از طبع و خواص گوشت و لوبیا چه میدانید؟ + 11 خاصیت غذا گوشت و لوبیا
از طبع و خواص گوشت و لوبیا چه میدانید؟ + 11 خاصیت غذا گوشت و لوبیا

از طبع و خواص گوشت و لوبیا چه میدانید؟ + 11 خاصیت غذا گوشت و لوبیا

تاریخ نگارش

سپتامبر 17, 2022

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گوشت و لوبیا جزو غذاهای سنتی شهرهای کاشان و اصفهان است. در روش سنتی، این غذا خوشمزه در دیگ مسی درست میشود اما شما میتوانید در قابلمه های دیگر نیز آن را تهیه نمایید.

گوشت و لوبیا در شهر کاشان جزو غذاهایی است که برای نذری ها در مراسمات مذهبی درست میشود. اگر شما در ماه های محرم یا صفر به شهر کاشان سفر کنید احتمالا در بین نذری ها با این غذا مواجه خواهید شد. گوشت و لوبیا کاشانی شباهت زیادی با آبگوشت دارد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع گوشت و لوبیا در طب سنتی و همچنین خواص گوشت و لوبیا بپردازیم.

طبع گوشت و لوبیا در طب سنتی چیست؟

طبع گوشت گوسفندی موجود در این غذا گرم و خشک است. طبع لوبیا سفید موجود در این غذا نیز معتدل است. در کل میتوان گفت طبع غذا گوشت و لوبیا، به دلیل داشتن این مواد و ادویه ها گرم است.

خواص گوشت و لوبیا در طب سنتی:

  • گوشت لوبیا غذا مقوی است و به دلیل داشتن گوشت گوسفندی و لوبیا از خواص بیشماری برخوردار است.
  • مصرف گوشت گوسفندی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان سبب تقویت سسیستم ایمنی میشود.
  • این گوشت چربی کم ولی پروتئین زیادی دارد و به همین دلیل استفاده از آن باعث کنترل وزن میشود. گوشت گوسفندی باعث میشود میزان سوخت و ساز بدن افزایش یابد و از این رو به کاهش وزن کمک میکند.
  • گوشت گوسفند از ترکیباتی که دارای کلسیم هستند برخوردار است و مصرف آن سبب سلامت و تقویت استخوان ها و دندان ها میشود.
  • این گوشت به دلیل داشتن سلنیوم و کولین، خواص ضد سرطانی دارد و استفاده آن باعث پیشگیری از رشد سلول های سرطانی میشود. گوشت گوسفند حاوی لینوئیک اسید است که با تومورهای بدخیم مقابله میکند.
  • گوشت موجود در این غذا میزان گلبول قرمز را افزایش میدهد و به همین دلیل سبب پیشگیری و درمان کم خونی میشود.
  • برای تهیه غذا گوشت و لوبیا، نیاز به لوبیا سفید است. لوبیا سفید به دلیل داشتن اسید فولیک و منیزیم برای سلامت قلب بسیار مفید است.
  • لوبیا سفید از فیبر بالایی برخوردار است و به همین دلیل به سلامت معده و روده کمک بسزایی میکند و از مشکلاتی مثل یبوست جلوگیری میکند.
  • لوبیا سفید در طب سنتی نیز خواص زیادی دارد و در تقویت و افزایش میل جنسی بسیار موثر است. همچنین باعث افزایش تولید منی نیز میشود.
  • لوبیا سفید موجود در این غذا باعث تنظیم دوره عادت ماهیانه خانم ها میشود.
  • غذا گوشت و لوبیا برای خانم های باردار بسیار عالی است و توصیه میشود از خوردن این غذا مقوی در دوران بارداری غافل نشوند.
خواص و ویژگی های گوشت و لوبیا
خواص و ویژگی های گوشت و لوبیا

طرز تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی:

برای درست کردن این غذا باید از قبل یک لیوان لوبیا سفید را خیس کنید. حال یک عدد پیاز را خرد کنید و در ظرفی مناسب بریزید و به آن کمی روغن بیافزایید.

وقتی پیاز ها سبک شدند، حدود دویست و پنجاه گرم گوشت گوسفندی را به آن اضافه نمایید و به همراه پیاز ها به خوبی تفت دهید.

بعد از اینکه مواد سرخ شدند لوبیا را اضافه نمایید و روی آن آب بریزید تا به جوش آید. زمانی که شروع به جوشیدن کرد، کف آن را بگیرید و در ظرف را ببندید و اجازه دهید به خوبی بپزد.

بعد از پخت لوبیا و گوشت باید حدود نصف پیمانه برنج و یک عدد سیب زمینی و سبزی خرد شده که شامل جعفری، تره، و شنبلیله میباشد را اضافه نمایید.

در مرحله بعدی باید ادویه ها را اضافه کنید که شامل: زردچوبه، نمک، فلفل سیاه میباشد. بعد از اضافه کردن این مواد باید اجازه دهید که بازهم مواد با یکدیگر به خوبی پخته شوند.

بعد از پخت، دنبه را جدا نمایید و به خوبی بکوبید. آبگوشت را جدا کنید و به دنبه ای که کوبیده اید اضافه نمایید.

وقتی هیچ آبی داخل ظرف نبود همه مواد باقی مانده را باهم بکوبید و سپس نوش جان کنید.

طرز تهیه گوشت لوبیا کاشانی:

برای این غذا باید سیصد گرم لوبیا سفید را از قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. حدود سیصد تا چهارصد گرم گوشت گوسفندی به همراه دنبه را با لوبیا ها در ظرفی مناسب بریزید.

یک پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و به مواد اضافه نمایید. به مواد آب اضافه کنید و اجازه دهید به خوبی بپزد.

وقتی گوشت و لوبیا به خوبی پخته شد به آن مقداری نمک و زردچوبه و کمی فلفل اضافه نمایید. در آخر پخت نیز کمی دارچین به غذا اضافه نمایید.

این غذا را باید مانند آبگوشت میل نمایید. میتوانید لوبیا و گوشت آن را جدا کنید وبکوبید. برخی افراد لوبیا و گوشت را نمیکوبند و به همراه شوید پلو نوش جان میکنند.

مضرات گوشت ولوبیا چیست؟

  • این غذا دارای لوبیا سفید است. لوبیا سفید سرشار از فیبر است و زیاده روی در مصرف آن میتواند باعث: دل درد، نفخ، اسهال و… شود.
  • از مصرف بیش از حد غذا گوشت و لوبیا خودداری کنید زیرا مصرف بی رویه گوشت گوسفندی موجود در این غذا باعث بروز برخی مشکلات مثل: نقرس، افزایش کلسترول، فشار خون و… میشود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *