خواص مرغ ترش از منظر طب سنتی
خواص مرغ ترش از منظر طب سنتی

خواص فراوان مرغ ترش+ 10 عارضه ای که با خوردن مرغ ترش به آن دچار می شوید

تاریخ نگارش

اکتبر 8, 2022

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مرغ ترش (به گیلکی: تورش کَرک) یکی از غذا‌های محلی استان مازندران و همچنین استان گیلان است. این غذا، دارای خواص بیشماری است که شاید تا به امروز از آنها اطلاعی نداشته باشید؛ اما ما قصد داریم در این مطلب از طب شناس به معرفی خواص فوق العاده مرغ ترش پرداخته و آنها را برای شما بیان کنیم.

از آنجایی که خواص مرغ ترش را مواد اولیه ی این غذا به آن میدهند، خوب است بدانید که مرغ، گردو، سبزی های مختلف نظیر تره، جعفری، گشنیز، نعنا، شوید و خلواش، رب انار، پیاز، سیر و ادویه های مختلف، مواد تشکیل دهنده ی مرغ ترش هستند.

در ادامه، ابتدا طبع مرغ ترش را معرفی کرده و سپس از خواص فوق العاده مرغ ترش خواهیم گفت؛ پس از آن نیز، به مضرات احتمالی این غذا، که در صورت زیاده روی در مصرف آن به وجود خواهند آمد، خواهیم پرداخت و در آخر نیز، مصلحات مرغ ترش را معرفی خواهیم کرد.

طبع و مزاج مرغ ترش را بشناسید!

همانطور که انتظار میرود، به دلیل مواد به کار رفته در مرغ ترش، اطباء طب سنتی بیان داشتند که طبع مرغ ترش سرد است. بنابراین توصیه میشود از خوردن بیش از اندازه ی این غذا خودداری کرده و جهت جلوگیری از سردی مرغ ترش نیز حتما از مصلحات آن، که در ادامه معرفی خواهیم کرد، استفاده کنید.

خواص بی نظیر مرغ ترش را بشناسید!

اگر تجربه ی خوردن مرغ ترش را داشته اید، شاید تا به امروز هنگام میل کردن مرغ ترش، به فکر خواص بی نظیری که این غذا برای بدن شما دارد، نبوده اید؛ مرغ ترش ، به دلیل مواد بکار رفته در آن، دارای خواص فوق‌ العاده ای است.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم شما را با خواص بی نظیر و بسیاری که مرغ ترش در خود جای داده است، آشنا کنیم. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

  • مرغ ترش حاوی کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم میباشد.
  • علاوه بر آن، مرغ ترش منبع غنی از مواد معدنی دیگری نظیر آهن، روی و مس بوده و میتواند کمبود این مواد معدنی را در بدن شما تا حدودی جبران کند.
  • وجود ویتامین هایی از جمله ویتامین A ، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین C، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، کولین (B4)، پانتوتنیک اسید (B5)، ویتامین B6 ، فولات (B9) و ویتامین B12 نیز مرغ ترش را به یک غذای بسیار مفید تبدیل کرده است.
  • سرشار از فسفر
  • حاوی مقادیری منگنز
  • دارای مقادیر خوب سلنیم
  • حاوی کربوهیدرات
  • دارای درصد مطلوبی پروتئین

مرغ ترش و جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین‌ های گروه B موجود در مرغ ترش به کاهش استرس، که یکی از علت های چین و چروک پوست صورت و دور چشم می‌باشد، کمک میکند. ویتامین E موجود در مرغ ترش، در حقیقت یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش رادیکال‌ های آزاد کمک کرده و سبب جوان سازی پوست صورت می شود.

مرغ ترش سبب رفع سیاهی دور چشم میشود.

اطباء طب سنتی معتقدند که مصرف مرغ ترش، به دلیل مواد اولیه بکار رفته در آن، دارای خواص آرامش بخش طبیعی بوده به درمان سریع پف و سیاهی دور چشم کمک خواهد کرد.

مرغ ترش به تقویت و افزایش رشد مو ها کمک میکند.

مرغ ترش منبع خوبی از پتاسیم، اسید‌ های چرب امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ میباشد که همگی سبب تقویت فولیکول‌ های مو شده و به افزایش رشد مو کمک خواهند کرد.

مرغ ترش برای جنین و زنان باردار مفید است.

گردو موجود در مرغ ترش منبع غنی از مواد معدنی ضروری از جمله پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم، فسفر، منگنز و پتاسیم یوده که برای رشد جنین و تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز زنان در دوران بارداری مفید خواهد بود.

علاوه بر آن، منگنز وجود در گردو مرغ ترش، یک ماده مهم جهت رشد مغز، بافت‌ها و عضلات جنین می‌ باشد.

مرغ ترش و درمان ناتوانی جنسی

از آنجایی که مصرف روزانه گردو، قدرت باروری را افزایش خواهد داد و به درمان ناتوانی جنسی در آقایان کمک میکند، شما میتوانید با گنجاندن مرغ ترش در برنامه غذایی خود، به دلیل وجود گردو در این غذا، به درمان ناتوانی جنسی کمک کنید.

مرغ ترش و حافظه

متخصصان معتقدند مصرف روزانه گردو سبب تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش میدهد؛ مقادیر بالای اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین E موجود در گردو به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش میدهند.

شما میتوانید با مصرف مرغ ترش که حاوی گردو است به نتیجه ی مشابه دست یابید.

مرغ ترش و تقویت مغز کودکان

بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه میکنند که گردو را به عنوان تقویت کننده مغز به رژیم غذایی نوزادان و کودکان خود اضافه کنید.

مغز گردو غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ است که به درمان اختلالات رفتاری و بیش فعالی کودکان کمک می‌کند. بنابراین مرغ ترش حاوی گردو، میتواند غذایی مناسب برای کودکان باشد.

البته دقت کنید که گردو ممکن است موجب آلرژی و حساسیت شود پس لازم است قبل از استفاده از مغز گردو برای نوزادان و کودکان با پزشک متخصص مشورت کنید.

خواص مرغ ترش در طب سنتی
خواص مرغ ترش در طب سنتی

مرغ ترش و تناسب اندام

جالب است بدانید که مصرف مرغ ترش سبب افزایش وزن قابل توجهی در افراد نمیشود بلکه مصرف گردو متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و برای لاغری و کاهش وزن مفید میباشد.

مرغ ترش همچنین به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و پروتئین‌ هایی که دارد، به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری سبب لاغری، کاهش وزن و کاهش چربی شکم میشود.

مرغ ترش و درمان یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در مرغ ترش به بهبود حرکات روده و افزایش عملکرد آن‌ ها کمک کرده و جهت جلوگیری و درمان یبوست مفید میباشد.

مرغ ترش و سم زدایی کبد

مرغ ترش به دلیل دارا بودن مقادیر بالای اسید‌ های چرب سالم، به سم زدایی کبد کمک کرده و جهت درمان بیماری‌ هایی نظیر کبد چرب مفید واقع میشود.

علاوه بر آن، آرژنین موجود در مرغ ترش، که ناشی از وجود گردو در آن است، به حذف آمونیاک از کبد کمک خواهد کرد.

مرغ ترش و نقرس

از آنجایی که مصرف روزانه گردو، به دلیل مقادیر کم پورین که دارد، به سم زدایی بدن و دفع اسید اوریک اضافی خون کمک میکند، شما میتوانید مرغ ترش را به دلیل گردو موحود در آن میل کرده و به درمان نقرس خود کمک کنید.

مرغ ترش و افسردگی

همانطور که گفته شد، مرغ ترش حاوی مقادیر بالای اسید‌ های چرب امگا ۳ میباشد و مطالعات نشان داده است که این اسید‌ های چرب اشباع نشده، با بهبود عملکرد انتقال دهنده‌ های عصبی، به افزایش میزان هورمون‌ های سروتونین و دوپامین در خون کمک کرده و به پیشگیری و درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک میکنند.

خواص مرغ ترش برای دیابت و قند خون

مرغ ترش حاوی مقادیر خوبی چربی‌های غیر اشباع بوده که مصرف آن خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش خواهد داد.

مرغ ترش و سرطان

مرغ ترش منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ ها و ترکیبات فنولی است که به کاهش رادیکال‌ های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان و تومور را کاهش میدهد.

گنجاندن مرغ ترش در برنامه غذایی شما قادر است خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان و همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش دهد.

مرغ ترش و تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ ها و ویتامین C موجود در مرغ ترش به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمن و سرماخوردگی را کاهش می دهد.

خواص مرغ ترش برای فشار خون

مقادیر بالای چربی‌های سالم، منیزیم و فیبر موجود در مرغ ترش به سلامت عروق خونی کمک کرده و فشار خون بالا را کاهش میدهند.

مرغ ترش کلسترول خون

مرغ ترش غنی از اسید‌ های چرب امگا ۳ بوده و به دلیل خواص ضد التهابی که دارد به کاهش چربی و کلسترول خون بالا کمک می کند.

مرغ ترش و قلب

اسید‌ های چرب امگا ۳ موجود در مرغ ترش به حفظ سلامت شریان‌ ها و بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی را کاهش میدهند.

علاوه بر آن، مصرف مرغ ترش خطر ابتلا به سندروم متابولیک که یکی از علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است را کاهش می دهد.

مرغ ترش
مرغ ترش

مرغ ترش و خواص ضد التهابی

مرغ ترش دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که خطر ابتلا به بیماری‌ های التهابی نظیر آرتریت، آسم و اگزما را کاهش می دهد.

مرغ ترش و درمان بی خوابی های شبانه

مرغ ترش حاوی ملاتونین بوده و مصرف آن به بهبود عملکرد مغز و درمان بی خوابی شبانه کمک خواهد کرد.

مرغ ترش و سنگ کیسه صفرا

از آنجایی که مطالعات نشان داده است مصرف منظم گردو خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش خواهد داد، مصرف مرغ ترش با دارا بودن گردو نیز همین هدف را دنبال خواهد کرد.

مرغ ترش و پوکی استخوان

مقادیر بالای مس، منیزیم و منگنر موجود در مرغ ترش به تقویت استخوان‌ ها کمک کرده و خطر ابتلا به شکستگی و پوکی استخوان‌ ها را کاهش می دهد.

مرغ ترش و درمان صرع

گفته می شود افرادی که دچار تشنج و صرع می شوند، منگنز کمتری نسبت به افراد سالم دارند؛ بنابراین منگنز موجود در مرغ ترش میتواند به درمان صرع کمک کند.

مضرات و منع مصرف مرغ ترش

در ابتدا باید بگوییم که به طور کلی، مرغ ترش غذای سالم و عموما بدون عوارض برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده ی غذایی میتواند عوارض و ضرر هایی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهد شد؛ اما چنانچه در مصرف هر ماده ی غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای مرغ ترش بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در مرغ ترش میباشد.

علاوه بر آن، مصرف بیش از اندازه ی غذا هایی با طبع سرد، همچون مرغ ترش، نیز میتواند عوارضی را برای بدن به وجود آورد. این عوارض به خصوص در فصل سرد سال تشدید خواهند شد. این عوارض و مضرات شامل موارد زیر میشوند:

  • دل درد
  • درد گرفتن و گرفتگی معده
  • ایجاد درد در مفاصل به خصوص در زانو ها، کمر و شانه ها
  • ورم مفاصل
  • نفخ شکم
  • احتباس مایعات در بدن
  • بی حالی، خستگی و کمبود انرژی
  • یبوست و دیر شدن هضم مواد غذایی
  • غلظت خون و عوارض ناشی از آن
  • ضعیف شدن سیستم عصبی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های اختلال عملکرد مغز

مصلحات مرغ ترش چه چیز هایی میباشند؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، مرغ ترش دارای طبعی سرد است و جهت جلوگیری از سردی این غذا شما میبایست در مصرف مرغ ترش دقت کرده و از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید.

به علاوه، توصیه میشود حتما در کنار مرغ ترش از مصلحات آن که شامل دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون، دمنوش نعناع و همچنین دمنوش زنجبیل میباشد، استفاده کنید تا طبع و مزاج آن اصلاح شده و دچار سردی نشوید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *