خواص مرصع پلو در طب سنتی
خواص مرصع پلو در طب سنتی

طبع و خواص مرصع پلو، غذای خوشمزه ایرانی در طب سنتی

تاریخ نگارش

نوامبر 28, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مرصع پلو یا پلو نگین کار، غذای بسیار خوشمزه ای است که به نوعی یک پلوی مخلوطی به شمار میرود و یکی از غذا های سنتی شهر قزوین است.

البته نمونه هایی از این غذا در استان فارس و خراسان نیز سرو میشود، و به دلیل مخلفات بی نظیری که در این غذا به کار گرفته شده است، دارای خواص بیشماری است.

مواد به کار رفته در مرصع پلو شامل برنج، سینه مرغ، کشمش، زرشک، پیاز، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال ، زعفران دم کرده، دارچین، آب لیمو ترش و ادویه ها میباشد.

طبع مرصع پلو گرم است یا سرد؟

خوب است بدانید که طبع مرصع پلو گرم است و گرم مزاجان میبایست در مصرف آن زیاده روی نکرده و به تعادل مصرف کنند؛ همچنین جهت اصلاح مزاج این غذای پر خاصیت، باید از مصلحات آن میل کنند.

طبع مرصع پلو

خواص فوق‌العاده ی مرصع پلو که باید بدانید!

شاید تا به امروز، هنگامی که مرصع پلو را میل میکردید، به فکر خواص بی نظیری که این غذا برای بدن شما دارد، نبوده اید؛ مرصع پلو، به دلیل مواد بکار رفته در آن، دارای خواص بیشماری است.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم شما را با خواص فوق العاده و فراوانی که مرصع پلو در خود جای داده است، آشنا کنیم. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

  • مرصع پلو حاوی انواع ویتامین های A ، C ، E ، K و ویتامین های گروه B نظیر B1، B2، B3، B6، B9 و B12 میباشد.
  • مرصع پلو حاوی کربوهیدرات مناسبی است.
  • همچنین، مرصع پلو حاوی مواد معدنی نظیر سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، کلسیم، پروتئین، اسید فولیک، سلنیوم، روی (زینک)، قند، اسید چرب امگا ۳، اسید آمینه تریپتوفان و زآگزانتین میباشد.
  • توجه داشته باشید که اسید آمینه تریپتوفان موجود در مرصع پلو، نقش موثری در ساخت هورمون سروتونین در خون و دستگاه گوارش دارد؛ این هورمون شادی و نشاط را در افراد ایجاد کرده و همچنین اضطراب، استرس و افسردگی را برطرف خواهد کرد.
  • علاوه بر آن، مرصع پلو تاثیری چشمگیر در بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی دارد؛ بنابراین حافظه را تقویت کرده و از ابتلای افراد به آلزایمر و پارکینسون جلوگیری هم خواهد کرد.
  • به علاوه، مرصع پلو به علت داشتن کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم، استخوان ها و دندان ها را محکم و از بروز پوکی استخوان و آرتروز در اشخاص جلوگیری خواهد کرد.
  • همچنین، مرصع پلو به علت وجود پروتئین فراوان، نقش موثری در تقویت عمومی بدن، افزایش انرژی و نیز عضلانی شدن بدن دارد؛ بنابراین مرصع پلو برای ورزشکاران، به ویژه بدنسازان، بسیار مفید است.
  • جالب است بدانید که مرصع پلو به علت داشتن اسید فولیک، آهن و ویتامین B12، تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش میدهد؛ بنابراین مرصع پلو قادر است کم خونی را رفع کند. همچنین، به دلیل این خاصیت، مرصع پلو برای زنان باردار و جنین بسیار مناسب است.
  • از دیگر خواص مرصع پلو، میتوان به این مورد اشاره کرد که به علت وجود ویتامین A، وسایر ویتامین ها، و همچنین املاح معدنی در مرصع پلو، این غذای خوشمزه قادر است بینایی را تقویت مرده و از ابتلای افراد به آب مروارید (کاتاراکت) و تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) جلوگیری کند.
  • توجه داشته باشید که مرصع پلو تاثیر چشمگیری در شادابی و طراوت پوست و مو نیز دارد.
  • مرصع پلو به علت داشتن منیزیم فراوان از بروز بیماری های قلبی و عروقی در افراد، پیشگیری میکند. این غذا به علت وجود ویتامین های A ، C ، E و زآگزانتین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر بیماری های مختلف، به ویژه انواع سرطان ها، محافظت خواهد کرد.
مرصع پلو
مرصع پلو

مرصع پلو و کاهش خطر بیماری های قلبی

امروزه به دلایل مختلف افراد زیادی دچار بیماری های قلبی می شوند؛ اگر قصد دارید سلامت قلب خود را تضمین کنید، بهتر است مرصع پلو را در برنامه غذایی خود جای دهید.

علاوه بر آن، شما می توانید با مصرف مرصع پلو سطح تری گلیسیرید بدن خود را کاهش دهید. این کار به شکل چشمگیری سبب سلامت قلب شما می شود.

مرصع پلو و سلامت دستگاه گوارش

کشمش موجود در مرصع پلو قادر است سبب گوارش بهتر بدن شود. بنابراین چنانچه شما مرصع پلو مصرف کنید، گوارش شما تنظیم می شود.

علاوه بر آن، مرصع پلو حاوی فیبر می باشد و جهت پیشگیری از ابتلا به یبوست مفید واقع خواهد شد. کشمش موجود در مرصع پلو سبب هضم بهتر مواد غذایی در سیستم گوارش شده و به دفع سموم بدن نیز کمک می کند.

مرصع پلو و دیابت

جالب است بدانید که مرصع پلو جهت کنترل دیابت موثر است؛ چرا که مرصع پلو قادر است از ترشح میزان بالای انسولین، بعد از صرف یک وعده غذایی، جلوگیری کند. این موضوع برای بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است.

مرصع پلو سبب ترشح بهتر لپتین و گرلین در بدن می شود. شما با مصرف مرصع پلو احساس سیری بیشتری خواهید داشت.

سم زدایی کبد با مرصع پلو

همانطور که میدانید، کبد نقش مهمی در حذف سموم بدن داشته و چنانچه خوراکی های ناسالم مصرف کنید، کبد شما در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار خواهد گرفت.

حتی اگر در یک محیط آلوده قرار داشته باشید، این وضعیت سبب میشود تا تعداد سموم یافت شده در بدن زیاد شود. بنابراین جهت کمک به سلامت کبد خود بهتر است از مرصع پلو استفاده کنید. کشمش موجود در مرصع پلو سبب میشود تا سم زدایی بدن به شکل ویژه ای انجام شود.

مرصع پلو و ورزشکاران

چنانچه ورزش های سنگین انجام می دهید، می توانید با مصرف مرصع پلو، که حاوی فروکتوز و گلوکز می باشد، انرژی لازم را جهت فعالیت های روزانه کسب کنید.

علاوه بر آن، کشمش موجود در مرصع پلو کلسترول نداشته و بنابراین می توانید بدون توجه به سطح فشار خون و قند خون خود، توده بدنی تان را افزایش دهید.

مرصع پلو حاوی فیبر می باشد که این امر سبب می شود تا احساس سیری کنید. چرا که پر خوری یکی از دلایل چاقی در افراد بوده که با مصرف مواد فیبردار برطرف می شود.

مرصع پلو و کاهش فشار خون

چنانچه به فشار خون بالا مبتلا هستید، بهتر است مرصع پلو را در برنامه غذایی خود جای دهید. مرصع پلو می تواند سبب تنظیم فشار خون بدن شما شود. پتاسیم موجود در این غذا سبب می شود تا تنش عروق خونی بدن شما کاهش پیدا کرده و جریان خون به صورت آزاد در بدن شما به گردش در آید.

مرصع پلو و خواص ضد سرطانی آن

همانطور که میدانید، سرطان یکی از بیماری های کشنده می باشد که سالانه مردم زیادی را در سراسر جهان درگیر خود خواهد کرد. البته هنوز راه درمان قطعی برای درمان این بیماری یافت نشده است.

بنابراین، بهترین کار جلوگیری از ابتلا به سرطان می باشد. مرصع پلو دارای کاتچین بوده که می تواند رادیکال های آزاد موجود در بدن را نابود کرده و از بیماری سرطان پیشگیری کند.

مرصع پلو و سلامت دندان ها

مرصع پلو حاوی اسید اولئانولیک می باشد که جهت حفاظت از دندان ها در مقابل پوسیدگی بسیار مفید است. علاوه بر آن، مرصع پلو از رشد باکتری های مختلف جلوگیری می کند.

چنانچه قصد دارید سلامت دندان های خود را حفظ کنید، بهتر است مرصع پلو را در برنامه غذایی خود جای دهید.

به علاوه، مرصع پلو دارای کلسیم می باشد و از شکننده شدن دندان ها و همچنین سایش مینای دندان جلوگیری می کند. مصرف مرصع پلو سبب ایجاد بوی خوب در دهان نیز خواهد شد.

مرصع پلو و کم خونی

افراد که دچار بیماری کم خونی هستند، می توانند از مرصع پلو جهت رفع کم خونی خود استفاده کنند؛ چرا که مرصع پلو ویتامین های مورد نیاز جهت تشکیل گلبول های قرمز خون را فراهم خواهد کرد.

علاوه بر آن، مرصع پلو حاوی ویتامین ب کمپلکس است و همچنین در این غذا، آهن و مس به فراوانی یافت می شود. بنابراین جهت جلوگیری از کم خونی می توانید مرصع پلو را در برنامه غذایی خود جای دهید.

مرصع پلو، غذایی سرشار از پروتئین و مواد معدنی

مرصع پلو منبع بسیار خوبی از برخی مواد معدنی و ویتامین ها نظیر سلنیوم، فسفر، ویتامین B6، نیاسین یا ویتامین B3 بوده و همچنین سرشار از پروتئین می باشد.

خواص مرصع پلو
خواص مرصع پلو

مرصع پلو و مهار فشار خون

استفاده از مرصع پلو در کاهش فشار خون بسیار موثر است، و کسانی که فشار خون بالا دارند می توانند از مرصع پلو جهت کنترل فشار خون خود استفاده کنند.

مرصع پلو، منبع غنی از فسفر

مرصع پلو سرشار از فسفر است. فسفر موجود در مرصع پلو سبب می شود تا سلامت استخوان و دندان ها حفظ شده و همچنین عملکرد سیستم عصبی، کبد و کلیه ها تنظیم شود.

مرصع پلو، منبع خوبی از پروتئین

مرصع پلو سرشار از پروتئین می باشد و یکی از بهترین منابع پروتئین به حساب می آید. پروتئین موجود در مرغ موجود در مرصع پلو، دارای اسید آمینه می باشد که عنصر اصلی ساخت ماهیچه است.

مرصع پلو و تقویت استحکام استخوان ها

مرصع پلو با دارا بودن ویتامین D، سبب تقویت استخوان ها می شود. علاوه بر آن، پتاسیم و سدیم موجود در مرصع پلو برای ضعف و سلامت استخوان ها و همچنین عملکرد مغز مفید است.

مرصع پلو و پیشگیری از پوکی استخوان

احتمال ابتلا به پوکی استخوان و بیماری های التهابی مفاصل، در سنین بالا بیشتر است. بدین منظور شما می توانید جهت پیشگیری از تحلیل استخوان ها، از مرصع پلو استفاده کنید.

بهبود سلامت قلب، از خواص مرصع پلو

پوست پرتقال موجود در مرصع پلو حاوی ترکیباتی به نام نبیلتیتین است که سبب کاهش خطر التهاب و بیماری قلبی می شود.

کاهش کلسترول بد با مرصع پلو

نابیلیتین موجود در مرصع پلو با کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن تاثیر مثبتی بر سلامت شما دارد.

مرصع پلو و جلوگیری از تشکیل بافت چربی

از آنجایی که پوست پرتقال موجود در مرصع پلو کالری کم و فیبر زیادی دارد، در جلوگیری از پرخوری و همچنین تشکیل بافت چربی موثر است.

مرصع پلو و کاهش مشکلات تنفسی

از دیگر خواص پوست پرتقال موجود در مرصع پلو آن است مه ریه های شما را پاک میکند؛ این امر کمک می کند تا هر نوع خلط که سبب تنگی ریه می شود از بین برود.

مرصع پلو و سرطان

جالب است بدانید که مواد به کار رفته در مرصع پلو سبب میشوند شما از ابتلا به سرطان هایی از جمله سرطان سینه، سرطان پوست و سرطان کولورکتال در امان باشید.

مضرات و منع مصرف مرصع پلو

مرصع پلو غذای سالم و معمولا بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده ی غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهد شد؛ اما چنانچه در مصرف هر ماده ی غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای مرصع پلو بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا میباشد و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در مرصع پلو خواهد بود. این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • سنگینی معده
  • خطر عفونت سالمونلا (Salmonellosis)
  • افزایش وزن
  • جذب بیش از حد فیبر به دلیل خلال پسته ی موجود در مرصع پلو
  • افزایش فشار خون
  • بروز برخی مشکلات کلیوی
  • خطر ایجاد سنگ کلیه
  • ایجاد آلرژی
  • مصرف بیش از حد منگنز به دلیل دارا بودن خلال پسته در مرصع پلو
  • بروز مشکلات دستگاه گوارش
  • همچنین، به دلیل انواع خلال های موجود در مرصع پلو، ممکن است این غذا سبب بروز یبوست شود.
  • همچنین، وجود خلال ها در مرصع پلو برای معده های ضعیف و سرد خوب نبوده و اشخاصی که معده ضعیفی دارند بهتر است در مصرف این غذا زیاده روی نکنند.
  • توجه داشته باشید، افرادی که به هر کدام از خلال های موجود در مرصع پلو آلرژی دارند، با احتیاط این غذا را مصرف کنند؛ زیرا مصرف این مغز ها احتمال آلرژی را در اين افراد افزایش خواهد داد.

مصلحات مرصع پلو چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، مرصع پلو دارای طبعی گرم است و گرم مزاجان میبایست در مصرف این غذا دقت کنند و از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنند.

به علاوه، توصیه میشود حتما در کنار مرصع پلو از مصلحات آن که شامل دمنوش آلبالو و دمنوش عناب میباشد، استفاده کنید تا طبع و مزاج آن اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *