طبع و خواص کوفته هویج
طبع و خواص کوفته هویج

خواص کوفته هویج در طب سنتی+ 15 خاصیت و فایده مصرف کوفته هویج

تاریخ نگارش

نوامبر 29, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کوفته هویج یکی از انواع کوفته های خوشمزه ایرانی است که با دستور های بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه و پرطرفدار، که اصالتا متعلق به شهر کرمانشاه می باشد، دارای خواص و فواید فراوانی است که ناشی از مواد اولیه بکار رفته در آن میباشد.

خوب است بدانید که کوفته هویج متشکل از هویج، گوشت چرخ کرده ، آرد نخودچی، رب گوجه فرنگی‌، زرشک، آلو بخارا، پیاز ، تخم مرغ و ادویه های گوناگون است.

همانطور که انتظار میرود، تمامی خواص مواد به کار رفته در کوفته هویج، در این غذا یافت شده و این غذای خوشمزه را به یکی از بهترین غذا هایی که میتوان در برنامه غذایی جای داد، تبدیل کرده است.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم شما را با خواص بی نظیر کوفته هویج آشنا کنیم. پیش از معرفی خواص این غذای لذیذ، ابتدا طبع آن را بیان خواهیم کرد و پس از معرفی خواص، به توضیح مضرات احتمالی این غذا پرداخته و در آخر نیز مصلحات کوفته هویج را برای شما معرفی خواهیم کرد.

طبع کوفته هویج چیست؟

خوب است بدانید که مواد اولیه بکار رفته در کوفته هویج، طبع و مزاج آن را مشخص میکنند. از آنجایی که اکثر مواد تشکیل دهنده ی کوفته هویج دارای طبع و مزاجی گرم میباشند، سبب شده اند تا طبع کوفته هویج گرم باشد.

توجه داشته باشید که به دلیل طبع گرم این غذا، به گرم مزاجان توصیه میشود تا از مصرف بیش از اندازه ی این غذا خودداری کرده و حتما در کنار آن از مصلحات کوفته هویج، جهت اصلاح طبع آن، استفاده کنند.

خواص کوفته هویج
خواص کوفته هویج

خواص فوق العاده ی کوفته هویج

همانطور که گفته شد، به دلیل مواد پر خاصیتی که در کوفته هویج بکار برده شده است، این غذا دارای فواید فراوانی است.

در این قسمت از طب شناس به بررسی خواص این غذای خوشمزه خواهیم پرداخت. این خواص شامل موارد زیر میشوند:

  • تقویت استخوان ها: کوفته هویج از جمله غذاهایی است که دارای کلسیم خوبی می‌ باشد. مصرف کلسیم استخوان ها را تقویت می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را میز کاهش می دهد.
  • بهبود عملکرد شناختی: از آنجایی که کوفته هویج حاوی کربوهیدرات های پیچیده و فیبر می باشد، جریان خون را در مغز ما افزایش می دهد و به نوبه خود حافظه تمرکز و هوشیاری را بهبود می بخشد.
  • سم زدایی بدن: کوفته هویج قادر است روده را تمیز و خون را پاک کند. علاوه بر آن، این غذا تعادل اسید قلیایی را در بدن حفظ می کند.
  • کمک به بهبود و درمان زخم: ویتامین A موجود در کوفته هویج بافت سوختگی و زخم های پوست را بهبود می بخشد.

جلوگیری از سرطان با کوفته هویج

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که آسیب رادیکال های آزاد موجب سرطان می شود و توسط آنتی اکسیدان ها از آن جلوگیری خواهد شد.

کوفته هویج نیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و خطر ابتلا به سرطان معده و ریه را کاهش می دهد.

ویتامین A موجود در کوفته هویج، مانع از سرطان پستان می شود و مصرف آن احتمال سرطان پروستات و لوسمی (سرطان خون) را نیز کاهش می دهد.

کاهش بیماری های قلبی عروقی از خواص کوفته هویج

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که هویج موجود در کوفته هویج حاوی پلی استیلین های فعال زیستی نظیر پارک فالکاریندیول و فالکاریو یونال است.

هر دو این ترکیبات در طبیعت خاصیت ضد التهابی داشته و سبب کاهش بیماری های قلبی عروقی می شوند. به علاوه، خوب است بدانید، فراوانی کاروتنوئید موجود در کوفته هویج، خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

علاوه بر آن، کوفته هویج سطح آنتی اکسیدان را در بدن افزایش و پر اکسیداسیون لیپید را کاهش می دهد؛ در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی نیز کاهش می یابند.پکتین موجود در کوفته هویج نیز سطح کلسترول را در بدن کاهش می دهد.

طبق دیگر مطالعات انجام شده مشخص شد که با مصرف دو عدد هویج در روز، میزان کلسترول را می توان بین 10 تا 20 درصد کاهش داد.

کوفته هویج برای بهبود سلامت دهان و دندان

بتاکاروتن موجود در کوفته هویج، سبب می شود که مینای دندان سالم بماند.

این غذای خوشمزه کمک می کند تا دندان هایتان تمیز بمانند و پاک شوند و سبب کاهش ترشح بزاق شده و به سلامت کلی دندان ها کمک خواهد کرد.

حفظ فشار خون با کوفته هویج

مقادیر بالای سدیم در غذا، فشار خون را افزایش می دهد که میتوانید با اضافه کردن غذاهای غنی از پتاسیم در رژیم غذایی خود با آن مقابله کنید.

کوفته هویج قادر است نیاز روزانه شما به پتاسیم را تامین کند و همچنین موجب کاهش فشار خون شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با کوفته هویج

ویتامین A و آنتی اکسیدان ها برای افزایش ایمنی بدن حیاتی هستند. از آنجایی که کوفته هویج هر دو این ترکیبات را دارد، در تقویت سیستم ایمنی بدن فوق العاده است.

ویتامین A دارای خواص ضد ویروسی است و سبب افزایش کارکرد سلول های سفید می شود و به عملکرد دستگاه گوارش و ریه ها کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها اثرات تخریبی اکسیداسیون در بافت ها را از بین می برند و بنابراین ایمنی بدن را تقویت می کنند.

کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و ماکولار با کوفته هویج

خوب است بدانید که کمبود لوتئین دلیل اصلی ماکولار در سالمندان است.

هویج موجود در کوفته هویج غنی از لوتئین است؛ بنابراین مصرف منظم آن از بروز بیماری های چشمی جلوگیری می کند. علاوه بر آن، ویتامین های آنتی اکسیدانی در کوفته هویج چشم ها را از آب مروارید محافظت می کند.

کنترل دیابت با کوفته هویج

گفته میشود که هویج موجود در کوفته هویج بدون نشاسته هستند و کربوهیدرات های کمی دارند و به دلیل پایین بودن گلیسمی، روند هضم و جذب را افزایش می دهند و سبب کاهش ناگهانی قند خون خواهند شد. علاوه بر آن، مکانیسم بیشتر، به مبارزه با دیابت کمک خواهد کرد.

کوفته هویج و بهبود ناراحتی های دستگاه گوارش

خوب است بدانید که کوفته هویج قادر است سیستم گوارش را بهبود بخشیده و همچنین، سلامتی بدن را تضمین کند.

علاوه بر آن، کوفته هویج در درمان اسهال، ناراحتی های معده، تهوع و استفراغ مفید است.

به علاوه، از آنجایی که کوفته هویج مقدار زیادی فیبر نامحلول دارد، میتواند یبوست، گاز و نفخ معده را نیز درمان کند.

خواص کوفته هویج برای سلامت کبد

کوفته هویج به دلیل وجود کاروتنوئیدها، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته و به جلوگیری از بیماری های کبدی کمک خواهد کرد.

علاوه بر آن، مصرف کوفته هویج سبب کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در کبد و سایر قسمت های بدن می شود.

کوفته هویج و بارداری

چنانچه به شما توصیه شده است که در دوران بارداری خود، تعادل وزن خود را رعایت کنید، توصیه میشود کوفته هویج را در برنامه غذایی خود جای دهید؛ چرا که کوفته هویج غنی از بتاکاروتن و ویتامین C است.

علاوه بر آن، مادران شیرده نیز میتوانند از کوفته هویج هویج استفاده کنند؛ زیرا ویتامین A موجود در این غذا، جهت تسریع روند درمان زخم های زایمان، شیر بیشتر و کسب انرژی مفید واقع میشود.

کوفته هویج و تسکین درد های قاعدگی

خوب است بدانید که مصرف کوفته هویج، حداقل یک هفته قبل از دوران قاعدگی، جهت کاهش درد این دوران بسیار موثر است.

مضرات و منع مصرف کوفته هویج

کوفته هویج غذایی مفید و معمولا بدون عوارض برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهد شد؛ این در حالی است که چنانچه در مصرف هر غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای کوفته هویج بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در کوفته هویج خواهد بود. این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • کوفته هویج با برخی از بیماری‌ های موجود تداخل ایجاد می‌ کند: افراد مبتلا به دیابت، مشکلات روده، سطح پایین قند خون و مشکلات هورمونی باید قبل از قرار دادن کوفته هویج در برنامه غذایی‌ شان با پزشک مشورت کنند. چرا که گفته می‌ شود که هویج موجود در این غذا با چنین بیماری‌ هایی تداخل ایجاد کرده و سبب تحریک علائم می‌ شود و آن‌ ها را بدتر خواهد کرد.
  • هویج موجود در کوفته هویج، رنگ پوست را تغییر می‌ دهد: در صورتی که هویج به مقدار زیادی مصرف ‌شود، پوست را به طور غیر معمولی به رنگ زرد تا نارنجی تبدیل می‌ کند. این تغییر رنگ ناشی از بتا کاروتن است، یک ماده‌ ی کاروتنوئیدی که در هویج وجود دارد. این تغییر رنگ را می‌ توان در کف دست‌ ها، دست‌ ها، صورت و پا ها مشاهده کرد.
  • کوفته هویج می‌ تواند سبب بروز نفخ شود: هویج موجود در کوفته هویج، حاوی ۱۲ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم فیبر است. هنگامی ‌که فیبر و کربوهیدرات در روده‌ ی شما هضم نمی‌ شوند، در روده‌ ی بزرگ تحریک می‌ شوند. این امر سبب تشکیل گاز در روده می‌ شود و نفخ و گاز را به وجود خواهد آورد.
  • کوفته هویج در جذب مواد مغذی تداخل ایجاد می‌ کند: به طور کلی فیبر با جذب روی، آهن، منیزیم و سایر مواد مغذی در بدن تداخل ایجاد می‌ کند. مصرف کوفته هویج در مقادیر زیاد می‌ تواند منجر به کمبود این مواد مغذی حیاتی شود، در حالی که آن‌ ها برای بدن ضروری هستند.

مصلحات کوفته هویج

همانطور که گفته شد، طبع و مزاج کوفته هویج گرم بوده و توصیه میشود گرم مزاجان آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

مصلحات کوفته هویج شامل گلاب، آب هندوانه، آب هلو و آب نارنگی می شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *