طبع و 10 خاصیت فوق العاده کباب ترش در طب سنتی + طرز تهیه کباب ترش شمالی
طبع و 10 خاصیت فوق العاده کباب ترش در طب سنتی + طرز تهیه کباب ترش شمالی

طبع و 10 خاصیت فوق العاده کباب ترش در طب سنتی + طرز تهیه کباب ترش شمالی

تاریخ نگارش

سپتامبر 19, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

به کباب ترش در اصطلاح محلی، ترش کباب میگویند. کباب ترش یک نوع کباب است که جزو غذاهای شمالی به ویژه گیلان میاشد. کباب ترش طعم فوق العاده ای دارد و مثل اغلب غذاهای شمالی مزه ترشی دارد. پیشنهاد میشود افرادی که به کباب علاقه دارند حتما یکبار کباب ترش را امتحان کنند. این کباب طعمی متفاوت دارد و به همین دلیل است که وقتی افراد به شمال سفر میکنند، دوست دارند این غذای خوشمزه را میل نمایند.

دلیل اصلی طعم بینظیر این کباب، سبزیجات محلی معطری است که برای تهیه آن استفاده میشود. اگر شما به این سبزیجات دسترسی ندارید میتوانید از سبزی های جایگزین استفاده نمایید. در ادامه به طرز تهیه کباب ترش خواهیم پرداخت.

کباب ترش را میتوانید همراه برنج یا نان به عنوان وعده اصلی نوش جان کنید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به طبع کباب ترش در طب سنتی و خواص کباب ترش بپردازیم.

طبع کباب ترش در طب سنتی چیست؟

طبع کباب با گوشت گوسفندی گرم و خشک است.

طبع رب اناری که در تهیه کباب ترش به کار میرود با توجه به طعمش متفاوت است. رب انار شیرین طبع معتدلی دارد. طبع رب انار ملس نیز نزدیک به اعتدال است اما رب انار ترش طبعی سرد دارد.

خواص کباب ترش در طب سنتی چیست؟

  • کباب ترش سرشار از انواع ویتامین ها مانند: A، E، C، ویتامین های گروه B است و دارای مقادیر بالایی کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، فیبر و… میباشد.
  • کباب ترش به دلیل داشتن آهن و اسید فولیک، سبب افزایش گلبول های قرمز میشود و به درمان کم خونی کمک زیادی میکند.
  • استفاده از کباب ترش در دوران بارداری توصیه میشود زیرا برای مادر و جنین بسیار مفید است.
  • از کباب ترش در وعده های غذایی کودک خود استفاده کنید زیرا این کباب دارای انواع ویتامین ها و املاح معدنی است که در رشد کودک تاثیر بسزایی دارد.
  • کباب ترش حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر و… است به همین دلیل برای استحکام استخوان ها و دندان ها بسیار مفید است و سبب پیشگیری از آرتروز و پوکی استخوان میشود.
  • افرادی که قصد اضافه وزن و چاقی دارند از مصرف کباب ترش غافل نشوند. کباب ترش سرشار از پروتئین است که مصرف آن باعث تقویت بدن، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن میشود.
  • کباب ترش برای بینایی نیز فواید زیادی دارد. این غذای خوشمزه در تقویت بینایی موثر است و از بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا یا همان تباهی لکه زرد پیشگیری مینماید.
  • کباب ترش بر تقویت عملکرد مغز و حافظه تاثیر بسزایی دارد و از ابتلای اشخاص به آلزایمر جلوگیری میکند.
  • کباب ترش از خاصیت آنتی بیوتیکی برخوردار است.
  • این غذای شمالی نشاط آور است و ضد افسردگی و اضطراب میباشد. استفاده از این کباب باعث تقویت معده، کلیه ها و کبد میشود. کباب ترش سیستم ایمنی را تقویت میکند و به پوست و مو شما شادابی میبخشد.
خواص کباب ترش
خواص کباب ترش

طرز تهیه کباب ترش:

ابتدا نیم کیلو گوشت گوسفندی را به خوبی بشویید و در قطعه های مناسب خرد کنید.

در مرحله بعدی یک عدد پیاز را با رنده به صورت ریز خرد کنید. صد گرم گردو آسیاب شده را به پیاز های خرد شده اضافه نمایید. سه قاشق سوپخوری رب انار را نیز به مواد اضافه کنید.

سبزی ها که شامل: جعفری، گشنیز، ترخون، مرزه و چوچاق میباشند را به خوبی شست و شو دهید و به صورت ریز خرد کنید. سبزی های خرد شده را نیز به بقیه مواد اضافه نمایید. اگر مایل بودید میتوانید کمی آب انار را نیز به مواد اضافه کنید تا سس رقیق تر شود.

سبزی های شمالی برای طعم این غذا بسیار عالی است، سبزی هایی مثل: چوچاق، خالواش و بینه.

دو حبه سیر را رنده کنید و به همراه کمی فلفل به سس اضافه نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید که نباید در این قسمت نمک را اضافه کنید زیرا موجب سفت شدن گوشت میشود.

حالا موقع آن است که گوشت ها را با سس مخلوط کنید. درب ظرف را بپوشانید و حدود چهار ساعت به مواد زمان دهید تا در یخچال استراحت کند. هرچقدر این زمان بیشتر باشد کباب لذیذ تری خواهید داشت.

به دلخواه میتوانید یک عدد کیوه را نیز پوست بگیرید و به صورت رنده شده به مواد خود اضافه کنید، این کار باعث تردی کباب ترش میشود.

بعد از گذشت مدت زمان گفته شده، گوشت ها را به سیخ بکشید و روی منقل کباب کنید. به صورت منظم سیخ ها را زیر و رو کنید تا کباب ترش نسوزد و همه قسمت ها به صورت یکنواخت بپزد.

چند عدد گوجه را نیز بشویید و به سیخ بکشید و روی منقل کباب کنید.

کباب ترش شما حاضر است. میتوانید به دلخواه با پلو یا نان میل کنید.

مضرات کباب ترش چیست؟

  • درست است که کباب ترش خواص زیادی دارد اما این به معنی زیاده روی در مصرف آن نیست. مصرف بیش از حد هرچیزی با یکسری عوارض همراه است.
  • مصرف زیاد کباب به دلیل روش پخت گوشت مثل کباب کردن، سرخ کردن و… میتواند خطر ابتلا به کارسینوم سلول کلیه را بیشتر کند. این بیماری نوعی سرطان برای کلیه میباشد.
  • هضم گوشت گوسفند سخت است به همین دلیل بهتر است افرادی که دچار مشکلات معده و روده هستند از مصرف آن خودداری نمایند.
  • افراد مبتلا به مشکلات کبدی و زخم معده نباید کباب را به همراه ادویه های داغ، سس گوجه و آبلیمو مصرف کنند.
  • مصرف کباب به افراد مسن نیز توصیه نمیشود.
  • افرادی که سطح اسیدیته ناپایدار دارند باید کباب را با احیتاط مصرف کنند زیرا ممکن است دچار نفخ و سوزش سر دل شوند.

مصلح کباب چیست؟

همانطور که گفتیم طبع کباب با گوشت گوسفندی گرم و خشک است. برای بهبود مزاج و خواص کباب باید آن را با مصلحاتش که عبارتند از: سماق، فلفل، سکنجبین و گشنیز میل کرد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *