خواص نخود پلو با نخود فرنگی
خواص نخود پلو با نخود فرنگی

همه چیز درباره طبع و خواص نخود پلو در طب سنتی+ مصلح نخود پلو

تاریخ نگارش

اکتبر 6, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

نخود پلو یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ است که اصالتا مربوط به ترکیه میباشد. نخود پلو را با نخود فرنگی سبز تازه تهیه میکنند.

جالب است بدانید که نخود پلو را هم به شکل استامبولی با گوجه تهیه می کنند و هم به شکل باقالی پلو به همراه شوید، که بسیار طعمی فوق العاده دارد، سرو میکنند.

مواد به کار رفته در نخود پلو شامل پیاز، گوشت گوساله، رب گوجه فرنگی ، نخود فرنگی، شوید خشک، برنج، زعفران دم کرده، سیر و ادویه هایی نظیر پودر دارچین، زیره و پودر تخم گشنیز میشود.

در این مطلب از طب شناس، پس از معرفی طبع نخود پلو، خواص باورنکردنی آن را بیان کرده و سپس به بیان برخی مضرات، که ناشی از مصرف بیش از حد این غذا میباشد، خواهیم پرداخت. در آخر نیز مصلحات نخود پلو را بازگو خواهیم کرد.

طبع نخود پلو چیست؟

اگر برای شما در مورد طبع و مزاج نخود پلو سوالاتی همچون طبع نخود پلو سرد است یا گرم؟ و یا نخود پلو را با گرمیجات مصرف کنیم یا سردیجات؟ باید بدانید که طبق نظر اطباء طب سنتی، طبع نخود پلو سرد است.

سرد بودن مزاج نخود پلو باید با مصرف مصلحات آن اصلاح شود تا موجب ایجاد مشکلات در بدن شما، نظیر بی حالی و سر درد، نشود.

خواص باور نکردنی نخود پلو که باید بدانید!

نخود پلو، یکی از غذاهایی است که دارای خواص بیشماری بوده و این خاصیت به دلیل مواد معدنی و همچنین ویتامین‌ هایی است که در این غذا وجود دارند. در این قسمت به معرفی خواص فوق العاده ی نخود پلو خواهیم پرداخت. خواص نخود پلو به صورت کلی شامل موارد زیر میشوند:

  • نخود پلو، منبع خوب ویتامین C است: ویتامین C موجود در نخود پلو، که به دلیل وجود نخود فرنگی در آن است، خواص آنتی‌ اکسیدانی داشته و به سلامت استخوان‌ ها، غضروف‌ ها، دندان‌ ها و لثه‌ ها کمک می‌کند. علاوه بر آن، ویتامین C سبب جذب بهتر آهن موجود در مواد غذایی شده و همچنین به بهبود زخم‌ ها کمک زیادی خواهد کرد.
  • منبع آنتی‌ اکسیدان‌ ها
  • حاوی لوتئین و زآگزانتین
  • سرشار از پروتئین
  • دارای فیبر‌ های غذایی
  • منبع خوب ویتامین C
  • حاوی مقادیر خوب آهن
  • دارای ویتامین B1
  • سرشار از فسفر
  • حاوی مقادیری کلسیم
  • سبب پیشگیری از ابتلا به افسردگی

نخود پلو و بیماری های قلبی

امروزه، شاهد افزایش بیماری های قلبی هستیم؛ این امر به دلیل آن است که مصرف گوشت قرمز و سفید سبب افزایش ریسک بیماری های قلبی می شوند.

نخود فرنگی موجود در نخود پلو به عنوان یک منبع پروتئین قادر است از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند. فیبر موجود در این غذا مانع از ورود کلسترول به بدن شده و از ورود کلسترول به رگ ها جلوگیری کرده و بدین صورت سلامت قلب را تضمین خواهد کرد.

نخود پلو و سرطان

جالب است بدانید که نخود پلو با مواد به کار رفته در خود، قادر است سبب جلوگیری از سرطان روده بزرگ شود. علاوه بر آن، نخود پلو جهت کاهش ابتلا به سرطان پروستات موثر است.

همچنین، فیبر موجود در نخود پلو سبب می شود تا احتمال ابتلا به سرطان در افراد کاهش پیدا کند. نخود پلو دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی نیز می باشد.

نخود پلو و دیابت

نخود پلو به دلیل داشتن شاخص گلوکز کم، برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، مفید می باشد. علاوه بر آن، نخود پلو قادر است مانع از ابتلای افراد به دیابت شود.

جالب است بدانید که، خوراکی ها بر اساس شاخص قند خون آن دسته بندی می شوند و نخود فرنگی موجود در نخود پلو، از جمله خوراکی هایی است که شاخص گلوکز کمی دارد.

به علاوه، این غذا با سرعت کمتری گلوکز را در خون ترشح می کند و به همین دلیل سبب افزایش میزان قند خون بعد از خوردن غذا نمی شود.

کسانی که به دیابت مبتلا هستند و یا افرادی که می خواهند از بیماری دیابت در امان باشند، بهتر است از نخود پلو را در برنامه ی غذایی خود جای دهند. همچنین، فیبر موجود در نخود پلو سبب می شود تا سرعت هضم نشاسته و جذب گلوکز در بدن کاهش یابد.

نخود پلو و جلوگیری از پیری زودرس

نخود پلو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان سبب می شود تا تاثیر رادیکال های آزاد در بدن به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد. نخود پلو جهت جلوگیری از فرآیند پیری زودرس موثر است.

علاوه بر آن، نخود پلو دارای خواص ضد التهابی است که سبب می شود تا از چین و چروک پوست پیشگیری شده و بدین ترتیب از بروز پیری نیز جلوگیری شود. نخود پلو به عنوان یک منبع عالی از ویتامین C شناخته شده که جهت تولید کلاژن بسیار تاثیر گذار است. همانطور که می دانید، کلاژن یک نوع پروتئین است که سبب حفظ سلامت پوست می شود.

تقویت سیستم ایمنی با نخود پلو

نخود پلو به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های فراوان و همچنین مس، آهن، روی و منگنز جهت تقویت دستگاه ایمنی مفید می باشد؛ چرا که مواد ذکر شده سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و قادرند آنها را خنثی کنند.

از آلزایمر پیشگیری می کند

بیماری فراموشی یکی از بیماری های سنین بالا می باشد که بخشی از حافظه از بین رفته و این بیماری خود را نشان می دهد. زوال عقل را می توان کنترل نمود. مصرف روزانه نخود فرنگی باعث می شود تا سلامت سیستم عصبی تضمین شود. نخود فرنگی دارای ویتامین کا می باشد که از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.

از یبوست پیشگیری می کند

نخود فرنگی به دلیل داشتن فیبر فراوان برای بیماری های گوارش موثر است. فیبر باعث می شود تا حجم مدفوع در انسان زیاد شده و حرکات روده به آسانی انجام شود. برای همین امر می باشد که خوردن نخود فرنگی از یبوست پیشگیری می کند.

سلامت استخوان ها را حفظ می کند

نخود فرنگی موجود در نخود پلو به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان ها مفید می باشد. شما می توانید نصف فنجان نخود فرنگی را به صورت روزانه میل کنید چرا که باعث سلامت استخوان ها شده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

خواص نخودپلو
خواص نخودپلو

میزان کلسترول را کاهش می دهد

نخود پلو به دلیل داشتن فیبر فراوان می تواند مسیر ورود کلسترول به لایه ی عروقنی خونی را مسدود کند. کلسترول بد باعث می شود تا وارد عروق خونی شده و مشکلات قلبی عروقی را تشدید کند.

از کم خونی پیشگیری می کند

برای کم خونی می توان از نخود فرنگی کمک گرفت. فولات و آهن موجود در نخود فرنگی برای تولید گلبول های قرمز خون لازم است. اگر می خواهید از کم خونی پیشگیری کنید بهتر است نخود فرنگی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

عملکرد صحیح عصب ها را حفظ می کند

نخود پلو دارای پتاسیم و منیزیم می باشد و برای عملکرد صحیح عصب ها موثر است. پتاسیم باعث می شود تا سلامت انتقال عصبی حفظ شود و منیزیم برای بهبود سیگنال های عصبی درون بدن موثر است.

از تصلب شرایین پیشگیری می کند

تصلب شرایین وضعیتی است که در آن عروق خونی به دلیل رسوب کلسترول بسته می شود. این امر باعث افزایش حمله قلبی در افراد می شود. نخود فرنگی موجود در نخود پلو باعث کاهش میزان کلسترول در بدن می شود و از تصلب شرایین جلوگیری میکند.

نخود پلو ضد التهاب است

نخود فرنگی موجود در نخود پلو به عنوان یک ماده ضد التهابی شناخته می شود و برای جلوگیری از بیماری های عفونی داخل بدن موثر است.

برای سلامت دوران بارداری مفید است

در نخود پلو فولات وجود دارد که باعث می شود تا در دوران بارداری برای خانم های باردار مفید باشد. شما می توانید در طول دوران بارداری از نخود فرنگی استفاده کنید چرا که به عنوان یک منبع عالی پروتئین می باشد و عملکرد گوارشی را افزایش میدهد.

مضرات و منع مصرف نخود پلو

نخود پلو غذایی بی ضرر و معمولا بدون عوارض برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده ی غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهد شد؛ این در حالی است که چنانچه در مصرف هر ماده ی غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای نخود پلو بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در نخود پلو خواهد بود. این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • افراد مبتلا به مشکلات کلیوی و نقرس: از آنجایی که نخود فرنگی‏ موجود در نخود پلو به طور طبیعی حاوی موادی به نام پورین بوده و پورین‏ ها نیز به طور معمول در بدن انسان ها، حیوانات و گیاهان یافت می‏شوند، دریافت مقدار زیادی از این ماده در برخی افراد، مشکلاتی را به ‏وجود خواهد آورد. به طور مثال، از آنجایی که پورین قادر است به اسید اوریک تبدیل شود، تجمع زیاد پورین در بدن میتواند به انباشته شدن زیاد اسید اوریک منجر شود. کسانی که بیماری نقرس دارند و یا افرادی که کلیه های شان سنگ‏ های اسید اوریکی میسازد، به دریافت زیاد پورین حساس هستند. به همین خاطر، اشخاص مبتلا به مشکلات کلیوی و نقرس باید از مصرف غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پورین هستند، مانند نخود پلو، اجتناب کنند.
  • افزایش وزن: مصرف نخود پلو برای مردان، موجب افزایش وزن میشود. این افزایش وزن به دلیل مصرف بیش از اندازه پروتئین موجود در نخود فرنگی است. بنابراین چنانچه شما در حال تلاش برای به دست آوردن عضلاتی حجیم هستید، این ویژگی نخود فرنگی قادر است اثرات جانبی مثبتی داشته باشد. اما اگر قصد این کار را ندارید، مصرف بیش از اندازه نخود فرنگی میتواند عواقب بدی در مورد افزایش وزن شما به همراه داشته باشد. جذب کالری بیش از حد از هر منبعی، حتی پروتئین موجود در نخود فرنگی، سبب افزایش وزن خواهد شد.
  • به خطر افتادن سلامت کلیه ها: از دیگر مضرات مصرف بیش از حد نخود پلو، آن است که نخود فرنگی موجود در این غذا برای مردان میتوانن سبب به خطر افتادن سلامت کلیه ها شود. از آنجایی که فقط گروه های خاصی از افراد، مانند ورزشکاران، نیاز به پروتئین بیشتری نسبت به سایرین دارند، بر اساس یک مطالعه که در آمریکا انجام شده، مصرف بیش از حد مواد غذایی پروتئین دار مانند نخود فرنگی ممکن است سبب کاهش عملکرد کلیه ها در افراد سالم شود.
  • درد مفاصل: یکی دیگر از مضرات نخود پلو برای مردان و زنان احتمال ابتلا به درد مفاصل است. اگر سابقه نقرس دارید و یا از درد مفاصل رنج می برید، پروتئین موجود در نخود فرنگیِ نخود پلو، می تواند ساده ترین راه برای دریافت پروتئین بیش از اندازه در رژیم غذایی شما باشد. علاوه بر آن، نخود فرنگی منبعی از پورین بوده که قادر است مقدار اسید اوریک را در خون شما افزایش دهد؛ که به طور بالقوه، منجر به ناراحتی هایی نظیر نقرس و درد مفاصل می شود.
  • دیدگاه اطباء طب سنتی در مورد مصرف نخود پلو آن است که، به دلیل وجود نخود فرنگی در این غذا احتمال عقیم شدن مردان وجود داشته و به طور کلی خوردن بیش از حد نخود سبز موجب عدم باروری می شود. در واقع در نخود فرنگی نوعی ماده شیمیایی وجود دارد که مانع از حاملگی در زنان و توانایی بارور سازی در مردان خواهد شد.

مصلحات نخود پلو را بشناسید.

از آنجایی که نخود پلو طبع و مزاجی سرد داشته و مصرف آن میتواند در شما ایجاد سردی کند و در نهایت مشکلاتی نظیر ضعف، درد مفاصل و دل درد را به همراه داشته باشد، توصیه میشود این غذا را با گرمیجات مصرف کنید تا طبع و مزاج آن اصلاح شود.

برخی از گرمیجات که می‌توانید با آنها از سردی نخود پلو در امان باشید شامل دارچین، عرق آویشن و عرق آلاله میشوند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *