوب است بدانید برنجِ ته چین گوشت، سطح بسیار اندک چربی، کلسترول و سدیم را داراست و این امر به کاهش چاقی و عوارض مرتبط با آن کمک خواهد کرد.

ته چین گوشت و کنترل فشار خون

سطح سدیم موجود در دانه‌ های برنج بسیار اندک است و به همین دلیل برای افرادی که فشار خون بالایی دارند، بسیار مناسب است. همچنین، سدیم بیش از اندازه در بدن به منقبض‌ شدن رگ‌ ها و شریان‌ ها، افزایش استرس و فشار بر سیستم قلبی‌ عروقی منجر خواهد شد که در نهایت، فرد را به فشار خون بالا مبتلا میکند.

برنج از اجزای تشکیل دهنده ی ته چین گوشت میباشد و در ابتلا به بیماری‌ هایی نظیر آترواسکلروز، سکته قلبی و سکته مغزی نقش دارد.

ته چین گوشت
ته چین گوشت

ته چین گوشت و پیشگیری از سرطان

برنج موجود در ته چین گوشت، سرشار از فیبر نامحلول میباشد که از بدن در برابر انواع مختلف سرطان ها محافظت میکند.

دانشمندان معتقدند که فیبرهای نامحلول جهت مراقبت از بدن در برابر رشد و دگردیسی سلول‌های سرطانی حیاتی هستند. علاوه بر آن، فیبر در مقابله با سرطان کولورکتال (روده‌ی بزرگ) و روده نقش بسزایی را ایفا خواهد کرد.

ته چین گوشت، آنتی‌اکسیدان‌ های طبیعی نظیر ویتامین C، ویتامین A و ترکیبات فنولیک و فلاونوئید های فراوانی را دارا است که عملکردی مشابه آنتی‌اکسیدان‌ها داشته و به پاکسازی بدن از رادیکال‌های آزاد کمک خواهد کرد.

خوب است بدانید که رادیکال‌ های آزاد، محصول جانبی متابولیسم سلول‌ها هستند که به ارگان‌ها آسیب میرسانند و سبب جهش سلول‌ های سالم به سلول‌های سرطانی میشوند. بنابراین میتوانید با خوردن ته چین گوشت، سطح آنتی‌اکسیدان موجود در بدن‌ تان را افزایش داده و از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید.

ته چین گوشت و مراقبت از پوست

برخی از متخصصان تغذیه و پوست معتقدند که گنجاندن برنج در برنامه ی غذایی، میتواند بیماری‌ های پوستی را درمان کند. بنابراین شما میتوانید با مصرف غذاهایی نظیر ته چین گوشت و گنجاندن آن در برنامه غذایی تان به مراقبت از پوست خود اقدام کنید. علاوه بر آن، پزشکان آیورودیک (طب آیورودا)، آب برنج را برای درمان مؤثر سطوح پوستی ملتهب تجویز میکنند.

خوب است بدانید که ترکیبات فنلی موجود در برنج قهوه‌ ای و وحشی نیز حاوی خواص ضد التهاب و ضد سوزش بوده و جهت تسکین خارش پوست و قرمزی پوست مورد استفاده قرار میگیرند.

همچنین مصرف خوراکی یا استفاده‌ ی موضعی از برنج در رفع بسیاری از بیماری‌های پوستی موثر است.

آنتی‌اکسیدان‌ موجود در ته چین گوشت، که ناشی از برنج موجود در این غذا است، همچنین روند بروز چین‌ و چروک روی سطح پوست و سایر علائم پیری زودرس را کاهش میدهد.

ته چین گوشت و جلوگیری از آلزایمر

ته چین گوشت حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی است که رشد و فعالیت انتقال‌ دهنده‌ های عصبی را تحریک میکند و در نهایت مانع ابتلا به بیماری آلزایمر میشود.

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که برنج موجود در ته چین گوشت میتواند آنزیم‌ های نوروپروتکتیو موجود در مغز را تحریک کند که از اثر گذاری رادیکال‌ های آزاد و سایر سموم خطرناک، مثلا عوامل مؤثر در ابتلا به آلزایمر و زوال عقل، جلوگیری میکنند.

خواص دیورتیک (ادرارآور) و گوارشی ته چین گوشت

خوب است بدانید که برنج موجود در ته چین گوشت به‌ عنوان یک داروی مؤثر جهت درمان دیسانتری، به معنی اسهال همراه با خون، عمل میکند. همچنین برخی افراد معتقدند که برنج موجود در این غذا، خواص ادرارآور دارد.

جالب است بدانید که ته چین گوشت سبب افزایش اشتها می‌ شود، بیماری‌های معده را درمان می‌ کند و در از بین بردن برخی مشکلات گوارشی نقش دارد.

علاوه بر آن، خواص ادرارآور ته چین گوشت سبب میشود که آب اضافی را دفع کنید؛ به علاوه، سموم بدن مثل اوریک‌ اسید را از بین میبرد.

ته چین گوشت در مواردی به کاهش وزن نیز کمک می‌کند؛ چرا که حدود ۴ درصد از ادرار را چربی‌ های دفع‌شده‌ ی بدن تشکیل میدهند. فیبر زیاد موجود در ته چین گوشت نیز فعالیت منظم روده‌ها را افزایش می‌دهد و از بدن در برابر انواع سرطان‌ ها محافظت میکند.

از دیگر خواص ته چین گوشت این است که احتمال ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی را کاهش میدهد.

خواص ته چین گوشت
خواص ته چین گوشت

ته چین گوشت و بهبود متابولیسم

ته چین گوشت یکی از غذا های عالی برای تأمین مواد معدنی و ویتامین‌ها به‌شمار می‌رود؛ ویتامین D، کلسیم، نیاسین، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین، همگی در این غذای خوشمزه وجود دارند.

این ویتامین‌ ها پایه‌ و اساس متابولیسم بدن، سلامت سیستم ایمنی و عملکرد کلی ارگان‌های بدن را تشکیل می‌ دهند. همانطور که میدانید، ویتامین‌ ها برای بسیاری از فعالیت‌ ها و عملکرد های بدن ضروری هستند و برنج یکی از منابع مهم جهت تأمین این ویتامین‌ ها به‌شمار میرود.

ته چین گوشت و تقویت سلامت قلب و عروق

ته چین گوشت خواص آنتی‌ اکسیدانی داشته و با کاهش سطح کلسترول بدن، به تقویت سیستم قلبی‌ عروقی کمک میکند.

ته چین گوشت و سندروم روده تحریک‌ پذیر

برنج موجود در ته چین گوشت، حاوی نشاسته‌ ی مقاوم است که پس از رسیدن به روده‌ ها، سبب تحریک رشد باکتری‌ های مفیدی میشود که به حرکت طبیعی روده‌ ها کمک میکنند. این نشاسته‌ های نامحلول همچنین در کاهش تأثیر بیماری‌ هایی نظیر سندروم روده تحریک‌ پذیر و اسهال مؤثر هستند.

طبق گزارشات منتشر شده، ارزش غذایی برنج باید تا حد امکان افزایش یابد تا مردم جهان بتوانند از مزایای آن بهره‌ مند شوند. با توجه به اینکه برنج، بیشترین حجم غلات را در اکثر نقاط جهان به خود اختصاص داده است، بنابراین می‌ تواند زندگی میلیون‌ ها انسانی را که از آن استفاده می‌کنند، بهبود بخشد.

ته چین گوشت و تقویت قدرت ذهنی

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که زعفران توانایی افزایش هوشیاری و توانایی ذهنی و همچنین حفاظت از مغز را دارا میباشد.

علاوه بر آن، کروستین، کروسین و سافرانال موجود در زعفران می‌ توانند مغز را در برابر رادیکال‌ های آزاد، که یکی از مهم‌ ترین تهدیدات ممکن برای مغز است، حفظ کنند.

به علاوه، مواد معدنی و ترکیبات موجود در زعفران می‌ توانند عملکرد ها و کارکرد های مغزی را تا حد قابل قبولی بهبود بخشند و از اختلالات عصبی نظیر پارکینسون جلوگیری کنند.

ته چین گوشت با دارا بودن زعفران در مواد تشکیل دهنده ی خود میتواند در تقویت قدرت ذهنی موثر واقع شود.

افزایش انرژی بدن با ته چین گوشت

مصرف ته چین گوشت میتواند منجر به بهبود متابولیسم بدن در مورد چربی و گلوگز، شود. علاوه بر آن، ته چین گوشت میتواند منجر به کاهش سوخت و ساز چربی دریافتی از راه مصرف این غذا و بهینه سازی سوخت و ساز گلوگز ‌شود.

بهبود متابولیسم انرژی در یک فرد، منجر به افزایش انرژی در دسترس بدن به واسطه هورمون‌ هایی مانند گلوکاگون و جلوگیری از ایجاد دیابت می‌ شود. تمام این موارد منجر به کاهش توده چربی در افراد و کاهش وزن و لاغری با مصرف ته چین گوشت در آن‌ ها میشود.

درمان افسردگی و ایجاد نشاط با ته چین گوشت

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد زعفران قادر است سبب کاهش علائم و عوارض افسردگی شود. دانشمندان معتقدند مکانیسم اثر زعفران برای بهبود علائم افسردگی، تنظیم تولید و ترشح سروتونین در بدن است.

همانطور که میدانید سروتونین یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌‌ های عصبی موجود در بدن ما بوده که نقش مهمی در کنترل و بهبود افسردگی دارد.

جالب است بدانید که بسیاری از دارو های افسردگی شیمیایی (فلوکستین) موجود در بازار نیز با همین مکانیسم کنترل سروتونین طراحی و تولید شده‌ اند. البته تفاوت مهم زعفران با این داروها در عوارض جانبی آن‌هاست. زعفران با اینکه عوارض شناخته‌ شده‌ ای برای افراد دارای افسردگی ندارد، اما می‌ تواند عوارض ناشی شده از دیگر دارو های شیمیایی موجود در بازار را نیز جبران کند.

یکی از این عوارض، اختلالات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی است که زعفران می‌تواند این اختلالات را تا حد قابل قبولی بهبود ببخشد.

بنابراین شما میتوانید با مصرف ته چین گوشت که دارای زعفران است به این نتایج دست یابید.

ته چین گوشت و کاهش اضطراب، استرس و ایجاد آرامش

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد یکی از دلایل ایجاد اضطراب و استرس در افراد، وجود آنتی‌ اکسیدان‌ها و استرس‌ های محیطی است.

در این راستا محققان طی پژوهش هایی که انجام شد، دریافتند مصرف زعفران میتواند خواص آرام بخشی قابل توجهی داشته باشد.

علاوه بر آن، زعفران دارای طبع و مزاجی گرم و زنده است و به همین علت می‌ تواند مکانیسم‌ های عصبی را تنظیم و از این طریق نیز به بهبود عملکرد اعصاب بینجامد.

ته چین گوشت به دلیل دارا بودن زعفران دم کرده در خود، میتواند از غذاهای مناسب جهت کاهش استرس و اضطراب و همچنین ایجاد آرامش در افراد به شمار رود.

درمان سرما خوردگی با ته چین گوشت

از دیگر خواص ته چین گوشت آن است که به دلیل آنکه این غذا سرشار از ویتامین C می باشد، قادر است در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کارایی بالایی داشته و همچنین منجر به پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی شود.

جالب از بدانید که ویتامین‌ C موجود در ته چین گوشت به دلیل زعفران دم کرده در آن میباشد و از قابلیت جذب بالایی برخوردار است.

تقویت سلامت قلب با ته چین گوشت

خوب است بدانید که یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که امروزه سلامت قلبی و عروقی ما را به خطر می‌ اندازد، افزایش تولید رادیکال‌ های آزاد در بدن ماست. این رادیکال‌ های آزاد به واسطه سبک نامناسب زندگی ما و رژیم غذایی بد، به مقادیر زیادی تولید می‌ شوند و منجر به اکسید شدن چربی‌ ها در عروق کرونر قلبی می‌ شوند.

حذف کردن غذاهای مضر و افزودن غذاهایی با مواد اولیه ی مفید نظیر ته چین گوشت به برنامه غذایی‌، میتواند سبب شود تا اثر رادیکال های آزاد در بدن کمتر شده و بنابراین سلامت قلب تضمین خواهد شد.

مضرات و منع مصرف ته چین گوشت

ته چین گوشت غذای لذیذی است که در کنار تمامی خواصی که گفته شد، دارای مضرات و منع مصرف هایی برای برخی افراد است. مضرات و منع مصرف های ته چین گوشت شامل موارد زیر میشوند:

  • خانم های باردار: از آنجایی که در ته چین گوشت از زعفران دم کرده استفاده میشود، ممکن است احتمال سقط جنین را در خانم های باردار به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه میشود چنانچه میخواهید در دوران بارداری با مشکلی مواجه نشوید، از خوردن ته چین گوشت خودداری کنید.
  • مصرف بیش از حد ته چین گوشت سبب حالت تهوع و استفراغ میشود.
  • کاهش یافتن ضربان قلب به دلیل وجود زعفران در ته چین گوشت
  • سستی، بی حالی و سرگیجه در صورت مصرف بیش از اندازه ی ته چین گوشت.
  • خشکی دهان

مصلحات ته چین گوشت

همانطور که گفته شد طبع ته چین گوشت متعادل است؛ اما شما میتوانید جهت اصلاح مزاج گوشت به کار رفته در ته چین گوشت، از مرزه، گشنیز و سماق استفاده کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *