طبع و خواص نخل اره ای در طب سنتی
طبع و خواص نخل اره ای در طب سنتی

نخل اره ای چیست و چه خواصی دارد؟ طبع و مضرات نخل اره ای

تاریخ نگارش

اکتبر 9, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گیاه نخل اره ای با نام علمی (Saw palmetto) نوعی نخل تزیینی است که قادر است تا 10 پا در آب و هوای گرم رشد کند.

گیاه نخل اره ای در ایالت متحده و در آب و هوای گرم جنوب شرق، از کارولینای جنوبی تا می سی سی پی، گرفته تا در سراسر فلوریدا پتانسیل رشد دارد. برگ های آبدار و سبز گیاه نخل اره ای از ساقه های تیغ دار آن می روید.

علاوه بر آن، این گیاه دارای گل های سفید بوده که در نهایت به زرد رنگ تبدیل می شوند. میوه ی گیاه نخل اره ای زمانی که رسیده باشد، رنگ سیاه مایل به آبی به خود خواهد گرفت.

گیاه نخل اره ای دارای خواص درمانی فراوانی است که در این مطلب از طب شناس به آنها خواهیم پرداخت.

طبع گیاه نخل اره ای چیست؟

همانطور که گفته شد، گیاه نخل اره ای در مناطق گرمسیری پتانسیل رشد دارد. این گیاه دارای میوه هایی است که در زمان رسیده شدن، رنگ سیاه مایل به آبی داشته و خوب است بدانید که طبع میوه ی نخل اره ای گرم است.

توصیه میشود که گرم مزاجان گیاه نخل اره ای را با مصلحاتش مصرف کنند تا طبع و مزاج آن اصلاح شده و آنها را دچار مشکلات سلامتی نکند.

خواص گیاه نخل اره ای

همانطور که گفته شد، نخل اره ای دارای خواص درمانی فراوانی است. در این قسمت، به معرفی خواص گیاه نخل اره ای خواهیم پرداخت. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

خواص نخل اره ای در درمان ناتوانی های جنسی

یکی از مهم ترین خواص گیاه نخل اره ای، درمان ناتوانی های جنسی است. از آنجایی که این موضوع امروزه در حال افزایش است، چرا که استفاده از غذاهای فرآوری شده و مواد شیمیایی تاثیر بسزایی بر روی توانایی جنسی دارند، توصیه میشود که افراد از خواص گیاه نخل اره ای غافل نمانند.

استفاده از گیاه نخل اره ای جهت درمان مشکلات جنسی سابقه ای چند صد ساله دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل‌ های گیاه نخل اره ای سبب افزایش تحرک اسپرم ها می شود. این امر به صورت موثری بر روی باروری آقایان تاثیر می گذارد.

علاوه بر آن، طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که عصاره ی گیاه نخل اره ای نیز سبب درمان اختلال نعوظ خواهد شد.

همچنین، گیاه نخل اره ای با تأمین استرول‌ های طبیعی و اسید های چرب مورد نیاز بدن، در تقویت عملکرد جنسی نقش موثری داشته و با افزایش تعداد اسپرم و تخمک، توان و میل جنسی را در مردان و زنان افزایش می‌ دهد. مصرف چای یا کپسول‌ های حاوی این گیاه سبب درمان مشکلات زود انزالی و نعوظ در مردان شده و کیفیت و کمیت رابطه جنسی را نیز بهبود می بخشد.

گیاه نخل اره ای التهاب را کاهش خواهد داد.

جالب است بدانید که نخل اره ای حاوی آنتی اکسیدان های اپی‌کاتچین (Epicatechin) و متیل گالات (Methyl Gallate) است که این ترکیبات از آسیب سلولی پیشگیری کرده، التهاب را کاهش داده، و محافظی در برابر بیماری مزمن هستند.

بر طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که نخل اره ای ممکن است دارای خواص ضد التهابی بوده و در درمان برخی بیماری ها مؤثر واقع شود.

آنتی‌ اکسیدان‌ ها و اسید های چرب موجود در گیاه نخل اره ای از بروز التهابات و اکسیداسیون سلولی جلوگیری کرده و همچنین از سلول های بدن شما در برابر عوارض ناشی از التهابات در بدن جلوگیری خواهد کرد.

خواص نخل اره ای
خواص نخل اره ای

گیاه نخل اره ای و پیشگیری از سرطان پروستات

یکی از علت های شایع مرگ و میر در مردان، سرطان پروستات میباشد. این نوع از سرطان، بسیار خطرناک است، چرا که مردان با افزایش سن، غده پروستات‌ شان بزرگ خواهد شد.

پژوهشگران هر روزه به دنبال راه حل هایی جهت مبارزه با سرطان پروستات هستند. یکی از بهترین روش‌ های جلوگیری از این مشکل، مصرف مکمل های گیاه نخل اره ای است.

عصاره گیاه نخل اره ای قادر است با افزایش مهار دی هیدروتستوسترون، که پروتئین تولید سلولی را تحریک می کند، به کاهش اندازه ی غده پروستات کمک کند. این امر سبب کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات، از بین بردن ادرار دردناک و مشکلات ادراری می شود.

نخل اره ای و بهبود عملکرد دستگاه ادراری

علائم بروز مشکل در دستگاه ادراری بین مردان مسن شایع بوده و از آن جمله می‌توان به بی اختیاری و دشواری در دفع ادرار اشاره کرد.

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که گیاه نخل اره ای ممکن است به بهبود علائم مرتبط با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، شرایطی که موجب بزرگ شدن غده پروستات و در نتیجه کاهش جریان ادرار می شود، کمک کند.

کاهش مشکلات کلیوی با گیاه نخل اره ای

همانطور که گفته شد، اندام های ادراری با افزایش سن می توانند تضعیف شوند؛ به همین دلیل است که بی اختیاری در افراد مسن رایج است. طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که گیاه نخل اره‌ای دارای ترکیبات شیمیایی قوی بوده که می تواند ارگان های ادراری را جهت پیشگیری از بی اختیاری و حفظ سلامت کلیه ها تقویت کند.

چنانچه شما در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستید و یا در حال حاضر از آنها رنج می برید، مکمل های گیاه نخل اره ای می توانند راهی فوق العاده برای جلوگیری از مسائل آینده و یا درمان مشکلات جاری باشند. متاسفانه مشکلات کلیوی یکی از مهم‎‌ترین بیماری‌های مزمن به شمار می‌ رود که به سرعت در حال فراگیر شدن است.

خواص گیاه نخل اره ای در افزایش توده ی عضلانی

یکی از به روز ترین خبر هایی که پیرامون گیاه نخل اره ای منتشر شده است، افزایش توده عضلانی است. این موضوع سبب شده تا بدنسازان بسیاری جهت اهداف خود از مکمل های گیاه نخل اره‌ ای استفاده کنند.

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که مصرف این مکمل‌ ها سبب می‌ شود روند جذب و ذخیره پروتئین در عضله ها افزایش پیدا کند.

علاوه بر آن، طبق تحقیقاتی که توسط دانشمندان ژاپنی انجام شده مشخص شد که این خاصیت گیاه نخل اره ای به دلیل تاثیر آن بر روی هورمون تستوسترون می باشد.

درمان مشکلات تنفسی با گیاه شگفت انگیز نخل اره ای

از دیگر خواص درمانی و فوق العاده ی گیاه نخل اره ای میتوان به بهبود مشکلات تنفسی اشاره کرد. بدین منظور شما می‌ توانید برای کاهش و بهبود علائم بیماری‌ هایی نظیر سرما خوردگی، آسم و برونشیت نیز از این گیاه دارویی و مزایای آن استفاده کرده و بهره ببرید.

درمان ریزش مو با گیاه نخل اره ای

از دیگر خواص درمانی و فوق العاده ی گیاه نخل اره ای، درمان ریزش مو می‌ باشد. در حقیقت یکی از درمان‌ های گیاهی رایج برای برطرف نمودن ریزش مو ها استفاده از گیاهی به نام نخل اره‌ای است.

گیاه نخل اره ای با مسدود نمودن عملکرد آنزیم آلفا عملکردی مشابه با دارویی شیمیایی به ‌نام فنیاستراید دارد. این گیاه دارویی با کاهش تولید DHT در خون و تنظیم هورمون‌ ها، از ریزش مو هایی با منشاء هورمونی جلوگیری کرده و به عنوان یک مکمل قوی می‌ تواند در درمان ریزش مو متوسط زنان و مردان مورد استفاده قرار گیرد.

مضرات و منع مصرف گیاه نخل اره ای

مصرف گیاه نخل اره ای، در کنار تمامی خواصی که دارد، مصرف آن میتواند با عوارض جانبی همراه باشد. برخی از این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • از شایع ترین عوارض جانبی گیاه نخل اره ای میتوان به سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و یبوست اشاره کرد.
  • دقت داشته باشید که مصرف گیاه نخل اره ای برای همه افراد توصیه نمی شود. به طور مثال، خانم های باردار و یا شیر ده میبایست از مصرف گیاه نخل اره ای خودداری کنند؛ چرا که ممکن است بر سطوح هورمونی تأثیرگذار باشد.
  • گیاه نخل اره ای از آنجایی که می تواند سطوح هورمونی را تغییر دهد، ممکن است برای افرادی که درمان جایگزینی هورمون و یا روش های هورمونی ضد بارداری را دنبال می کنند، مناسب نباشد. نخل اره ای همچنین ممکن است با داروهای رقیق کننده خون، مانند وارفارین یا کومادین، تداخل ایجاد کرده که می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • چنانچه به هر گونه بیماری زمینه ای مبتلا هستید، دارو هایی خاص را مصرف می کنید، باردار هستید یا به فرزند خود شیر می دهید، پیش از استفاده از هر گونه مکمل گیاه نخل اره ای با پزشک خود مشورت کنید.
  • گیاه نخل اره ای میتواند در برخی افراد سبب ایجاد مشکلاتی برای معده شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *