خواص و مضرات گلدن سیل یا خوک طلایی در طب سنتی
خواص و مضرات گلدن سیل یا خوک طلایی در طب سنتی

خواص گلدن سیل یا خوک طلایی+ عوارض و 2 مورد تداخل دارویی مهم

تاریخ نگارش

سپتامبر 18, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شاید نام گلدن سیل یا خوک طلایی زیاد برای شما آشنا نباشد. اما این گیاه از محبوب ترین گیاهان دارویی است و نام های دیگری نیز همچون اورنج روت و یا تمشک زمینی دارد. خوک طلایی، گیاهی گلدار و بومی شرق امریکا است. ساقه های این گیاه، هرکدام سه برگ بزرگ و نرم دارند که روی آنها با شیارهایی منظم به پنج قسمت تقسیم شده است و حاشیه هایی دنده دار دارند.

گلدن سیل و گیاه اکینسا (سرخارگل ) خواص مشترک زیادی با هم دارند تا جایی که گاه به جای هم استفاده می شوند و ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. گاهی نیز برای اثرگذاری بیشتر این دو را با هم ترکیب می کنند.

از گلدن سیل یا خوک طلایی به صورت دمنوش ها، عصاره های گیاهی و یا کپسول های خوراکی استفاده می شود و همچنین در ترکیب برخی داروهای ساده که نیاز به نسخه پزشک ندارند، مانند قطره‌ های گوش، محصولات بهداشتی زنانه، فرمولاسیون های شستشوی چشم، داروهای سرماخوردگی، محصولات تسکین دهنده آلرژی، ملین‌ ها و تقویت کننده های گوارشی وجود دارد.

سالهای زیادی است که در طب سنتی از گلدن سیل و ریشه آن استفاده می شود. خواص درمانی متعددی برای گلدن سیل وجود دارد و استفاده های زیادی از آن در طب سنتی شده است که در ادامه این متن با برخی از این خواص آشنا می شوید.

طبع گلدن سیل

گلدن سیل از دسته گیاهان خنک کننده است. این دسته از گیاهان به دلیل تاثیری که در کاهش تب دارند، مورد توجه طب سنتی قرار گرفته اند. گلدن سیل به دلیل خنک کننده بودن، حرارت و تب را کاهش می دهد و بیماری را در مسیر بهبودی قرار می کدهد.

خواص خوک طلایی یا گلدن سیل

  • ریشه گلدن سیل در درمان بیماری های پوستی موثر است.
  • به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند.
  • موجب تقویت چشم و بینایی می شود.
  • برای درمان سرماخوردگی مناسب است.
  • به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  • درد لثه را آرام می کند.
  • سرشار از ترکیبات ترکیبات آلکالوئیدی از جمله هیدراستین و کانادین است.
  • ضد باکتری است.
  • ضد التهاب است.
  • ریشه گلدن سیل برای درمان عفونت به کار می رود.
  • خواص آنتی بیوتیکی دارد وعفونت بدن را از بین می برد.
  • عفونت گلو و سینوس ها را بهبود می بخشد.
  • در درمان عفونت ادراری موثر است.
  • عفونت های زنانه را درمان می کند.
  • اثر ضدعفونی کنندگی آن از داروهای شیمیایی قوی تر است.
  • بی اشتهایی را درمان می کند.
  • عوارض و مشکلات قاعدگی مانند بی نظمی و دردهای قاعدگی را کاهش می دهد.
  • به درمان سوءهاضمه و اختلالات گوارشی کمک می کند.
  • بیماری ها و اختلالاتی که منشاء التهابی دارند به کمک گلدن سیل بهبود میابند.
  • هضم را بهبود می بخشد.
  • کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد.
  • به بهبود مشکلات دیابتب ها کمک می کند.
  • در بهبود عوارض بیماری هرپس موثر است.
  • خواص آنتی باکتریالی قوی دارد.
خواص گلدن سیل
خواص گلدن سیل

درمان عفونت های قارچی مجاری ادراری با گلدن سیل

تحقیقات نشان داده که بربرین موجب از بین رفتن عفونت های قارچی می شود و از ماندگاری باکتری ها در دیواره مثانه و سیستم ادراری می شود. بربرین هم در پیشگیری و هم در درمان عفونت موثر است. چراکه این ماده موجب توقف تکثیر قارچ ها می شود. و گلدن سیل سرشار از بربرین است.

مطالعات نشان داده افرادی که سابقه ابتلاء چندباره به عفونت مجاری ادراری داشته اند، با مصرف گلدن سیل یا خوک طلایی به طور کامل درمان شده اند.

درمان آکنه و پسوریازیس با گلدن سیل

گلدن سیل خواص زیادی برای سلامتی پوست دارد. مصرف گلدن سیل التهابات پوستی را از بین می برد و جوش و آکنه را درمان می کند. همچنین در از بین بردن جای جوش و لک نیز موثر است.

خوک طلایی همچنین طی مطالعاتی خواص ویژه ای از خود نشان داده که برای بیماران مبتلا به پسوریازیس مفید بوده و به درمان این بیماری پوستی کمک کرده است.

خواص گلدن سیل برای دهان و دندان

دهانشویه کردن با جوشانده گیاه گلدن سیل موجب از بین رفتن باکتری های مضر دهان و دندان می شود. از بین رفتن این باکتری ها احتمال آسیب به لثه و دندان را کاهش می دهد. گلدن سیل از سرایت عفونت لثه به ریشه دندان جلوگیری می کند.

خوک طلایی از پلاک دندان ها محافظت می کند و التهاب لثه و دهان را کاهش می دهد. از پودر این گیاه نیز می توان خمیری تهیه کرده و به صورت خمیردندان استفاده کرد. این خمیردندان در تسکین درد لثه و دندان نیز موثر است.

عوارض و مضرات مصرف گلدن سیل

توصیه شده که از گلدن سیل به قاعده و به میزان کم استفاده شود دوره های مصرف گیاه گلدن سیل یا خوک طلایی نباید بلند باشد. در این صورت مصرف گلدن سیل بی خطر است و عوارض چندانی متوجه فرد مصرف کننده نخواهد شد.

اما اگر اندازه از قاعده خارج شود و زیاده روی صورت گیرد، باید منتظر بروز عوارضی باشید که گاه می تواند جبران ناپذیر باشد!

عوارض ابتدایی زیاده روی در مصرف گلدن سیل حالت تهوع و استفراغ و اسهال و اختلال در عملکرد کبد است که می تواند خفیف یا حاد باشد.

دل آشوبه و اضطراب نیز در اثر مصرف بی رویه گلدن سیل ایجاد می شود.

داروهای تهیه شده توسط این گیاه باید حتما با تجویز و تحت نظر پزشک استفاده شود.

مصرف گلدن سیل به هیچ عنوان برای بانوان باردار و مادران شیرده مناسب نیست. این داروی گیاهی می تواند از جفت عبود کند و بر روند رشد و سلامتی جین تاثیر بگذارد. و منجر به نقص جنین یا سقط شود.

زیاده روی در مصرف گلدن سیل موجب مسمومیت شدید می شود و خطر مرگ دارد و به هیچ عنوان نباید در مصرف آن سهل انگاری کنید.

گلدن سیل با چه داروهایی تداخل دارد؟

معمولا گیاهان دارویی به دلیل خواصی که دارند می توانند خواص داروها را تقویت یا خنثی کنند. این اثر را تداخل دارویی می نامند. به عنوان مثال گیاهی که موجب کاهش قند خون می شود، با داروهای دیابتی تداخل دارد و اثر کاهش قند خون آنها را تقویت کرده و ممکن است باعث افت شدید قند خون و شوک و کما شود.

تداخل دارویی موضوع مهمی است و اگر مورد توجه قرار نگیرد می تواند باعث مرگ افراد شود.هرگز تصور نکنید که یک داروی گیاهی بدون عوارض است و همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید.

حال در مورد گلدن سیل نیز مواردی وجود دارد که تداخل دارویی ایجاد می کند.

گلدن سیل تداخلات دارویی زیادی از خود نشان داده است. از خواص آنتی بیوتیکی ویژه این گیاه زیاد سخن گفته ایم و حال باید بگوییم که همین خاصیت آن، موجب بروز تداخلات دارویی متعدد با آنتی بیوتیک ها می شود. گلدن سیل با پیوموزاید و تیوریدازین تداخل دارد و ریتم قلب را از نظم خارج می کند و ترشح آنزیم های ویژه کبد را مختل می کند.

قبل از مصرف هر دارویی، چه داروهای خاص و چه داروهای ساده و بدون نیاز به تجویز پزشک، حتما با یک متخصص داروسازی یا پزشک حاذق مشورت کنید. شاید شما فکر کنید که این گیاه دارویی، اثر بر داروهای ساده و دم دستی نمی گذارد اما به هیچ عنوان نمی توان به این سادگی با موضوع برخورد کرد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *